– week 4

Dag 22, zaterdag 9 juli
Havelberg - Arneburg -Havelberg = 61 km met de fiets

We hadden op een zonnige ochtend gehoopt, maar het is erg grijs buiten. Er hangen lage, donkere wolken en ik schat 17 gr. We vertrekken op de fiets met een vest aan. De route is erg afwisselend. Door kleine, verlaten dorpjes, door bossen, waarbij je je op de Veluwe waant en dan zien we de Elbe ineens weer. In Arneburg is op de Burg een prachtig uitzichtpunt over de Elbe. Ook is er een restaurant met een panaromaterras. Daar strijken we neer en nemen een kostelijke Kostritzer. Dat is een heerlijk zwartbiertje uit deze omgeving. We zien op de menukaart Zwiebelrostbraten staan en dat lijkt ons wel wat. Ik neem een kleine portie, wat meer dan genoeg is, maar Joop kan wel een normale rostbraten op. We nemen de pont naar de overkant en klimmen de Elbe weer omhoog naar Havelberg. Vanaf Havelberg gaat de Elbe tot Maagdenburg in zuidelijke richting. Het is ondertussen warm geworden en de zon komt regelmatig door de grote gaten van de wolken heen. Na het broodje met bio wiener worstjes lopen we nog even het stadje in.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 23, zondag 10 juli
Havelverg - Tangermünde = 50 km
Tangermünde - Arneburg - Tangermünde = 44km met de fiets

De laatste week van de vakantie is ingegaan, snif snif…. We verlaten na 3 dagen de camping om naar Tangermünde te gaan. Er is een camperplaats vlakbij het historische stadje, waar we jaren geleden ook al eens hebben gestaan. Het is om 10.00 uur al 25 gr. en een bijna wolkenloze lucht. We drinken eerst koffie en stappen dan op de fiets. Er staat gelukkig wel wat wind en op de fiets is het nu heerlijk. We rijden oostelijk naar Arneburg heen en westelijk van de Elbe weer terug. In Schönhausen stoppen we even om te kijken in de geboortestad van Otto von Bismarck. Hier staat de kerk waar hij gedoopt is en het Bismarck museum op een deel van het landgoed waar hij geboren is. De route is weer afwisselend. We steken met het pontje de Elbe over en in een biergarten in Arneburg drinken we een biertje en eten een salade. De weg terug naar Tangermünde gaat bergje op en bergje af. We hebben wind tegen maar daar merken we niet veel van omdat we veel naar beneden fietsen. Bij de camper drinken we eerst een halve liter alcoholvrije hefeweisser. Dat is een superlekker biertje en vult ons vocht tekort goed aan. In de zon is het nu te warm maar we hebben gelukkig een klein stukje schaduw. Om half 8 lopen we het stadje in om ergens wat te eten. Het is overal beredruk omdat er een hele grote fietsclub in de stad is. We vinden toch een klein restaurant. Joop neemt forel en ik vegetarische tagliatelle. We krijgen antipasti (kleine voorgerechtjes) van het huis vooraf en een limoncello van het huis toe. Niet verkeerd. Bij de camper terug zitten we tot laat buiten en luisteren via de radio naar de finale Portugal -Frankrijk.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 24, maandag 11 juli
Tangermünde -Grieben -Tangermünde 43 km met de fiets

We blijven een dagje in Tangermünde om in zuidelijke richting te fietsen. Het was vannacht erg warm in de camper, maar vandaag is het buiten niet meer zo heet als gisteren. Er is meer bewolking en zo'n 25 gr. We doen eerst boodschappen met de fiets en drinken rustig koffie. Dan zien we een mannetje verschijnen met een fiets, die gisteren ook al bij ons is geweest om te vragen of wij gereedschap hebben om een band te verwisselen. Gisteren heeft Joop hem geholpen om een nieuwe binnenband te plaatsen, nu komt hij met een nieuwe buitenband. Er zit een enorm gat in zijn binnen- en buitenband. Opnieuw zoekt Joop z'n spullen op het helpt hem. Hij is o, zo dankbaar. Zo zie je maar, dit jaar zelf (nog) geen lekke band, toch komen de spullen van pas. Nadat de fiets is gemaakt stappen wij zelf op de fiets. Het is niet zover vandaag. Eerst zakken we via de westelijke kant naar het zuiden af tot Grieben. Daar steken we met het pontje over naar Ferchland. We fietsen weer omhoog en komen langs Jerichow, waarvan je de torens van de kloosterkerk al in de verte ziet. Een mooi gezicht en een mooie kerk aan de buitenkant. Voor de binnenkant moet je betalen. Via een stuk dijk dat eigenlijk is afgesloten voor fietsers, maar omdat we niet weten hoe we anders verder moeten er toch overheen gaan, komen we weer bij de brug van Tangermünde. In Tangermünde nemen we een onvervalst Tangermünder Kuhschwanz (koeienstaart!) biertje op een terras. 's Avonds kunnen we nog steeds buiten zitten en eten we wat op het terras bij de Griek.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 25, dinsdag 12 juli
Tangermünde - Bertingen = 30 km

