2017 – Zomer – Camperreis Duitsland-Oostenrijk – week 1

Dag 1, zondag 18 juni

Scherpenzeel – Epe, 70 km

Het is vandaag een bijzondere dag. Het is natuurlijk  de eerste echte vakantiedag, maar ook de 65e trouwdag van mijn ouders. Ze vieren het vandaag in Epe, op camping en partyboerderij de Vossenberg. We zijn gisteren met de camper al aangekomen op de camping en het staat hier vol met weekendgasten. Gisteravond was het nog laat erg lawaaiig, ook vanwege een feestje. Vanmorgen is het gelukkig weer was rustiger en we ontbijten heerlijk in het zonnetje. Na het ontbijt fietsen we naar Vaassen om pa en ma vast te feliciteren en gezellig koffie te drinken. Daarna fietsen we via Niersen en Gortel over de Gortelse hei terug naar de camping. Het is hier prachtig om te fietsen en al heb ik hier de eerste twintig jaar van mijn leven gewoond, en zie ik veel bekende plekjes, ik bekijk het nu met heel andere ogen. Om half 4 gaan we in onze nette kleren naar het feestje. De eerste gasten zijn al gearriveerd en de kinderen hebben veel plezier in het zwembad. Er is heerlijk eten en drinken en iedereen heeft het goed naar z’n zin, vooral het bruidspaar. Ze genieten volop. Het is heerlijk om te zien. Als iedereen naar huis is lopen we naar de camper waar we alleen zijn overgebleven. We drinken een afzakkertje voor de camper en genieten van de rust. Morgen wordt het een prachtige dag. Waarschijnlijk blijven we nog maar een dagje.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 2, maandag 19 juni

Epe

Omdat het zonnig en warm is in Epe, blijven we nog een dagje op de camping staan. Na het ontbijt stappen we op de fiets om een rondje Veluwe te doen. We fietsen via ‘de Knobbel’ naar ’t Harde waar we de eerste pauze houden voor de koffie. De knooppunten die we hebben opgeschreven brengen ons daarna in het mooie stadje Elburg. Daar houden we weer pauze op een terras in de schaduw. Het is véél te warm om in de zon te zitten, maar op de fiets is het heel goed te doen. Via Oldebroek komen we in Wezep aan, waar we bij de Lidl een salade en karnemelk kopen. Ergens langs de weg in de schaduw eten we dat lekker op. Dan rijden we een stukje verkeerd maar uiteindelijk komen we via de Dellen bij het Pluizenmeertje, het Hertenkamp en het Bosmeertje uit. Daar komen de herinneringen van vroeger naar boven. Vaak gingen we hier met het hele gezin in de vakantie naar toe. En later gingen de kleinkinderen hier ook met opa en oma mee naar toe. Dan fietsen we ook nog langs de Hazekeuken, de flat waar we in 1978 samen zijn begonnen. Wat een nostalgie, haha!

Terug op de camping drinken we eerst een biertje en dan duiken we het zwembad in. Het is er nu heerlijk rustig. Op nog een paar ‘grijze duiven’ na, is het bad voor ons alleen. Voor het avondeten doen we wat op de grill. We zitten nog tot laat buiten. Wat een heerlijke dag.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 3, dinsdag, 20 juni

Epe – Wetzlar, 341 km

We verlaten vandaag de camping in Epe, waar het de laatste dag heerlijk rustig was. De route gaat via de snelweg, A50 en A12 in Nederland en daarna via de A3 en A45 in Duitsland naar Wetzlar. Dat is een mooi stadje in Hessen en ligt op de route naar Oostenrijk. We komen om 14:00 u aan op de camperplaats aan de rand van het stadje. Het is 32 gr en erg benauwd. We blijven rustig bij de camper in de schaduw tot een uur of 5. Dan doen we op de fiets een boodschapje en daarna wandelen we het stadje in. We halen een wandeling bij het VVV, maar omdat het nog steeds erg warm is, pakken we eerst een terrasje met een Eiskaffee om wat af te koelen. Om een uur of 7 wandelen we rond. We hebben gelezen dat Goethe hier als student rechten heeft gestudeerd, maar de studie al snel te saai vond. Wel leerde hij hier een meisje kennen waarop hij verliefd werd. Toen duidelijk werd dat zij met iemand anders moest trouwen en er niets anders overbleef dat vriendschap, heeft hij het stadje verlaten. Een paar maanden later kreeg hij te horen dat een vriend van hem in Wetzlar zelfmoord heeft gepleegd. Beide dramatische gebeurtenissen in dit stadje waren aanleiding voor zijn beroemde boek Die Leiden des jungen Werthers. Natuurlijk bekijken we het huis waar Goethe zijn tijd in Wetzlar heeft doorgebracht en we bezoeken de Dom, die evangelisch en katholiek is. Er zijn veel leuke steegjes, mooie pleinen en prachtige vakwerkhuizen. En héél veel terrasjes. Op een daarvan eten we wat en wandelen dan terug naar de camper. De temperatuur is nu lekker. Voor de camper drinken we nog een wijntje.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 4, woensdag 21 juni

