– week 3

2015 - week 3

Dag 15 – 13 juni

Oberdrauburg

We krijgen berichtjes uit Nederland dat het daar ook lekker warm en zonnig weer is. Hier gelukkig ook. Er is veel bewolking, maar daar hebben we niet veel last van want de zon is er ook volop. Vanmorgen gaan we met de fiets naar een ruïne / burcht, maar het was zo steil dat het me zelfs met volledige ondersteuning en in de kleinste versnelling niet lukt. Ik loop met de fiets aan de hand en met Squall achterop verder naar boven. We hebben een prachtig uitzicht over het dal en zien de camping liggen. De terugweg gaat uiteraard veel makkelijker maar we moeten volop in de remmen omdat het met veel bochten heel snel naar beneden gaat. De rest van de dag blijven we op de camping. Ik doe nog wel een paar wassen in de wasmachine want het kost haast niks. Het droogt ook heel snel want er staat een flinke warme wind. ’s Avonds marineer ik stukjes kipfilet en die doen we aan stokjes en dan op de grill. Met satesaus, rijst en sla zijn we snel en goed bezig. Na het eten wandelen we nog even naar het dorpje.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 16 – 14 juni

Oberdrauburg

Het begint goed vandaag. Lekker temperatuurtje en de zon schijnt. De verwachting is dat het in de loop van de dag gaat regenen, dus willen we direct na het ontbijt een stukje langs de Drau gaan fietsen. Maar als ik terugkom van het ochtendrondje met Squall begint het licht te druppelen. Joop heeft de fietsjes gepakt en dan horen we ook al onweer en ziet de lucht wel heel donker. We wachten even en dan begint het te regenen en dat houdt niet op tot een uur of 4. Eerst zitten we nog onder de luifel, maar als na het 3e kopje koffie de temperatuur is gezakt tot 15 gr, gaan we toch maar naar binnen. Ik heb nog een flesje whiskey van m’n verjaardag meegenomen en die proberen we uit. We kijken ondertussen op weeronline wat het weer de komende weken gaat doen en we komen tot de conclusie dat we voor wat langer mooi weer naar Italie door moeten reizen. We zoeken naar campings bij Venetië en bij het Garda meer. We denken dat het het Gardameer gaat worden. Aan het eind van de middag klaart het wel iets op en we eten kaasfondue in de camper.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 17 – 15 juni

Oberdrauburg – Peschiera del Garda = 312 km

We zijn vanmorgen mooi op tijd wakker geworden. We doen rustig aan en kunnen droog inpakken. Om half 10 rijden we van de camping. We vinden het wel jammer, het is een leuke camping en het is een mooie omgeving waar we nog weinig van hebben gezien. Maar we hebben geen zin om 2 dagen in de regen gaan wachten tot we weer wat kunnen ondernemen. Dus gaan we weer op jacht naar de zon. We rijden via Lienz langs de Drau Italië in. Het is ongeveer 2 uur rijden voordat we bij Bolzano de snelweg op kunnen. Het is overigens een prachtige route. Het laatste stuk gaat over de snelweg. We zijn om kwart over 2 bij camping Butterfly in Peschiera. Maar helaas, er is voor ons geen plaats meer. De volgende camping is verboden voor honden en die daarna komt, vinden we te ver van het stadje liggen. Maar er is ook een camperplaats. We gaan kijken en dat ziet er heel mooi uit. Er kunnen 80 campers staan, maar er staan er nog niet de helft, dus plaats genoeg. Joop heeft eerst zin aan een biertje en een broodje en daarna gaat m’n bikini aan, want het is 32 graden!!!
We lopen aan het eind van de middag met Squally het stadje even in. Het is een heel mooi oud stadje dat eigenlijk op een eilandje ligt. Er omheen zijn grachten en wallen waar je over heen kunt lopen. We eten ons eerste echte Italiaanse ijsje en wandelen via de boulevard van het Gardameer terug. ’s Avonds gaan we zonder Squall terug en eten een heerlijk, echte Italiaanse pizza op een terras aan het water. Bella Italia.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 18 – 16 juni

Peschiera del Garda

We branden vanmorgen de camper uit. Ik trek m’n bikini aan en draai eerst het zonnescherm uit. Dat scheelt zeker wel iets dat het in de camper minder warm wordt. Na het ontbijt gaan we op de fiets naar de Lidl om een paar boodschapjes te doen. De rest van de ochtend blijven we bij de camper. Om half 3 stappen we op de fiets om via een mooie route naar Borghetto te fietsen. Er is wel regen voorspeld en het ziet er ook dreigend uit, maar dat zegt niet altijd dat het ook doorzet. We wagen de gok. Eerst lijkt er geen vuiltje aan de lucht en klaart het zelfs een beetje op, maar zo’n 3 km voor Borghetto begin het te regenen. Eerst een paar druppels en we hopen dat het overwaait, maar dan zet het goed door en trekken we snel onze regenjasjes aan. Drijfnat komen we aan, maar wij zijn de enigen die zo nat zijn want in Borghetto is het droog. Wel is er een dreigende, donkere lucht en rommelt het wat, maar er valt geen regen uit. We lopen door het stadje, met zijn oude brug, poort, toren en vele leuke doorkijkjes. Omdat we nat zijn en ook telkens denken dat het weer gaat regenen, kunnen we niet echt rustig rondkijken en duiken we een barretje in voor een kopje koffie. Maar het blijft droog en we besluiten terug te fietsen. De terugweg gaat snel en we hebben geluk dat het droog blijft. Maar thuis wacht ons een onaangename verrassing. We hebben het dakraam boven het bed wijd open laten staan en het hele bed is zeiknat. Alsof er een emmer water overheen is gegaan. Alle lakens en het dekbed gaat er af en we proberen het buiten te drogen. Zelfs het matras is nat geworden. Joop probeert het met de föhn en strijkbout droog te krijgen. Na het eten maken we het bed weer op en dan begint het weer te regenen. We duiken de camper in met een lekker bakje koffie.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 19 – 17 juni

