Week 1 – Donaueschingen – Günzburg

Vrijdag 11 mei, Scherpenzeel - Worms a/d Rijn = 412 km Om half 11 rijden we zijn weg. Even schrikt Joop als ik heel hard roep: Jooooop! VAKANTIE!!!! Gelukkig niks aan de hand. Heerlijk, na maanden ellende, zorgen en werken nu 3 weken zelf bepalen wat we doen. We hebben er zin in. Het is wel fris, maar dat maakt ons niet uit. We bedenken waar we vandaag zullen stoppen. Ik bekijk de route en bij Worms aan de Rijn is wel een aardige camperplaats. We besluiten daar heen te rijden. Halverwege bij Bedburg zetten we een kopje koffie en eten we een broodje.
Op de 2e helft wordt het weer slechter. We krijgen flinke buien op ons dak en het is nog steeds koud. Toch wordt het weer droog. Als ik even later op de thermometer kijk zie ik 36 gr. staan. Daar klopt iets niet. Is de motor oververhit? Een ander thermometertje geeft ook ruim 30 gr aan. Zou  het zo warm zijn buiten? Dat kan toch niet... Als we in Worms aankomen blijkt het toch waar te zijn. 36 gr is iets overdreven maar 31 gr geeft de weer app op mijn iphone aan. Op de camperplaats aan de Rijn is ruimte genoeg. We trekken de korte broek aan, een biertje open en genieten van de warmte en de zon. We laten Squall uit langs de Rijn, waar superleuke terrasjes en restaurantjes zijn.  s'Avonds koelt het behoorlijk af.
Om de foto's te vergroten, klik je er op. Om terug te gaan, klik je er weer op.

< Zaterdag 12 mei, Worms - Neuhausen ob Eck = 271 km

Het heeft flink geregend gisteravond en het is ook flink afgekoeld. Het is nog maar 11 graden. Na het ontbijt lopen we naar de stad. Het zonnetje komt er door, dus het is prima stad/wandelweer. We lopen een stadswandeling die op zuilen wordt aangegeven. Worms is het centrum van de Nibelungen en heeft dan ook het Nibelungenmuseum. Daarnaast is in 1571 Luther hier10 dagen geweest en is hier de reformatie ontstaan. De oorsprong van de protestante kerk. Er is ook een enorme Dom en nog een paar mooie kerken. Natuurlijk bekijken we het monument van Luther, waar hij staat met de bijbel in de hand en met al zijn voorgangers en volgelingen van de reformatie. We kunnen vlakbij op een terras een kopje koffie drinken en eten later ons eerste broodje bratwurst. Ik koop bij Only een spijkerjasje want ik heb de mijne thuis laten liggen. Om half 1 zijn we weer terug bij de camper en rijden we verder richting zuiden. Hoe verder we naar het zuiden gaan, hoe kouder het wordt. Tegen vieren zijn we in Neuhausen ob Eck en het is er 12 gr. We maken eerst een cappucino en dan fietsen we naar Fridingen om te kijken waar het station is. De fietstocht valt tegen, het is behoorlijk steil. Met volledige ondersteuning en in de kleinste versnelling lukt het wel, maar prettig fietsen is het niet, want de weg is onverhard en modderig. En bergafwaarts moet je weer volop in de remmen.  Het lijkt ons verstandig dat we morgen maar met de camper naar het station rijden. De camperplaats is super. 8 mooie plekken, prachtig uitzicht, rustig en gratis!! Voor de stroom wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd en water lozen of water tanken kost € 1,00. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Zondag 13 mei, Neuhausen ob Eck Donaueschingen - Fridingen = 54 km gefietst

