2018 – Zomer – De Westkust van Frankrijk – week 1

Dag 1 – Maandag 18 juni
Scherpenzeel- Machelen aan de Leie = 237 km

We vertrekken om 10:20 uit Scherpenzeel. Gelijk met de buurtjes, maar zij gaan aan het einde van de straat rechts- en wij linksaf.
Via Utrecht, Breda, Antwerpen en Gent komen we om 13:15 aan in Machelen aan de Leie. Het weer is niet zo geweldig. Onderweg hadden we wat regen, maar in Machelen is het droog. We maken koffie en eten broodjes. ‘s Middags wandelen we het dorpje in en lopen de Roger Raveel route. Roger Raveel is een kunstenaar die hier is geboren en hier zelfs een museum heeft. Het is een wandeling van 4 km, mooi langs de Leie. Ook komen we nog langs een Franse oorlogsbegraafplaats. Op het laatste van de WO I is hier nog behoorlijk gevochten en zijn veel Franse soldaten gesneuveld. Het zag er heel bijzonder en mooi uit omdat er allemaal rode rozen tussen de witte stenen stonden. Terug bij de camper is de zon er doorgekomen en kunnen we buiten zitten en luisteren met een pintje naar de wedstrijd België – Panama. Gelukkig winnen de rode duivels. Wel zo leuk voor ons gastland.
We zitten tot goed 8 uur buiten, dan verdwijnt de zon achter de bomen.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 2 – Dinsdag 19 juni
Machelen aan de Leie

We blijven vandaag in Machelen, want we willen een route gaan fietsen in de Leiestreek. Na de koffie vertrekken we. Het is bewolkt en een graad of 19. Als we eenmaal aan het fietsen zijn, is het best wel lekker. Heel af en toe hebben we een verdwaald spatje regen. Het is een leuke en afwisselende fietstocht. Het gaat een heel stuk over het jaagpad langs de Leie en we moeten zelf een pontje naar de overkant trekken. Leuk hoor. We komen nog langs een mooi kasteel met park, het kasteel van Ooidonk. We gaan niet naar binnen en fietsen verder door Deurle naar Deinze. Het zijn allemaal leuke fietspaadjes door de weilanden en bossen. In Deinze eten we tosti en drinken we een biertje uit Zulte, de gemeente waar onze camperplaats onder valt.
Bij de camper kunnen we nog buiten zitten, maar de zon laat het vandaag afweten, helaas. We eten in de camper en na het eten lopen we nog een rondje rond het dorp.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 3 – Woensdag 20 juni
Machelen aan de Leie – Ieper = 66 km

We vertrekken om kwart over 10 uit Machelen nadat we hebben geloosd en 2x 1€ in de sanizuil hebben gestopt, maar waar geen water uitkwam. Stupid!! Dan maar op de volgende camperplaats water vullen. We rijden eerst binnendoor naar Roeselare. Het is een industriestadje met een mooi plein in de binnenstad. Het nieuwe stadhuis met Belfort is mooi en de St. Michielskerk bekijken we van binnen. Er hangen veel schilderijen van bekende schilders en ook de houtgesneden preekstoel is prachtig. We rijden door naar Ieper, waar een mooie camperplaats is aan de Zillebekevijver. Dat ligt zo’n 2,5 km van het centrum. Na de lunch wandelen we het stadje in. Het stadje is helemaal ommuurd met daar omheen een gracht. We komen het eerst door de Menenpoort. Een grote poort, gebouwd na de grote oorlog in 1918. Op de muren staan de namen van 54000 gesneuvelden die geen graf hebben. Ontzettend indrukwekkend. Iedere avond om 20:00 uur wordt bij de poort de last post gespeeld. In totaal zijn hier in de omgeving 500.000 militairen omgekomen. Het hele stadje is verwoest geweest en na de 1e WO weer helemaal opgebouwd. Het heeft een prachtig groot plein met een lakenhal, kathedraal en prachtige oude panden. We wandelen door de straatjes en drinken een streekbiertje op een mooi terras. Het is inmiddels prachtig weer geworden. De wolken waren erg hardnekkig maar vanaf 14:00 wint de zon het dan toch. We eten bij de camper en na het eten fietsen we nog een rondje van 20 km. We komen langs diverse oorlogsbegraafplaatsen. Allemaal even mooi en indrukwekkend. Halverwege de route komen we langs een heel bijzonder kunstwerk, dan pas dit jaar is gemaakt. Het bestaat uit 600.000 kleien beeldjes. Het symboliseert een barrière op het terrein waar 100 jaar geleden zoveel leed is geweest.
Om half 10 zijn we terug bij de camper en kunnen we nog buiten zitten met een kopje koffie en een boekje.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 4 – Donderdag 21 juni
Ieper – Jumièges = 300 km