We vertrekken uit Tangermünde nadat we nog even wat Kuhschwansbiertjes hebben gekocht in een winkeltje met allemaal spullen uit de Oost-Duitse tijd. We rijden naar Bertingen, een gehucht aan de alternatieve Elberadweg, waarbij een restaurant een mooie camperplaats is. De weg er naar toe is vreselijk. Wegen van casseien, betonplaten en asfaltwegen waar bobbels en gaten inzitten. Een goede test of alles in de camper goed vast zit. Maar het is het wel waard. We staan op een mooi stukje gras, tegen de rand van een bos en hebben eigen water, afvoer en stroom. Hier blijven we staan en nemen een rustdag verder. We lezen, zonnen en luieren. En ja, we drinken ook een biertje. De temperatuur is goed, zo'n 25 gr. Zelfs mijn zonnebedje komt uit de camper. Heerlijk! We maken het ons 's avonds makkelijk door wat braadworstjes op de grill te doen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 26, woensdag 13 juli
Bertingen - Rogätz - Parey - Bertingen = 63 km met de fiets

We hebben nog 2 etappes te gaan. De op één na laatste willen we vandaag fietsen en een rondje maken via 2 pontjes. De weersvoorspelling is niet best. Dikke bewolking, heftige regen en onweer. We twijfelen dus of we wel zullen gaan. Het miezert wat en zetten eerst maar een kopje koffie. We besluiten de regenjassen aan te doen en te vertrekken. We zijn de camperplaats nog niet af of het begint harder te regenen en trekken we ook de regenbroeken aan. Bikkels, zijn we 😉 Tot het eerste pontje is het ongeveer 6 km en houdt de regen aan. Op de pont wordt het droog en daarna kan het regenpak uit en even later ook het vest. In Zerben kijken we bij het slot, waar de jonkvrouw woonde, wiens leven Theodor Fontane voor zijn roman Effi Briest heeft gebruikt. De film Effi Briest had ik gezien en ik dacht destijds het boek op mijn lijst te kunnen zetten voor het eindexamen Duits. Helaas voor mij pikte de leraar juist dat boek uit om eens lekker op door te zagen. Dat werkt dus niet met alleen de film te hebben gezien. We fietsen naar Parey waar we bij een soort uitspanning lekker buiten kunnen zitten om wat te eten. Met het pontje bij Ferchland steken we de Elbe weer over. Het is heerlijk warm en verheugen ons al op ons biertje voor de tent. Maar dan zien we het in de verte erg donker worden. We moeten nog een dikke 10 km. De laatste 5 km nemen we de gok niet en zetten we de ondersteuning van fiets voluit. Met de eerste druppels komen we bij camper aan. Even later gaat het harder en dan zijn we blij dat we binnen kunnen zitten en de fietsjes ook lekker droog in de 'garage' staan. Tegen 6 uur kunnen we weer naar buiten, maar de pannenkoeken bak ik een uurtje later toch maar binnen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 27, donderdag 14 juli
Bertingen - Magdenburg  = 49 km

We zijn aangekomen op het eindpunt van onze Elberadweg. Alleen nog niet met de fiets. We rijden vanmorgen met de camper naar Maagdenburg en zoeken een plekje op de kade vlak aan de Elbe. We doen vandaag rustig aan. Het is geen mooi weer. Af en toe regent het en het is ongeveer 16 gr. We lopen aan het begin van de middag de stad in. Op de Alte Markt is een marktje en Joop neemt een broodje braadworst en ik kartoffelsalat. Maagdenburg is geen gezellige stad. Het is grotendeels verwoest na WO II en de oostduitsers hebben weinig aan renovatie gedaan. Alleen de Dom is gerestaureerd. Deze Dom is een van de eerste gotische kerken van Duitsland. Een andere trekpleister is de groene Citadel, een project van de kunstenaar Hundertwasser. Het is een roze gebouw bestaande uit allerlei vormen met gouden bollen en gekleurde pilaren. Er zit een hotel in, winkeltjes en appartementen. Het wordt waarschijnlijk de groene citadel genoemd omdat overal bomen in en op groeien. Verder zijn ze vreselijke flatgebouwen aan het slopen. Maar er is geen historische altstad of leuke binnenstad met gezellige pleintjes en terrasjes. We vinden nog wel een terras waar we een schwarzbiertje drinken en waar de terrasverwarmers aanstaan. De rest van de dag en avond blijven we in de camper. Lezen een boekje, maken een puzzeltje en koken lekker pasta. Morgen de laatste etappe met de fiets.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 28, vrijdag 15 juli
Rogätz - Magdeburg met de fiets = 42 km

