– Week 4

7 juni - Dag 23
Ramberg - Å  = 35 km

Vanmorgen doen we het rustig aan. Het is koud buiten en er hangt een lage bewolking. Na het ontbijt en koffie rekenen we af en net iets voor 12 uur rijden we camping af. We willen naar Reine en Å, twee mooie plaatsjes aan de westkant. Als we een paar kilometer verder de bergen wat uit zijn en op het eiland Moskenesøya zijn, is het weer ook een stuk beter. De lucht is helder en de zon schijnt volop. Het is minder warm dan de afgelopen dagen, maar het voelt lekker in de zon. De route is schitterend en het laatste eiland lijkt wel het mooist van allemaal. De dorpjes liggen aaneengeschakeld aan de kust en we slingeren er via bruggen en mooie vergezichten doorheen. We slenteren door Reine en eten op een bankje aan de haven een broodje. Na de lunch rijden we naar Å, helemaal op het uiterste puntje van de Lofoten. Het dorpje is een museumdorpje waar we lekkere kaneelbroodjes kopen bij een bakker en praten met de eigenaar van het stokvismuseum. Van hem mogen we op de parkeerplaats van het museum overnachten. Dat doen we dus. Een mooi plekje tussen de bergen en de zee en veel krijsende meeuwen om ons heen. Joop en ik fietsen nog even naar Moskenes om te kijken of we morgen met de boot mee kunnen naar Bodø. Het is morgen zondag en dan vaart er maar 1x per dag een boot. We zien dat het een gewone opstelling is voor de veerboot, maar dat we maar beter op tijd kunnen gaan zodat we morgen met de boot terug kunnen naar het vaste land.

8 juni - Dag 24
Å - Bodø  = 12 km

Vandaag is het een rustdag. We maken de oversteek van de Lofoten naar het vasteland met de boot van Moskenes naar Bodø. Omdat het zondag is vaart de boot maar 1x per dag. We willen graag mee, dus zorgen we dat we er op tijd zijn. De overtocht met de camper is vrij prijzig, € 200,00 euro voor een camper tussen de 6 en 7 meter, maar omrijden betekent 600 km en 3 dagen rijden, dus nemen toch maar de boot. De wachtrijen worden steeds langer, maar om half 4 kunnen alle auto's en campers mee. De overtocht duurt 3,5 uur en Squally moet in de camper blijven. Het weer is vandaag niet zo geweldig en de kust van Bodø ligt dan ook in de mist. We vinden iets boven Bodø een camperplaats annex shabby camping. Maar we kunnen er prima staan. We hebben ook stroom zodat we stokbroodjes kunnen bakken voor bij het kaasfondue.

9 juni - Dag 25
Bodø - Saltstraumen  = 37 km

We beginnen vandaag aan de beroemde kustroute, de RV 17. De route gaat van Bodø naar Steinkjer en is een van de mooiste routes van Noorwegen, tenminste als we de boekjes en foldertjes moeten geloven. We starten dus in Bodø en onze eerste stop is in Saltstraumen. Saltstraumen (“De Zoutstroom”) is een sterke getijstroom en maalstroom. Het is de sterkste getijstroom in de wereld. Een smal kanaal verbindt de Saltfjord met de Skjerstadfjord. Tot 400 miljoen ton zeewater passeert elke zes uur met snelheden van ongeveer 37 km/u. Waar de stroming op zijn sterkst is, kunnen draaikolken van 10 m in diameter en 5 m diep ontstaan. We gaan op de camping ernaast staan en kunnen er zo heen wandelen. Op de camping ligt een getijdentabel zodat we precies weten wanneer de stroming op z'n snelst is. Dat is om 15.00u, dan gaat de stroming richting de zee en we gaan natuurlijk kijken. Het is heel indrukwekkend om te zien. Om 18.00 u staat het water praktisch stil en dat is weer heel bijzonder. Vanavond om 21.00u gaat het weer met een rotgang terug. Iedere keer lopen we er even heen. De temperatuur is minder hoog dan in Nederland, zo'n 11 graden, maar we krijgen dan ook geen code oranje of rood zoals Nederland nu in sommige provincies heeft. Morgen vervolgen we onze kustroute naar het zuiden.

