2011: Italië, 1e week

30 september - Vrijdag
Scherpenzeel - Pronsveld = 301 km
We vertrekken om 9:50 uit Scherpenzeel, 50 min later dan gepland. Bleh!! Maar wat geeft het, we hebben vakantie. Het is prachtig weer in Nederland en in de rest van Europa. We willen dus niet ver rijden vandaag, daar is het te mooi weer voor. Om 14:00u komen we aan in Pronsveld. In Pronsveld is op het oude stationsterrein een camperplaats gemaakt. Het ligt er mooi aan de rand van het dorp. Er is voldoende ruimte. Als wij er aankomen staan er nog 3 campers. Het is erg warm, 26 gr. We pakken een koude Leffe, wat toastjes en kaas en het luifeltje gaat uit. Vakantie! Na een paar uurtjes genieten lopen we het dorpje even in. Er is een bakker, een pizzeria en nog een leuk restaurantje. Er loopt een fietspad waar vroeger de oude spoorlijn lag, waar je prachtig kunt fietsen bijv. naar Prum. Als we terugkomen bij de camper is de zon achter de bomen. We zitten nog tot half negen buiten maar dan is het zelfs met een spijkerbroek en vest te koud.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 1 oktober - zaterdag
Gronsveld - Kaysersberg = 347 km

Ik ben vannacht een paar keer wakker geworden van de kou. Had ik nu toch maar de slaapzak over het dekbed gelegd. Om 8 uur staan we op. De zon komt al over de berg heen, maar het is toch nog maar 5 graden. Joop en Squall halen broodjes in het dorp. Het is een kwartiertje lopen. Na het ontbijt rijden via Luxemburg, Metz, Nancy richting Kayersberg. Om kwart over 2 zijn we op de camperplaats, en het is dan al vol. We moeten uitwijken naar de parkeerplaats voor de bussen. Voor een bezoek aan Kaysersberg is het een goede camperplaats, maar jammer dat het zo druk is, en je staat ook erg dicht op elkaar. Kaysersberg is een heel leuk plaatsje. Het wemelt er van de kunstwinkeltjes, wijnhuizen, terrassen en leuke restaurantjes. Ook is er een burcht. We zijn hier al vaker geweest en je hebt er een prachtig uitzicht over het stadje en de wijnbergen.  Natuurlijk kopen we wijn. Wijnboer Haas is een prima wijnhuis, niet ver van de camperplaats en voor een redelijke prijs. 'S avonds eten we choucrout. Hiervoor zijn we tenslotte naar de Elzas gekomen.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

2 oktober - zondag
Kaysersberg - Aymavilles = 382 km

Om 9:15 gaan we weer verder, na nog even getankt te hebben bij de Intermarche. We rijden vandaag via de snelweg door Zwitserland. Bij de grens kopen we een vignet. Het vignet kost 40 sfr of 40 euro. Als je met creditcard betaalt, wordt later de koers berekend wat neerkomt op 33 euro. Via Martigny rijden we naar de grote St. Bernhard pas. Het is een prachtige pas maar sommige bochten zijn wel krap. Gelukkig is het maar een paar kilometer, dan we zijn op de top. We parkeren de auto, lopen wat rond en genieten van de prachtige vergezichten. De afdaling in Italie is een stuk langer maar lang niet zo moeilijk. De weg is veel ruimer. We komen uit in Aosta en rijden door naar Aymavilles. Daar zijn we om kwart over 4. De camperplaats ligt prachtig, maar we zijn vandaag de enigen en dat blijven we ook. We zitten nog heerlijk in het zonnetje, maar als die achter de bergen verdwijnt is het al snel fris.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