Vandaag, op onze laatste echte vakantiedag, de laatste etappe. Is dat niet goed uitgekiend? We gaan met de fiets op de trein van Magdeburg naar Rogätz. Magdeburg heeft een redelijk groot station en er komen heel wat fietsers die samen met de fiets de trein in willen. Het is tenslotte begin- en eindpunt van de Elberadweg Noord en Zuid. Wat schetst onze verbazing? Er is 1 lift, die 5 treden vervangt van de stationshal naar de traverse. Maar ben je daar en je moet naar boven naar het spoor van de trein, dan zijn er alleen trappen. En ook nog aardig hoog. Er is zelfs geen gootje voor de fiets. Iedereen sjouwt zijn fiets dus op een bijna onmogelijke manier naar boven. De treinen daarentegen hebben allemaal prachtige coupés waar de fietsen in kunnen. In Rogätz stappen we uit. Zoiets hebben we ook nog niet eerder gezien. Het perron is helemaal begroeid met gras en onkruid. Het lijkt of er nooit een trein stopt. Enfin, we stappen uit en een spoormevrouw laat ons het spoor oversteken en doet na ons de ketting er weer voor. Het is allemaal wel heel erg primitief. We fietsen naar het pontje om aan de andere kant van de Elbe verder te gaan met onze tocht. Maar….. De pont is stuk en vaart niet. Hemeltje lief! Wat nu? Er is voor dit stuk juist maar 1 kant van de Elbe beschreven en bewegwijzerd. De veerman helpt ons en zegt dat er verderop een brug is en we via de landesstrasse kunnen fietsen. We volgen zijn advies op, maar de auto's rijden hard en het lijkt of we op de snelweg rijden. Wanneer we denken dat we op een minder drukke weg uitkomen, hebben we pech, want de landesstrasse is afgesloten en het verkeer wordt via ons rustige weggetje omgeleid. Eindelijk in Heinrichsberg zien we op de fietskaart dat er een fietspad vlak langs de Elbe loopt. Het is een prachtig fietspad door een schitterend natuurgebied. En we zijn de enige fietsers. We komen uit bij het Wasserstrassenkreuz. Het kruispunt van de Elbe en het Mittelland kanaal. Het kanaal gaat met een aquaduct over de Elbe heen en wij kunnen met de fiets langs het aquaduct de Elbe over steken. Om op het aquaduct te komen moeten we wel weer de fietsen omhoog een giga trap op zien te krijgen. Laten we daar nu net ervaring mee opgedaan hebben…. Het is echt heel leuk om langs het kanaal te fietsen. Er varen grote schepen naast ons. Aan de overkant zijn we weer op de goede route. We gaan eerst wat eten in een leuk restaurant in het bos en daarna is het nog 15 km naar Magdeburg. Precies om half 5 zijn we bij de camper! Het eerste deel van de Elberadweg zit er op. In totaal hebben we 980 km gefietst. We vieren het door 's avonds lekker te gaan eten in de stad.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 29,  zaterdag 16 juli
Maagdenburg - Minden = 219 kmen Minden - Scherpenzeel = 295 km

Het is vanmorgen strak blauw en de temperatuur is al boven de 20 gr. Na het ontbijt lopen we naar de brug om een paar mooie foto's te maken van de Dom. We zetten de stoeltjes nog even buiten en drinken aan de Elbe in de zon een bakje koffie. Maar dan vertrekken we toch en verlaten we de Elbe. Het is ruim 200 km naar Minden, een mooi stadje aan de Weser. Er is een enorme parkeerplaats vol met campers. Via een loopbrug over de Weser loop je het mooie stadje in. Het heeft een mooie Dom dat in de WO II erg beschadigd is, maar helemaal weer is opgebouwd. Ook staan er een paar prachtige oude panden en is er een hoger gelegen stadsdeel, waar nog mooie panden en leuke straatjes liggen. Het weer is in Minden wel wat minder mooi. Zwaar bewolkt en ongeveer 19 gr. Maar we kunnen wel buiten zitten en zelfs buiten eten. We willen net de worstjes op de grill leggen als Jindra belt uit Rome. De auto is opengebroken en ze hebben de koffer van Melle gestolen. Ze stonden voor het hotel te wachten tot ze de kamer in konden. Wat balen. Ze hadden het net zo fijn. Supersneu voor ze. Gelukkig mankeren ze zelf niets en daar zijn wij wel blij om. Zondag rijden via Apeldoorn en Vaassen terug naar Scherpenzeel, 295 km.