– week 2

2015 - week 2

Dag 8 – 6 juni

Fichtelberg

Omdat we gisteren een behoorlijke inspanning hebben geleverd, doen we vandaag niet veel. Het is opnieuw schitterend weer, zo’n 30 graden, een heerlijke dag dus om niets te doen. We fietsen s’middags naar het dorpje om boodschappen te doen. ’s Avonds gaan we bij het restaurant aan het meer eten. Joop neemt een schnitzel en ik een forel. Het smaakt heerlijk. We bekijken het weer op internet en zien dat het prachtige weer morgen waarschijnlijk voorbij is. Vooralsnog kunnen we vanavond tot laat buiten zitten.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 9 – 7 juni

Fichtelberg

Toen we afgelopen donderdag op de camping aankwamen was het er al best druk en s’middags bleven de campers en caravans binnenstromen. En dat terwijl we het zo’n rustig gebied vonden, toen we erheen reden. Dat kwam dus door sacramentendag. Veel Duitsers hebben vrij vanaf Pinksteren tot en met vandaag. En daarom was het vanmorgen weer een complete uittocht van campers en caravans en is het nu heerlijk rustig op de camping. Het heeft vannacht veel geregend en geonweerd. Maar vandaag is verder droog en af en toe komt de zon er zelfs door. De temperatuur is een stuk lager dan de afgelopen dagen. Aan het eind van de middag haalt het kwik net de 20 graden. We maken nog een leuke wandeling, wel weer aardig omhoog, maar dit keer is het in totaal maar 6 km. Verder doen we vandaag rustig aan. Morgen willen we verder richting Bayreuth en Neurenberg.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 10 – 8 juni

Fichtelberg – Maishofen = 434 km

Als we om 10 uur van de camping wegrijden begint het te regenen. Eerst is het nog wat miezerig maar daarna gaat het toch harder. In Bayreuth stoppen we om koffie te maken. Eigenlijk willen we het stadje bekijken, maar dat is erg ongezellig met dit weer. De volgende stop en overnachting hebben we gepland in Neurenberg, maar ook daar wordt het weer pas eind van morgenmiddag wat beter. We zoeken op internet naar iets waar het mooier weer is en zien dat in Oostenrijk, vlak bij Zell am See een leuke camping is en waar de weersverwachting iets beter is. In ieder geval is de temperatuur gunstiger. Vanmorgen was het in Fichtelberg 11 graden en nu in Bayreuth 13 graden. Dat is veel te koud naar onze zin. We rijden dus Neurenberg voorbij en via Regensburg slingeren we door het Beierse landschap naar het zuiden. Het wordt droog en de temperatuur loopt op tot 28 graden. We rijden via Landshut, de Chiemsee, Inzell binnendoor naar Maishofen. Een hele mooie route en hiermee vermijden we gelijk de drukte rondom München. Om kwart voor 6 zijn we op de camping. Jammer genoeg krijgen we net voordat we op de camping zijn nog een gigantische regenbui op onze kop/camper. Het blijft wat miezeren en ook rommelt het wat. We eten in het restaurant op de camping en na het eten lopen we met Squall rond het schattige bosmeertje dat bij de camping hoort.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 11 – 9 juni

Maishofen

We blijven een paar dagen op deze camping dus doen we vanmorgen rustig aan. Het regent een heel klein beetje, maar om 10 uur is het droog en fietsen we naar het dorpje Maishofen. Dat is ongeveer 1,5 km via een leuk fietspad. Bij het VVV halen we een wandel- en fietskaartje en daarna fietsen we door naar Zell am See. Tot onze verbazing komt de zon er door en loopt de temperatuur op. We zoeken een terrasje en nemen koffie met apfelstrudel. Daarna fietsen we langs het meer naar Schüttdorf, waar we 7 jaar geleden met wintersportvakantie zijn geweest. Het hotel is er niet meer, het zijn luxe koopappartementen geworden. We kijken nog even bij de skipiste, maar dat ziet er ’s winters heel anders uit, haha!
Nadat we bij de Lidl een paar boodschapjes hebben gedaan, fietsen via de andere kant langs het meer terug. Het fietsen is hier heel goed te doen en het zijn leuke fietspaden. Terug bij de camper bevrijden we Squall. We hadden vanmorgen de gordijnen niet dichtgedaan tegen de zon, omdat we niet hadden gedacht dat de zon zou gaan schijnen. Gelukkig is hij niet té warm geworden.

