2017 – Najaar – Camperreis Côte d’Azur

Heenweg Terugweg

Dag 1 – vrijdag 29 september
Scherpenzeel – Perl = 440 km

We vertrekken om half 11 uit Scherpenzeel en na het gas te hebben aangevuld rijden we naar de A12 richting Arnhem en daarna de A50 en A73 naar Venlo, Roermond en Maastricht. Via België en Luxemburg komen we in Duitsland aan in Perl. Een plaatsje aan de Moezel op de grens met Luxemburg en Frankrijk. De camperplaats ligt aan de rand van het dorpje bij een sportcomplex. Het is ondertussen 4 uur en hebben ruim 400 km gereden, dus gaan de stoeltjes naar buiten en drinken we eerst een kop thee in het zonnetje. Het is 24 gr. Heerlijk. Na de thee komt het eerste biertje van de vakantie tevoorschijn. Maar daarna gaan we op verkenning uit. We lopen door het dorpje richting de Moezel, op zoek naar het drielandenpunt. Eerst komen we uit in Schengen, dat ligt weer aan de andere kant van de Moezel in Luxemburg. Nooit geweten dat Schengen, natuurlijk bekend van het open grenzen verdrag, hier ligt. Een klein stukje terug lopen we Frankrijk in. Het drielandenpunt ligt in de Moezel, daar kom je dus niet, maar we wandelen wel door drie landen, toch wel heel bijzonder. De eerste dag hebben we dus al 5 landen aangedaan. Om 19.00 zijn we terug bij de camper en omdat het nog steeds warm is gaan we nog even buiten zitten. Maar het wordt nu snel donker en eten doen we dan ook in de camper.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 2 – zaterdag 30 september
Perl – Cousance = 425 km

We hebben heerlijk geslapen vannacht, maar om een uur of half 8 worden we wakker van brandweer sirenes. Joop gaat er uit om de boiler aan te zetten zodat we kunnen douchen. Helaas pindakaas, de boiler slaat niet aan. Er brandt zelfs geen lampje die de temperatuur moet aangeven. Ondertussen gaat er een luchtalarm af. Paniek?? Er gaan nog steeds brandweer auto’s te keer. Ik steek m’n hoofd uit het dakraam en ruik een behoorlijke brandlucht. Joop gaat verder met uitzoeken wat er met de boiler aan de hand is en vervangt een zekering. Ik wacht niet op het warme water en was me bij de koude kraan. Ik wil zo snel mogelijk weg wezen hier. De zekering heeft niks geholpen en we ontbijten even snel. Als we weg willen gaan checkt Joop nog een keer het warme water en ja, hoor… het lampje gaat branden en even later slaat de boiler aan. Gelukkig, vanavond een warme douche. We vertrekken iets voor half 10 en even later zijn we in Frankrijk. We hebben geen brand of iets kunnen ontdekken, maar toch blij dat we er weg zijn. We rijden via Thionville en Metz naar Nancy, waar we koffie zetten. Het is ondertussen gaan regenen en dat doet het de rest van de dag. Vanaf Nancy rijd ik. Via Epinal, Vesoul en Besancon richting Lons-le-Sounier. We stoppen bij een intermarche omdat er nauwelijks parkeerplaatsen zijn en als er één is, staat die vol met vrachtwagens. Joop haalt een lekker stokbrood en we lunchen op de parkeerplaats. Dan is het nog een half uur rijden naar Cousance, waar een gratis camperplaats is. Het regent nog steeds en pas na 18.00 wordt het iets droger. We lopen het dorpje in maar er is niet veel te doen. Morgen is het weer droog en zonnig, hopen we. Vanavond blijven we gezellig in ons campertje.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 3 – zondag 1 oktober
Cousance – Aspres sur Buech = 307 km

