2014 – Camper rondreis Noorwegen & de Lofoten-Week 1

16 mei - Dag 1
Scherpenzeel - Sittensen  = 355 km
De vakantie is nu echt begonnen. We vertrekken iets voor 11 uur uit Scherpenzeel. Het is prachtig zonnig weer en 13gr. Via de A1 rijden we richting Duitsland en om 12.30 uur passeren we de grens. In Duitsland nemen we de A31 richting Nordhorn. Tussen Nordhorn en Cloppenburg nemen we de B231 om na Cloppenburg de A1 te nemen richting Bremen. In Lastrup stoppen we bij de Lidl om koffie en broodjes te kopen. Helaas komen we bij Bremen in de file terecht. Dat duurt een half uur en het laatste stuk kunnen we gelukkig lekker door tuffen. In Sittensen is een camperplaats, achter de oude watermolen. Om half 5 zitten we aan ons 1e biertje. De camperplaats ligt prachtig aan een parkje. Hier kan Squall mooi uitgelaten worden. We wandelen nog een stukje en nemen een kijkje bij de watermolen. 's Avonds eten we zalige asperges bij restaurant Oehre, even door het park op 200 meter loopafstand.

17 mei - Dag 2
Sittensen - Jelling = 329 km

We vertrekken om half 10 uit Sittensen en nadat we hebben getankt rijden we de snelweg op richting Denemarken. De lucht trekt open en om half 1 passeren we de grens met Denemarken. Ondertussen krijg ik een sms je van Marianne dat ook zij weer onderweg zijn. Zij zijn al in Denemarken en rijden vandaag van Skaerbaek bij Rømø naar Skive. Morgen ontmoeten we elkaar in Hirtshals. In het Vikingdorpje Jelling is een camping waar we gaan staan. De beheerder is een Nederlander. Als de zon er door is, is het warm. Helaas zijn er veel wolken, maar we kunnen toch heerlijk buiten zitten. De Denen lopen al in de korte broek en dragen hemdjes. 's Middags fietsen we het plaatsje in waar 2 beroemde grafheuvels liggen en runenstenen, die samen met het kerkje op de Werelderfgoedlijst van Unesco staan. In de Vikingtijd woonden hier de koningen en Koning Gorm heeft de runenstenen nagelaten ter ere van zijn vrouw Thyre, die ook in een van de grafheuvels begraven zou zijn. Grappig dat je een overnachting zoekt en dan in een van de bekendste plaatsen van Denemarken terecht komt, waar wij nog nooit van hadden gehoord. We stonden dan ook zeer verbaasd toen we al die toeristen zagen.
Wat ook leuk is te weten dat een kopie van een van de stenen op het Domplein in Utrecht staat, een geschenk van Denemarken bij het 300-jarig bestaan van de Universiteit Utrecht. Nooit geweten.
We fietsen nog een stukje verder door het Deense landschap en de wolken trekken weg. Dat wordt vanavond de 1e barbeque van de vakantie. We halen een paar hamburgers uit de vriezer en leggen we op de keu. Een beetje sla en rijst erbij, de maaltijd is weer compleet.

18 mei - Dag 3
Jelling - Hirtshals = 229 km

Het is prachtig weer vandaag. De zon schijnt en het zo warm dat we buiten kunnen ontbijten. Vandaag gaan we naar Hirtshals om Marianne en Dik te ontmoeten en om morgen de boot naar Noorwegen te nemen. We verlaten de camping om iets voor 11 uur en rijden via de N13 naar Viborg en daarna de snelweg op naar Hirtshals. Marianne sms-t dat ze op de E39 bij een parkeerplaats pauzeren en op ons zullen wachten. Om half 2 zijn we bij hun en rijden we samen verder. Om kwart over 2 zijn we op de camperplaats, vlak bij de terminal waar we morgen op de boot gaan. Het is behoorlijk winderig, maar Dik heeft een windscherm en dat scheelt. We kunnen nu nog heerlijk buiten zitten. We lopen ook nog even het stadje in en ik tracteer op ijsje, en ik betaal met de Deense kronen  die we 12 jaar geleden hadden overgehouden.
's Avonds regent het helaas, maar we zitten comfortabel in de camper. We leren Marianne en Dik klaverjassen en drinken een flesje port leeg.