Wetzlar – Absberg, 325 km

Ons plan was eigenlijk via Neurenberg naar Oostenrijk te rijden, maar we vinden het te warm om in de stad te staan. We zoeken daarom iets met water, waar we donderdag, de warmste dag met 34gr kunnen staan. We hebben Absberg aan de Brombachsee, een groot meer onder Neurenberg, uitgezocht. Na de koffie verlaten we Wetzlar. Het eerste stuk rijden we over de snelweg, maar bij Aschaffenburg gaan we er af en nemen we gewone wegen binnendoor. In Tauberbischofsheim parkeren we de camper en lopen we het stadje even in. Het is ondertussen lunchtijd geworden en we vinden een heerlijk terras in de schaduw waar we voordelig een Mittagtisch nemen en een lekker alkoholvrij biertje. Na deze onderbreking is het nog ruim 2 uur binnendoor naar Absberg. Op 5 uur komen we op de camperplaats aan. Het is er erg druk, maar we vinden een mooi plekje aan de rand, vlak bij het meer. Hier houden we het morgen wel uit. Het is tijd voor een biertje en we dommelen wat weg in de late middagzon. Na het stamppotje andijvie maken we een wandeling over het park en langs het meer. De temperatuur is nu heel aangenaam.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 5, donderdag 22 juni

Absberg

Ondanks de warmte hebben we vannacht allebei heel goed geslapen. We houden vandaag een rustige dag. Vanmorgen blijven we bij de camper en om een uur of 12 gaan we naar het meer. Het is vrij ondiep en niet echt koud, maar je koelt er toch even van af. Het is er heel rustig en we zitten onder een boom in de schaduw. Aan het eind van de middag pakken we de fiets en fietsen het meer rond. Het is een prachtig fietspad, afwisselend langs het meer met de vele strandjes en door de bossen. Onderweg zien we nog wilde zwijnen met jonkies. Gelukkig zitten ze achter een hek. In totaal is het rondje Brombachsee 26 km. Terug bij de camper bekijken we wat het weer de komende dagen gaat doen en we komen tot de conclusie dat we hier het beste zitten. Morgen kunnen we nog naar een leuk plaatsje fietsen en zaterdag zien we verder. We eten pas om half 9 en nog is het heel warm. Om half 10, als het gaat schemeren, komen de junikevers tevoorschijn. Dat zijn grote horzelachtige vliegen die vreselijk irritant om je heen zoemen. Gelukkig zijn ze weer weg als het donker wordt.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 6, vrijdag 23 juni

Absberg

We blijven vandaag nog een dagje in Absberg. Het is minder zonnig en er staat iets meer wind dan gisteren, maar het is heel aangenaam. Ik denk ongeveer 25 gr. We lezen ’s ochtends wat en om een uur of 12 stappen we op de fiets naar Günzenhausen. Het is het enige redelijke plaatsje in de buurt. Het ligt vlakbij de Altmühlsee. Er loopt een prachtig fietspad van de Brombachsee naar de Altmuhlsee, door de bossen en langs het water dat beide meren verbindt. Het stadje stelt niet veel voor, maar het heeft wel veel terrasjes en een paar supermarkten. We lunchen op een leuk terras in de schaduw en doen dan een paar boodschapjes bij de Aldi. Om 5 uur gaan we nog even met de stoeltjes en een boek aan het meer zitten. De zon is inmiddels weer flink aanwezig en het is daar heel goed uit te houden.
Om half 7 lopen we terug en gaan bij de pizzeria bij de camperplaats wat eten. We bekijken het weer op internet en besluiten dat we morgen een klein stukje verder gaan. Om half 10 ga ik even naar binnen om de junikevers te ontvluchten en als de kevers verdwenen zijn komen de muggen te voorschijn. Maar dat vind ik minder erg dus ga ik  nog maar even naar buiten met een lekker glaasje wijn.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 7, zaterdag 24 juni

Absberg – Lechbruck an See, 194 km

Vandaag ben ik 60 jaar en 60 dagen. Dat betekent dat ik het 60e en laatste lieve briefje van Jindra vandaag mag open maken. Daarop staat wat haar kadootje is. Een reisje samen naar Marrakech!! Ontzettend leuk en ik heb er veel in zin in. Maar voorlopig zijn we in Zuid-Duitsland en de zon schijnt vanmorgen volop, maar als we onderweg zijn wordt het steeds bewolkter. De temperatuur is heel aangenaam, zo’n 22 gr. We rijden van Absberg recht naar beneden naar Lechbruck an See. Een klein plaatsje aan de Lechsee. Er is een hele grote camping, met een aparte camperplaats waar we een mooi uitzicht hebben over het meer. We eten wat bij de camper en daarna lopen we de camping over en langs het meer richting het dorpje. Het is een prachtige wandeling met leuke bankjes en uitzichten. Het plaatsje heeft een mooie barokke kerk waarin we een kijkje nemen. Op de terugweg pikken we een terrasje langs het meer. Lechbruck wordt ook het Vlottendorp genoemd. Vroeger werden hier duizenden vlotten per jaar gebouwd, om op de kilometers lange Lech, mee handel te kunnen drijven. Nu worden nog rondvaarten gehouden op een vlot over het meer.