Gelukkig is het vanmorgen droog en ook gaat er nergens een alarm af. Het is nog wel mistig, maar af en toe komt er een waterig zonnetje door. We willen vandaag weer een stukje verder naar het zuiden en gaan binnendoor, dat is leuker rijden dan de tolwegen. Het eerste stuk schiet niet erg op. Vanaf Bourg-en-Bresse is er om de 1,5 km een rotonde. Maar ach, we hebben wel alle tijd. We stoppen voor een cappuccino en een krentenbol en dan mag ik weer een stukje rijden. Bij Grenoble is er een stukje snelweg, dat schiet wel even op, maar dan leidt TomTom ons via de verkeerde afslag naar de route Napoleon. Dat was niet de route die we in gedachten hadden. Bij La Mure gaan we dan binnendoor naar de juiste weg. Het is een schitterende route, maar af en toe heel erg smal en heel veel bochten. Gelukkig is het zondag en is het niet zo druk. Ondanks dat ik nóóit zelf deze route uitgezocht zou hebben, vind ik het toch wel leuk om te rijden en ook best heel stoer van mezelf. Bij Clelles komen we weer op de goede route uit en dan rijdt het makkelijk naar Aspres. Hier is een mooie plek om te overnachten. We kunnen nog even in de zon zitten en daarna wandelen we het oude stadje in. Op 800 m staat een gedenkteken en daar hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving. Het is zacht weer en tot 19.00 u zitten we buiten. Dan wordt het fris en duiken we de camper in.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 4 – maandag 2 oktober
Aspres-sur-Buech -Mandelieu = 236 km

Wat is er mooier dan op maandagmorgen over de Route Napoleon te rijden. In plaats van om 5 uur op te staan en de hele dag op kantoor te zitten, slaap ik uit tot 8 uur en rijden we een schitterende route naar het zuiden. We rijden via Digne-le-Bains en daarna met een omweg, vanwege wegopbreking, naar Castellane. De route is met veel vergezichten en prachtige herfstkleuren. De weg langs de barrage van de Verdun heeft veel bochten en smalle wegen, maar is echt prachtig. Ik blijf foto’s maken. Gelukkig rijdt Joop deze keer en hij rijdt ook dwars door de stad Grasse. Uiteindelijk komen we aan in Mandelieu, op 7 km van Cannes. Het is de enige camping in de buurt die nog open is, maar alle goedkope ACSI plaatsen zijn bezet, dus wij staan op een luxe, dure plek. Maar vooruit, we staan dan ook vlak bij Cannes. We lopen vanaf de camping zo naar de zee en even later lopen we in Cannes. Het is nog niet het centrum, daar gaan we morgen op de fiets heen. De temperatuur is heerlijk, alleen de zon laat nog wat afweten. Bij de camper doen we wat op de bbq en iets over half 8 wordt het langzaam donker. Maar we zitten dan nog steeds buiten.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 5 – dinsdag 3 oktober
Mandelieu (Cannes)

We blijven een dagje op deze camping staan, want we willen vandaag op de fiets naar Cannes. We beginnen met een ontbijtje in de zon en daarna lezen en puzzelen we wat en genieten van de warmte. Na de koffie pakken we de fiets. Het is een makkelijke route van 8 km langs de boulevard naar Cannes. Tegenover de haven, aan het begin van de oude stad, zien we mooi terras waar ze een menu du Midi serveren met Moules et frites, een biertje en koffie toe voor 13,80. En dat in het mondaine Cannes. We zoeken een plekje in de schaduw en genieten van het eten en het geroezemoes van de stad. Na het eten lopen we omhoog naar een kerk en toren waar we een prachtig uitzicht hebben over de stad en zee. Weer terug in de stad ga ik op zoek naar een korte broek, want die heb ik n.l. thuis gelaten, stomme ik. Maar ook hier aan de Rivièra is de wintermode al volop aanwezig en die enkele korte broek past me natuurlijk net niet. Bij de Zara ziet Joop een spijkerbroek voor 15,00 euro liggen en heeft het lumineuze idee om die dan af te knippen. Hij zit lekker, dus die is binnen. Als we bij de VVV naar binnen willen om een plattegrondje te pakken, moeten we door beveiligingspoortjes en worden onze tassen gecontroleerd. De VVV zit dan ook in het palais de festivals, waar alle grote evenementen plaatsvinden. Maar het blijft wel een beetje bizar. We slenteren nog even langs de haven en fietsen dan terug naar de camping. We zitten buiten tot een uur of 6 maar dan steekt er een fris windje op en kruipen dan lekker de camper in.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 6 – woensdag 4 oktober
Mandelieu – St. Aygulf = 35 km

