2016 – Zomer – Fiets- en camperreis langs de Elberadweg -week 1

Dag 1, zaterdag 18 juni

Scherpenzeel – Den Ham = 138 km (190)

Nog even een kopje koffie bij buurvrouw Adri en dan vertrekken we om 10:45. Mooi op tijd. Heerlijk vakantie! We hebben er ongelofelijk veel zin in. We rijden op de A1 bij Stroe en we zien een Duitse trein voorbijrijden. Opeens schiet me wat te binnen. Ik ben onze internationale kortingskaarten voor de trein vergeten. Ik heb ze speciaal aangeschaft voor deze vakantie omdat we verwachten dat we nogal eens met de trein zullen gaan. Zullen we terugrijden? Hè, we zijn net zo lekker op weg. Maar we zijn bij de afslag Stroe en moeten snel beslissen. Toch maar terug dan. Ik wil ze snel pakken, maar liggen niet daar waar ik ze verwacht. We zoeken verder, maar geen resultaat. Zijn ze per ongeluk bij het oud papier terechtgekomen? De kliko staat aan de weg en ze zijn nog niet geweest om te legen. De hele kliko gaat op zijn kop, we spitten elke krant door, maar weer niks. Tja, dan maar zonder de kaarten weg. We lopen nog een keer alles langs en ik kijk nog even achter de tekening van Nel, die op de kast staat. Hebbes!!! Daar staan ze achter. Wat een opluchting, toch niet helemaal voor niets teruggereden.
Om 12:00 uur precies rijden we opnieuw de straat uit. Deze keer hebben we geen ingevingen en rijden we direct naar Vaassen. Even een bloemetje brengen naar pa en ma omdat ze vandaag 64 !! jaar getrouwd zijn. We krijgen koffie en taart en nadat we ook nog even in Apeldoorn dag hebben gezegd rijden we naar de camping in Den Ham. We hebben op camping de Kuupershoek een plaatsje gereserveerd want vanavond hebben we een feestje bij Rijk en Jenny. We gaan nog even buiten zitten en als het begint te regenen doen we de luifel uit. Om 18:00 uur lopen we naar Rijk en Jenny. Daar is de cateraar net bezig al het lekkers uit te stallen en we worden begroet met een glaasje roze bubbels. Het is erg gezellig, voldoende eten en drinken. Om half 1 wandelen we terug naar  de camping.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 2, zondag 19 juni

Den Ham – Cuxhaven = 284 km

We doen vanmorgen heerlijk rustig aan. We ontbijten buiten, drinken koffie en kijken op de kaart waar we heen zullen gaan. Er is in Cuxhaven een grote camperplaats vlakbij het stadje en vlakbij het startpunt van de Elberadweg. We vertrekken om 12 uur, stoppen 1x keer onderweg om een broodje te eten en om 16:00 uur zijn we op de plaats van bestemming. We moeten betalen in een parkeerautomaat, maar hebben geen contant geld. Dus fietsen we eerst naar een geldautomaat en dan kunnen we rustig staan. Traditiegetrouw drinken we eerst een biertje. Het zonnetje probeert er door te komen en uit de wind kunnen we nog lekker buiten zitten. Dan fietsen we naar het officiële startpunt van de Elbe radweg. Dat is zo’n 3 km noordelijker waar, bij de Kugelbake, de Elbe officieel overgaat in de Noordzee. De Kugelbake is een groot houten baken. Vanaf het startpunt fietsen we naar de Alte Hafen. De eerste kilometers hebben we er dus al opzitten, haha! We kijken in de oude haven bij de vuurtoren ‘Alte Liebe’ en bij het uitzichtpunt waar je kunt kijken naar de schepen die voorbijkomen . Via luidsprekers worden wetenswaardigheden verteld over die schepen. Erg leuk. Het is ondertussen 19:00 uur geworden en we hebben een gezellig visrestaurant gezien, het hus op ’t diek. We eten daar een visschotel met 4 soorten gebakken vis allemaal vers gevangen in de Noordzee.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 3, maandag 20 juni