19 mei - Dag 4
Hirtshals - Flekkefjord = 108 km

Vanmorgen kunnen we rustig aan doen, want de camperplaats ligt nog geen 2 minuten rijden naar de terminal voor de veerboot Hirtshals-Kristiansand. Om 10 uur rijden we erheen en het inchecken gaat op rolletjes. Het is droog, geen zon, maar ook niet echt koud. We lopen tijdens het wachten wat te kletsen met de andere camperaars die ook met de boot oversteken. Dan wordt het tijd om de boot op te rijden en we zien tot onze schrik dat onze rij, dat zijn de iets hogere campers, er achteruit op moeten rijden. Och jee, als dat maar gaat lukken. Dik en Marianne kunnen er normaal op rijden, maar dan zijn wij aan de beurt. Ja, hoor, achteruit omhoog en dan vlak langs de stalen pilaren het ruim in. Gelukkig zijn de mensen zeer behulpzaam en loodsen ons keurig op z'n plek. De overtocht gaat verder prima en snel. Wij denken dat we nu snel en makkelijk de boot af kunnen rijden omdat we helemaal aan de rand staan bij de uitgang. Helaas gaat vandaag deze vlieger niet op omdat de afrijdklep niet wil aansluiten en men komt ons vertellen dat we we achteruit moeten rijden om de andere uitgang te kunnen nemen. Maar ook dat gaat gelukkig goed en we rijden  dan toch, gewoon vooruit, Noorwegen binnen. We nemen de E39 richting Stavanger. Het landschap is compleet anders dan Denemarken. Veel water en bergachtig gebied met veel tunnels. Een prachtige route. In Flekkefjord stoppen we en gaan we aan de haven staan. We hebben zelfs stroom en kunnen ook nog even buiten zitten. 's Middags wandelen we de Hollandse wijk in en zien een prachtig doorkijkje naar het fjord. Joop en en ik maken na het eten een wandeling naar het uitzichtpunt met een mooi gezicht over Flekkefjord.

20 mei - Dag 5
Flekkefjord - Jorpeland = 148 km
Als we wakker worden is de lucht strak blauw. Het is een schitterend gezicht zo over het water. We eten ons broodje dan ook heerlijk buiten op om van het uitzicht te genieten. Om half 10 vertrekken we weer, richting Preikestolen, oftewel de Preekstoel. Het is een prachtige route. Noorwegen is tot nu toe heel erg mooi. We slingeren door een landschap van bergen en meren. Onderweg stoppen we voor koffie en om te servicen bij een benzinepomp, wat op zichzelf al weer een hele ervaring is. Tussen Lauvvik en Oanes moeten we een stukje met de veerpont. Het is lunchtijd dus de boot vertrekt pas over 3 kwartier. Dan gebruiken we die tijd ook om even een broodje te smeren. Aan de overkant rijden we langs het fjord en daarna een kleine weg richting Preikestolen. Preikestolen is een enorme klif boven het Lysefjord met een schitterend uitzicht over het fjord. Parkeren voor campers is 12,00 euro maar helaas mogen we niet blijven staan om te overnachten. Marianne, Joop en ik willen de wandeling van 2 uur naar de Preikestolen wel maken. Dik en Squall durven het niet aan en blijven bij de camper. De wandeling gaat helemaal omhoog en is behoorlijk zwaar. Halverwege zegt Marianne dat ze het niet meer ziet zitten om verder te gaan. We hebben dan al een uur geklommen en we moeten nog een uur. Ze gaat met andere Nederlanders terug naar de camper. Joop en ik gaan door en het is niet voor niets. Een prachtige wandeling met een super uitzicht op de Preikestolen over het Lysefjord als beloning. Zo'n schitterend uitzicht hebben we nog niet eerder gezien. We wandelen in 1,5 uur terug en Marianne, Dik en Squally staan ons op te wachten. Het is inmiddels half 8 en we rijden direct door naar Jorpeland, waar een hele leuke camperplaats is aan de haven. We drinken wat en na het eten douchen we in het havengebouwtje. Het klaverjassen gaat steeds beter, maar we moeten natuurlijk wel iedere avond oefenen. Pas om 11 uur is het donker. Hoe hoger we komen hoe later het donker gaat worden. Leuk!

21 mei - Dag 6
Jorpeland - Sørdal = 174 km

Het heeft vannacht geregend, maar s'ochtends is het droog. Het mooie weer van de afgelopen dagen is verdwenen. We vertrekken uit Jorpeland om verder richting het noorden te rijden. Het doel is een camping in Sørdal. Het is opnieuw een schitterende route langs de fjorden, soms over smalle weggetjes, waar we blij zijn daar net niet die vrachtwagen tegenkonen die we even later wel tegenkomen. We moeten heel veel tunnels door en ook weer met een veerpont. De natuur is hier wat achter en de bomen zijn nog frisgroen en de fruitbomen bloeien nog. Tot het veer Hjelmelandsvagen-Nesvik was het afwisselend zonnig, maar aan de andere kant niet meer en vanaf Sand regent het. Toch is het nog steeds mooi rijden en de sneeuwbergen komen steeds dichterbij. We zien een aantal watervallen, vanuit de sneeuwbergen ontstaan.
In Sørdal kunnen we op een camping staan, maar er is weinig te beleven. Wel hebben we een prachtig uitzicht op de sneeuwbergen en op de 13e eeuwse staafkerk. Staafkerken zijn ontstaan in de periode waarin het christendom in Scandinavië werd verspreid en hebben een typische Scandinavische bouwstijl. Helaas kunnen we er niet naar binnen, dat kan alleen tussen 11.00 en 15.00 u. Misschien morgenochtend voordat we verder reizen.

