2015 – Najaar – Camperrondreis Duitsland en Frankrijk

Heenweg

Schermafbeelding 2015-11-10 om 18.38.29

Terugweg

Dag1 – 1 oktober

Scherpenzeel – Ahrweiler = 244 km

We vertrekken om 5 over 11. Ik ben eerst nog naar de tandarts geweest omdat ik last had van mijn kies en geen risico wilde lopen om in het buitenland naar een tandarts te moeten. Er zit inderdaad een ontsteking maar volgens mijn tandarts zal ik er niet meer last van zal krijgen dan wat ik nu heb. Ik ben dus enigszins gerust gesteld. Nadat we diesel en gas hebben getankt, rijden we om half 12 bij Ede de snelweg op! Het is prachtig weer, de zon schijnt volop en het is 18 graden. We stoppen één keer om een kopje koffie te zetten. Om half 3 zijn we in Ahrweiler. Er is een parking aan de Ahr waar je mag staan met de camper. We hebben een mooi plaatsje en kunnen heerlijk in het zonnetje zitten. Ik laat Squall uit en daarna lopen we met z’n tweeën het stadje in. Het is een mooi wijnstadje met leuke pleintjes, wijnhuizen, vakwerkhuizen en veel kroegjes. Het is erg druk op de terrassen maar we vinden nog een plekje in de zon en genieten van een lekker Duits biertje. Het blijft iedere keer weer leuk om op vakantie het eerste biertje te drinken. Omdat het de tijd van de wijnoogst is en de nieuwe wijnen worden gemaakt, is er overal volop federweisser en federroter te koop. Dat is de eerste, nieuwe wijn en moet direct worden gedronken. We kopen een flesje federroter, want die hebben we nog nooit gedronken. Tegen zessen zoeken we een restaurant waar ze forel serveren en we nemen allebei de enige echte ‘Ahr’ forelle. Heerlijk gebakken in boter met amandelen. We drinken er een lekkere riesling uit het Ahrtal bij. Als we uitgegeten zijn lopen we terug naar de camper en het is ondertussen aardig afgekoeld. Maar de eerste dag van deze najaarsvakantie was een prachtige.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 2 – 2 oktober

Ahrweiler

Vannacht was het behoorlijk fris. We blijven nog een dag in Ahrweiler en blijven nog lekker even een poosje liggen want onder het dekbed is het heerlijk warm. Het warme water doet het niet helemaal goed, waarschijnlijk teveel lucht in de leidingen. Zodra we ergens schoon water kunnen tanken zal Joop er naar kijken. Voorlopig een koude en dus snelle douche. Joop haalt verse broodjes en we ontbijten in de camper. Maar koffie drinken kan al lekker in het zonnetje. Na de koffie gaat Squally in de camper en fietsen wij naar Bad Neuenahr. Een gezellige plaats, maar minder oud en karakteristiek dan Ahrweiler. Daarna fietsen we naar Altenahr, dat weer wat westelijker van Ahrweiler aan de Ahr ligt. Het is een prachtig fietspad, door de wijnvelden en vlak langs de rivier. Altenahr ligt er prachtig en is behoorlijk toeristisch. Dat betekent veel terrassen en na 24 km mogen we wel even uitrusten. We nemen Zwiebelkuchen en een alcoholvrij biertje. We fietsen dezelfde weg terug. Het fietspad loopt namelijk maar aan één kant van de Ahr en via een andere route rijd je direct omhoog de heuvels in. Dat doen we maar niet en de terugweg geeft je toch weer uitzicht op andere mooie plekjes. Terug bij de camper bevrijden we eerst Squally en daarna gaan we aan de federroter, die we gisteren hebben gekocht. We kunnen nog heerlijk in de zon zitten. Met Squally lopen we aan het eind van de middag nog even door Ahrweiler, het leukste stadje aan de Ahr. Gisteren hebben we al 2 poorten van de stadsmuur gezien en vandaag ontdekken we er nog twee. Morgen willen we weer een stukje verder rijden naar het zuiden. Het schijnt nog een mooie dag te worden.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 3 – 3 oktober