Vandaag verlaten we de camping om een stukje verder op een andere camping te gaan staan. Het is maar 35 km verder toch is het wel een heel uur rijden. Een mooie slingerende route door het Massief de l’Esterel. Een vulkanisch berglandschap net boven de kust. Iets onder Fréjus ligt St. Aygulf, waar onze nieuwe camping ligt. Het is er heel rustig, de camping heeft grote zonnige plaatsen en we kunnen uitzoeken waar we gaan staan. De rest van de dag doen we niet veel. De luifel gaat uit, voor Joop is het te warm in de zon en ik trek m’n bikini aan. Het is zo’n 24 gr. Aan het eind van de middag fietsen we richting het plaatsje, waar we de haven zien en een paar leuke rotsstrandjes. Het plaatsje zelf gaan we één deze dagen nog wel bekijken. Nu doen we eerst een paar boodschappen en bij de camper grillen we heerlijke entrecotes. De temperatuur is nog heel aangenaam, maar er zijn veel muggen en om half 8 gaan we naar binnen. Dan is het ook bijna donker.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 7 t/m 10 – donderdag 5 t/m zondag 8 oktober
St. Aygulf

We blijven de komende dagen op deze camping staan. Donderdag komt de zon om goed 10 uur over de bomen heen gepiept. De lucht is strakblauw, het belooft een mooie dag te worden. Na de koffie klimmen we op de fiets richting Fréjus. Onderweg worden we een paar keer tegengehouden vanwege de mountainbike vierdaagse die hier plaatsvindt van vandaag tot zondag. Hordes mountainbikers komen we tegen. Fréjus is een heel mooi oud stadje met een kathedraal met klooster (tegen betaling), het heeft nog een stuk oude stadsmuur en een amfitheater. Verder zijn er een paar leuke pleintjes met gezellige terrassen. We lunchen op één van die terrasjes en zitten onder de platanen in de schaduw te genieten. Behalve de oude stad heeft Fréjus ook een nieuwer gedeelte met een gigantische haven en mooie boulevards. We fietsen langs de haven en daarna naar st. Raphaël, ook een mondaine badplaats met een prachtige boulevard, waar een mooie kathedraal pal naast ligt. We eten een ijsje en zien veel mensen op het strand en in de zee. Niet zo verwonderlijk want het is ondertussen 30 gr. De weg terug is wat lastig te vinden en we fietsen een paar keer tegen het verkeer in. Oeps, dat is niet zo slim. Uiteindelijk lukt het ons om de camping weer te vinden en zijn we moe en dorstig als we bij de camper aankomen. Dan smaakt het biertje toch wel héél erg lekker. Er waait een aardige wind, maar vanavond is die warm. We zitten nu om kwart voor negen nog buiten in de korte broek.

Vrijdag – Ik zit in m’n bikini in de zon bij de camper aan een heerlijk glaasje rosé en een broodje met Franse kaas, terwijl de bomen om ons heen geel kleuren en de bladeren naar beneden dwarrelen. Dat is dus herfst aan de Zuid Franse kust met temperaturen tussen de 20 en 30 gr. Vanmorgen zijn we eerst naar Roquebrune sur Angens gefietst, een mooi stadje 8 km het binnenland in. Je ziet in de verte de bruine rots al liggen. In het stadje is een klein marktje, een mooie kerk en nauwe straatjes met leuke winkeltjes. We nemen een koffietje op een terrasje en kopen olijven op de markt. En dan zitten we even later dus aan de rosétje voor de camper. Tegen vieren nemen we een duik in het zwembad en blijven daar tot 6 uur in de zon liggen.

