– Week 3

31 mei - Dag 16
Korgen - Fauske = 215 km

Vandaag is het een beetje een pechdag. 1. We worden wakker en de lucht is grijs ipv blauw. Daar kunnen we mee leven, wel jammer. 2. Jindra belt onder het koffiedrinken met slecht nieuws. Hun mooie bootje is gestolen!! Helemaal weg, met nieuwe motor en al. Dat is grote pech en heel sneu voor Melle en haar. 3. We willen overnachten op de poolcirkel, maar als we er aankomen is het 5 graden, ligt er nog een meter sneeuw en er staat een ijskoude wind. Het lijkt wel de noordpool ipv de poolcirkel. Pech, dan maar doorrijden. 4. Als we willen doorrijden zien we onder onze auto een hele plas vocht liggen. We denken water, maar waar komt het vandaan? Joop en Dik gaan op onderzoek uit, maar begrijpen er niks van. Misschien lekt er koelvloeistof? Kunnen we verder rijden? Toch maar even de ANWB bellen. We worden al bijna weggesleept als Joop toch nog om een technisch advies vraagt. Hij krijgt iemand van de technische helpdesk aan de lijn en legt het probleem uit. Die stelt ons enigszins gerust en vermoedt dat ergens en ophoping van water heeft gezeten dat in 1x vrij is gekomen. Hij raadt ons aan goed de controle lampjes in de gaten te houden en reserve koelvloeistof te kopen, voor de zekerheid. We rijden dus verder. Gelukkig geen brandende alarmlampjes. 5. Op een gegeven moment zijn we Dik en Marianne kwijt. Ik krijg een sms van Marianne: Noodstop, ruitenwisser gebroken. Gelukkig hebben ze ductape en kan het probleem worden verholpen. Uiteindelijk zijn we om 17.00 uur in Fauske daar blijven we vannacht. We zijn de poolcirkel gepasseerd, hebben leuke foto's gemaakt dat we over de poolcirkel heen stappen (zie foto) en allemaal een souveniertje gekocht. Morgen weer verder. De Lofoten komen in zicht…..

1 juni - Dag 17
Fauske - Lødingen (Lofoten) = 166 km.

Dat we naar de Lofoten zouden gaan stond vast, maar hoe, dat was nog niet duidelijk. Het 1e plan was via Narvik en weer terug. Het 2e plan was om toch de boot te nemen van Bodø naar Moskenes, dat kost een flinke duit, maar 650 km omrijden kost ook veel tijd en geld. Knoop was doorgehakt, we pakken de boot in Bodø. Toen kwam plan 3. Eerst via Narvik naar de Lofoten en dan met de boot vanaf Moskenes terug, zodat we de kustweg, RV17, nog kunnen nemen. Prima plan. Totdat we gisteravond plan 4 op tafel leggen. Met de boot van Bognes naar Lødingen, scheelt kilometers en tijd. Er hangt ook een prijskaartje aan, maar we hebben een dag meer, hoeven minder kilometers te rijden en ook een pontje minder. Zo gezegd, zo gedaan. Vanaf Fauske rijden we naar Bognes en zitten een uur op de veerboot naar de Lofoten!! Om half 4 zijn we er en er ligt een leuke camperplaats vlak bij de vuurtoren. Vanmorgen regende het, maar op de Lofoten schijnt de zon, al is de wind nog fris. De komende dagen hopen we de middernachtzon te kunnen zien. Want donker wordt het s'nachts niet meer.

2 juni - Dag 18
Lødingen - Laukvik = 122 km

Vandaag rijden we naar de noord/west kust van de Lofoten want alleen daar kun je de middernachtzon in de zee zien. We hebben een camping op het oog op het puntje bij Laukvik aan de kust op Austågøya. We rijden eerst via de E10 en nemen nog een kijkje bij het Trollfjord, het smalste deel van de Lofoten waar de Hurtigruten doorheen vaart. Vanaf Fiskebøl rijden we langs de kust via een heel klein, maar prachtig weggetje naar Laukvik. Een teleurstelling wacht ons als we merken dat de camping gesloten is en te koop staat. We overleggen wat we gaan doen. Dik heeft eens iemand ontmoet die hier in Laukvik het Polarlightcenter heeft opgericht. Hij had al met hem gemaild en gevraagd of het goed was dat we langs kwamen. We hebben het adres opgezocht en eerst daar een bezoekje gebracht. Rob en zijn vrouw geven lezingen en informatie over het noorderlicht. Zij doen dat tijdens de wintermaanden zodat ze het in deze tijd rustig aan kunnen doen. Zie www.polarlightcenter.com. Zij gaven ons de tip om vannacht aan de zee te gaan staan op een plekje langs de weg die wij gereden hadden. Prima tip, we hebben een prachtig plekje pal aan zee. Laat nu de middernachtzon maar komen. Wij zijn er klaar voor.