Peschiera del Garda

Het heeft gisteravond en vannacht geregend, maar gelukkig is het vanmorgen droog. Het is bewolkt maar de temperatuur is goed, zo’n 25 gr. We doen vanmorgen rustig aan en om half 3 pakken we de fietsjes en rijden we naar Sirmione. Dat is een historisch plaatsje op een langgerekt schiereiland in het Gardameer. Het is 12 km fietsen en er is een mooi fietspad langs de weg en langs het meer. Het stadje is mooi, met een oud kasteel, prachtig park en een paar prachtige villa’s annex hotels. Het is alleen super toeristisch. In tegenstelling tot het stadje van gisteren, Borghetto, waar alleen een paar restaurantjes waren, is het hier een wirwar van winkeltjes, restaurants en gelateria’s. Gelukkig kunnen we de drukte ontsnappen door rond het stadje te lopen, langs het water.
’s Avonds lopen we Peschiera in en eten we op een terras aan het meer. Om half 11 zijn we terug en zitten dan nog heerlijk tot half 12 buiten bij de camper.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 20 – 18 juni

Peschiera del Garda

Het begint vanmorgen met een beetje pech. Bij het schoonmaken van de douchecel zak ik met m’n hak door het doucheputje. En net als vorig jaar bij het wastafel afvoerputje, is het putje nu in de douche door de bodem gezakt. Er zat al een klein scheurtje in de douchebak, het zal, naast mijn onhandigheid, ook wel ouderdom zijn. Joop probeert met wat lijm de schade te beperken en hopelijk houdt het de rest van de vakantie. Na de koffie gaan we fietsen. We gaan weer naar Borghetto maar nu via een andere route. We fietsen langs de Madonna di Frassimo, een kerk uit de 16e eeuw. Helaas is de kerk gesloten en ook de Madonna kunnen we niet zien. Wel is er een prachtig kerkhof en een speciaal kerkhof voor alle paters. Heel bijzonder. We fietsen via Ponti sul Mincio en Monzambano bovenlangs naar Borghetto. Het is een fietsroute die soms heel goed staat aangegeven, op een weg waar je nergens kunt afslaan staat bij iedere bocht een bordje, maar waar meerdere mogelijkheden zijn om de kiezen, is geen bordje te vinden. We rijden niet helemaal de juiste route maar komen wel in Borghetto aan. We komen via een andere kant het plaatsje binnen en hebben er zo weer een hele andere kijk op. We hebben ondertussen trek gekregen en eten pizza op een terras in de schaduw. De kerk die de vorige keer gesloten was, is nu open en we kunnen naar binnen. Alles is relaxter en mooier dat de vorige keer, toen we drijfnat en met dreigende lucht door het stadje liepen. De terugweg rijden via de normale route, langs het kanaal. Als avondeten maak ik een geitenkaas salade. Lekker makkelijk.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 21 – 19 juni

Peschiera del Garda

De dag begint bewolkt maar tijdens het ontbijt breekt de lucht en tegen de middag is het praktisch onbewolkt. Dat hebben we nog niet meegemaakt. Ik wil graag zwemmen in het Gardameer en Joop gaat mee. We nemen Squall ook mee, dus gaan niet op het strand liggen, dat is vaak met een hond niet gewenst. Er staat een prachtig bankje, net naast het strand, waar we heerlijk kunnen zitten, van het uitzicht  kunnen genieten en ook zo het water in kunnen. Joop heeft z’n zwembroek niet aangetrokken, maar om half 2 fietst hij even terug naar de camper om broodjes en biertjes te halen, en heeft toch ook maar even z’n zwembroek aangetrokken. Zowaar, hij gaat het meer ook in. We blijven tot ongeveer half 4 en willen dan nog even een boodschap gaan doen. We zetten Squall in de camper maar als we dan wegrijden, voelt mijn fiets weer zo raar aan. Deze keer weet ik gelijk wat het is: lekke band. Eerst gaat Joop proberen te plakken en als hij bijna klaar is, komt er een gigantische donkere lucht aan en ook rommelt het. We zetten gauw alles binnen, maar het zet niet door. De boodschappen laten we maar even zitten. We gooien wat heerlijk (bio) worstjes uit Oostenrijk op de grill en ik maak een snelle salade. Maar tijdens de afwas gaat het weer regenen en nu zet het door. Opnieuw zetten we alles binnen en gaan zelf ook binnen zitten. We hebben wel alle ramen even dichtgedaan.