2013 – Oktober – Camperrondreis Zuid-Frankrijk

Zaterdag 28 september - Dag 1
Scherpenzeel - Etivar Clairefontaine: 583 km

We rijden mooi op tijd weg en het is prachtig weer. Het zonnetje schijnt de camper in en we kunnen overal goed doorrijden. We rijden via Uttrcht, Eindhoven, Maastricht, Luik en Luxdmburg naar Frankrijk. Bij Maastricht wordt het wat heiiger. Om kwart voor 2 zijn we in Luxemburg waar we natuurlijk tanken. Maar zoveel scheelt het niet meer. De diesel is daar € 1,20 terwijl we in Nederland € 1,34 betaalden.
Het is vrij rustig op de weg en we kunnen lekker doorrijden. Om kwart voor 4 stoppen we in Etivar Clairefontaine. Een klein plaatje in de Vogezen, vlak aan de autoweg. Er is een mooie, rustige camperplaats (gratis) en er staan nog 2 andere campers. De zon schijnt en we kunnen nog heerlijk buiten zitten. In het dorpje is nog een abdij uit de 12 eeuw, waar we even gaan kijken. We kunnen samen de kerk in, want Squally is er niet bij. Dat is toch wel vreemd. Ook s'avonds als we in de camper koken, is er geen hondje die me voor de voeten loopt en die graag wat restjes pasta in z'n bakje wil.
Morgen zuurkool eten en wijn kopen in de Elzas. Dat is een uurtje rijden vanaf hier.

Zondag 29 september - Dag 2
Etivar Clairefontaine - Kayersberg: 58 km

Het heeft vannacht geregend en ook vanmorgen regent het nog iets. Maar als Joop brood gaat halen is het droog en wanneer we wegrijden schijnt de zon. Het is maar 55 km naar Kayersberg en we rijden een mooie route over de Col de Bonhomme. In Kayersberg is een grote camperplaats en het is voor de 4e keer dat we hier staan. Het is een mooi stadje en we weten waar we lekker kunnen eten en goede wijn kunnen kopen. Als we aankomen is er nog voldoende plaats, maar de campers blijven aankomen en de plaats staat al snel weer vol. Het zonnetje schijnt en we gaan heerlijk buiten zitten. s'Middags fietsen we naar Riquewhir, ook een heel toeristisch plaatsje. Het is maar een klein stukje fietsen maar we rijden door de prachtige wijngaarden met mooie uitzichten. Joop heeft wel een klein probleempje met de fiets. Zijn motor doet het nog wel, maar het display doet het niet en hij kan niet bepalen hoeveel ondersteuning hij wil. Wel lastig. In Kayersberg proeven we wat wijntjes bij Bernhard Haas en nemen 2 doosjes op de fiets mee.
Als we horen van Jindra dat ze weer naar binnen kan en Squally weer naar buiten, gaan we s'avonds lekker uit eten bij La vieille Forge. Een menuutje met natuurlijk choucrout!
>++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Maandag 30 september - Dag 3
Kayersberg -  Bourg-en-Bresse: 318 km

Vandaag gaat de route van Kayersberg naar Bourg-en-Bresse, een afstand van ruim 300 km. Het is helemaal bewolkt en dus minder mooi dan gisteren. Het eerste stuk nemen we de tolweg tot Besancon, daarna rijden we binnendoor via Arbois, Poligny en Lons le Saunier. Onderweg rijden we door de wolken en regent het veel. Om 3 uur zijn we in Bourg-en-Bresse. Het is gelukkig droog. De camperplaats ligt naast het klooster van Brou. Het is een kwartiertje lopen naar het centrum. Bij het VVV halen we een plattegrond en daarop staat een leuke stadswandeling aangegeven. Bijzonder in Bourg zijn de vakwerkhuizen, waarvan er enkele uit de 15e eeuw zijn. Ook lopen we door een straat die aan Parijs doet denken. Dat is niet zo vreemd want de straat is aangelegd in de stijl van Hausmann. We bekijken de kathedraal met de zwarte Madonna.
's Avonds is het klooster prachtig verlicht. Het klooster is een van de mooiste bezienswaardigheden van Bourg. En wij kijken daar vanaf ons campertje op uit. Heel bijzonder.