3 juni - Dag 19
Laukvik

Gisteravond hebben we het tot half 2 heel gezellig gehad. Een paar rondjes klaverjassen, glaasje wijn en stukjes worst erbij, toen nog een spelletje rummycup, maar de middernachtzon hebben we niet gezien, helaas! Het kwam niet door de wijn, maar door de bewolking. Vandaag is een hele heldere dag. We zoeken een nieuw plekje aan de andere kant van de weg, iets beschutter, maar nog steeds met uitzicht op de zee. We luieren er heerlijk in de zon en aan het eind van de middag maken we een klein fietstochtje. We zien duizenden stokvissen die vanaf februari te drogen hangen en nu in deze tijd worden geoogst.  We hopen dat het vanavond helder is en de middernachtzon zullen zien. Omdat het de hele dag helder is geweest hebben we goede hoop. En het is inderdaad een prachtige avond. Vanaf ons plekje kunnen we de hele avond de zon boven de zee zien schijnen en om 11 uur gaan we aan de overkant van de weg op het strand zitten. Dik maakte met z'n filmcamera iedere 5 minuten 10 sec opnamen. En natuurlijk maken we allemaal veel foto's. Ook Squall is erbij. Hij zit meer in het zand en mos naar iets vissigs te zoeken dan dat hij de zon wil zien. En hij bewaakt de worstjes van Marianne. Het bijzondere is natuurlijk dat de zon niet in de zee wegzakt maar daarboven blijft hangen en dan weer ophoog gaat. Maar ook vind ik het licht van de avondzon om half 1 heel anders dan van de ochtendzon om half 2. En dat we om 1 uur s'nachts met de zonnebril op zitten en er schaduwen van de zon zijn. Al met al een hele bijzondere ervaring.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

4 juni - Dag 20
Laukvik - Kleppstad = 73 km

Gisteravond was tot nu toe het hoogtepunt: de middernachtzon. Als klap op de vuurpijl ziet Dik vanmorgen en zeehond op een steen in het water zitten. Supergaaf! Helaas moeten ons mooie plekje verlaten. Het water is bijna op en de wc moet worden geleegd. Wij rijden naar Svolvaer, Kabelvåg, Henningvaer en Kleppstad, waar een camping is. Svolvaer is de hoofdstad van de Lofoten. Het heeft leuke terrasjes en haventjes en met de temperatuur van vandaag, zo'n 27gr, lijkt het of we in St Tropez lopen. Kabelvåg heeft een mooie kathedraal met vakwerk en Henningvaer is een prachtig mooi vissersdorpje helemaal zuidelijk op een landtong gelegen. In Kleppstad gaan we op een camping staan. De camping ligt mooi aan het water, ze hebben wasmachines en schoon water, maar verder is het niet veel soeps. Morgen trekken we verder.

5 juni - Dag 21
Kleppstad - Eggum = 58 km

Op de camping hebben we gebruik gemaakt van de wasmachine en het warme water om weer wat schone kleren te krijgen. We doen rustig aan vanmorgen en rijden van het eiland Austvagøya naar Vestvagøya. Via bruggen en kleine weggetjes rijden we naar Eggum aan de noord-westkust. Hier is aan het einde van het dorpje een doodlopende weg waar een oude Duitse radarpost staat. Hier werden destijds in de oorlog de Moermansk konvooien mee onderschept. Het is een schitterende plek tussen de bergen en de zee. We betalen 100 Nok (12,50) en kunnen hier overnachten. Het weer was vanmorgen wat bewolkt maar vanmiddag trekt het helemaal open. Het is nog steeds warm. We genieten volop in dit prachtige land. En vanavond komen er, op speciaal verzoek, hamburgers op de barbeque. Na de heerlijke hamburgers, gaan we in de camper klaverjassen en daarna lopen we om half 12 een stukje naar een bijzonder kunstwerk. Ondertussen is het een heldere hemel waardoor we weer van een prachtige middernachtzon kunnen genieten. We hebben nu al meer dan een week geen lamp s'avonds aan gehad. Als we s'nachts in bed nog even willen lezen doen we het gordijntje iets naar beneden, want buiten schijnt toch de zon.

6 juni - Dag 22
Eggum - Ramberg = 90 km
Vanmorgen vertrekken we vanaf het prachtige plekje en rijden we naar een paar mooie authentieke vissersdorpjes, Ballstad en Nusfjord. We stoppen als we langs de weg het Vikingmuseum in Borge zien en kijken er even rond. Nusfjord ligt op het eiland Flakstadoya, waar ook Ramberg ligt en waar we een camping hebben gevonden. Hier liggen steile bergen vlak aan de zee met prachtige witte stranden. Wat een variatie tussen al die verschillende eilanden. Op de camping moet er toch weer wat gewassen worden want we hebben nog 3 weken tegoed. Ondertussen is de temperatuur behoorlijk gedaald. In Nusfjord liepen we te puffen bij 28 graden, in Ramberg is het nog maar 18 graden. Morgen gaan we weer verder, richting Å, de meest westelijke plaats van de Lofoten.