Cuxhaven – Stade = 77 km

Met de fiets Cuxhaven – Cadenberg = 39 km

Vandaag gaan we ons eerste traject van de route fietsen. De verwachting is dat het weer s’ochtends goed is en in de loop van de middag gaat regenen. We gaan daarom op tijd weg en fietsen van Cuxhaven naar Neuhaus. Om kwart over negen vertrekken we. Het is prachtig weer, maar er staat wel een straffe wind. De route is goed aangegeven en het is heel leuk fietsen, tussen de schapen door die in de uiterwaarden en dijken van de Elbe grazen. We moeten iedere keer afstappen om de hekjes open en dicht te doen. Halverwege willen we ergens een kopje koffie drinken maar op maandagmorgen zitten veel tentjes nog dicht. We stoppen één keer en eten een appeltje op een bankje. In Neuhaus is wel een klein tentje open en drinken we een cappuccino in het zonnetje. In Cadenberge, 3 km van Neuhaus, nemen we de trein terug naar Cuxhaven. De fietsen laten we bij het station achter. In Cuxhaven is het een dik kwartier lopen naar de camper. Dan verlaten we Cuxhaven en rijden we naar Cadenberge om de fietsen op te halen. We willen op een camperplaats in Cadenberge overnachten, maar nergens staat aangegeven waar we moeten zijn, dus het plan is snel aangepast. We rijden naar Stade, het eindpunt van het volgende traject. Dat schijnt een mooi stadje te zijn en omdat het morgen niet echt mooi weer wordt, nemen we morgen een rustdag en gaan we Stade bezoeken. Om 18:00 begint het te regenen. We blijven in de camper, koken ons potje en zitten lekker droog.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 4, dinsdag 21 juni

Stade

Het heeft gisteravond de hele avond geregend. Maar vanmorgen is het droog en de zon piept er zelfs door. We hebben geen haast, want we blijven vandaag een dagje in Stade. We doen dus rustig aan. Heerlijk zo op de dinsdagmorgen. Samen lekker koffie drinken, wat boekjes bekijken en om 12.00 uur wandelen we de historische altstad van Stade in. Het is een oud Hanzestadje dat onder Zweeds bewind is geweest in de 17e eeuw. Het stadje is in de vorige eeuw volledig gerestaureerd en dat is te zien aan de vele, mooie, koopmanshuizen. Ook staan er twee kerken uit de 13e eeuw. We eten bratwurst und brot en drinken een hefeweisser op een terras. In de loop van de middag trekt de lucht steeds meer open en krijgt de zon meer ruimte. Zoveel zelfs dat ik terug bij de camper mijn eerste bikinimomentje heb. De zon schijnt op ons plekje tot een uur of zeven, daarna maak ik een gezonde geitenkaas salade en met een glaasje koele, witte wijn smaakt het best. Vandaag was het een lekker rustig dagje, maar morgen wacht ons een flinke etappe van Neuhaus naar Stade.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 5, woensdag 22 juni

Met de fiets Neuhaus – Stade = 85 km

Het plan voor vandaag is om de trein van 10.00u te nemen naar Cadenberge. De fietsen nemen we mee in de trein en dan fietsen we naar Neuhaus om de Elberadweg weer op te pakken. Om kwart voor elf kunnen we dan starten, mooi op tijd, want we hebben een flinke tocht voor de boeg. Maar het loopt toch even iets anders. Keurig op tijd zijn we bij het station. Ik koop de kaartjes, helaas zonder korting want de internationale kortingskaart geldt niet bij de Regionale vervoerder. We zijn dus voor niks teruggereden en de kliko op z’n kop gezet. Maar vooruit, in de vakantie kijken we niet zo nauw. Kwart voor tien staan we op het perron, met de fietsen en de tickets. Dan wordt er omgeroepen dat de trein 10 minuten vertraging heeft en even later wordt het 20 minuten. Haha, en het is niet eens de NS. Met 20 min vertraging komen we aan in Cadenberge. Eerst maar een bakje koffie doen. Ook kom ik er achter dat we de zonnebrandcreme zijn vergeten. De Aldi is dichtbij, dus nog snel ff naar binnen wippen. Dan gaan we van start. In Neuhaus kijken we nog bij de kerk en dan gaan we op zoek naar de Elberadweg. Na 3x het stadje te hebben rondgefietst en ondertussen een uur later dan gepland beginnen we de route. Het is een prachtige route en het is super lekker weer. We hebben de wind mee, ook dat is erg aangenaam. We fietsen nog maar 1x verkeerd en in Freiburg pauzeren we om wat te drinken en te eten. We hebben er dan al 40 km opzitten. Het 2e deel is wat zwaarder. De wind hebben we meer tegen en onze tere kontjes gaan wat zeer doen. Regelmatig even stoppen helpt wel. We komen nog op een voor ons bekend stukje. Uit Noorwegen kwamen we toen van Gluckstad naar Wischhafen met het veer over de Elbe. We fietsen via Wischhafen, Dornbusch naar Stade. Om 18:00 u zijn we bij de camper en er staat 85,2 km op de teller van vandaag!!! We hebben heel veel zin aan een biertje en even later dommelen we allebei in het zonnetje even weg. Ik maak een salade en Joop bakt wat gamba’s op de grill. ’s Avonds lopen we nog even het stadje in. De terrassen zitten nog vol en we nemen een heerlijk Eiskaffee. Dat hebben we wel verdiend 😉