Dinsdag 1 oktober - Dag 4
Bourg-en-Bresse - Arles: 329 km

We hebben heerlijk geslapen vannacht. Ondanks dat we in de stad op een parkeerplaats staan, was het heel rustig. Prima overnachtingsplek dus. Vanmorgen vertrekken we op tijd. Het is 10 over 9 als we wegrijden. Tussen Bourg en Lyon rijden we binnendoor, dat is een redelijk vlotte weg en ook erg mooi. Het is een gebied met heel veel meertjes en dat maakt dat het heel erg mistig is. Vanaf Lyon nemen we de tolweg en de temperatuur loopt nu snel op. De Route du Soleil doet vandaag zijn naam eer aan. De thermometer geeft 30 gr. aan. Bij Remoulins gaan we de snelweg af en het laatste stuk rijden we binnendoor naar Arles. In dit gebied zijn we nog niet eerder geweest, dus is het helemaal nieuw voor ons. In Pont de Crou, dat aan Arles vast zit, is een ACSI camping. We komen om half 2 aan, net iets te vroeg, want de receptie is om 14:00 weer open. We lopen vast even over de camping om te kijken waar we zullen gaan staan. Ondertussen krijgen we een mailtje dat ons weekend in januari is geboekt!! Yeah, we gaan naar Londen!!! Dat is weer een heel leuk vooruitzicht. Jin, alvast bedankt! We kunnen inmiddels de camping op en blijven  we de hele middag lekker bij de camper genieten van de zon, warmte, wijn, stokbrood en een goed boek. Voor het eerst eten we buiten, een hamburger van de barbeque. Wel hebben we veellast van muggen. Het is ondertussen al 9 uur geweest en we zitten nog buiten. Morgen gaan we in de voetsporen van van Gogh!

Woensdag 1 oktober - Dag 5
Arles: 0 km

Het is vandaag prachtig weer. Blauwe lucht en 25 gr. We ontbijten heerlijk buiten en doen rustig aan. Tegen half 12 fietsen we naar de stad. Bij het VVV halen een boekje (1,00€ ) met daarin diverse rondwandelingen. Wij doen de wandeling van Van Gogh. We komen langs diverse punten in de stad waar hij beroemde werken heeft gemaakt. Op deze punten staat een reproductie van het schilderij daar waar hij moet hebben gezeten. Bij 'het nachtcafe' oftewel cafe de nuit gaan we op het terras heerlijk lunchen. Ondertussen komen we ook langs diverse bezienswaardigheden van Arles. Arles is door de Romeinen bezet geweest en er is uit die tijd een schitterend amfitheater van 80 na Chr en een klassiek theater zelfs van 10 voor Chr. Verder zijn er heel veel leuke pleintjes met restaurantjes en er is nog veel meer te zien. Op de fiets gaan we nog naar de beroemde brug die van Gogh heeft geschilderd. Deze staat niet meer op de oorspronkelijke plek maar is verplaatst naar buiten de stad. 's Avonds zitten we nog 8 uur buiten. Het is iets frisser dan gisteren omdat er meer wind is. We eten daarom binnen een stokbrood met salade caprese. Lekker! Morgen waarschijnlijk iets zuidelijker de Camarque in.