3 oktober – maandag
Aymavilles - Cogne = 20 km

In Aymavilles zagen we gisteren zoveel campers langs komen, dat we op de kaart hebben opgezocht waar ze vandaan konden komen. Tja, we zitten aan het begin van het Valle di Cogne, dat midden in het nationaal Parco de Gran Paradiso ligt. Het Italie boek vertelt dat je er prachtig kunt wandelen en de Bordatlas heeft een camperplaats in de gids staan. Op naar Cogne dus. Als we aankomen ligt de plek al heerlijk in de zon en we hebben uitzicht op de sneeuwbergen. De lucht is strakblauw, perfect weer om te wandelen. Na een cappu lopen we het dorpje in en kopen een wandelkaart. We maken een mooie wandeling naar Gimillan en daarna nog een route rond het dorp. Via Montroz komen we via de zuidkant Cogne weer in. Terug bij de camper genieten we van de heerlijke zon. Om 5 uur is de zon achter de bergen en wordt het gelijk fris. Zit je het ene moment nog in de korte broek en blote bast, het volgende moment moet je echt de lange broek en vest aan.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

4 oktober - dinsdag
Cogne

We blijven nog 1 dag in Cogne staan om te wandelen. We willen het dal inlopen naar Valnontey, dat is ongeveer 2 km. Van daaruit starten diverse wandelingen. Om 11 uur vertrekken we en als we in de schaduw lopen moeten we nog even een trui aan. Vanaf Valnontey klimmen we richting de Rifugio Vittorio Sella. We lopen niet tot het eind, want dat is een behoorlijke klim, van 1700 naar 2500 meter. We lopen tot Pascieu op 2200 meter. Het is een prachtige wandeling ondanks het klimmen. Terug in het dorpje willen een pizza eten, maar bijna alle restaurant in het gehucht zijn gesloten. Er is 1 restaurant open met een heerlijk zonnig terras. Eigenlijk is de keuken net dicht, maar we kunnen nog wel iets kleins bestellen of het dagmenu. De ober praat alleen Italiaans en wat ik begrijp gaat het om een 2 gangen menu. Eerst pasta alla boscoli of zoiets en daarna polenta met carbonara. Het dagmenu kost 12 euro, zonder de drank. We doen het en wachten af wat we zullen krijgen. De pasta is verrukkelijk en ook de polenta met carne di mucca smaakt prima. De weg terug naar Cogne lopen via de andere kant van de rivier. Om 4 u zijn we bij de camper en kunnen nog een klein uurtje van de zon genieten.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

5 oktober - woensdag
Cogne - Aosta = 36 km

Vandaag verlaten we het Cogne dal. We rijden richting Aosta en zoeken daar eerst een grote supermarkt om boodschappen te doen en daarna een camperplaats. Aan de Via Guiseppe Mazzini. Het is een echte stadscamperplaats. Het ligt aan een vrij drukke weg, tussen huizen en flats, maar het voldoet prima voor een nachtje. We willen met de kabelbaan naar Pila waar je prachtig uitzicht hebt en mooi kunt wandelen. We hebben alleen 2 problemen. Het eerste probleem is dat Squall niet wil lopen. Waarschijnlijk is hij moe van 2 dagen bergwandelen. Joop haalt daarom de fiets met de fietsmand voor Squall, dan kan hij daarin zitten. Het tweede probleem is dat de kabelbaan niet meer gaat. Maar ipv de kabelbaan gaan we met de Pullman, een luxe bus die ons naar boven brengt. In Pila is het inderdaad mooi. We wandelen, doen erg rustig aan zodat Squall ons een beetje kan bijhouden,  picknicken en drinken nog een biertje op het terras voordat de Pullmann ons weer ophaalt. Om 6 uur zijn we weer terug. Het is nog warm in het dal, dus zitten we nog even buiten.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

6 oktober – donderdag
Aosta - Hône = 47 km

Vanmorgen gaan we met z'n tweeën Aosta in. Squall is nog steeds erg moe en met de fiets zijn we in 3 min in het centrum van Aosta. Het blijkt zo dichtbij dat we ook hadden kunnen lopen. Het is een oude Romeinse stad met restanten van een forum, een amfitheater en stadsmuren met poorten.We ontbijten eerst met een cornetto en een cappuccino op de hoek bij de oostenlijke poort, Triomfboog van Augustus. Daarna lopen we door de winkelstraat met allemaal leuke kleine winkeltjes, oa met verse pasta's, delicatessen en wijn en veel schoenenzaakjes. We bekijken het oude amfitheater theater, dat ze aan het restaureren zijn en de Cappella della Santa Croce, een prachtige kathedraal, waar we een kaarsje branden voor Jenny's vader en Jas. Terug bij de camper is Squall blij ons te zien en gelukkig was het nog niet te warm voor hem.
We verlaten Aosta om zo'n 50 km verderop, aan het einde van het Aosta dal, in Hône op een camperplaats te staan. De camperplaats ligt prachtig, iedere plek heeft eigen water en afvoer en stroom. We zitten een paar uurtje lekker in de zon, maar als die achter de bergen verdwijnt lopen we door Hône naar het dorpje Bard, waar een groot Fort staat. Er zijn voorbereidingen aan de gang voor een feest bij het Fort voor a.s. zondag. s'Avonds horen we de eerste regendruppels sinds we op vakantie zijn, op de camper. Ook begint het te waaien, maar echt doorzetten doet het niet.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