Ahrweiler – Neustadt an der Weinstrasse = 206 km

Ik ga vanmorgen eerst hardlopen. Als ik terugkom heeft Joop Squally uitgelaten en kunnen we direct ontbijten. We douchen niet, het water is bijna op en nog steeds niet warm. Dus poedelen we wat bij de wastafel. Om kwart voor 10 vertrekken we en op de snelweg komt Joop erachter dat de kilometerteller het niet doet. We zien niet hoe hard we gaan en ook gaat de kilometerstand niet omhoog. Gelukkig laat TomTom de snelheid zien en tja, we kunnen nu veel kilometers rijden zonder dat de stand oploopt. Dat is niet echt heel erg 😉
Om 12 uur zijn we in Neustadt an der Weinstrasse. Er is een officiële camperplaats op loopafstand van het centrum. Maar die is zo goed als vol. Er is nog 1 officieel plekje in het hoekje. Een prima plek voor ons. En we kunnen weer heerlijk in de zon zitten. We tappen eerst al het water af en vullen dan opnieuw bij. Maar het water blijft vol lucht zitten. Dan ziet Joop dat bij de pomp een aansluiting is afgebroken. Geen wonder dat er lucht bij komt. Met bisonkit en ducktape wordt het probleem verholpen, maar helaas wordt het water nog steeds niet warm. Dan eten we eerst maar een broodje en daarna fietsen we het stadje in. Squall gaat mee en het is net te ver voor hem om te lopen. Het is een supermooi stadje met veel leuke straatjes, vakwerkhuizen, doorkijkjes en een prachtige Markt met een barok raadhuis. Natuurlijk rusten we uit op een terras met een biertje en een federweisser. Terug bij de camper is er nog heel even zon, maar als die weg is wordt het fris en gaan we naar binnen. Dan merken we dat de boiler het ook niet goed doet. Hij wordt loeiheet en blaast hete lucht door de kachel terwijl die uitstaat. Er is dus meer aan de hand en we besluiten alles uit te zetten. Op internet zien we dat er een Hymer dealer op 13 km afstand zit. We blijven morgen daarom nog een dagje hier en gaan maandagmorgen eerst langs de dealer. Vandaag is het een nationale feestdag vanwege de Duitse eenheid en zijn alle winkels gesloten. Maar morgen is een speciale koopzondag. Dan ziet de stad er vast weer anders uit.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 4 – 4 oktober

Neustadt an der Weinstrasse

Hè, het regent als we wakker worden. Ook vannacht heeft het geregend. We hoeven vandaag niet verder dus blijven we heerlijk nog even in bed liggen. Tegen 9 uur staan we op. De bakker is aan de overkant van de straat, zo hebben heel snel verse broodjes. Tegen 12 uur wordt het wat droger en om 13.00 uur is het droog. Ik laat Squally even een klein stukje uit en dan stappen wij op de fiets naar Rhodt Unter Rietburg. Een mooi plaatsje in het Rheinland Pfalz gebied. Het is een leuke route, weer door de wijngaarden, maar regelmatig moeten we toch behoorlijk klimmen. Af en toe lijkt het of de zon er door komt, maar ook dreigen donkere wolken. In Rhodt is het gezellig druk en zoeken we een leuke tent waar we Nieuwe wijn drinken en Flammkuchen eten. Lekker hoor! Op de terugweg fietsen we nog even door Neustadt, waar nu de winkels allemaal open zijn, maar het heel erg druk is. Er is wel een autoshow in de binnenstad, waar van veel merken alle nieuwe auto’s worden geshowd. Echt iets voor Joop dus. Daarna fietsen we naar de camper om Squall te bevrijden en nog heel even buiten in het zonnetje te zitten. We denken dat het onze laatste dag in Duitsland is, dus ’s avonds eten we wat in de stad. Een Duitse schnitzel mag Joop toch niet ontgaan? Alleen wordt het een winzersteak en voor mij een Griekse salade. De winzersteak is een varkensfilet met gebakken uien. Een Winzer is een wijnboer, dus een steak voor deze streek.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 5 – 5 oktober