Donderdag 3 oktober - Dag 6
Arles - Saintes Maries de la Mer: 45 km<

Het wordt vandaag minder zonnig, maar de temperatuur blijft goed, zo'n 25 gr. We verlaten Arles en rijden naar Saintes Maries de la Mer. Het plaatsje ligt helemaal zuidelijk in de Camarque en schijnt nogal toeristisch te zijn. Het is niet zo ver, maar 45 km. Onderweg zien we de paarden al en ook veel stieren. Dat is kenmerkend voor de Camarque. En natuurlijk de vele vogels en flamingo's. De stieren worden gebruikt voor de stierenvechten, de grootste gaan naar Spanje, maar ook voor het vlees. In de meeste restaurants in deze streek wordt Taureau geserveerd. We willen op een camping aan de monding van de kleine Rhône gaan staan, maar vlak daarvoor is een hele grote camperplaats, ook pal aan zee. Er staat een behoorlijk harde wind, echt lekker buiten zitten is er niet bij. We gaan daarom maar op de camperplaats staan. Vanaf St. Maries is een hele mooie fiets/wandelroute over de dijk naar de vuurtoren Phare de la Gacholle. We willen die vanmiddag gaan fietsen, maar eerst lopen we door het gigantisch toeristische plaatsje, waar we in een van de tientallen restaurantjes gaan eten. Ik besluit ook de Taureau te proberen. Tenslotte hebben die beesten hier een prachtig leven. Na de lunch fietsen we de route. Het is flink trappen tegen de wind in en soms worden we bijna gezandstraald. Maar het is prachtig, we zien flamingo's en witte reigers en prachtige natuur. We zien het zout dat in de ondiepe meren achterblijft wanneer het zeewater is verdampt. De terugweg fietst een stuk makkelijker van de wind af. Het zonnetje komt er zelfs nog even door en het wordt 26 gr. Als we terug bij de camper zijn begint het iets te miezeren. Aan het begin van de avond lopen we nog een klein rondje en kijken bij de zee. Het waait ons te hard voor een strandwandeling en blijven de rest van de avond lekker in de camper. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Vrijdag 4 oktober - Dag 7
Saintes Maries de la Mer: 0 km

We hebben besloten nog een dag in St. Maries te blijven. Het wordt een regenachtige dag volgens weeronline en dan kun je beter lekker lezen en het stadje ingaan. Maar het valt mee. 's Middags trekken we de wandelschoenen aan en lopen we helemaal langs de boulevard tot de andere kant van het dorp. We bekijken de Eglise de Notre Dame de la Mer. Hierin staan de beelden van de 2 Maria's (Maria Salome en Maria van Klopas) die in een bootje na de kruising van Jezus, samen met Maria Magdalena, Martha en Lazurus hier naar toe kwamen.  Ook een beeld van de heilige Sara is te zien, die de beschermheilige is van de zigeuners. Er wonen daarom veel zigeuners in deze omgeving en op 25 mei komen zigeuners van over de hele wereld hier naartoe voor de processie waarbij de beelden en de relikwieën naar de zee worden gedragen.
We zitten een hele tijd in de kerk want ondertussen is het gaan regenen. Als het weer droog is lopen we terug naar de camper. 's Avonds gaat het harder regenen en heel hard onweren. We zijn telefonisch zelfs even onbereikbaar. Hopelijk is het morgen over, want dan willen we verder trekken naar Aigues Mortes.

Zaterdag 5 oktober - Dag 8
Saintes Maries de la Mer: 0 km

We willen vandaag naar Aigues Mortes, dat ongeveer 30 km hier vandaan ligt. Nadat we hebben geserviced loop ik nog even naar de zee om een paar foto's te maken nu de zee rustig is en de zon schijnt. Het ziet er prachtig uit met dit mooie weer en ik vind dat Joop het ook nog even moet zien. We draaien de camper opnieuw de parkeerplaats op en gaan samen nog even het strand op voor een paar foto's. Het is nu bijna 11 uur en we besluiten om ook nog maar even koffie te zetten. Joop zet de stoeltjes op de dijk en terwijl  we hier zo zitten bedenken we dat we nog best een dagje willen blijven. Zo dicht aan zee met dit mooie weer, het is nog maar de vraag of we dat nog een keer tegenkomen. We blijven dus en eten tussen de middag stokbrood aan het strand met een glaasje wijn erbij, lezen en puzzelen wat en gaan zelfs de zee in om te zwemmen. 's Middags maken we nog een fietstochtje door de Camarque. Al met al een heerlijke dag.
Zondag 6 oktober - Dag 9
Saintes Maries de la Mer - Aigues Mortes: 46 km