Zaterdag – Vandaag fietsen we naar Ste. Maxime, dat zo’n 18 km hier vandaan ligt. Langs de kust is het prachtig fietsen en grotendeels over de vroegere spoorlijn van de trein langs de kust. Bij Ste. Maxime kunnen we de kustlijn zien liggen naar St. Tropez en we zien voor de kust heel veel zeilers. Het is een prachtig gezicht. Ste. Maxime zelf is een typisch Zuid Frans stadje met luxe haven, mooie stranden, veel terrassen en kleine straatjes. Het is weer een dag met veel zon. We eten wat in een leuke tent, Joop wil een pizza en ik neem de dagschotel met gamba’s, mosselen, inktvis, langoustine en nog een ondefinieerbare vis, maar erg lekker. Op de camping terug gaan we even in de zon liggen bij het zwembad. Het is een zachte avond, maar weer met een fris windje.

Zondag – Vandaag is het 10 uur wanneer we opstaan, alhoewel ik al even lag te lezen. Heerlijk rustig aan doen. Douchen, ontbijten, koffiedrinken. En dan op de fiets naar het strand. Zwemspullen mee, maar eerst lopen we het ‘center de douaniers’. Een wandelpad langs de rotsige kust. Het totale pad is 8 km en loopt vanaf de haven in St.Aygulf naar Les Issambres, een plaatsje verderop. Wij lopen alleen langs St.Aygulf. Soms loopt het makkelijk, maar af en toe moet je klauteren over de rotsen en daar houd ik nu eenmaal niet van. We lopen, klauteren en klimmen ongeveer 2 km en dan keren we om. De weg terug is makkelijker. In het stadje pakken we een terrasje, maar als we nog even willen zwemmen in zee vinden we de wind toch te koud en fietsen we terug naar de camper waar het minder waait en we nog heerlijk in de zon kunnen zitten. Ondertussen kook ik de spareribs van slagerij Ter Wheele uit Oene, die ik gisteravond uit de vriezer hebben gehaald en weer in de koelkast heb gelegd en vanmorgen heb gemarineerd. Ik maak een lekkere saus om ze straks mee in te smeren als ze op de grill gaan. Ze zijn inderdaad verrukkelijk, heerlijk van smaak en goed gaar. Om half 9 zitten we nog buiten want de wind is gaan liggen en het voelt heel aangenaam.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 11 – maandag 9 oktober
St. Aygulf- Ramatuelle = 39 km

We rijden vandaag weer een stukje verder. Het is maandagmorgen dus een heerlijk gevoel om lekker in je bedje te kunnen blijven liggen, wetende dat het voor 10 uur toch te koud is om buiten te ontbijten. We vertrekken na het ontbijt en het is 1 uur rijden naar Ramatuelle, dat op het schiereiland St.Tropez ligt. Om 12.00 uur zijn we op de camperplaats in Pampelonne, 100 m van het strand en zee. Het is een enorme camperplaats voor 150 campers, maar we vinden een mooi plaatsje. Na de koffie lopen we even naar het strand, maar in het water liggen veel planten en zooi, dus niet lekker om in te zwemmen. In de middag pakken we de fiets naar Ramatuelle. Het plaatsje ligt iets hoger en meer het binnenland in. We fietsen tussen de wijngaarden van de Côte de Provence en de olijvenvelden naar het hoger gelegen stadje. Van daaruit hebben er een prachtig uitzicht over het hele schiereiland. We slenteren door het idyllische stadje en kopen een paar flesjes Cotes de Provence uit de streek. Terug bij de camper zitten we nog lekker in de zon en om half 6 maken we nog een wandeling naar het Bonne Terrasse, een mooi uitzichtpunt. Via een pad langs de rotsen lopen we terug. Tot half 9 zitten we buiten, met een worstje op de grill en een flesje Cotes de Provence.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 12 – dinsdag 10 oktober
Ramatuelle