Neustadt an der Weinstrasse – Hochdorf = 13 km

Hochdorf – Bad Bergzabern = 50 km

We zijn vanmorgen vroeg wakker. Het maandagochtend verkeer begint al om 6 uur en we lagen gisteravond vroeg op bed, omdat we het koud hadden zonder verwarming. Het komt goed uit want we willen een beetje op tijd bij de camperdealer zijn. We zijn er iets over 9 en kwart voor 10 zijn we pas aan de beurt. Maandagmorgen is blijkbaar erg geliefd om de camper weg te brengen. De monteur kijkt en ziet snel wat er aan de hand is. De pomp is stuk. Hij pompt wel water maar alles loopt direct terug omdat het terugslagklepje het niet doet. Hij denkt dat de reparatie een goed uur duurt. We lopen het dorpje in waar helemaal niets te doen is. We wachten daarna nog tot 12 uur en de monteur komt zeggen dat ook in de ketel nog iets moet worden gemaakt. Maar dat gaat gebeuren na de lunchpauze. Al met al wachten we van 10.00 – 14.00 uur, maar…. we kunnen weer warm douchen, afwassen en als het koud is kan de verwarming weer aan!! Heerlijk. We eten een broodje in de camper en we besluiten vandaag maar een klein stukje verder te gaan. De bestemming is Bad Bergzabern of Dörrenbach. Het eerste plaatsje is een heel mooi plaatsje maar de camperplaats is klein en vol. We rijden door naar Dörrenbach, waar een hele mooie camperplaats met een prachtig uitzicht is. De weg er naar toe is smal en steil en er staat ook nog een vrachtwagen waardoor we er niet langs kunnen. Joop moet achteruit terugrijden en we gaan terug naar Bad Bergzabern, waar bij een wijnboer een camperplaats is. Er is nog één plekje, met een prachtig uitzicht. Als je zo tussen de wijnvelden staat krijg je vanzelf zin in een wijntje. We gaan dus eerst een paar wijntjes proeven en kopen natuurlijk ook een paar flesjes. En ook weer een tankje ‘nieuwe’ wijn. Twee liter voor 4 euro. Maar hij moet wel binnen 2 dagen opgedronken worden. Ik hoop dat dat gaat lukken. We kunnen nog net even in het zonnetje zitten. De eerste zonnestralen van vandaag. Om half 6 lopen we met Squally nog even het dorpje in.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 6 – 6 oktober

Bad Bergzabern

We blijven vandaag bij de wijnboer staan. Gisteravond en vannacht heeft het behoorlijk geregend, maar nu is het droog en zacht buiten. We willen een wandeling maken naar Dörrenbach. We zijn er gisteren wel doorgereden met de camper maar hebben weinig van het dorpje gezien, terwijl het een heel mooi plaatsje moet zijn. Het is een prachtige wandeling en alhoewel we iets verkeerd lopen komen we goed aan in Dörrenbach. Onderweg komen we behalve veel druiven, ook appels, peren, walnoten en veel tamme kastanjes tegen. Het plaatsje heeft een heel mooi raadhuis en een kerk met mooie fresco’s. We drinken nog koffie buiten op een terras, maar als we teruglopen begint het te regenen. Eerst is het nauwelijks iets, maar halverwege krijgen we een hele harde bui op ons dak. Gelukkig hebben we goeie regenjassen en als we terug zijn in Bad Bergzabern is het weer droog. Bij de camper bak ik pannenkoeken en kunnen we nog buiten eten. ’s Middags gaat het weer regenen en we blijven lekker binnen boekje lezen. Morgen gaan we weer een stukje verder. Nu toch eindelijk Frankrijk in?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 7 – 7 oktober

Bad Bergzabern – Bulgnéville = ongeveer 250 km

We verlaten vandaag toch echt Duitsland. Even lijkt het dat het niet door zal gaan, want we komen niet weg uit het modderige, natte gras. De voorwielen slippen het gras in en we komen geen centimeter vooruit. Gelukkig hebben we een paar anti slipmatjes bij ons en stapje voor stapje komen we uit het drassige veld. We verlaten de wijnboer en even later ook het wijngebied als we de Franse grens over gaan. Het weer is wisselvallig, zonnig en wolken, maar droog en niet koud, zo’n 20 gr. Maar hoe verder we Frankrijk in rijden hoe kouder en bewolkter het wordt. In de Vogezen begint het te regenen. Als we in Bulgnéville aankomen is het gelukkig droog en de zon komt er zelfs door. Er is een mooie camperplaats aan een klein meertje, maar het dorpje stelt niet veel voor. Wel ligt het heel dicht aan de snelweg. En aangezien het weer hier niet echt opknapt, denken we er over om morgen de snelweg naar het zuiden te pakken.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 8 – 8 oktober

Bulgnéville – Tournon sur Rhône = 431 km

Gisteravond hebben we het weer eens goed bekeken en echt mooi wordt het niet en bovendien vanaf begin volgende week nog een stuk kouder. We hebben daarom besloten toch maar een stuk naar het zuiden te rijden. Ik loop vanmorgen nog eerst een paar rondjes om het meertje en dan vertrekken we na het ontbijt. We nemen de tolweg, iets wat we eigenlijk nooit doen, maar we willen toch wat opschieten. We maken een omweggetje via Cluny, een oude Kloosterstad. De abdij heeft een belangrijke rol gespeeld in de hervormingsbeweging in de Middeleeuwen. Vroeger bestond het hele stadje uit klooster maar nu is er nog maar een deel van over. Toch is de abdij de belangrijkste trekpleister. We denken er over om nog in Taizee te gaan kijken, maar kiezen er toch voor om verder te rijden. Het is nog steeds niet echt warm, alhoewel de zon er wel af en toe doorkomt. We rijden door tot Tournon sur Rhône, een mooi oud stadje onder Lyon. Er is nog 1 plekje vrij op de camperplaats en we kunnen nog heerlijk in het zonnetje zitten. We drinken een biertje en lopen dan met Squall het stadje in. Het ligt prachtig aan de Rhône, met aan de overkant Tain l’ Hermitage. Als we terugkomen is Squally erg moe.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 9 – 9 oktober

