Week 3 – Regensburg – Passau

Zaterdag 26 mei, Straubing

Regensburg – Straubing = 58 km gefietst

We stappen om 9 uur op de fiets om eerst met de trein naar Regensburg te gaan.  In Regensburg drinken we koffie onder aan de Steinerne Brücke. Als we daar zitten, lezen we dat het de oudste braadworst tent ter wereld is en dat ze bratwurst maken naar eeuwenoud recept. Het is nog geen half 11 ’s morgens en om ons heen zit iedereen aan de bratwurst met bier. Nu moeten we nog ruim 50 km fietsen, dus lijkt ons bier niet zo’n goed idee, maar we vinden wel dat we de bratwurst moeten uitproberen. En zo zitten we om half 11 ’s morgens aan de bratwurst. Best wel een goede start. Vanaf Regensburg fietsen we via Tegernheim naar Donaustauf. Daar maken we een uitstapje naar het Walhalla. Deze nagebouwde Akropolis tempel, heeft Ludwig de 1e laten bouwen. Met de fiets is het een leuke klim en boven heb je een schitterend uitzicht over de Donau. Na dit uitstapje fietsen we verder langs de Donau en we merken dat er een flinke wind staat, oostenwind kracht 3. Daar fietsen we dus tegenin. We vinden dat we in dat geval iets meer ondersteuning kunnen gebruiken en zetten de motor op 6 streepjes ipv 3. Dat is nog niet de helft van wat mogelijk is maar het fiets toch een stuk makkelijker. Bij Wörth stoppen we even om een broodje te eten. Het laatste stuk is niet het mooiste stukje van de Donauradweg, we fietsen parallel en soms zelfs vlak langs de snelweg. Uiteindelijk bereiken we Straubing en we rijden nog even de stad in waar we een Ijskaffee op het terras nemen. ’s Avonds gaat voor de eerste keer de barbecue aan.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Zondag 27 mei, Straubing

Vandaag doen we nog een dagje rustig aan. We blijven op de camping en lezen en rommelen wat. Joop maakt tussen de middag een heerlijke salade caprese en s’middags lopen we naar het stadje voor een Ijskaffee op terras. Het is warm, maar er zijn wel veel wolken. Geen dag om in je badpak te bakken. s’ Avonds maak ik asperges met ham. Het is verrukkelijk.

Maandag 28 mei, Deggendorf

Straubing – Deggendorf = 46 km gefietst

Vandaag gaan we verder naar Deggendorf. De afstand is niet zo groot, want we moeten rekening houden met de aanwezigheid van een station en met de dienstregeling. We wilden eigenlijk vandaag naar Vilshofen, maar het is 2e Pinksterdag en vanaf Vilshofen rijdt er vandaag geen trein maar een bus naar de overstap te Plattling. We fietsen daarom naar Deggendorf. Eerst zetten we de fietsen bij het station en dan rijden we naar camping Donaustrandhaus. Een wat rommelige camping met een oergezellige biergarten en een strandje aan de Donau. We zetten de camper neer en lopen naar het station, waar we net te laat zijn voor de trein. Dat wordt 1 uur wachten. Gelukkig is er een terras tegenover het station waar we koffie kunnen drinken. Om 11:44 vertrekt de trein, de ‘Waldbahn’ naar Plattling, waar we moeten overstappen naar Straubing.

Vanuit Straubing fietsen we naar Bogen. Het is ondertussen bijna 1 uur en we hebben wel trek. Er is een leuke biergarten waar Jodie een seniorenschnitzel neemt en Joop 2 paar bratwurstjes met zuurkool en brood. Het wordt wel iets bewolkter en als we verder fietsen voelen we de eerste regendruppels. Even later trekken we de regenjassen maar aan.  De route gaat grotendeels langs de Donau. We nemen de rechteroever, die is wat korter. De alternatieve route gaat langs de mooie Roccoco kerk van Loh. Die gaat aan onze neus voorbij. In Deggendorf, waar de terrassen vol zitten, bekijken we de Pfarrkirch Maria Himmelfahrt, met weer een schitterend barokke interieur.

