2015 – Camperreis Duitsland-Oostenrijk-Italië – Week 1

2015 - week 1

Dag 1 – 30 mei

Scherpenzeel – Coesveld = 143 km

We pakken vanmorgen de laatste dingen op ons gemak in en om 11 uur rijden we Scherpenzeel uit. Bij Barneveld vullen we de grote gasfles en daarna gaat de reis eerst naar Winterswijk waar we bij Obelink wat boodschapjes doen en de kleine gasfles omruilen. Het gas is dus geregeld voor de komende tijd. Als we binnen zijn horen we dat het buiten enorm regent, het lijkt wel noodweer. Terug naar de camper regent het nog een klein beetje maar het is gelukkig binnen droog. Ik maak een lekkere salade en daarna gaan we verder naar Coesveld. Op de camperplaats is nog net een plekje vrij.
De zon is er inmiddels weer doorgekomen en we lopen met Squall naar het centrum van Coesveld. In een ijssalon gaan we binnen zitten en nemen een Eiskaffee. Het is net te fris om buiten te zitten.
Terug bij de camper drinken we een lekker biertje en s’avonds kook ik andijvie met aardappelen en een hamburger. Na het eten lopen Joop en ik nog een rondje rond Coesveld.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 2 – 31 mei

Coesveld – Hann. Münden = 247 km

Als we vanmorgen om 8.00 uur wakker worden schijnt de zon door de dakramen. Ik kijk naar buiten en ik zie een strak blauwe lucht. Als Joop gaat douchen trek ik mijn hardloop kleren aan en start mijn tweede les van mijn Evy hardloop programma. Deze duurt 20 minuten en als ik terugkom staat Joop gedoucht en wel op me te wachten. Hij lost mij af en laat Squally uit. Na het ontbijt vertrekken we richting Hannoversch Münden. Er is intussen wat bewolking gekomen maar de temperatuur loopt zienderogen op. We rijden een mooie route binnendoor en drinken onderweg koffie. In Bad Karlshagen parkeren we de camper en maak ik een lunch klaar. Het zonnetje komt er af en toe weer door. Daarna rijden we door naar Hann. Münden. Eerst kijken we bij een camperplaats, maar als die overvol blijkt te zijn, rijden we naar een camping vlak in de buurt. Er is een gedeelte voor campers tegen aangepast tarief. We staan er prachtig met uitzicht op het mooie stadje. We lopen ’s middags het stadje in en drinken ons eerste Duitse biertje op een terras. Het stadje bestaat alleen maar uit vakwerkhuizen. Prachtig. Ook zien we dat hier 2 rivieren, de Fulda en de Werra, bij elkaar komen en dat wordt de Weser. ’s Avonds lopen we nog even het stadje in en eten asperges in de Ratskeller. Heerlijk. Om 9 uur is het nog bijna 20 graden.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 3 – 1 juni

Hann. Münden – Duderstadt = 74 km

Het heeft vannacht aardig geregend en het regent ook nog als we wakker worden. We doen rustig aan. Het plan is vandaag naar Leipzig te rijden, zo’n kleine 250 km. Na de koffie rijden we weg. Als ik in de auto op de kaart kijk zie ik dat er iets van de route af een mooi plaatsje ligt, Duderstadt, met veel vakwerkhuizen en één van de oudste stadhuizen van Duitsland, uit 1302. Ook staat er een oude gotische kerk en heeft het stadje nog een deel van de oude stadsmuur. In de Oost-Duitse tijd was hier ook een grensovergang van west naar Oost-Duitsland. Er is een mooie plek om te overnachten aan de rand van het stadje. Samen lopen we het stadje in en willen een broodje braadworst scoren. Helaas, het is bijna niet te geloven in Duitsland, we kunnen het nergens vinden. Maar we hebben nog biologische wienerworstjes in de koelkast en we maken daarom in de camper maar broodjes knakworst. Lekker met een biertje en salade. Tegen vier uur zien we dat de zon er door probeert te komen en loopt ook de temperatuur op. Was het vanmiddag maar 14 graden, aan het eind van de middag is het al 17 graden. En vanaf morgen wordt het overal een stukje warmer. Heerlijk.
Na het eten lopen we nog een rondje over de stadswal van de stad.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 4 – 2 juni

Duderstadt – Leipzig = 218 km

We vertrekken vandaag mooi op tijd, nadat Joop broodjes heeft gehaald en we ontbeten hebben. Het zonnetje schijnt en het is warmer dan gisteren. De route is vrij saai, alleen maar snelweg. Om half 12 zijn we op de camperplaats in Markkleeberg, zo’n 7,5 km ten zuiden van Leipzig. Het is een mooie plek met een zeer vriendelijke beheerder. We krijgen plattegrondjes van de stad en hij legt uit hoe we kunnen fietsen. Na de lunch stappen we op de fiets. Squally gaat mee in de fietsmand. Het is heerlijk weer, zonder jas fietsen we naar Leipzig. We halen een stadsrondwandeling bij het VVV en gaan dan een biertje drinken vlak naast de Thomaskirche, waar Bach ligt begraven. De rondwandeling doen we morgen, zonder Squall, dan zal ik meer vertellen over de stad.
Thuisgekomen haal ik wat vlees uit de vriezer voor op de grill en kunnen we voor de eerste keer deze vakantie buiten eten.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 5 – 3 juni