Tournon sur Rhône – Grâne = ong 45 km

Vandaag was een dag om door een ringetje te halen. We staan op als de zon door het dakraam de camper in schijnt. We doen het gordijntje naar beneden en zien een strak blauwe lucht. Het is nog wel fris maar de wereld ziet er zo prachtig uit. We doen rustig aan, we gaan vandaag nog een klein stukje naar het zuiden, naar de Drôme. In 1988 zijn we daar ook geweest, toen stonden we 4 weken op een camping en hebben we heel veel van de omgeving gezien. Maar we gaan nu naar een boerderij waar ze camperplaatsen hebben. Er is ook een winkel waar ze fruit en producten verkopen die ze zelf verbouwen en vlees van varkens die ze zelf houden. Er is een Parc des Cochons. Een prachtige stek waar varkens vrij in het gras en tussen de bomen kunnen rondlopen en in de modder kunnen rollen. En we kunnen er geweldig staan met de camper. Een mooi grasland met een prachtig wijds uitzicht. Eerst staan we alleen maar tegen de avond staan we met 7 campers. We zitten de hele dag in de zon. Met Squally lopen we ’s middags langs de varkens en ook even naar de rivier de Drôme. De warmte doet Squally duidelijk goed. Hij huppelt met ons mee en wil natuurlijk weer het water in. Bij het boerderij winkeltje kopen we een lekker droog worstje (van zo’n vrij varkentje) en ook fietsen we even naar de Intermarché, op 3 km afstand. We hebben een heerlijk entrecote uit de vriezer gehaald en die doen we op de grill. Tegen 7 uur gaat de zon onder en wordt het buiten te koud. In de camper is het dan nog lekker warm.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 10 – 10 oktober

Grâne

Het is vanmorgen eerst nog fris, dus we ontbijten in de camper. Het zonnetje schijnt al wel heerlijk de camper in. Het 2e kopje koffie drinken we buiten en na de koffie stappen we op de fiets naar Crest. Een typisch frans plaatsje met de hoogste Donjon (vestingtoren) van Frankrijk. Ook heeft het veel steegjes, trapjes en doorkijkjes en is er op zaterdagochtend in de hele stad markt met regionale producten. Ook lopen er opvallend veel alternatief uitziende figuren rond. Hippie-achtige types met wijde broeken, baarden, dreadlocks en veel honden. We lopen door het stadje en vinden aan de rand van de stad een heerlijk terras in de zon. We bestellen een biertje en een menu du midi. Superlekker eten van verse producten.
De fietstocht terug is hetzelfde als de heenweg. Langs de gewone weg, dus best wel saai. Maar ’s middags kunnen we nog heerlijk in de zon zitten, al staat er een flinke, frisse wind. Tegen 19.00 uur gaat de zon onder en duiken we ons campertje weer in.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 11 – 11 oktober

Grâne – Puy-St. Martin = ong. 26 km

We vertrekken vanmorgen van de mooie boerderij om een klein stukje naar het zuiden te rijden. Naar Puy-St. Martin, een klein schattig dorpje, met 3 restaurants, 1 garage, 1 bakker en een prachtige camperplaats. Het is een voormalig gemeentelijke camping met mooie afgebakende plekjes. En dat alles tegen een vrijwillige bijdrage. Ik haal een baguette en 2 appelslofjes bij de bakker en blijven de rest van de dag bij de camper in de zon met een boekje, wijntje en kaasje. Aan het einde van de middag lopen we met Squall het dorpje door. Om half 7 is de zon op ons plekje verdwenen en duiken we de camper in. Ik heb nog wat sla, bak wat aardappeltjes en een paar bio braadworstjes uit Duitsland. Heerlijk!