Terug op de camping gaan we nog heerlijk in de zon zitten lezen en dommelen. ’s Avonds eten we forel in de biergarten aan de Donau. De lucht ziet dreigend en we zijn net op tijd binnen voordat de regen losbarst.

Dinsdag 29 mei, Vilshofen

Deggendorf – Vilshofen = 34 km gefietst

Nadat we de fietsen op het station in Deggendorf hebben achtergelaten, rijden we met de camper naar Vilshofen.  Er moet een camperplaats zijn bij de sportbotenvereniging. Het blijft te kloppen en we rijden er gemakkelijk heen. Er staat nog niemand, we kunnen een mooi plaatsje uitzoeken. Het is wel een dure camperplaats: 12 euro, stroom € 3,00. Maar we staan mooi aan de Donau, dicht bij het centrum. We lopen naar het station en nemen de trein terug Deggendorf. We moeten weer overstappen in Plattling. We zijn om half twaalf in Deggendorf en hebben vandaag de wind mee. Het is een leuke route en prachtig weer. Bij een Radltreff eten we wat en om 3 uur zijn we in Vilshofen. En dat we tussen de middag lekker eten wil niet zeggen dat we ’s avonds de grill niet aan kunnen steken. Het is een heerlijke avond en met een prachtig uitzicht op de Donau genieten we van heerlijke lapjes op de grill.

Woensdag 30 mei, Vilshofen

Vilshofen – Passau = 27 km gefietst (en 27 km terug)

Vandaag de laatste etappe naar Passau. De afstand is maar 27 km dus hebben we besloten te blijven staan op de camperplaats in Vilshofen en het stukje ook terug te fietsen. Het is het nog behoorlijk fris als we vertrekken. Niet zo koud als we hebben gehad, maar we vinden na al die warme dagen 16 gr en een waterig zonnetje fris. Maar we fietsen ons al snel warm. We fietsen langs de linkeroever, dat lijkt ons het rustigst. Om 11 uur zijn we bij die Drei Flüssen Eck het uiterste puntje. Vanaf hier start het Oostenrijkse deel: Passau – Wenen. We vieren het met koffie en apfelstrudel. Helaas begint het te regenen en we winkelen wat om droog te blijven. We kunnen helaas niet in de Dom, daar wordt op dat moment een orgelconcert gegeven. En Squall mag uiteraard niet mee naar binnen. Wel jammer want het orgel moet erg bijzonder zijn.

Nadat we een broek voor mij gekocht hebben is het droog en schijnt de zon weer. We gaan bij het prachtige Rathaus op het Rathausplatz lunchen. Heerlijk dat de zon weer schijnt. De terugweg zijn we verplicht onze mond te houden en onze lippen stijf op elkaar, want we rijden constant door wolken van allemaal kleine vliegjes. Niet leuk meer. We maken even tempo en zijn net op tijd bij de camper. We hebben onze fietsen nog niet neergezet of de regen en het onweer barst lost. Het gaat de hele avond door. We blijven dus maar lekker in de camper en bakken pannenkoeken.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Donderdag 31 mei, Oberviechtach

85443 – 85611= 168 km met de auto

We worden wakker en het regent weer. We blijven lekker liggen totdat we geen zin meer hebben. Tegen een uur of 10 wordt het droog en pakken we op. We rijden door het prachtige natuurpark het Bayerischen Wald. De Glass route leidt ons naar Zwiessel. Daar nemen we een kijkje bij de Scotts Zwiessel fabrieken en kopen we wat mooie glazen als souvenier. We rijden verder en belanden tegen 4 uur in Oberviechtach, waar we gratis overnachten met stroom bij het Freibad. We eten bij de plaatselijke Italiaan.