We blijven nog een dag op de camperplaats staan om vandaag met de fiets naar St. Tropez te gaan. Het is 10 km fietsen en het is een weg met klimmen en dalen. Het is vanmorgen een beetje bewolkt en dan is het zelfs wat fris. We komen bij een plein waar een grote markt is en daar zetten we onze fietsen neer. We slenteren over de markt, er is van alles te koop. Joop past een poloshirt, maar deze is óf te klein óf te groot. Ik koop bijna een riem, maar toch net niet. Uiteindelijk kopen we een paar heerlijke droge, Franse worstjes. Daarna lopen we naar de haven en maken een wandeling door de oude stad. In de haven liggen een paar giga luxe boten maar verder valt het wat tegen. Wel heb je er een prachtig uitzicht over de baai en kunnen we de brug van Ste. Maxime zien liggen. Als we door de oude stad wandelen zien we bijna geen toeristen meer. We komen weer uit bij de markt die ze nu aan het opruimen zijn. We willen wat eten, maar de prijzen liggen hier een stuk hoger dan in de andere badplaatsen. Toch vinden we een plekje op een terras aan de markt en eten daar een heerlijke pizza. Als de markt bijna leeg is, zien we een prachtig plein verschijnen en dan blijkt dat we op het mooiste plein van St.Tropez zitten, het Place des Lices. En van het terras waar we zitten is een schilderij gemaakt dat in het museum in St. Tropez hangt. Na de pizza maken we de wandeling af en daarna fietsen we terug naar de camper. De bewolking is ondertussen verdwenen en ik ga nog lekker in mijn bikini in de zon liggen. Waarschijnlijk de laatste keer deze vakantie want morgen verlaten we de kust om weer een stukje naar het noorden te rijden.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 13 – woensdag 11 oktober
Ramatuelle – Montalieu-Vercieu = 442 km

We willen vandaag weer een stukje naar het noorden. We vertrekken om
kwart over 9 en aan de kust is weer wat bewolking. We rijden eerst omhoog naar Le Luc en dan naar het westen en bij Ste. Maxime weer omhoog, alles via de route national. We rijden om de beurt en stoppen regelmatig. Vanaf dat we iets van de kust af zijn is het strakblauw en zo blijft het de hele dag. De route die we rijden is net iets anders dan op de heenweg. Zo rijden we via de oostkant van de Durance langs Sisteron, vanwaar we een schitterend uitzicht hebben op de citadel van Sisteron. Bij Grenoble nemen een stuk snelweg en tolweg om de drukte van de stad te vermijden. Om goed 6 uur zijn we in Montalieu-Vercieu, waar bij een camping een camperplaats is. De camping is gesloten, maar de camperplaats niet. Er is nog een plekje en we drinken in laatste avondzon een biertje. Maar dan wordt het snel donker en we duiken de camper in waar ik pasta arrabiata maak.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 14 – donderdag 12 oktober
Montalieu-Vercieu – Kaysersberg = 379 km

We vertrekken om kwart over 9 en zijn om half 4 in Kaysersberg. We rijden om de beurt en nemen van Besancon naar Belfort de tolweg. Het zonnetje schijnt en na een kopje thee lopen we het mooie stadje door dat ons erg bekend is. We zijn hier voor de 5e keer. Vandaag zijn we hier voor de wijn en het eten. We wandelen door naar Bernard Haas en kopen 2 doosjes wijn. We doen wat boodschapjes bij de intermarche en we eten heerlijke choucrout (zuurkool) bij la veille forge, een superleuk restaurant. Morgen gaan we naar Duitsland. Daar ontmoeten we Rijk en Jenny die een weekendje in Lahnstein, onder Koblenz, zitten.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 15 – vrijdag 13 oktober
Kaysersberg – Lahnstein = 364 km