Vandaag gaan we toch echt weer verder. We zijn vroeg wakker dus vertrekken we mooi op tijd. Het is heerlijk rustig op de weg op zondagmorgen. In Aigues Mortes doen we eerst boodschappen en gaan dan op zoek naar de camperplaats Poisson d'Argent. TomTom is een beetje gestoord en laat ons belachelijke kleine weggetjes rijden die we eerst missen en hierdoor 10 km om moeten rijden. En dat terwijl de plek aan de Route National ligt. Het is een mooie ruime plek, rustig verscholen  achter bomen aan een grote visvijver. Vanaf hier fiets je langs een kanaal naar Aigues Morges of Grau la Roi, beiden liggen even ver. We fietsen eerst naar Aigues maar daar is kermis en gigantisch druk en heel veel lawaai. We besluiten het morgen nog eens te proberen. Dan is het maandag en zullen de Fransen zelf weer naar het werk en school zijn. In Grau is het ook druk, het is zondag, maar gezelliger. Er is een leuk haventje, prachtige boulevard en heel veel visrestaurantjes. Als we door de binnenstraatjes lopen doet het ons een beetje denken aan Lloret de Mar, kleine straatjes met heel veel souvenirswinkels en eettentjes.
We zitten 's avonds zitten nog tot 9 uur buiten.
>+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Maandag 7 oktober - Dag 10
Aigues Mortes: 0 km

We blijven vandaag in Aigues Mortes. De dag begint prachtig en we ontbijten in de zon. Daarna fietsen we naar Aigues. Het is nu een stuk rustiger in het stadje dan gisteren, maar er is nog steeds van alles te doen. We lopen eerst naar het Place de Louis IX, waar een standbeeld van hem staat. Hij heeft het stadje in de 13e eeuw gesticht om een haven te creëren voor zijn kruistochten. Het stadje is geheel ommuurd met 10 torens, die in de eeuwen daarna zijn gebouwd. Door het slib van de Rhône ligt het nu niet meer aan zee. We kunnen over de muur lopen en de torens bekijken. Dat is wel heel leuk. Hierna fietsen we naar Grau la Roi om heerlijk vis te eten in een leuk visrestaurant. Joop neemt een assiette met schelp- en schaaldieren, zoals mosselen, oesters, zeeslakken en garnalen. Ik neem moules et frites. Daarna fietsen we naar La Grande Motte, een zeer mondaine badplaats, met alleen maar witte, moderne appartementen. We gaan een uurtje lekker aan zee liggen en ook nog even het water in. Op de terugweg krijgen we pech, een lekke band. Joop probeert hem te plakken maar het lukt maar gedeeltelijk. De laatste kilometers moeten we lopen. We zijn nog net voor donker thuis.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++<