Zoals we gisteren hebben bedacht, rijden met de camper naar het station in Fridingen. Vandaar nemen we de fietsen en de hond mee in de trein naar Donaueschingen. Je zou verwachten dat de trein vrij makkelijk toegankelijk is met de fiets, maar niets is minder waar. In de trein zelf is er wel op fietsen gerekend. Er staan er al een stuk op 10, maar om met de fiets de trein in en uit te komen is een heksentoer, zeker als er ook nog een hond mee moet. Gelukkig is Joop handig en tilt de fietsen om de beurt de trein in. Donaueschingen zelf hoeven we niet meer te bekijken, daar zijn we al 2x geweest. We fietsen er dus gelijk op los. Het is fris en er staat een behoorlijk straffe wind, maar de zon schijnt ook veel. Het fietst heerlijk met de nieuwe fietsjes. In Geisingen stoppen we om wat te eten op een terrasje in de zon. Na Immendingen stoppen we bij de Versinkung der Donau, daar gaat de Donau ondergronds en op ca. 155 dagen van het jaar is het zelfs op bepaalde plaatsen helemaal droog. Een heel bijzonder fenomeen. Via een mooi plaatsje Tuttlingen, waar we een ijsje eten en een kerk bekijken, fietsen we richting Fridingen. We rijden via Mullheim a/d Donau, waar we door het oude centrum rijden, dat behoorlijk hoog ligt. We zetten even extra power op de accu met als gevolg dat de accu van Joop z'n fiets opraakt en Joop de laatste 10 km zonder ondersteuning moet fietsen. Jammer, dat er dan toch nog aardige heuveltjes in zetten. Uiteindelijk komen we bij het station in Fridingen aan. De eerste etappe zit er op. We overnachten nog een nacht in Neuhausen en er is één restaurant in het dorpje open, waar het ook redelijk druk is. Jammer dat het eten er alleen standaard in de frituurpan wordt klaargemaakt.

Maandag 14 mei, Neuhausen ob Eck  Fridingen - Sigmaringen = 54 km gefietst

Vandaag gaan we met de camper naar Sigmaringen, maar we zetten eerst de fietsen bij het station in Fridingen. We gaan op tijd weg, want het moet goed worden gepland: eerst de fietsen bij station Fridingen; dan met de camper naar de camperplaats in Sigmaringen; dan lopen naar het station in Sigmaringen; met de trein naar Fridingen en dan weer fietsen langs de Donau terug naar de camper. Het lukt allemaal en om 12 uur zitten we op de fiets. Het is een prachtige route, volgens het Donauradweg-boekje is dit het mooiste stukje van de duitse donauradweg. En het klopt, we fietsen heerlijk tussen de velden en rotsen, geen wegen, alleen een spoorlijntje, met af en toe een trein. Het is ook een stralende dag met een strak blauwe lucht. In Beuron stoppen we bij de abdij. Een prachtige barokke kerk met een klooster er omheen. We eten een broodje op een bankje in de zon. We fietsen verder naar en 13 km voor Sigmaringen gaan we op een terrasje zitten en nemen een biertje. Het zonnetje is heerlijk, maar her biertje hakt er in. Maar ook het laatste stukje naar de camper halen we. 's Avonds gaan we uit eten in het stadje.

Dinsdag 15 mei,  Sigmaringen  Sigmaringen - Ehingen = 74 km gefietst

Vandaag gaan we eerst fietsen en halen we later de camper op omdat er slecht weer op komst is. We hopen dat het 's morgens nog mooi is. We vertrekken iets voor half 10.  Het is nog fris als we weg gaan, gelukkig loopt de temperatuur snel op. De zon schijnt nog volop. In het begin lijkt het nog of we tegenwind hebben, maar op een gegeven moment hebben we de wind in de rug en fietsen we zonder veel ondersteuning 27 km per uur. Dat schiet lekker op. En dat moet ook wel, want het begint tegen 11 uur toch al een beetje te betrekken. We stoppen in Riedlingen voor een kopje cappuccino op een terrasje in de zon. Als we daar weggaan is de zon verdwenen en in Zwiefaltendorf begint het te regenen. Eerst denken we dat het wegtrekt, maar dan gaat het echt flink tekeer met behoorlijke windstoten. Gelukkig hebben we goede regenjassen. Joop doet uit solidariteit zijn regenbroek en schoenbeschermers toch maar niet aan. In Munderkingen kunnen we op de trein stappen, maar ondertussen is het opgeklaard en drogen we op in de zon. Ook Squall kan even opdrogen. We eten een broodje en bewonderen de mooie vakwerkhuizen in Munderkingen. We besluiten door te fietsen naar Ehingen, waar een mooie camperplaats is. We zetten de fietsen bij het station (video überwacht) en nemen de trein terug naar Sigmaringen. Dan rijden we met de camper naar de camperplaats. Het is ondertussen opnieuw behoorlijk gaan regenen. De camperplaats ligt mooi, bij sportterreinen, met een prachtig uitzicht over het Donaudal. Wanneer het even droog is, lopen we naar het station en halen de fietsen op. 's Avonds blijven we lekker in de camper en kijken een aflevering op DVD van de Engelse serie Downton Abbey.