Vandaag is het wat frisser dan gisteren, maar er is een waterig zonnetje, dus geen dikke bewolking. Na het ontbijt vertrekken we naar Frankrijk en 10 minuten later rijden we er al. Via Lille, Lens, Arras, Abbeville en Rouen komen we uit in Jumièges. Een klein stadje in de meander van de Seine en met een gigantische abdij. Na een kop thee gaan we op verkenning uit. We wandelen door het plaatsje rond de abdij en kijken even bij de Seine. De temperatuur loopt iets op en de zon komt er goed door. We staan op een mooie, grote en gratis camperplaats en staan nu helemaal in de zon. Heerlijk. We drinken een biertje en daarna doen we een hamburger op de grill. De eerste keer deze vakantie. Helaas is de zon om 8 uur achter een boom verdwenen en duiken we de lekker warme camper in.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 5 – Vrijdag 22 juni
Jumièges

We blijven nog een dagje in Jumièges. Het ligt zo mooi in de meander van de Seine dat het me leuk lijkt om hier wat rond te fietsen. Het was vannacht behoorlijk fris maar de zon schijnt vanmorgen al volop. We doen rustig aan. Ontbijten lekker buiten in de zon, lezen een boekje en drinken koffie. Om half 12 vertrekken we. Joop heeft een kaartje met fietsroute bij de VVV gehaald en we fietsen langs de Seine, steken een pontje over naar de andere kant en daarna nog een keer met de pont naar Duclair. Daar halen we in de supermarkt wat te eten en lunchen op een bankje aan de Seine. Via een andere route fietsen we terug. Bijna de hele weg fietsen we zonder ondersteuning. Alleen de heuvel op of met flinke tegenwind, zetten we even de motor aan. Bij de camper is het nog heerlijk vertoeven in de zon en we kunnen om half 8 zelfs nog buiten eten. Als de zon weer achter de bomen is, gaan we naar binnen.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 6 – Zaterdag 23 juni
Jumièges – Cherrueix = 261 km

Het is vandaag weer schitterend weer. We ontbijten in de zon en als ik m’n ogen dicht doe voel ik de warmte in mijn gezicht en hoor ik de vogeltjes fluiten, verder niets. En dat op zaterdagmorgen. Vakantie ten top. Om half 10 verlaten we dit leuke plekje. We steken de Seine over met de Pont Bretonne, een giga hoge brug en rijden binnendoor via Pont-Audemer en Pont-l’Evêque naar Caen. Daarna de snelweg richting Mont St Michel. In Cherrueix is een camperplek van France Passion waar we kunnen staan. Het is een boerderij met landwinkel en heeft 5 camperplaatsen. We zijn de 4e camper en staan heerlijk in de zon. Het is wel vlak aan de doorgaande weg, maar de drukte valt mee. We zien ontzettend veel campertjes langskomen. Bretagne is een hele geliefde streek voor camperaars.
Nadat we heerlijk in de zon hebben gezeten lopen we het plaatsje in. Het is 15 minuten wandelen en we staan op het strand aan zee. In de verte zien we Mont St. Michel liggen. Er zijn 2 restaurantjes en 1 strandzeil-school. We drinken een biertje op het terras en willen vanavond terug om wat te eten. Helaas is het restaurantje aan het strand vol en wijken we uit naar het tentje in het dorpje. Ook leuk en vooral erg lekker. We eten oesters vooraf en crème brulee en Franse kaas voor toe. Een half litertje sauvignon blanc erbij en genieten maar. De temperatuur is nog steeds goed als we om 22:00 uur bij de camper terug zijn.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 7 – Zondag 24 juni
Cherrueix

Het is vandaag zondag. We doen rustig aan, ontbijten buiten en na de koffie klimmen we op de fiets. We hebben het plan om naar Cancale te fietsen wat noordelijk in de punt ligt tegenover St. Malo. Ik vrees dat we langs de gewone weg moeten fietsen die vrij druk is, maar hoe geweldig, er ligt een prachtig fietspad helemaal langs het strand en zee. Het laatste stukje is via de normale weg, maar we nemen daar nog een stuk strand, wat uiteraard lastig fietsen is. We lopen en fietsen afwisselend en zijn blij weer op de gewone weg te zijn. Cancale is een toeristische plaats, met laag gelegen heel veel eettentjes en hoog gelegen het stadje met prachtig uitzicht. We lopen langs de eettentjes en zoeken een plekje om oesters te eten, want daar is deze streek en plaats bekend om. Twee keer gaan we ergens zitten, maar we vinden het toch niet goed genoeg. De derde keer is scheepsrecht en eten we verrukkelijke oesters met een glaasje witte wijn. Heerlijk. Daarna lopen we het stadje nog even in en fietsen dan terug. De terugweg is dezelfde route, maar je kijkt toch heel anders weg. Nu zien we constant Mont St. Michel liggen, terwijl we op de heenweg de kerk van Cancale hoog in de verte al zagen liggen. Wat een prachtige streek is het hier. Wel toeristisch maar lang niet zo erg als St. Malo en Mont St Michel. Daar zijn we een aantal jaren geleden geweest en slaan we nu maar over. We rijden nog even door naar Ste. Anne, waar een pelgrimskapelletje staat uit de 12e eeuw. Het is vast erg beroemd, want er is een giga parkeerplaats en heel erg druk. Het is een heel mooi, klein kapelletje en we kopen er een kaarsje voor thuis. Tegen vijf uur zijn we terug en genieten we nog tot half 10 ‘s avonds van de zon bij de camper. Dan verdwijnt de zon achter de boerderij en verdwijnen wij in de camper.