2016 – Najaar – Camperrondreis Frankrijk -week 1

schermafbeelding-2016-10-23-om-18-26-22

Dag 1, vrijdag 30 september
Scherpenzeel - Westhofen  = 396 km
De planning was om 11.00 uur te vertrekken. Ik had gisteravond het meeste al ingepakt en we hoeven vanmorgen alleen de fietsen en de laatste spullen in te pakken en water te tanken. We drinken nog even een cappuccino en om kwart voor 11 rijden we weg. Het weer valt iets tegen. Het was leuker geweest als het zonnetje lekker had geschenen, maar gelukkig is het wel droog. We rijden via Venlo Duitsland in en over de A61 komen tot Westhofen. Dat is een klein plaatsje in de Rheinland Pfalz. We kunnen op een camperplaats in het dorpje gratis staan. We kijken op de wijnvelden en het dorpje is vergeven van de wijnhuizen. Natuurlijk is het tijd voor ons eerste biertje van de vakantie. We kunnen nog heerlijk buiten zitten. Daarna lopen we dorpje in. We drinken een federweisser oftewel neuer wein, de eerste oogst van 2016. Ook eten we in een gezellig gasthof een echte Duitse schnitzel. Morgen is het een klein stukje rijden naar de Elzas. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 2, zaterdag 1 oktober
Westhofen - Kaysersberg = 237 km

Vandaag wordt het, volgens de weersverwachting, een regenachtige dag. Als we wakker worden regent het inderdaad. We blijven nog lekker even liggen en doen rustig aan. Om goed 10 uur vertrekken we richting de Elzas. Onderweg is het afwisselend droog en regen. Heel af en toe piept het zonnetje erdoor. Om half 2 zijn we in Kaysersberg. Joop wil even een paar broodjes halen bij de bakker, maar die is pas om half 3 open. Dan eten we maar knäckebröd. Als het lijkt op te klaren lopen we het stadje in. Eerst naar onze wijnboer, Bernard Haas, waar we een doosje Riesling kopen. Die we natuurlijk eerst hebben geproefd. We brengen de wijn naar de camper en lopen dan naar het Chateau. Het is droog en de zon komt er zelfs door. Vanaf het Chateau kun je prachtig de omgeving, het stadje en de camperplaats bekijken. Via de wijnvelden wandelen we terug. We doen nog een boodschap bij de intermarche maar als we buiten komen regent het weer. Gelukkig is het niet ver naar de camper en binnen is het lekker droog. Om 7 uur lopen we het stadje weer in om een hapje te gaan eten. Natuurlijk gaan voor voor de choucroute. Een bord zuurkool met 5 soorten vlees. Een Elzasser specialiteit. Het is heerlijk en zitten helemaal vol. Als we teruglopen naar de camper is het droog en een hemel vol sterren. Morgen wordt het vast mooi weer. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 3, zondag 2 oktober
Kaysersberg - Reventin-Vaugris = 439 km

Vandaag zijn we lekker opgeschoten richting het Zuiden. Gisteren hebben de weerapp erbij gepakt en gekeken waar het mooi is en blijft. Volgens ons heeft Frankrijk de beste kansen en meeste mogelijkheden. We vertrekken vanmorgen daarom een beetje vroeg om een flink eind naar het zuiden te rijden. Om kwart voor 10 verlaten we de camperplaats en nadat we getankt hebben rijden we iets voor 10 uur Kaysersberg uit. Bij Belfort pakken we een stuk tolweg, maar vanaf Besançon zakken we, via de Route National, af richting Lyon. Joop wil graag vandaag door Lyon heen, dat is een stuk rustiger dan op maandag. De hele route, die we overigens wel vaker gereden hebben, rijdt vlot omdat het zondag is. Onder Lyon is een camperplaats in een klein dorpje Reventin-Vaugris. Als we aankomen staat er één Nederlandse camper en even later komen er nog 2 Nederlanders en één Duitser bij staan. We kunnen nog lekker buiten zitten, maar er is nog veel bewolking. Hopelijk is het morgen wat mooier. We gaan vandaag eens niet uiteten, maar maken stamppot andijvie met spekjes. Ook lekker. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 4, maandag 3 oktober
Reventin-Vaugris - Vallon-Pont-d'Arc = 170 km

