– week 4

2015 - week 4

Dag 22 - 20 juni
Peschiera

We branden vanmorgen de camper weer uit. Joop gaat op de fiets een paar broodjes halen en ik ontbijt in m'n bikini. We gaan na het ontbijt gelijk boodschappen doen. We dolen door de giga supermarkt 'Simply'. Nou, zo simpel is het niet om daar de weg te vinden. Uiteindelijk lukt het natuurlijk wel en na de koffie fietsen we naar Lazise. Dat is een mooi plaatsje aan de rechter oever van het meer. Het heeft mooie pleintjes, straatjes en de ligging is prachtig. Heel bijzonder is de 12e eeuwse San Niccolò kerk, waarin een aantal fresco's goed zijn bewaard gebleven. Het is een hele kleine, eenvoudige kerk met een houten dak. We wandelen verder door de straatjes en zien een leuk restaurantje met binnentuin en eten daar een middagmenu. Joop heeft vooraf lasagne en als hoofdgerecht Wiener schnitzel met frites. Ik kies voor groentensoep en forel met frites. Heerlijk, we genieten volop. Helaas wacht ons terug bij de fietsen een kleine domper: m'n band is weer lek. Balen!!! We zoeken een plekje in de schaduw waar Joop de band probeert te plakken. Het is iedere keer bij hetzelfde lek en dat is haast niet te herstellen. Het lukt de 1e keer dan ook niet, na 50 meter is hij weer zacht. Dan nog maar een keer de band er af. Nu houdt hij het een kilometer of 2. We pompen wat bij en zo komen we thuis: om de 1 à 2 km pompen we wat bij. 's Avonds haalt Joop de fiets uit elkaar en knipt de band eruit. Hij heeft nog een nieuwe binnenband en prutst die er in. Hopelijk houdt dit het de rest van de vakantie 😉 De camperplaats is overigens vandaag helemaal volgelopen met Italianen. Dat hebben we vaker meegemaakt in Italie. Ze gaan morgenavond allemaal weer naar huis. Maar wij vertrekken morgenochtend. Het doel is Verona, waar een camperplaats in de stad is. Nu maar hopen dat er een plekje voor ons is…..

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 23 - 21 juni
Peschiera de Garda - Verona = 30 km

Vanaf Peschiera kon je heel goed een dagje naar Verona met de fiets of trein. Alleen lukt het niet meer om met Squall een hele dag in de stad te lopen. En het weer leende zich er niet voor om Squall in de camper te laten, vooral omdat de camper niet in de schaduw stond. Toevallig kwam ik in het camperboek een plaatje tegen van een mooie camperplaats in Verona en ook nog dicht bij het stadscentrum. Dus besluiten we om met de camper naar Verona te gaan. We vertrekken op tijd. Het is maar een half uurtje rijden, maar het zou wel eens druk kunnen zijn omdat het beroemde operafestival van Verona begonnen is in de Arena. Als we aankomen is er nog plaats genoeg. We zetten de stoeltjes buiten en drinken koffie in het zonnetje. De camper staat vanaf een uur of één helemaal in de schaduw en dan lopen we samen de stad in. Het is zo'n 10 min lopen naar het centrum. Het is een mooie stad, waar de Adige doorheen slingert. Er zijn een paar prachtige pleinen, zoals het Piazza delle Erbe en Piazza dei Signori. Op de laatste zien we een mooi terras in de schaduw waar we een pizza eten. Extra lekker als je bedenkt dat we volgende week zondag weer thuis zullen zijn. Daarna lopen we langs de graven van de familie Scala. De tombes bevinden zich verhoogd buiten, voor de kerk Santa Maria Antica. Ik vind het een bizar gezicht, maar wel heel bijzonder als je bedenkt dat ze uit de 14e eeuw zijn. We lopen buitenom langs de Adige terug naar de camper. We bekijken niet alles want morgen is er weer een dag. Terug bij de camper lezen we wat en ik bak s'avonds pannenkoeken. We zitten tot bijna 10 uur buiten. Ondertussen is de camperplaats bijna vol gelopen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 24 - 22 juni
Verona