22 mei - Dag 7
Røldal

We horen de regen op camper neerkletteren als we wakker worden. We hebben absoluut geen zin om het bed uit te gaan. Als ik vanuit m'n bedje naar buiten kijk, kan ik de bergen niet zien, vanwege de laaghangende wolken. Ik sms Marianne dat we vandaag een 'bed-in' houden. We vinden allebei dat het geen weer is om te gaan rijden, dus blijven we op de camping. Dat komt goed uit want er moet nog geklust worden in de camper. De omvormer moet nog worden aangesloten op de accu. Maar eerst gaan we bij de staafkerk (Stavkirke) van Røldal kijken. Helaas, gesloten. De kerk is pas vanaf 1 juni te bezichtigen. Het is ondertussen wel droog geworden en na het eten gaan Joop en Dik aan de slag. Het is een behoorlijk klusje want de hele voorstoel moet er af. Maar met 2 van die handige mannen lukt het uiteraard en nu hebben we ook stroom zonder 220 aansluiting. 's Middags maken we nog een wandeling rond het dorp en hebben we een mazzeltje want de kerk is net open voor een busgezelschap. Daar maken we slim gebruik van en zo kunnen het mooie oude interieur van de kerk bewonderen. Zo is het vandaag toch nog een nuttige rust- c.q. klusdag geworden.

23 mei - Dag 8
Røldal - Voss = 133 km

En opnieuw regent het als we wakker worden. Toch hebben we besloten vandaag verder te rijden en we vertrekken nadat we allebei de campers weer hebben verschoond en ververst. De route gaat via de N13 naar Odda en daarna via de rechteroever van het Sørfjord naar de Hardangerbrug en daarover richting Voss.  De brug is pas open sinds 2013, zodat deze route niet door onze TomTom wordt herkend. Vlak na we Røldal verlaten moeten behoorlijk klimmen en komen we via haarspeldbochten in de sneeuw terecht. De weg is soms behoorlijk smal en als we een vrachtwagen tegenkomen moeten we bijna de berm in. Ten zuiden van Odda stoppen we bij de Låtefosse watervallen. Een schitterende dubbele waterval die woest naar beneden klettert. Door het smeltende water in deze tijd van het jaar gaat het extra hard. Een prachtig gezicht. Boven Odda komen we langs een gebied met duizenden fruitbomen. Sommige staan nog in bloei. Vlak voordat we de Hardangerbrug opgaan komen we in een tunnel. En in die tunnel is een rotonde!! waar je diverse richtingen op kunt. Vanuit deze tunnel rijd je direct de brug op en vanaf de brug weer een tunnel in. Wat een knap staaltje werk. Nu is het nog een klein stukje naar Voss. Hier vullen we de gasfles en zoeken we een plekje om te staan. We kopen verse zalm, 4 mooie filets voor 6,00 euro, en verse roerbakgroente. Het is gewoon goed te betalen. Alleen het bier is duur, het goedkoopste bier kost € 6,00 per liter, dus 2,00 per blikje. Voorlopig genieten we volop, we zitten nu op de 60e breedtegraad en volgens het weerbericht knapt het weer op!

Naar de 2e week

6 reacties op “2014 – Camper rondreis Noorwegen & de Lofoten-Week 1

1. Leuk verslag

Las dat je in voss gasfles kunt vullen.
    Heb je daar een adres van of kan ik op een site adressen in Noorwegen raadplegen waar propaan gevuld kan worden.

2. Hallo Joop en Jodie,

Leuk reisverslag. Wij willen dit jaar 5 weken met de camper naar Noorwegen en zijn op zoek naar leuke reizen.
    Hebben jullie ook een soort van kaartje hoe de reis is gegaan. Dat kan ons zeker helpen.

Bedankt alvast

3. Heb jullie verslag met veel plezier gevolgd en gelezen. Hulde! Wij gaan in juni en juli jullie trip proberen na te reizen. Kan je me een tip geven op welke manier jullie je reisverslag hebben opgetuigd? Hebben jullie een eigen website? Bestaat er een raamwerk dat ik eventueel kan downloaden? Wil ook graag een reisverslag voor de kids en familie gaan maken net zoals jullie dat deden. Bij voorbaat dank voor je reactie.