We nemen een biertje en gooien een paar worstjes op de grill. Lekker met een broodje en wat sla. De korte broek gaat ook aan, maar tegen een uur of 4 koelt het af en trekken de wolken zich samen. Vanaf 5 uur gaat het dan weer regenen, maar dan kruipen wel lekker in ons campertje.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 12 – 10 juni

Maishofen

De dag begint bewolkt maar tegen een uur of half 11 breekt de zon door. Na de koffie gaan we wandelen. Vanaf de camping lopen diverse wandelroutes. We nemen broodjes en water mee. Het is schitterend wandelen in het dal met rondom sneeuwbergen. We hoeven niet te klimmen of te dalen, dat is wel zo prettig. We kijken zelfs uit op de bergen waar we 7 jaar geleden hebben geskied en waar Jindra zo ongelukkig is gevallen. In Maishofen pakken we een terrasje voor een Eiskaffee en doen we een paar boodschapjes bij de Spar. Ook hier hebben ze van die heerlijk bio-braadworstjes. Die gaan ook de rugzak in, haha! Bij de camper terug kan de bikini aan, maar is het bijna te warm in de zon. We lezen wat en lopen nog een klein rondje met Squall. ’s Avonds leggen we een paar hamburgers op de grill. Met sla en gebakken piepertjes hebben we een makkelijke maaltijd. Het is tenslotte vakantie.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 13 – 11 juni

Maishofen

Gisteravond hebben we tot half 10 buiten kunnen zitten. We gaan vanmorgen direct na het ontbijt wandelen want het wordt een warme dag. We lopen naar het Jausenstation Stablberg. Het is een flinke klim van 1 uur en als we boven zijn vinden we dat we koffie met apfelstrudel hebben verdiend. We hebben er een prachtig uitzicht op de Zeller See. De terugweg gaat veel makkelijker en sneller. Bij de camper moet we de schaduw opzoeken. Maar ik heb net m’n bikini aangetrokken of ik hoor regendruppels op de zonnescherm en er verschijnen wolken voor de zon. Gelukkig zet de regen niet door en blijft de temperatuur goed. Maar het plan om nog een stukje te fietsen laten we varen omdat het toch erg donker wordt en gerommel in de verte klinkt. Wel gaan we nog een forel eten in het restaurant. Morgen willen we  weer een stukje verder.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 14 – 12 juni

Maishofen – Oberdrauburg = 129 km

Dat het weer in Oostenrijk onvoorspelbaar is, hebben we de afgelopen dagen wel gemerkt. Gisteren zou de mooiste dag worden, maar toen was het behoorlijk bewolkt. Vandaag zou het bewolkt met zon zijn, maar als zijn we om goed 7 uur wakker zijn en naar buiten kijken, zien we een strakblauwe lucht. We gaan vandaag de Großglockner HochAlpenstrasse rijden. De Großglockner is met een hoogte van 3798 meter de hoogste berg van Oostenrijk. Hier ontspringt ook de Pasterze-gletsjer. De hochalpenstrasse is een 47,8 kilometer lange tolweg (eur 34,50) met 30 haarspeldbochten en tig gewone bochten. De weg gaat van Bruck naar Winkler dwars door de Alpen. We hebben dus geluk dat het weer ons vandaag meezit. We vertrekken lekker vroeg en vullen eerst onze voorraden aan bij de Aldi. Om 10 uur beginnen we aan de route. Het is werkelijk schitterend. Op het hoogste punt van de weg kun je een kleine afslag nemen naar het hoogst bereikbare punt op 2561 meter. Maar Joop mag het van mij niet met de camper doen, ik vind de weg te smal. Dus parkeren we de camper en lopen we naar boven. Dat is ook veel leuker om te doen. Daar heb je bij een wolkenloze lucht goed zicht op de Großglockner. Helaas is er een kleine wolk om de berg, maar verder is het uitzicht geweldig. We kunnen zelfs de Zeller See zien, waar we vandaan komen. Terug bij de camper picknikken we op dit bijzondere plekje. We beginnen daarna aan de afdaling en nemen nog een afslag naar de Kaiser Franz-Joseph höhe, waar ook de Pasterze gletsjer te zien is. Het is daar veel drukker dan bij het vorige punt. Er zijn tentoonstellingen en zelfs is er een vier verdiepingen parkeergarage. Bizar toeristisch. Je kunt er wel diverse lange wandelingen maken. Wij doen dat niet, we gaat verder richting Oberdrauburg, waar een leuke camping is. Het is een hele gemoedelijke kleine camping, naast het gemeentelijke zwembad. Ondertussen is er meer bewolking gekomen en er valt een paar spatjes regen uit. Tegen een uur of 5 trekt het weer helemaal open en zitten we in de zon tot kwart voor 8. Dan verdwijnt de zon achter de berg.