Leipzig

Het plan voor vandaag is om na het ontbijt naar de stad te fietsen en Squall in de camper te laten. We hebben een mooi plekje voor de camper in de schaduw uitgezocht, zodat het binnen niet te heet wordt voor Squall. Om 10 uur fietsen we weg, maar mijn fiets fietst een beetje vreemd. Ik vraag Joop om het even uit te proberen en hij ziet het direct: lekke band!!! Wat?? De fiets is net voor een beurt geweest en heeft een nieuwe band gekregen. Terug naar de camper dus. We waren de camperplaats gelukkig nog niet af. Joop onderzoekt en constateert dat de binnenband niet is vervangen en op een oud lek van vorig jaar is weer iets gaan scheuren. Dan drinken we toch eerst maar koffie en daarna plakt Joop de band. Om half 12 rijden we weer weg en dit keer houdt de band het. Een schitterende fietsroute door het park brengt ons midden in de stad. We parkeren de fietsen en doen de stadswandeling. In de Thomaskerk wordt de hele dag Bachmuziek gespeeld en wordt er ook meegezongen. Ik vind dat prachtig. Hier is een kerk ook voor. Naar binnen gaan wanneer je wilt om naar muziek te luisteren of te zingen. We zien het graf van Johann Sebastián Bach. Verder bewonderen we het oude en nieuwe Raadhuis, een paar prachtige galerijen, het Concertgebouw, de Opera, de Nicolaikirche, waar de reformatie is begonnen in 1539 en waar de vreedzame demonstraties in 1989 begonnen tegen de DDR en scheiding van Oost en West. We bewonderen het gigantische grote station met de prachtige arcaden. Uiteraard rusten we tussendoor even uit op een terrasje en laven ons met een pizza en insalata Tuna. Om 16:00 uur zijn we terug bij de camper om Squally te bevrijden.
Omdat we in de stad al iets hebben gegeten doen we het vanavond rustig aan met een brood (bio)braadworst.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 6 – 4 juni

Leipzig – Fichtelberg = 165 km

Omdat het de komende dagen mooi weer blijft en zelfs warmer gaat worden had Joop wel zin om een paar dagen op een camping te gaan staan. Gisteravond hebben we daarom besloten iets naar het zuiden te rijden naar Fichtelberg aan de Fichtelsee. Het is een prachtige camping in een prachtig gebied waar je mooi kunt wandelen. We zijn net op tijd voor de ‘Mittagruhe’, van half 1 tot half 3 mag je niet met de auto de camping op of af. We kunnen een plekje uitzoeken, maar het is bijzonder druk. Later horen we dat het komt omdat het Sacramentsdag is in Zuid-Duitsland. Dat is 10 dagen na Pinksteren en dat zijn veel Duitsers vrij en hebben dan ook vaak een lang weekend. Vandaag doen we verder rustig aan. ’s Middags lezen en puzzelen we wat en ik kan de bikini zelfs aan. Aan het eind van de middag laten we Squall even uit en verkennen we de omgeving. Er ligt een prachtig restaurant aan het meer en op het terras nemen we eerst een Eiskaffee en later nog een biertje. Na het eten lopen we met z’n tweeën nog een rondje om het hele meer.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 7 – 5 juni

Fichtelberg

Volgens het weerbericht wordt het een warme, wolkenloze dag. We houden het dan ook niet lang in bed uit, want de zon schijnt pal op de camper. Ik trek direct m’n bikini aan, ook makkelijk naar de douche. De bakker is er om half 9, maar we hebben nog stokbrood uit Nederland dat op moet, we bakken dat vanochtend zelf af. De ochtend brengen we door op de camping met lezen, zonnen en koffie drinken. Na de lunch, wanneer de zon niet meer pal op de camper staat, gaan we wandelen en gaat Squally in de camper. We lopen een wandeling van 6 km naar de Ochsenkopf. Dat is een berg van 1026 meter, een van de hoogste punten van de omgeving. Het is een prachtige wandeling, maar wel veel stijgen. Het is heel rustig, we komen maar een paar mensen tegen. Als we boven zijn is er een mooi uitzichtpunt en een leuk terras waar we een alcoholvrij biertje drinken. We moeten namelijk nog wel 6 km terug naar de camping. Terug op de camping zijn we allebei erg moe maar zeer voldaan. Ik haal 2 entrecotes uit de vriezer. Die gaan vanavond op de barbeque.

Naar week 2

4 reacties op “2015 – Camperreis Duitsland-Oostenrijk-Italië – Week 1

1. Wat een mooi verslag dat doet ons als beginnend camperaar nog meer zin krijgen in onze eerste vakantie straks met de camper.