Het was vannacht behoorlijk fris. Ik stop mijn hoofd helemaal onder mijn dekbed, dan krijg ik het nog een beetje warm. We blijven daarom maar liggen tot half 9, dan piept de zon over de camper heen. Ik kijk door het dakraam naar buiten en zie een prachtig blauwe lucht. Dit wordt een zonnige dag. We vertrekken na het ontbijt richting Privas, in de Ardèche. We rijden via de N7 en de N85, eerst links en vanaf Tournon rechts van de Rhône. Het is heerlijk weer om te rijden. Om 12 uur zijn we in Privas. We zoeken de camperplaats op, zetten de stoeltjes buiten en drinken eerst een lekkere cappuccino. Daarna lopen we het stadje in. Het is een typisch frans stadje, maar geen bijzondere bezienswaardigheden. We willen lunchen op een terras, maar alle plekjes in de zon zijn bezet. We kopen daarom maar een baguette bij de bakker en lunchen in de zon op ons eigen terras, naast de camper. We genieten van de zon en om 14.00 verlaten we Privas om verder te rijden naar Orgnac l'Aven. Een plaatsje met beroemde grotten in de Ardèche. De route erheen is schitterend. We komen door Vallon Pont d'Arc, waar we de rivier de Ardèche overgaan. Met de strak blauwe lucht is het een plaatje. Eigenlijk jammer om door te rijden. Ik zeg dat we ook hier kunnen stoppen en kunnen wandelen naar de Ardèche. Maar we zijn net afgeslagen, dus rijden we door. Totdat Joop zegt dat we nog best terug kunnen rijden. We kennen Vallon-Pont-d'Arc van een paar jaar geleden. Toen stonden we alleen op de camperplaats en was het slecht weer. Nu zijn de omstandigheden anders en kunnen we nog eens gaan kijken. We draaien om en rijden naar de camperplaats in Vallon-Pont-d'Arc en nu staat er al een tiental campers. We drinken eerst een kopje thee en lopen daarna naar het VVV om muntjes te kopen voor de overnachting. Daarna wandelen we naar het mooie plekje aan de Ardèche. Morgen rijden of fietsen we nog even naar de Pont d'Ardeche. In het dorpje terug zien we veel meer dan een aantal jaar geleden. Het is een gigantisch toeristisch stadje, alleen is de helft van de winkels en horeca gesloten, vanwege het naseizoen. Bij de camper aangekomen kunnen we nog heerlijk in de zon zitten tot kwart voor 7. Dan verdwijnt hij achter de bomen en duiken wij de camper in. Ik kook pasta met gehakt en tomatensaus. Altijd lekker én makkelijk.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 5, dinsdag 4 oktober
Vallon-Pont-d'Arc - Junas = 103 km

Opnieuw is het een prachtige dag. Als we wakker worden zien we de blauwe lucht al door het dakraam. Het is nog te koud om buiten te ontbijten, ook omdat de zon net aan de verkeerde kant op de camper schijnt. Maar als we goed 10 uur wegrijden is het al lekker warm. We rijden eerst naar de Gorges d'Ardeche om de Pont d'Ardeche te bekijken. We zijn al eerder door de Gorges gereden, maar toen was het niet zo mooi weer. Nu is het een prachtig gezicht. We drinken eerst koffie op de parkeerplaats en lopen dan naar de Pont d'Arc. Het is super rustig. Zomers is het hier vergeven van de toeristen aan alle voorzieningen te zien. Nu kunnen we er op ons gemakje heen wandelen en mooie foto's maken. Terug bij de camper drinken we nog een bakje koffie en dan rijden we richting Junas in de Languedoc, waar we een camping op het oog hebben. TomTom leidt ons door prachtige binnenwegen die heel goed begaanbaar zijn, maar wel heel weinig verkeer is. Behalve op het laatst, dan leidt hij ons door 2 plaatsjes, Aujargues en Junas zelf, waar de camper maar net door kan en een bocht zo krap is, met aan beide kanten muren van huizen strak langs de weg, dat ik m'n hart vasthoudt. Onvoorstelbaar dat de bordjes van de camping de caravans hier ook doorheen laat gaan, alhoewel het verboden is als je langer dan 9 meter bent. Joop blijft rustig en rijdt zonder brokken naar de camping. We zoeken een plekje in de zon en de hele middag genieten we van de zon en warmte. 's Avonds doen we de Cote du boeuf op de grill en pas om half 9 gaan we naar binnen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 6, woensdag 5 oktober
Junas