We blijven vandaag dus nog een dagje in Verona. Vanmorgen loopt de camperplaats weer snel leeg maar wij doen rustig aan. Na de koffie doen we wat boodschappen op de fiets en komen we enpassant nog langs een prachtige basiliek San Zeno uit de 12e eeuw. Net al de Dom gisteren moet hiervoor entree betaald worden. Een heus kassahokje met een cassiere staat voorin de kerk. Op zich niet zo vreemd als je het beschouwt als een oud monument dat onderhouden moet worden, maar wij zien toch nog steeds een kerk waar je even binnen wilt kijken omdat het een godshuis is. Op een of andere manier hoort daar een cassiere niet in thuis. Terug bij de camper maak ik eerst een heerlijke tonijnsalade als lunch en daarna lopen we de stad in. We lopen eerst naar Piazza Bra, het grootste plein van Verona, waar ook de Arena aan ligt. We bekijken de rekwisieten van het operafestival die er staan opgesteld. Leuk om te zien. Ook bekijken we het Casa di Giulietta: het huis van Julia. Ik heb altijd gedacht dat Shakespeares Romeo en Julia een verzonnen verhaal was, maar het verhaal, dat zich dus afspeelt in Verona, is gebaseerd op een echte vrouw, die in de Via Capello heeft gewoond. Haar huis staat er nog, maar het balkonnetje is er in de jaren 30 aan vast gebouwd. Op de binnenplaats staat een bronzen beeld van deze vrouw. Een legende vertelt dat wie haar rechterborst aanraakt geluk in de liefde zal kennen. Het is dus haast onmogelijk het beeld te fotograferen zonder dat er iemand bijstaat. We nemen na dit enerverende gebeuren een verrukkelijke Eiskaffee op een terras en lopen via de tombe van Julia en het Parco del Mura, een park op de stadswal, terug naar de camper. We bakken 's avonds gamba's in olijfolie en knoflook en om 10 uur is het nog 23 graden.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 25 - 23 juni
Verona - Riva del Garda = 77 km

Het weer begint vandaag mooi. We ontbijten buiten en na de koffie ruimen we op. Om kwart voor 11 rijden we Verona uit richting Riva Del Garda. Het ligt helemaal in het noordelijkste puntje van het Gardameer. Hier zijn we 20 jaar geleden ook al eens geweest, toen stonden we op een camping zo'n 20 km ten noorden van Riva del Garda. Er is een camperplaats dicht bij het water en 1,5 km van het centrum. Maar ook 1,5 km van Torbole, een plaatsje de andere kant op. Er is ruimte genoeg op de camperplaats en we zoeken een mooi plekje. Joop haalt de fietsjes er af en we fietsen naar het stadje. De weg er naar toe is een aaneenschakeling van restaurantjes, hotels, campings en gelateria's. Het plaatsje zelf komt ons nog vaag bekend voor, maar er zal wel veel zijn veranderd. We zoeken een leuk terras uit, vlak bij de Torre Apponale, een oude toren uit de 13e eeuw, en Joop neemt een pizza en ik spaghetti carbonara. Daarna fietsen we langs het water naar Torbole. Hier zijn veel stranden en ook veel surfers, het ligt blijkbaar goed voor de wind. We zitten even op een bankje te kijken naar de surfers en dan zien we dat het toch wel erg donker wordt. Als we terug fietsen begint het te regenen, maar we worden nog niet echt nat. Het is ook maar een klein stukje. Terug bij de camper zien we dat de camperplaats behoorlijk vol is gelopen en we staan nu tussen 2 Italiaanse families die nogal luidruchtig zijn. De eerste tijd merken we er niet zoveel van want het is hard gaan regenen en ook onweert het wat. Maar zodra het droog wordt komen ze de campers uit en rennen en vliegen ze rond de camper. Het is ondertussen wel aardig afgekoeld naar zo'n 20 graden. We blijven dus lekker in de camper boekje lezen. Morgen maar kijken of we weer een stukje naar het noorden kunnen rijden.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 26 - 24 juni
Riva del Garda - Gargazzone = 110 km