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 6, donderdag 23 juni

Met de fiets Stade – Hamburg = 60 km

Vandaag vervolgen we onze route naar Hamburg. De route pikken we op 200 m van de camperplaats op, nadat we eerst koffie bij de camper gedronken hebben. Dan hebben we dat maar gehad. De route loopt om Stade, via Jork naar het veer bij Cranz. Het is heel erg warm en we rusten even uit bij een uitzichtpunt op een bankje in de schaduw. Gelukkig is er behoorlijk wat wind. Dat maakt het op de fiets wel lekker. Helaas moeten we er vandaag tegenin, dus zetten we de ondersteuning maar iets meer in. Als we om half 1 bij het veer in Cranz aankomen, lezen we dat vanwege te laag water het veer niet vaart tussen 11.00 en 15.00 uur. Shit, daar hadden we even niet op gerekend. We worden door verwezen naar het veer in Finkenwerd. We kijken even op de kaart en het is zo’n 5 km verderop. We fietsen door en op goed geluk komen we bij het veer aan. We worden keurig naar de overkant gebracht. Ondertussen hebben we heel erg veel dorst en honger. Als we een biergarten vlak aan de Elbe tegenkomen, hoeven we niet lang te denken. We zoeken een plekje in de schaduw en nemen een halve liter donker hefenweisser. Joop neemt een bockwurst en ik flammkuchen. We kunnen er dan wel weer even tegen. Via strandjes en leuke straatjes rijden we Hamburg in. Joop is hier in zijn diensttijd al eens geweest, maar herinnert zich alleen de Reperbahn nog. We gaan op de fiets een paar mooie bouwwerken af, zoals de Michaelkerk en het stadhuis. Voor een stadswandeling is het te heet. Ons water is ondertussen op en we hebben nog dorst. Die lessen we met een Eiskaffee op een heerlijk terras. Om 5 uur halen we op het nippertje onze trein terug. De fietsen gaan weer mee de trein in en om 18.00 uur zijn we thuis. Het is nog zo heet dat het om 21.00 u nog te heet is om de afwas te doen. Ondertussen rommelt het in de verte. Ben benieuwd of er regen uitvalt.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 7, vrijdag 24 juni

Stade – Luneburg = 101 km

Vannacht heeft het heel erg geregend en zwaar geonweerd. We nemen een rustdag vandaag en staan laat op. De zon komt er tegen een uur of 11 een beetje door en het is direct warm. Op de fiets doen we een paar boodschappen bij de Aldi en we eten een kliekje macaroni van gisteren. Nadat we alle viezigheid hebben geloosd en schoon water hebben getankt, gaan we richting Lüneburg. Op de snelweg komen we het bordje Buxtehude tegen en dat lijkt me ook wel een leuk plaatsje. We draaien de weg af richting Buxtehude. Helaas is de camperplaats niet bereikbaar vanwege een openlucht festival. Dan toch maar plan A. In Lüneburg is een mooie camperplaats en er zijn nog aardig wat plekjes leeg. We drinken een kopje thee in de zon, lezen een krantje en ik dommel even in. Joop stelt voor het stadje in te lopen. We nemen een paraplu mee, er is weer regen voorspelt. Lüneburg heeft een mooie Altstad met kleine straatjes, een oude backsteingotische kerk uit 10e eeuw en gerenoveerde oude panden. Ook de wat moderne binnenstad is supermooi met een prachtig raadhuis, leuke haven met oude houten kraan en weer veel mooie panden. We hebben trek en gaan op een terrasje zitten om een pizza te eten. Halverwege begint het te rommelen en vallen de eerste regendruppels. We zitten onder een grote parasol dus blijven we droog. De koffie drinken we wel binnen als het ons toch iets te hard gaat. Op de terugweg komen de paraplu’s wel van pas, maar als we bij de camper komen is het droog en de zon komt er zelfs nog even door. De komende dagen blijft het wisselvallig, hopelijk niet te slecht om onze fietstocht te vervolgen. We zullen zien.