We blijven vandaag op de camping in Junas. Het plan is om eerst het stadje Sommières te bekijken en vandaar uit het 21 km lange voie verte te gaan fietsen. Dat is een oude spoorlijn die nu dienst doet als prachtig fietspad. Maar eerst ontbijten we lekker in het zonnetje. We fietsen daarna naar Sommières, maar Joop stelt voor om morgen terug te gaan en dan een stadswandeling te gaan maken. Dan gaan we vandaag alleen fietsten. Ook een prima idee. We drinken eerst een cappuccino op een terras, helaas Zuid Franse prijzen, en daarna starten we de fietstocht. Het is een leuke route langs verschillende plaatsjes. Overal zie je oude stationsgebouwen staan. Soms is het een woonhuis geworden, maar we zien ook een school, een winkel en restaurant. Halverwege, in Calvisson, zoeken we een terrasje en bestellen een menu de jour. We kiezen als hoofdgerecht allebei boeuff bourgignon, dat lijkt ons wel wat. Helaas is het super vet vlees, ik griezel ervan. Joop treft het iets meer, dat is minder vet en hij eet zijn portie wel op. We fietsen daarna tot Caveirac, waar het fietspad stopt. Het is de hele dag prachtig weer en we genieten volop. In Junas kijken we nog bij de Carrières, een gebied met allerlei bijzondere rotsen en stenen. Hier schijnt vroeger een soort van vesting of iets dergelijks te zijn geweest. Wat het precies is, is ons niet helemaal duidelijk. Het is een enorm gebied en je hebt er een prachtig uitzicht. Om 17.00 uur zijn we terug op de camping en kunnen we nog heerlijk in de zon zitten een boekje lezen en een biertje drinken. Pas om kwart over 8 duiken we de camper in.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 7, donderdag 6 oktober
Junas

Vandaag is het bewolkt en het is ook behoorlijk fris. We ontbijten buiten maar met een dik vest en sokken aan. We gaan na de koffie op de fiets maar Sommières waar we een leuke stadswandeling maken. Het is een oud stadje, dat in de middeleeuwen op een strategische plek lag en natuurlijk ook een kasteel had om alle vijanden van alle kanten te zien aankomen. Het heeft heel veel smalle straatjes met leuke doorkijkjes. Na de wandeling doen we boodschappen bij de Lidl en we eten bij de camper een lekker broodje. 's Middags maken we een wandeling vanaf de camping naar Junas waar we opnieuw bij de carrières de Junas gaan kijken, maar nu onderlangs wandelen. Het lijkt een beetje op het forum romanum in Rome, maar dan wat rommeliger. Als we terug zijn bij de camper begint het te regenen. We draaien de luifel uit, zetten het elektrisch kacheltje aan en zitten tot half negen buiten. Morgen gaan we weer een stukje verder.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 8, vrijdag 7 oktober
Junas - Valras-plage = 76 km

Vandaag verlaten we Junas. Alles wat er te doen is hebben we gedaan. Het is weer een stralende dag. Na het ontbijt en koffie vertrekken we richting Valras-Plage, helemaal ten zuiden van Béziers. Om half 2 komen we op de camping aan aan zoeken een plekje in de zon. Ik trek m'n bikini aan maar tegen 3 uur betrekt het een beetje. Er verschijnen wat wolken, maar het is nog heerlijk fietsweer. We pakken de fiets en fietsen naar het stadje Valras-Plage. We fietsen langs diverse campings, die allemaal gesloten zijn. Valras-Plage is heerlijk toeristisch met een lange boulevard langs de Middellandse zee. We fietsen en kijken wat rond en eten een ijsje op de boulevard. Terug bij de camping kunnen we nog even van de laatste zonnestralen genieten. Dan doen we de grill aan en eten buiten in het donker.