We kunnen vanmorgen nog rustig ontbijten in het zonnetje. Maar dan worden de buren wakker en begint het geschreeuw weer rond de camper. Niet alleen de kinderen maar ook de volwassenen kunnen er wat van. Er loopt ook een hond en een kat los rond. We hebben besloten vandaag maar een stukje naar het noorden te rijden. Het is nu in de Dolomieten ook prachtig weer, die kans laten we niet liggen. We rijden richting Merano en vlak daaronder ligt Gargazonne, waar een leuke camperplaats is. Het is een boerderij annex fruitteler en we kunnen op het erf staan. We hebben een prachtig uitzicht. We pakken de fiets en fietsen door het brede dal naar Merano. Er gaat een mooi fietspad langs de Adige en veel fruitboomgaarden. Er wordt flink gesproeid en af en toe krijgen we wat mee en dat is heerlijk verfrissend want het is ondertussen 30 graden. Merano is een van de grotere steden in de Alto Adige en een echt kuuroord. Men spreekt er Duits en Italiaans, want het heeft lang bij Oostenrijk gehoord. Het is een vriendelijk stadje en omdat we ook wat moeten eten zoeken we een terrasje in de schaduw. Dat vinden we in de Laubengasse, het hart van de Altstadt. Een bordje pasta en een biertje gaat er best wel in. Terug bij de camper genieten we nog van de zon en we verplaatsen om half 8 onze tafel en stoeltjes naar het laatste plekje met zon op de boerderij ;).
Morgen gaan we weer een klein stukje verder. Hoever en waarheen? Dat zien we morgen dan wel weer.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 27 - 25 juni
Gargazzone - Prutz = 124 km

We hebben besloten Italië te verlaten. We ontbijten op de boerderij in het zonnetje en rijden dan via het prachtige Vinschgau dal, over de Reschenpass, Oostenrijk in. We rijden wel vaker via passen de bergen door, maar deze pas is wel een hele eenvoudige. Weinig haarspeldbochten en de pas is ook niet hoog, hoogste punt is 1415 meter. Maar wel een hele mooie route langs een paar prachtige meren. We parkeren de camper aan een meer en genieten van het uitzicht en van een lekker kopje koffie. Om half 2 zijn we op de camping in Prutz. We zoeken een mooi plaatsje in de zon. We laten Squally uit en lopen het plaatsje in. Maar dat stelt niet zoveel voor. We kunnen er gelukkig nog wel een Eiskaffee krijgen. 's Avonds gaan we eten in een gasthof vlak bij de camping.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 28 - 26 juni
Prutz - Nesselwang = 109 km

Het was eigenlijk de bedoeling dat we vandaag halverwege Duitsland zouden komen richting huis. Maar als we Oostenrijk bijna uitrijden en even koffie drinken op een zonnige parkeerplaats, hebben we helemaal geen zin om richting huis te gaan. We kijken op de kaart en in het camperboek en zien dat in Nesselwang, net over de grens in Duitsland, een mooie camperplaats ligt, naast de kabelbaan. Het is prachtig weer en we besluiten daar te blijven en te gaan wandelen. We zetten de camper op een plekje in de schaduw, zodat Squall in de camper kan blijven. Wij nemen de kabelbaan omhoog naar de Alpspitz op 1575 meter. Hier hebben we een schitterend uitzicht over Oostenrijk en de Allgau in Duitsland. We zien de Zugspitze, die bijna 3000 meter hoog is. Dan wandelen we naar beneden. Het gaat behoorlijk steil, we dalen van 1500 naar 900 meter. Maar goed dat er een kabelbaan omhoog ging, om omhoog te lopen zou heel zwaar zijn geweest. Terug bij de camper zoeken we nog een plaatsje in de zon en de bikini kan zelfs aan. Tot 8 uur s'avonds zitten we in de zon. We doen voor de laatste keer een paar hamburgers op de grill. Morgen gaan we toch echt naar huis 🙁

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 29 - 27 juni
Nesselwang - Scherpenzeel = 753 km

Het laatste stuk naar huis gaat alleen maar over de snelweg. We rijden via Kempten, Stuttgart, Karlsruhe, Frankfurt, Keulen, Arnhem. Onderweg spoelt de camper mooi schoon, want we krijgen een paar gigantische onweersbuien op onze kop. Om kwart voor 6 zijn we thuis. Daar wacht ons een aangename verrassing, een barbecue bij de buurtjes. We ruimen eerst de camper uit en genieten daarna van een gezellige avond. Prima afsluiting van een heerlijke vakantie.

2 reacties op “– week 4

1. Leuk verslag en mooie foto’s! Mochten we die kant uit gaan dan ga ik zeker campings/camperplaatsen uitzoeken die jullie zo goed bevallen zijn. Het verbaasde me dat er in juni nog zoveel plaats was bij het Gardameer.
    Nog even wachten op wat mooier weer en dan gaan we weer!