7 oktober - vrijdag
Hône - Bologna = 363 km

We verlaten vandaag het Aosta dal en omdat we een beetje willen  opschieten nemen we de autostrada. We gaan richting Florence, maar maken een tussenstop in Bologna. Camping Citta di Bologna ligt aan de rand van de stad, vlakbij de snelweg, en er gaat vanaf de camping een bus de stad in maar je kunt ook prima met de fiets. We krijgen een fietsroute mee al is die een klein beetje onduidelijk en fietsen we niet helemaal goed op de heenweg. Bologna is een mooie stad met prachtige winkels, ontiegelijk veel arcaden en heel veel kerken. De mooie pleinen gaan een beetje aan ons voorbij want er start een wielerronde en er is een drukte van belang. Veel dranghekken en reclame autos. Wel een beetje jammer. Vooral de Basiliek San Domenico is mooi, maar ook de kathedaal di San Pietro vinden we prachtig. We werden vanochtend wakker met veel zon. Op de snelweg zagen we in de verte dikke wolken en hoe dichter we naar Bologna kwamen hoe bewolkter het werd. Toen we op de camping aankwamen zagen we ook dat het flink geregend had. Maar in de stad viel het gelukkig mee en de zon kwam er zelfs door. Als we terug naar de camping fietsen is het al wel frisser geworden en het ziet er dreigend uit. We fietsen flink door om voor de bui binnen te zijn. Helaas gaat dat niet meer lukken. Het breekt los met hagel, windstoten en onweer. Als Joop zijn regenjas aantrekt zie ik een telefooncel waar we in schuilen. Als het iets minder hard gaat, proberen we er toch maar doorheen te gaan. Squall zit tenslotte ook alleen in de camper. Drijfnat komen we aan, maar in de camper is het lekker droog. En wat eten we vanavond? Pasta bolognese natuurlijk. Met allemaal ingrediënten uit Italie, alleen op z'n Hollands bereid 😉

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

8 oktober -zaterdag
Bologna - Florence = 117 km

Vandaag schijnt de zon weer we rijden verder naar Florence. Het is een vreselijke, slingerende autostrada en het laatste stukje moeten we dwars door Florence naar de camping. Camping Michelangelo ligt schitterend, pal naast Piazza Michelangelo, waar je het mooiste uitzicht hebt over Florence. We zoeken een mooi plekje onder de olijfbomen en gaan eerst even heerlijk genieten van ons plekje in de zon. Daarna lopen we de stad in. Florence werd eeuwenlang bestuurd door het bankiersgeslacht di Medici, van wie de meesten een grote belangstelling hadden voor schilderkunst, beeldhouwkunst, architectuur en literatuur. En de geboorte- of verblijfplaats van bekende historische figuren zoals Donatello, Leonardo da Vinci, Galileo Galilei en Michelangelo. Florence is daardoor nog één van de belangrijkste cultuursteden van Europa. We wandelen via piazza San Croce naar het piazza Signoria, langs de Duomo oftewel Santa Maria del Fiori, piazza  della Santissima Annunziata, piazzo San Marco. We lopen via de Ponte Vecchio terug naar de camping. s'Avonds willen we een pizza op de camping eten maar daar is het alleen zelfbediening en moeten we eten uit de pizzadoos. We lopen daarom maar naar het Piazzo Michelangelo en eten 2x zo duur in een echte pizzeria met uitzicht op de Ponte Vecchio.