Week 2 – Günzburg – Regensburg

Vrijdag 18 mei, Günzburg
We hebben niet zoveel zin vandaag. Als we wakker worden regent het een beetje en we blijven lekker liggen. Na het douche en ontbijtritueel, kijkt Joop de stroomvoorziening van de camper na. We hebben wat probleempjes maar weten niet precies wat het is. We vermoeden dat de huishoudsccu vervangen moet worden. Ondertussen is de camperplaats leeg gelopen en omdat de auto in de schaduw staat zoeken we elders een plekje in de zon om koffie te drinken, want de zon schijnt inmiddels heerlijk. Na de koffie lopen we de stad in voor een rondwandeling. Günzburg was vroeger, zoals veel steden aan de Donau, een belangrijke doorgangspost van Neurenberg naar Augsburg. Er is een prachtige markt met veel hotels en restaurantjes. We lunchen met een pizza en een biertje op terras in het zonnetje. Daarma beginnen we de wandeling. Jodie heeft  een app van Günzburg gedownload waar de stadswandeling goed in is beschreven.  De Frauenkirche is de moeite waard, een prachtige kerk in Roccoco stijl, door de beroemde architect Zimmermann ontworpen. Bijzonder is ook dat Günzburg de geboorteplaats is van Joseph Mengele. Er is een gedenkteken voor zijn slachtoffers.
's Avonds maken we een heerlijke salade caprese.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Zaterdag 19 mei, Donauwörth
Günzburg - Donauwörth = 69 km gefietst

Het wordt vandaag een mooie dag en we gaan daarom vroeg op pad. Vroeg is voor ons 9 uur. Ook gaat de afritsbroek aan, want al is het nu nog fris, het zou best wel kunnen veranderen vandaag. We fietsen vanaf de camperplaats direct op de route. Vlak langs de Donau fietsen we recht op de kerncentrale bij Offingen af. Waarschijnlijk één van de laatste kerncentrale van Duitsland. Daarna fietsen we via Gundelfingen (wie heeft daar niet van gehoord) naar Lauingen, een vrij grote plaats met een mooie plein, waar we een cappuccino nemen. De volgende mooie plaats is Dillingen. Even buiten Dillingen ritsen we onze broekspijpen af. Vanaf hier fietsen we de rest van de vakantie in de korte broek. De weg naar Hochstadt rijden we niet helemaal goed, maar we komen zonder te veel omrijden in Hochstadt, een leuk plaatsje waar we een paar broodjes kopen. Het laatste stuk naar Donauwörth is tegen de wind in en we zetten even de power aan. Om kwart over 1 zijn we bij het station. Ruim op tijd voor de trein. In de trein heeft de conducteur een klein probleempje met een jonge passagiere die geen kaartje heeft en we vertrekken met een kwartier vertraging. In Günzburg pikken we camper weer op. Op de Festplatz in Donauwörth is nog een plekje voor ons met stroom. Voor het eerst eten we s'avonds buiten.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Zondag 20 mei, Donauwörth

Het plan was eigenlijk om vandaag verder te fietsen, maar toen ik op mijn handige DB app keek om te kijken hoe laat de treinen rijden op zondag, bleek dat er op zondag geen rechtstreekse treinen rijden van Ingolstadt naar Donauwörth. Onverwacht weer een rustdag vandaag. Maar dat is niet erg, het geeft ons de gelegenheid iets meer van Donauwörth te zien. Een gedeelte van het stadje ligt op een eiland. We lopen door de straatjes en over de bruggetjes.  We drinken wat en 's middags eten we Maultaschen. We hebben het al vaak op de menukaart zien staan en het schijnt een schwäbische specialiteit te zijn. Het is een soort gehakt in lasagne deeg, eerst gekookt, daarna in kleine plakjes gesneden en dan kan het op diverse manieren worden klaargemaakt. Wij kregen het gebakken met roerei. Het smaakte prima en tussen de middag hanteren ze hele schappelijke prijzen. We betaalden maar 4,50 voor een hoofdgerecht. En een halve liter bier erbij voor 2,50, dat is zeer voordelig lunchen. s'Middags lezen we op de parkeerplaats, eerst in de zon, maar al gauw is het te warm.  We zitten buiten tot het te donker wordt om te lezen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Maandag 21 mei, Ingolstadt
Donauwörth - Ingolstadt = 64 km gefietst