Vrijdag 1 juni, Bamberg

85611-85774=163 km met de auto

Gisteravond heeft het de hele avond geregend en ook als we wakker worden regent het. Ook is het koud, 12 gr. We besluiten morgen naar huis te gaan en vandaag verder te rijden naar Bamberg. Dat moet een mooi stadje zijn dat op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. We rijden door het schitterende Frankische Schweiz. We nemen kleine weggetjes binnendoor, met stijgingen en dalingen, soms van wel 18%. In Bamberg is een schitterende nieuwe camperplaats, vlak naast de oude, gewone parkeerplaats, waar je voorhéén met de camper kon staan. De nieuwe plek, alleen voor campers, is goed afgezet en de hele, ruime plaatsen hebben allemaal stroom. Bij een automaat betaal je € 12,00 en dan krijg je een muntje waarmee je in een afgesloten ruimte het vuil en lege flessen weg kunt brengen.

Vanaf deze plek is het een kwartiertje lopen naar de stad. Ondertussen is het weer opgeknapt, de zon schijnt. De binnenstad is de best bewaarde historische stad van Duitsland. In de oorlog is hier niets beschadigd en het is gebouwd tussen 7 heuvels. Onderaan de Domberg is de Domplatz met de schitterende Dom en op de Michaelsberg is een klooster en kerk gebouwd. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht over de stad en het landschap. Ook het oude raadhuis is bijzonder mooi.

Dat het stadje speciaal is merk je aan de honderden toeristen die in lange rijen door de stad lopen, achter hun gids aan. Overal kom je de groepen tegen. In de Dom is het vol omdat overal groepen mensen zitten en staan om te luisteren naar wat hun gids vertelt. Zo extreem zijn we het nog niet tegengekomen. Tegen vijven zijn de meeste groepen wel verdwenen en blijven de individuele toeristen over die een hapje of drankje nemen in een van de 9 brouwerijen van de stad. Bamberg staat bekend om zijn speciale Rauchbier. We zoeken een plaatsje in Ambrausianum één van deze 9 brouwerijen en nemen zo’n Rauchbiertje. De smaak is als spek of gerookte ham, heel apart. Ik denk dat het lekkerder is als je er iets bij eet en we bestellen een ‘gemischte bratwurstteller’. We eten met z’n tweeën hiervan en het Rauchbiertje smaakt er lekker bij.  We hebben allebei genoeg gegeten en zo komt het dat we s’avonds niet meer hoeven te koken.

3 reacties op “Week 3 – Regensburg – Passau

1. Het is lekker meegenieten op jullie site.Wij zijn 2 x met een huurcamper weggeweest Ook met de fietsen mee!en dubben nu om er een te kopen. Door jullie site worden we lekker enthousiast!Kan een e bike zonder problemen achterop hangen?

Mijn sites zijn geen reisverslagen ,maar schilder impressies van o.a. onze reizen.

• Leuk dat jullie meegenieten op onze site. Onze e-bikes kunnen goed achterop. Maar de fietsen moeten niet te zwaar zijn. Bij aanschaf van de fietsen hebben we daar extra op gelet. Nog veel plezier met het camperen. Groetjes, Jodie.

• Daar ben ik weer,een jaar later! we hebben inmiddels zelf een camper en hebben deze zomer meer dan 16 weken(met tussen weken thuis) rondgetrokken ,toevallig in dezelfde tijd Arles ,Saintes Marie enz. We nemen de fietsen mee in de garage(ik had al een best zware maar heerlijke flyer fiets), ik geniet enorm van jullie reisverslagen,ik denk herkenning van de manier waarop ook wij rondtrekken.De afwisseling,een fietstocht ,een museum ,even lekker ergens lunchen en de vrijheid.Zal jullie site blijven volgen om inspiratie op te doen! dank! met hartelijke groet Gertie Meijer Hilversum