10 juni - Dag 26
Saltstraumen - Holand = 149 km

Vanaf de camping in Saltstraumen rijden we weer een stukje zuidelijk langs de kustweg en krijgen we weer te maken met veel bruggen en tunnels. Na een eerste pauze voor koffie rijden we naar Gildeskål, een piepklein gehucht, waar een mooie, oude kerk staat. De kerk dateert uit de 12e eeuw. Het interieur is 'maar' 300 jaar oud en is goed bewaard gebleven. Er worden rondleidingen gegeven, maar dat is pas vanaf 14 juni. We moeten het dus doen met de buitenkant en met een plaatje van het interieur, dat op een bord hangt. We rijden verder, doen boodschappen en eten een boterham. Het is een hele rustige weg, in een 7 km lange tunnel komen we maar 3 auto's tegen. Dat is overigens maar goed ook, want de tunnel is niet breed en de weg is slecht. Ik ben blij als we er weer uit zijn. Tegen 16.00u bereiken we de camperplaats in Holand (1L). We hebben hier uitzicht op de Svartisen gletsjer, die we morgen willen bezoeken. Er is een informatiecentrum met een zwijgzame dame, die ons bevestigt dat we hier de nacht mogen doorbrengen en ons vertelt vanwaar de boot naar de gletsjer vertrekt. Het lijkt niet ver, dus we lopen we er even heen om te kijken. Maar de afstand valt tegen, het is bijna 3 km, dus we stoppen bij het uitzichtpunt naar de gletsjer. Dan weer 2,5 km terug. Als we bij de camper zijn, zijn niet alleen Squall en Dik moe, haha! De lucht klaart 's avonds helemaal op en de zon schijnt op de gletsjer, een prachtig gezicht!

11 juni - Dag 27
Holand -Holand = 6 km

We hebben prima overnacht op de parkeerplaats van het toeristenkantoor in Holand. We willen vandaag de gletsjer gaan bekijken. De Svartisen gletsjer ligt maar 20 meter boven zeeniveau en is daarmee de laagst liggende gletsjer van het Europese vasteland. Om er te komen moeten we eerst met een klein veerbootje naar de overkant van het Nordfjord en dan is het een wandeling van ongeveer 3 km. Het wordt overal beschreven als een eenvoudige wandeling. Het eerste stuk is vrij eenvoudig, maar dan moeten we een rivier over via een hangbrug en daarna zelfs door de rivier heen lopen. Dat lijkt ons niet de bedoeling, dus wij slaan linksaf waar we eigenlijk rechtsaf moeten door de rivier. De paadjes worden kleiner en bochtiger en soms moeten we ons aan bomen vasthouden om over het pad verder te kunnen. Maar we redden het wel. Het is een prachtig gebied met, tot onze verbazing, heel weinig toeristen. Terwijl het toch één van de bijzondere natuurfenomenen van Noorwegen is. We komen tot bijna onder aan de gletsjer en vinden het dan mooi geweest. De lucht begint donker te worden en er is regen voorspeld. We lopen terug en zijn precies op tijd voor het veerbootje. Als we bij de camper zijn begint het te regenen en dat houdt niet meer op. Gelukkig is het binnen droog en kunnen bijkomen van de prachtige wandeling.

12 juni - Dag 28
Holand - Sandvik = 209 km

Het is vroeg opstaan vandaag. We hebben 2 veerboten voor de boeg, waarbij de laatste niet heel geregeld en regelmatig vaart, dus we nemen alle speling. In goed onderling overleg (nog steeds geen ruzie) hebben we gisteravond besloten de kustweg te laten voor wat hij is en via de snelle route naar het zuiden te rijden waar het weer beter is, hopen we. We staan dus al voor half 10 in Forøy bij de veerboot naar Ågskardet en een uurtje later brengt het grote veer ons van Jetkvik naar Kilboghamn. Wat een namen… Tijdens deze overtocht, die een uur duurt, passeren we opnieuw de poolcirkel. Dat betekent dat het vanaf nu 's nachts weer een beetje donker wordt. In Mo i Rana komen we weer uit op de E6 en deze weg hebben we op de heenweg ook gereden. We doen inkopen o.a. om de wijnvoorraad aan te vullen. Het laatste stuk is saai, druk en veel regen. We stoppen iets boven Monsjoen op een camping en het regent nog steeds. Pas aan het eind van de avond houdt het op. We hopen dat morgen de zon weer schijnt.

13 juni - Dag 29
Sandvik -Steinkjer = 288 km

Gelukkig schijnt de zon weer vandaag. Dat is gelijk een heel ander gezicht en voelt ook veel beter, al is het nog maar 11 graden. Na het ontbijt rijden we via de E6 naar Steinkjer. Het hele stuk hebben op de heenweg ook gereden. We stoppen onderweg een paar keer voor de koffie en de lunch en om 16:00 uur zijn we op een camperplaats, 4 km ten westen van Steinkjer. Het ligt prachtig aan een fjord en we kunnen na bijna een week, de stoeltjes weer buiten zetten. Nadat we wat hebben gedronken en even met Squall bij het water hebben gekeken, fietsen we nog even naar Steinkjer. Een mooi fietspad leidt ons naar het centrum. Het is een moderne stad, zonder veel historie. Maar we hebben toch weer even wat beweging gehad na zo'n lange zit in de camper. Morgen weer een stuk zuidelijker richting Oppdal.