Vandaag weer een etappe met de fiets van Donauworth naar Ingolstadt. Het lijkt goed weer te worden, dus de korte broek kan weer aan. Al voor 9 uur zitten we op de fiets. Het eerste stuk is erg afwisselend, maar er zitten ook pittige stijgingen in. Voordeel is dat we ook regelmatig erg hard naar beneden gaan. Om 11 uur zijn we in Neuburg , een mooi stadje aan de Donau. We drinken koffie en lopen/fietsen omhoog het stadje in. Het heeft een mooi slot en dat is zeker de moeite waard om te bekijken, maar wij besluiten door te fietsen. Het stuk na Neuburg gaat onderlangs door een paar plaatsjes, maar een alternatieve route is vlak langs de Donau. Het is niet de officiële route en niet erg afwisselend maar wel heel erg mooi om zo vlak langs de Donau te rijden. In Ingolstadt halen we op het nippertje de trein terug naar Donauworth. Met de camper weer naar Ingolstadt, waar we nog net een plekje op de camperplaats hebben. Het zijn hele krappe plaatsen maar we staan naast een grasperkje, dus we hebben wat ruimte voor onszelf. Als we de fietsen ophalen doen we nog even wat boodschapjes bij de Lidl,vlak naast het Bahnhof en Joop koopt er een echte fietsbroek. s'Avonds lopen we de stad met zijn vele leuke kroegen en tentjes in, alle terrassen zitten vol. Het is een hele warme avond en we kunnen nog een tijd buiten zitten.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dinsdag 22 mei, Ingolstadt

Vandaag weer een rustdag. Joop haalt lekkere broodjes en we ontbijten op ons grasveldje. We maken een paar heerlijke cappuccino's en lopen tegen 12 uur naar de stad voor een rondwandeling. Er zijn leuke bezienswaardigheden. Een paar mooie poorten, een barokke klokketoren en een indrukwekkende Münster. De Maria de Victoria is een schitterende barok kerk, maar hiervoor moeten we € 2,00 betalen en we betalen niet om een kerk in te mogen. Deze slaan we dus over. Op een van de vele leuke terrassen eten we een pizza en we kopen nog een korte broek voor Joop omdat hij vanwege de slechte weersverwachting, maar één korte broek bij zich had. Nu kan hij afwisselen ;-). We zitten s'avonds nog even buiten maar het begint toch te regenen en moeten we naar binnen. We hopen dat het morgen weer beter is.