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 12 – 12 oktober

Puy-St. Martin

We willen vandaag een dagje blijven om te wandelen. Helaas, het begint om 11 uur te regenen en ’s avonds om 23.00 uur regent het nog. We laten Squally ’s middags uit als het wat minder hard gaat. Hopelijk is het morgen droog en kunnen we wegkomen uit het natte, drassige grasland.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 13 – 13 oktober

Puy-St. Martin – Roanne = ongeveer 200 km

Ook vannacht heeft het veel geregend, maar gelukkig is het vanmorgen droog. We besluiten om weer iets naar het noorden te rijden. In kleine stukjes en via mooie routes. We rijden via Valence en Tain L’ Hermitage langs de Rhone naar boven. Daarna via een prachtige route naar St. Etienne. We passeren een col van 1154 meter, maar vanwege de dikke mist zien we er niet veel van. In Feurs doen we boodschappen bij een giga Carrefour en dan zijn we tegen vier uur in Roanne. Er is een mooie camperplaats aan de Loire, bij een binnenhaven, en op wandelafstand van de binnenstad. Het is een mooie stad met een prachtig stadhuis, een oud theater en een paar mooie kerken. Het is ondertussen wel een stukje frisser geworden, ik heb een bodywarmer en sjaal om gedaan, maar toch zien we af en toe de zon er even door komen. Morgen weer een klein stukje naar boven.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 14 – 14 oktober

Roanne – Semur en Auxois = ruim 200 km

Het was vannacht heel koud. Gelukkig hebben we een extra dekbed meegenomen, dus konden we wel lekker slapen. We zetten wel eerst de kachel aan voordat we opstaan en gaan douchen. Het is vanmorgen 6 graden en veel warmer wordt het niet vandaag. Het doel vandaag is Autun, dat een mooie oude binnenstad heeft en waar een camperplaats aan een meertje ligt.  Ik vis, voordat we vertrekken, nog gauw even mijn muts en handschoenen uit mijn fietstasje. Je weet maar nooit. We rijden rustig naar Autun en om half 1 zijn we er. De camperplaats is echter ongezellig. Het is buiten nog berekoud, veel zin om de stad in te lopen hebben we niet. We zetten koffie en besluiten een stukje door te rijden, waar we mooier kunnen staan. Het wordt Semur en Auxois, een middeleeuws stadje met een ruime camperplaats. De route er naar toe gaat door de prachtige Morvan. Jammer dat de lucht niet strak blauw is, dan kwamen de herfst kleuren nog mooier uit. Maar gelukkig is het de hele dag droog en in de camper lekker warm. Om half 3 zijn we in Semur en we gaan eerst lunchen. Ik loop dan een klein rondje met Squall en dan lopen Joop en ik samen het stadje in. Ik doe mijn muts op en handschoenen aan en gelukkig had ik ook nog een warme sjaal in de camper gegooid. Zo is het goed te doen. Het stadje is een aangename verrassing. Mooie straatjes, middeleeuwse bruggen en imposante  torens, die vroeger onderdeel van de kasteelmuren waren. We maken een stadswandeling en vergeten dat het koud is. We zijn de enige toeristen, wat ook wel lekker rustig is. Terug in de camper gaat toch de kachel weer aan en bekijken we de route voor morgen. ’s Avonds bak ik de Cote de porc van de biologische varkentjes die we op de boerderij in Grâne hebben gekocht. Smullen!!

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 15 – 15 oktober

Semur en Auxois – Heiderscheid = ongeveer 385 km

We willen vandaag een aardig stukje naar het noorden rijden. We vertrekken om 10 uur en het is dan 3 graden. Ook regent het een beetje. We rijden via Chatillon s/Seine, Chaumont, Neufchateau richting de snelweg. De binnendoorwegen zijn prima te doen. Weinig rotondes en kilometers lang lekker doorrijden. Iets onder Toul gaan we de snelweg op, dat vanaf daar geen tolweg meer is. Via de gewone route rijden we tot Luxemburg, dan via de nieuwe A7 naar Heiderscheid. Hier is een heel groot recreatiepark met ook een hele mooie camperplaats. Onderweg is het gelukkig aardig droog en bij Metz komt zelfs de zon er even door. Helaas regent het weer in Luxemburg. Dit is de eerste keer dat we in Luxemburg met de camper overnachten, omdat het er toch wel vaak regent. Maar vooruit, ze hebben een restaurant op de camping waar we onze laatste avond lekker uiteten gaan.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 16 – 16 oktober

Heiderscheid – Scherpenzeel = 336 km

Het is nog een paar honderd kilometer naar huis. Via Maastricht, Roermond, Venlo, Arnhem rijden we naar Scherpenzeel. In de Ardennen zien we nog sneeuw!! Om een uur of 16.00 zijn we er. Blij dat we weer heelhuids thuis zijn.