– week 2

Dag 8, zaterdag 25 juni
Lüneburg - Winsen = 27 km

Gisteravond konden we nog buiten zitten, maar om een uur of 10 begon het te regenen en ook vannacht heeft het geregend. We blijven nog even in Lüneburg. Na het ontbijt lopen we de stad weer in en nemen we 'Kaffee met Kuchen' op een terras. We kijken nog bij een prachtige kerk, de Johanniskirche en bij de Wasserturm. Beide zijn gebouwd met bakstenen iets wat typisch Noordduits is. Wat ons opvalt is dat in de Duitse steden minder leegstand van winkels is dan in Nederland. Het is gezellig druk in de stad. Joop koopt een nieuwe regenjas, in de uitverkoop natuurlijk, en daarna wandelen we terug. We eten nog buiten maar dan begint het opnieuw te regenen. Na de bui pakken we in en rijden we naar Winsen. Vandaar willen we de fietsroute langs de Elbe weer oppakken. Winsen is een redelijke plaats met een slot uit de 13e eeuw wat nog mooi in tact is. We wandelen wat rond en bij de camper terug koken we een potje en bereiden we ons verder geestelijk voor op de fietstocht van morgen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 9, zondag 26 juni
Winsen - Hamburg - Winsen = 58 km met de fiets

Na 2 dagen rust stappen we vanmorgen weer op de fiets. Het weer ziet er goed uit, maar uit de zon is het frisjes. We trekken daarom een afritsbroek en een fleece aan. Maar na 10 km ritsen we de pijpen af en mijn fleece gaat in de fietstas. We fietsen vandaag onderlangs de Elbe naar Hamburg en daar pakken we de route weer op en fietsen we bovenlangs terug. We denken in totaal zo'n kleine 50 km. De heenweg is leuk. Langs de dijk komen we door een aantal plaatsjes en bij de Willemsbrug rijden we Hamburg in. We pakken de route op en ondertussen hebben we honger gekregen en kunnen we wel een rustpauze gebruiken. Bij een prachtig jugendstil gebouw waar een waterkunstmuseum in huist, kunnen we heerlijk op het terras zitten om wat te eten en te drinken. Het stuk terug naar Winsen is vrij eentonig. Wel een mooi fietspad tussen de bomen, maar zo'n 20 km lang hetzelfde. Bij Zollenspiecker nemen we een pontje over de Elbe terug naar Winsen. Daar is dit weekend een Weinfest in de Slottuin en we gaan daar even kijken. Er is live muziek en allerlei eet- en drinktentjes. We nemen een biertje met bratwurst en frites. Het is erg gezellig. Om half 5 zijn we terug bij de camper en zitten tot 21.00 buiten in de zon. Dan gaat hij achter de huizen en gaan wij naar binnen. Morgen weer een fietsdag. We hopen dat het net zo goed weer is als vandaag.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 10, maandag 27 juni
Winsen - Lauenburg = 36 km
Lauenburg - Hoopte - Zollenspiecker - Lauenburg = 80 km met de fiets