Woensdag 16 mei, Ehingen

Er is voorspeld dat het vandaag de hele dag zal gaan regenen en dat het max 8 gr zal worden. Een prima dag om een rustdag te houden. Eerst uitslapen, daarna ontbijten, koffie drinken en een boek lezen. Joop roept de gemeente (Stadwerk) er nog bij als hij 2 euro heeft betaald en we nog geen stroom hebben. De mannen zien dat de aardlek schakelaar is omgeklapt en fiksen het weer voor ons. We zien de thermometer niet boven de 7 gr komen. 's Middags lijkt het iets op te klaren en lopen we even het stadje in. We drinken een biertje in een naar oud vet stinkende kroeg en nemen apfelstrudel mee naar de camper. Daar zetten we thee en eten de apfelstrudel op bij weer een aflevering van Downton Abbey. We eten laat en gaan vroeg naar bed. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Donderdag 17 mei, Günzburg Ehingen - Günzburg = 66 km gefietst

We vertrekken vandaag (Hemelvaartsdag ) om half 10 richting Günzburg. Niet voor dag en dauw maar wel op de dag met dauw. Het is amper 5 graden en bibberrrr koud. Ik wou dat ik mijn handschoenen had meegenomen. Ik heb gelukkig wel mijn Ugg's aan. Maar de zon komt er snel door en wordt het wat warmer. Deze route hebben we gedeeltelijk vorig jaar al gereden, toen we in Ulm stonden. Het stukje rond Ulm komt ons dus bekend voor. De Donau wordt hier ook bevaarbaar en is een stuk breder dan het eerste deel, maar nog steeds zien we geen vrachtschepen  We fietsen nog even de stad in voor koffie en broodjes. En staan we nog even te kijken bij de Münster in het centrum. Na Ulm komt vanaf Elchingen een vreselijk saai stuk door het bos. Het is een grindweg met gaten en vals plat. Als na Leipheim het niet verbetert zetten we er extra power bij en zo bereiken we Günzburg. We zijn net op tijd, anders moesten we een uur wachten, voor de trein terug naar Ehingen. Jodie houdt de dienstregeling bij op haar app van de Deutsche Bundesbahn. In de trein blijkt dat Joop de salami en bananen in mijn fietstasje heeft laten zitten. Dat betekent dat we broodjes zonder beleg moeten eten. We hebben honger dus dat doen we toch maar. We halen de camper op en rijden naar de camperplaats in Günzburg. Het is een leuke, rustige plek bij het Waldbad. Maar ook hier hebben we problemen met de stroom. Pas na 3 stekkerpluggen proberen en 4 x 50 ct. lukt het ons om stroom te krijgen. We kunnen dan nog heerlijk een uurtje in de zon zitten. 's Avonds lopen we het stadje in en eten wat in een van de vele restaurantjes. Daarna halen we de fietsen op die bij het station staan en fietsen we naar de camper.

Naar week 2 >>

1 reactie op “Week 1 – Donaueschingen – Günzburg

1. Mooi reisverslag
    Wij willen deze zomer ook met de camper de Donau gaan volgen
    Kun je enige info geven v.w.b. het gebruik van de trein (wat zijn de kosten bv)