Dinsdag 8 oktober - Dag 11
Aigues Mortes - Palavas les Flots: 25 km

Het wordt een beetje saai, maar het is alweer een prachtige dag. Het grootste deel van de dag is het onbewolkt. Na het ontbijt gaat Joop de fietsband nog eens plakken. Het blijkt dat hij op een naad is gescheurd en deze steeds verder scheurt onder het nieuwe plakspul door. Hij gaat er nu een heel groot stuk opplakken. Als we opgeruimd hebben vertrekken we van deze leuke plek en gaan nog een klein stukje verder langs de kust maar Palavas-les-Flots. Er zijn 2 camperplaatsen en we worden door borden naar de 1e geleid. Het is een vrij nieuwe plek, zelfs met parkeergarage waar je in kunt staan. Nou, dat lijkt ons niks. We kiezen een plekje op het asfalt en de beheerder wijst ons er heen. Het is nog niet druk, dus ruimte genoeg. We lopen het kleine havenplaatsje in. Er is een lang kanaal van het Etang naar de Middellandse zee dat het dorpje opsplitst. We lopen langs de restaurantjes en krijgen wel weer trek in wat zeefruit. We bestellen oesters en grote garnalen en genieten opnieuw van al dat lekkers. Na deze overheerlijke lunch lopen we nog naar de andere camperplaats om even te kijken of het daar leuker is. Het ligt inderdaad wat leuker, aan een binnenhaven en er zijn meer groenstroken. Maar het is er ook veel drukker, het staat helemaal vol. Wij blijven dus waar we zijn en 's 'middags luieren en zonnen we wat bij de camper. Een rustig dagje dus, maar hebben wel volop van de zon en zee genoten.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Woensdag 9 oktober - Dag 12
Palavas les Flots: 0 km

Vandaag willen met de fiets naar Montpellier. Een test of de geplakte band van de fiets het gaat houden. Vanaf Palavas loopt een fietspad mooi langs het kanaal naar Montpellier . Kan niet fout gaan, zou je denken. Toch rijden we halverwege bij Lattes helemaal de verkeerde kant op. Gelukkig houdt het fietspad ergens op en hebben het in de gaten. Na een stuk terugrijden en even zoeken vinden we de goede route weer en bereiken we de stad. We zijn hier al eens eerder geweest, maar het weer was toen slechter, nu is het prachtig wandelweer. We bekijken natuurlijk Place de Comédie met de 3 Grazien, een mooie fontein en de Opera. Ook lopen we door de smalle straatjes van de oude binnenstad. In de Eglise st. Anna is een hele bijzonder expositie van een Japanse kunstenares. De hele kerk is bespannen met draden en in het midden hangen 4 trouwjurken. Heel apart. Verder is de medische faculteit, een van de oudste (13e eeuw) westerse faculteiten die nog steeds in gebruik is.
We fietsen de goede route terug en bereiken Palavas; de geplakte band heeft het gehouden!! Ondertussen is het wel wat bewolkt, maar we kunnen nog wel even buiten zitten. 's Avonds kijken we een paar afleveringen van Homeland op de laptop.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Donderdag 10 oktober - Dag 13
Palavas les Flots - Villeneuve les Maguelone: 8 km

We wilden eerst vandaag al een stukje naar het noorden rijden, maar omdat het in het binnenland al snel koeler is, blijven we toch maar aan de kust. We vertrekken wel uit Palavas om 8 km verder in Villeneuve les Maguelone op een andere camperplaats te gaan staan. Het is een heel andere plek, aan de rand van het dorpje met een prachtig uitzicht over het Etang en heel rustig. Om op de plek te komen moeten we eerst aan de automaat betalen en met een code die je krijgt gaat het hek open. Het probleem is dat de automaat alleen een bankpas of creditcard accepteert en dat onze passen niet werken. Maar we hebben mazzel. Een Franse medecamperaar betaalt voor ons met haar pas en wij geven gaar cash terug. Zij vertelt dat de automaat problemen heeft met de buitenlandse passen. Iedere plek heeft eigen water en stroom en veel zon. Wij houden een lui dagje en blijven bij de camper boekje lezen. 's Middag lopen we het dorpje in, dat niet veel voorstelt maar er loopt ook een weg over het meer naar een kathedraal. Er komt ondertussen een gigantisch donkere lucht opzetten en als we het meer over zijn moeten we nog 2,5 km lopen voordat we bij de kathedraal zijn. Ik wil liever terug omdat het wel erg dreigend is. We lopen terug en langs het meer ligt ook nog een prachtig wandelpad. De zon komt er weer door we zien nog veel flamingo's. Als we bij de camper terug zijn is het net te koud om nog buiten te zitten. We blijven s'avonds lekker in de camper en kijken weer een paar afleveringen van Homeland. Heel spannend!