We hebben voor vandaag een paar opties bekeken. De afstand Zollenspiecker -Lauenberg is ongeveer 35 km. We kunnen de fietsen bij station Winsen neerzetten, dan met de camper naar Lauenburg. Dan de trein nemen naar Winsen, waarbij we moeten overstappen in Lüneburg. Dan de route oppakken en naar Lauenburg fietsen. Optie 2 is naar de camperplaats in Lauenburg rijden, dan de route van Lauenburg naar Winsen en terug naar Lauenburg te fietsen. 2x 35 km dus. Gezien de afstanden die we de afgelopen dagen gefietst hebben moet dat lukken. We rijden dus met de fietsen naar de camperplaats in Lauenburg. Een prachtig plekje aan een kleine jachthaven. Helaas kunnen we daar niet ons vuile water en toilet legen. We rijden daarom terug naar Hohnstorf, aan de andere kant van de Elbe, waar ook een prachtige camperplaats is met uitzicht op de Elbe. Én een sanistation waar we al onze vuile boel in kunnen lozen. Ondertussen is het bijna half 12 wanneer we gaan fietsen. We rijden eerst bovenlangs naar Geesthacht. Door Lauenburg is het vreselijk fietsen. Alleen maar grote casseien, geen fatsoenlijk fietspad. Verderop gaat het door een bos, waarbij het meer een mountainbike route is en soms gaat het bospad met stenen, boomwortels en gaten, loeihard naar beneden zodat we vol in de remmen moeten. In Geesthacht aangekomen hebben ontzettend zin aan koffie. Het stadje is echter een ongezellige bouwput waar we snel doorheen fietsen. Gelukkig komen we een McDonald's tegen met een McCafe. Een grote cappu met aardbeientaart hebben we al wel verdiend. We steken de Elbe over en fietsen onderlangs naar het pontje bij Zollenspiecker. Vanaf daar gaan we weer bovenlangs terug. We gaan een klein stukje van de route af om naar Neuengamme te gaan. Daar was het concentratiekamp waar de meeste mannen uit Putten in 1944 naar zijn weggevoerd. Er is een indrukwekkende gedenkplaats gemaakt. Ook zijn er in het infocentrum diverse Nederlandse boeken in te zien over o.a. de Puttense mannen die zijn omgekomen. We zitten daar een tijdje wat te lezen en fietsen dan weer verder. Vanaf Geesthacht naar Lauenburg fietsen we nu onderlangs de Elbe en dat is een heel leuk stuk. We rusten een aantal keer want we voelen onze rug en billen behoorlijk. Het laatste stuk is aardig zwaar. Met 80,1 km op de teller komen we aan bij de camper. Tot half 8 zitten we buiten, maar eten doen we binnen. En om 9 uur begint het te regenen. Morgen nemen we waarschijnlijk een rustdag.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 11, dinsdag 28  juni
Lauenburg

Vandaag nemen we weer een rustdag. Het is zwaar bewolkt, de zon piept er af en toe door en het is zo'n 21 gr. Na de koffie wandelen we de Elbebrug over, Lauenburg in. Het is een mooi plaatsje met een slot op de heuvel, waar nu het gemeentehuis is gevestigd. Het water van de Elbe stond in 2013 nog zo hoog dat de straten van dit stadje helemaal blank stonden. Dat kunnen we ons nu niet voorstellen. De Elbe ligt er rustig bij en het water staat behoorlijk laag. We zien een leuk terras aan de Elbe waar we wat eten en drinken. Daarna willen we nog bij de Palmsluizen kijken, wat de oudste sluizen van Europa moeten zijn. We lopen een aantal kilometers maar kunnen ze niet vinden. Misschien komen we er morgen met de fiets langs. Terug bij de camper kunnen we heerlijk buiten zitten en de lucht breekt aan het einde van de dag helemaal open. We doen nog even een boodschapje met de fiets en s'avonds eten we buiten kaasfondue. Morgen blijven we hier nog een dagje staan als we weer een rondje Elbe gaan fietsen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 12, woensdag 29  juni
Lauenburg - Bleckede - Lauenburg = 52 km

Het begint vanmorgen goed. We ontbijten heerlijk in de zon en stappen om 11 uur op de fiets. We fietsen langs de Palmsluizen en daarna door naar Boizenburg. Daar is te zien waar vroeger de Oost Duitse grens was bij 'Checkpoint Harry'. Vanaf dit punt is de oostelijke kant van de Elbe voormalige Oost-Duits gebied en de andere kant het 'westen' . De fietspaden langs deze kant van de Elbe bestaan uit brede betonplaten en waar de oost-duitse patrouillewagens waarschijnlijk konden rijden. De wolken worden dikker en er staat een behoorlijk straffe wind. Vanaf Boizenburg naar het pontje bij Bleckede moeten we langs de dijk pal tegen de wind in. We doen er maar weer wat extra energie bij. In Bleckede zoeken we een leuk restaurantje en die vinden we. In een Brauhaus met biergarten eten we een Mittagtisch en nemen we er een biertje van eigen brouwerij bij. Dat gaat er wel in. We fietsen verder door het mooie plaatsje en kijken nog even bij het slot. De weg terug langs de dijk hebben we veel wind, soms mee en soms tegen. De zon schijnt af en toe door de dikke wolken en we houden het droog tot we bij de camper zijn. Dan begint het even te regenen, maar het stelt niet veel voor. We zitten nog even buiten, daarna duiken we de camper in. Morgen rijden we met de camper een stukje verder.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 13, donderdag 30  juni
Lauenburg - Hitzacker = 53 km
Hitzacker - Bleckede - Hitzacker = 62 km met de fiets