Vorige week belde Rijk dat ze dit weekend een hotelletje hebben geboekt ik Lahnstein en of we zin hebben om mee te gaan. Wij zaten natuurlijk aan de Cote d’Azur met de camper dus zeiden we dat we misschien wel langs konden komen met de camper. We zagen een mooie camperplaats in Lahnstein dus vanmorgen zijn we uit Kaysersberg vertrokken op weg naar Lahnstein. We komen om 2 uur aan maar alle 60 plekken zijn bezet. Wat??? Hoe is dat mogelijk?? We vragen de beheerder of er niets vrijkomt, maar vanwege een feest in het dorp is alles besproken. Hoe kan dat nu? Komen we helemaal uit Zuid-Frankrijk naar Lahnstein, kunnen we hier niet overnachten. Ik kijk snel op m’n camper-app naar een andere plek en 6 km verder is ook een camperplaats. We rijden verder en ondertussen bel ik Rijk dat de plannen zijn gewijzigd. Hij zegt dat hij heeft geregeld dat we ook bij het hotel mogen overnachten. We moeten maar even kijken wat handig is. In Braubach kijken we bij de camperplaats en er is ruimte genoeg. Wij staan vlak aan de Rijn, maar ook dicht aan de weg en spoorlijn. Als er een trein voorbij komt herinner ik me een nacht jaren geleden toen we ook aan de Rijn en spoorlijn stonden. Het was alsof de trein door de camper heen raasde. Joop heeft de stroom al aangesloten maar zegt dan of we misschien toch beter naar het hotel kunnen gaan. En dat doen we dus. Er is een waldrestaurant tegenover het hotel met een grote parkeerplaats waar we prachtig kunnen staan. We eten een broodje en om 4 uur komen R+J ook en drinken we een bakje koffie samen. Ze hebben 10 km gewandeld dus gaan ze zich even opfrissen en daarna drinken we een biertje in het restaurant. Vanaf 7 uur is het live muziek. R+J hebben een diner in het hotel en wij blijven een forel eten in het restaurant met de muziek. Het is er heel gezellig, de mensen om ons heen dansen en wij kunnen heerlijk alles bekijken terwijl we genieten van de forel. Na het drinken van een kopje koffie in de camper gaan naar de hotelkamer van R+J waar we natuurlijk nog een afzakkertje nemen.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 16 – zaterdag 14 oktober
Lahnstein

Vandaag gaan we met zn vieren op stap. Jenny heeft een boekje met wandelingen en om half 11 staan ze bij de camper. We rijden een stukje naar het zuiden aan de andere kant van de Rijn, naar Boppard. De zon is er al door en de lucht is blauw maar in het dal hangt nog behoorlijk veel mist. Maar die is helemaal opgetrokken als we bij de parkeerplaats aankomen waar de wandeling begint. Het is een wandeling van bijna 11 km en het is een hele afwisselende route. Klimmen en dalen, bossen en open vlakten en regelmatig een prachtig uitzicht over de Rijn. We stoppen regelmatig om van een uitzicht te genieten of om iets te eten en drinken. Om half 4 zijn we terug bij de auto en we zijn allemaal moe. R+J hebben vouchers voor een sauna in Bad Ems en daar gaan we heen. We kunnen nog in de bikini in de zon zitten en als de zon achter de berg verdwijnt pakken we nog even een rondje sauna. Om 7 uur gaan we aankleden en rijden terug naar het hotel en de camper. Bij het waldrestaurant reserveren we een tafeltje voor half 9. Daar gaan we vanavond eten en dan toch echt morgen naar huis.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dag 17- zondag 15 oktober
Lahnstein – Scherpenzeel = 381 km

De terugweg gaat zoals gebruikelijk langs Apeldoorn en Vaassen. Om 4 uur zijn we in Scherpenzeel. Helaas, het is alweer voorbij.