Vrijdag 11 oktober - Dag 14
Villeneuve les Maguelone - Moulins: 432 km

Het zat er aan te komen, maar vandaag gaat het dan toch gebeuren. We moeten het mooie weer verlaten en optrekken naar het barre noorden. Het is vannacht flink afgekoeld en het voelt s'morgens aardig fris. Toch stappen we nog even op de fiets om bij de kathedraal te kijken. Maar de brug ernaar toe is afgesloten. Door de week is ie vanaf 13.00 uur en in het weekend om 10.00 uur open.
Jammer, maar niets aan te doen. Na de koffie vertrekken we dan eindelijk. We rijden via de tolbrug van Millau over de A75 naar Clermont Ferrand en vanaf daar via de Route National naar Moulins, boven in de Auvergne. De mooie blauwe lucht blijft tot ongeveer bij Millau, daarna worden het wolken en we krijgen zelfs regen onderweg. De temperatuur daalt tot 11 gr. Als we op de mooie camperplaats in Moulins zijn is het 15gr. Vanaf de camperplaats lopen we via de brug over de Allier de stad in. Het is een mooie stad met 2 grote kathedralen en een paar oude vakwerkhuizen. We twijfelen even of we een pizza willen eten of in de camper zullen gaan koken. We besluiten het laatste en trekken een heerlijk flesje witte wijn erbij open.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Zaterdag 12 oktober - Dag 15
Moulins - La Cheppe: 359 km

Vandaag rijden van Moulins via Nevers, Auxerre en Troyes naar Chalon en Champagne. Daar kijken we bij een camperlaats maar dat is op een grote parkeerplaats aan de snelweg. Niks voor ons. We rijden naar de eerstvolgende overnachtingsplek en dat is in La Cheppe. Het is een kleine camperplaats aan een doodlopend straatje in een dorpje van  niks. Alleen ligt het wel bij de oudste Keltisch/gallisch vesting. Hier heeft Attilla de Hun zijn legerkamp gehad en is hij van hieruit verslagen en heeft hij zich teruggetrokken uit Gallie. Je kunt er een prachtige rondwandeling maken, ongeveer 2 km,  en dat doen we dan ook. S'avonds blijven we uiteraard thuis, er is niks te doen in het dorp en gaan lekker kaasfonduen met een heerlijk flesje Muscadet sur Lie.

Zaterdag 13 oktober - Dag 16
La Cheppe - Scherpenzeel: 467 km

De laatste route van deze vakantie gaat via Charleroi, Bouillon, Namen, Brussel en zo naar Nederland. Vanaf Brussel regent het alleen maar en het is koud en nat in Scherpenzeel. De verwarming moet worden aangezet om het in huis weer een beetje aangenaam te maken. En 's avonds rijden we nog naar Amsterdam om Squall weer op te halen.

4 reacties op “2013 – Oktober – Camperrondreis Zuid-Frankrijk

1. leuk, jullie mogen van mij meer posten hoor ;).
    zijn er genoeg camperplaatsen/campings open in oktober in frankrijk ?
    nog tips voor een boek ofzo ?. ik wil graag met de herfstvakantie gaan met kleine kinderen.

• Veel campings in Frankrijk zijn in oktober al gesloten. Camperplaatsen zijn er genoeg. Zelf gebruiken we de app Campercontact van NKC, deze is heel handig, samen met de boek Campingcard en camperplaatsen van ASCI. Maar ook Facile-en-Route is voor Frankrijk heel erg goed.

2. Ontzettend leuke verhalen. Wij gaan dit jaar (maand mei) voor het eerst met een gehuurde camper naar Sevilla (soort pelgrimstocht vanwege het feit dat mijn schoonvader daar plm 57 jaar geleden is verdronken).
    We zijn kampeerders dus daar valt niets aan te wennen maar een camper is toch een ander verhaal.
    Ik heb veel aan jullie verhalen.