We gaan vandaag weer een stukje verderop staan met de camper. Na het ontbijt vertrekken we. We rijden een leuke route naar Hitzacker met hellingen van 7-10 % er in. In Hitzacker is een grote parkeerplaats aan de rand van het stadje waar campers gratis kunnen staan. Er is stroom, water en afvoer. Prima plekje voor een paar dagen. Ik zet nog even koffie en daarna vertrekken we met de fiets. We steken met het pontje eerst de Elbe over en fietsen bovenlangs naar Bleckede. Een mooie route langs en over de dijk van de Elbe. In Bleckede eten we weer de dagschotel (6,50) in de biergarten. We kopen 2 leuke bierglazen van het eigen Brauhaus. De terugweg fietsen we onderlangs de alternatieve Elberoute. Bij Neu Darchau stopt deze route en moeten we eigenlijk de Elbe weer oversteken om bovenlangs terug te fietsen, dezelfde route van vanmorgen. Het laatste stuk onderlangs gaat n.l. via de weg die we met de camper hebben gereden en waar de stijgingen van 7 - 10 % inzitten. We overleggen wat we zullen doen en besluiten toch onderlangs te gaan. Het is een hele leuke route en bij de stijgingen gebruiken we iets extra ondersteuning. Ik had op de kaart gezien dat er eventueel een stukje met de fiets kan worden afgesneden, maar het wordt niet aangegeven. Als we even stilstaan en twijfelen bij een routeaanduiding komt er een zeer vriendelijke man op ons af en vertelt dat we langs de oever van de Elbe door het weiland kunnen fietsen en na 2 km weer op de weg uitkomen. Hiermee vermijden we de ergste berg. En ook 4 km korter!! We vinden de alternatieve Elberoute vaak leuker en afwisselender dan de officieel beschreven route, die wel vaak vlak langs de Elbe gaat, maar ook vaak saai is en er staat altijd wind. We zijn om 5 uur terug bij de camper. We zitten net buiten dan begint het te regenen. Het is maar een klein buitje en daarna komt de zon er door en kunnen we tot 8 uur buiten zitten. Helemaal droog hebben we het op de fiets overigens ook niet gehouden. Voor het eerst hebben we even onze regenjasjes aangehad. Morgen nemen we een rustdag om de geboorteplaats van prins Claus te bekijken.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 14, vrijdag 1 juli
Hitzacker

Na 2 dagen fietsen hebben we weer een rustdag. We blijven in Hitzacker om vanmiddag het stadje te bezoeken. Vanmorgen doen we rustig aan. Ik doe een kleine was en de bedden worden verschoond. We zitten tenslotte al op de helft van de vakantie. Het gaat helaas wel snel. Maar goed, we hebben de helft nog tegoed . De temperatuur is prima, zo'n 25 graden. Alleen zijn er meer wolken dan zon, maar de hele dag zijn we buiten. Hitzacker is een klein stadje waarbij de oude stad op een eilandje ligt. We lopen door de straatjes en wandelen over de Prins Claus promenade. Hij is hier namelijk geboren. Dat ik dat niet eens wist… Ook is er een borstbeeld van hem. Zijn moeder heeft hier nog lang gewoond en hij en Beatrix zijn er diverse keren geweest. s'Avonds eten we in de tuin van de oudste kroeg van het stadje een heerlijke forel. We houden het niet helemaal droog, maar we zitten onder een grote parasol. Morgen wordt het ook regenachtig, waarschijnlijk nog maar een dagje rust.