Woensdag 23 mei, Kelheim
Ingolstadt - Kelheim = 63 km gefietst

Vandaag staat er iets leuks op het programma. We gaan niet langs of over de Donau, maar op de Donau. Vanaf Weltenburg kunnen we de boot naar Kelheim pakken. Dat wordt aangeraden omdat het een prachtig stukje natuur is dat het mooiste is te zien vanaf het water. Maar ook omdat de route via de weg heel erg steil is. Vanaf de camperplaats pakken we de route op. Iets voor 9 uur rijden we weg. De route gaat veel vlak langs de Donau. Hele mooie rustige stukken, maar ook opvallend veel industrie langs de Donau. Vanaf Vohburg gaat het aan de linker oever door en komen we door een aantal dorpjes. In Pforring willen we koffie drinken, maar daar is geen leuk terras. We gaan even op een bankje zitten om wat te drinken. In Neustadt is wel een terras in de schaduw waar we dan toch even onze caffeineshot kunnen nemen. De temperatuur is inmiddels behoorlijk opgelopen. Na Bad Gogging komen we door een gebied waar hop wordt verbouwd. Dat hebben we nog nooit gezien. Hele akkers met langs draden omhoog lopende planten. Dat moet de hop zijn voor al die heerlijke biertjes hier. Daarna komen we aan in Weltenburg, waar we dus op de boot stappen. De Donau gaat hier door hoge rotsen (Donau durchbruch) die aanleiding zijn voor allerlei mythen en verhalen. Ook is er prachtig uitzicht op het Weltenburger Klooster. Na Kelheim gaan we in Saal op zoek naar het station voor de trein terug naar Ingolstadt. We rijden een paar keer verkeerd en stappen ook nog in de verkeerde trein. Gelukkig ontdekken we het op tijd en kunnen we nog uitstappen. De volgende trein is de goeie en met de fietsjes in de trein rijden we terug naar de camper. Na gratis water te hebben getankt gaan we naar Kelheim. Daar gaan we eerst op een plek staan bij een paar campers en caravans, maar vinden er geen stroom. Het is wel een leuke plek aan de Donau, maar een beetje rommelig. Joop kijkt toch even over de dijk en ziet daar de echte camperplaats. Hier is wel stroom en het ziet er ook wat netter uit. We pakken de spullen weer in en gaan daarheen. We kunnen mooi aan de rand staan. Nadat we wat zijn uitgerust, fietsen we nog even omhoog naar de Befreiumgsturm. Het is een behoorlijke klim maar met volle ondersteuning gaat het makkelijk. Wel grappig is dat een wielrenner, die voor ons rijdt, in iedere bocht omkijkt en dan verbaasd ziet dat die vrouw met de hond achterop, nog steeds achter hem rijdt. s'Avonds lopen we Kelheim in en eten Zwiebelrostbraten in een sfeervolle biergarten van een Brauhaus. Erg leuk en lekker.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Donderdag 24 mei , Kelheim
Kelheim - Regensburg = 57 km

Er staat voor vandaag een niet al te grote etappe op het programma. Naar Regensburg is het ongeveer 37 km. Ook vandaag is het een mooie route waarbij we veel straks langs de Donau fietsen. Ook zien we het eerste vrachtschip varen. Dat betekent dat vanaf Kelheim de Donau pas echt wordt bevaren. Vanaf Kelheim gaan ze verder via het Rijn-Mainkanaal. In Bad Abbach drinken we koffie. Vanaf hier liggen een aantal kleine plaatsjes zoals Oberdorf en Matting vlak aan de Donau. Erg leuk om door te fietsen. We hebben echter wind tegen, dus we gaan niet zo hard. Er zitten geen stijgingen in, dat scheelt weer. In Regensburg fietsen we door de mooie stad. Het wordt ook wel de noordelijkste italiaanse stad genoemd en heeft inderdaad met de vele leuke kleine straatje iets Italiaans. We bekijken natuurlijk de stenen brug, die de oudste brug van Duitsland is. De brug is in de 12e eeuw gebouwd. Ook bewonderen we de gigantische Dom. De oorspronkelijk bouw stamt uit de 8e eeuw, in de 13e eeuw werd begonnen met nieuwbouw, in de 16e eeuw was het geld op en werd pas in de 19e eeuw afgemaakt. Tegenover het slot van Thurn und Taxis is een leuk tentje waar we heerlijk genieten van een biertje en een currywurst. De fietsen nemen we mee met de trein en rijden terug naar Saal, waarna we het laatste stukje naar de camper terug fietsen. Het is ondertussen erg vol geworden op de camperplaats. Maar we staan aan de rand en hebben er geen last van. We eten buiten en daarna zitten we nog buiten tot het donker wordt.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Vrijdag 25 mei, Kelheim - Straubing = 77 km

Het wordt weer een mooie dag vandaag. We rijden naar Straubing, waar een camping vlak bij de stad is. Er is ruimte genoeg en we zoeken een mooi plekje uit. Het is een rustige nette camping. We draaien het luifeltje uit, de bikini en zwembroek gaan aan en we settelen ons met een boek heerlijk in de zon. 's Middags fietsen we naar het plaatsje. Het is een gezellige plaats met mooie kerken en huizen. Ook weer een mooi plein met veel terrasjes. Natuurlijk drinken we er een heerlijke Weizen. 's Avonds maak ik pasta met garnalen en prei. Een echte rustdag.