Italië, Week 2

9 oktober – zondag: Florence

Joop en ik gaan vanmorgen vroeg Florence in en laten Squall in de camper. Hij vindt het niet leuk, maar het moet maar even.  Met z’n tweeën lopen we in 10 minuten naar de stad. We ontbijten in een bar met een cappu en een brioche. We lopen een hele rustige Ponte Vecchio over. Zonder toeristen is het hier haast onherkenbaar. De eerste goudwinkeltjes halen de luiken weg. De dag moet nog beginnen voor ze. We willen eerst naar het Uffize, het museum ontworpen door Giorgio Vasari, met wereldberoemde werken van o.a. Botticelli, Leonardo da Vinci en Felippo Lippi en zelfs Michelangelo. Er staat al een behoorlijke rij voor de ingang en het is nog maar half 10. Ik ga in de rij staan en Joop kijkt of het de juiste rij is en er niet ergens anders een kortere rij staat. Hij komt even later terug, ik ben nog geen 5 meter verder in de rij, met entreekaartjes. Er is ook een ingang waar kaartjes in de voorverkoop worden verkocht. Daar stond geen rij, maar je kunt er ook kaartjes voor dezelfde dag kopen en dat deed Joop. We kunnen nu zo doorlopen omdat we de kaartjes al hebben. Het is een prachtig museum. We bewonderen een aantal zeer beroemde werken, zoals de geboorte van Venus en Primavera van Botticelli, de Tondo Doni van Michelangelo en Madonna met kind en twee Engelen van Filippo Lippi. Eigenlijk teveel om allemaal op te noemen.
Na het Uffizi willen toch de echte David van Michelangelo zien en wandelen naar de Galleria dall’Accademia. Maar daar is de rij zo lang, dat we er van af zien. We drinken een kopje koffie op terras achter de Duomo en Joop vindt in zijn Italiëgids nog een wandelroute door Florence. Het is een leuke route door een wijkje die we nog niet kennen. We lunchen in een leuk restaurant en ondertussen is het bijna 2 uur. Hoogste tijd om Squall  te bevrijden. Hij is natuurlijk blij als hij ons weer ziet en we kunnen nog heerlijk buiten genieten van de zon. We laten Squall uit als de zon van de camping is verdwenen. We lopen naar de San Miniato del Monte. Een prachtige kerk op een heuvel vlak bij de camping.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

10 oktober -maandag

Florence-Volterra = 79 km

Maandagmorgen. Een heerlijke morgen, want we hoeven niet naar ons werk en hebben nog een week vakantie. We gaan vandaag weg uit Florence om nog een stukje Toscane te verkennen. Op het programma staan San Gimignano en Volterra. Beide toeristische hoogtepunten. We rijden SG binnen en worden door een mannetje op een scooter naar een camperplaats geleid. Eerst willen we teruggaan, maar hij weet ons te overtuigen dat we niet in het centrum kunnen parkeren. Bij hem betalen we € 3,00 p.u. voor het parkeren inclusief gratis busje naar de stad. We doen het toch maar. SG is een supertoeristisch stadje maar heel mooi. Het wordt ook wel het Manhattan van Toscane genoemd vanwege de 15 hoge, middeleeuwse, torens. Ze zijn gebouwd tijdens een periode van conflict tussen verschillende families. De ene steunden de paus en de anderen de keizer. In deze tijd werden er 72 torens gebouwd, waarvan er nu nog 15 over zijn.

Vanaf SG rijden de prachtige weg door de Toscaanse heuvels naar Volterra. Hier kunnen we gratis parkeren en overnachten. We lopen vanaf deze parkeerplaats zo het stadje in. Volterra is ook toeristisch, maar veel minder dan SG. Vanaf de stad kun je prachtig uitkijken en we zien zelfs de Middellandse zee. We slenteren door de straatjes, bekijken de winkels met Albast souvenirs en bezichtigen de Duomo. Ook hier zijn weer tientallen leuke ristorante, maar we kopen een grote krop sla en wat tomaten. S’avonds eten we gebakken aardappels met rozemarijn, hamburgers en een heerlijke salade. Met een fles rosato Frizzante erbij en we hebben ons eigen ristorante.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

11 oktober – dinsdag

Volterra-Cecina Mare = 43 km

Aan het begin van de nacht worden we wakker gehouden door diverse blaffende honden. Op een gegeven moment houdt het op en dan is het aarde stil. De rest van de nacht is het heel rustig. ’s Morgens lopen we opnieuw Volterra in. Nu lopen rondom langs het oude theatro, dat pas in de 50-jaren is ontdekt en daarvoor een vuilstortplaats was. Ook gaan we nog even bij het uitzichtpunt kijken of het met de ochtend zon helderder is, maar dat is niet zo. Gisteren zagen we de Middellandse zee en nu niet meer. Wel lopen we nog langs de gevangenis, een middeleeuws complex met indrukwekkende torens. We rijden door naar Cecina Mare, waar we een paar dagen lekker van de zon willen genieten en uit willen rusten. Camping la Tamerici, een van de weinige campings die nu nog open is, heeft nog een aardige plek voor ons. We settelen ons en fietsen s’middags nog even naar Cecina Mare en Cecina. Hier zijn we ooit al eens geweest toen Jin nog meeging en we een camper huurden. ‘sAvonds maken we het ons makkelijk: een pizza in het restaurant van de camping.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

12 oktober – woensdag
Cecina Mare

Vandaag nemen we een rustdag. We lezen, zonnen en eten. Aan het einde van de dag wandelen we door het pijnbomenbos naar zee. We zitten lang buiten. Het is de eerste warme avond.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

13 oktober – donderdag
Cecina Mare

We hebben nog niet alle boeken uit. We doen het vandaag opnieuw rustig aan. ’s Middags alleen even op de fiets naar Cecina voor een ijsje en de Lidl. S’avonds eten we weer in het restaurant van de camping en daarna kijken we in de camper een paar afleveringen van de allereerste serie Gooise Vrouwen ;-))

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

14 oktober -vrijdag

Cecina Mare – Chur= 551 km

We zijn redelijk vroeg wakker en willen op tijd vertrekken, maar de receptie van de camping gaat pas om 9 uur open. En aangezien we nog moeten betalen kunnen we het alsnog rustig aan doen. De rekening valt trouwens heel erg mee. Voor 3 nachten € 24,00 is voordeliger dan met de Acsi kaart en ook voordeliger dan diverse camperplaatsen waar we gestaan hebben. Een aanrader dus.

We nemen de tolweg via Livorno, Parma en Milaan. Bij Belinzona overleggen we wat we gaan doen. Bij de Gothardtunnel staat 2 km file, daar hebben we niet veel zin in, maar we willen eigenlijk ook nog wel een stukje verder rijden. We besluiten de andere tunnel te nemen, de San Bernardino. We hebben deze route wel eens vaker gereden en het is een prachtig stukje Zwitserland. Het rijdt vlot door en in Chur overnachten we op een Acsi camping aan de Rijn. ’s Avonds eten we in het restaurant van de camping. Joop neemt een schnitzel met frites en ik kies een Raclette Rösti, een huisspecialiteit. Het smaakt heerlijk.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

15 oktober – zaterdag

Chur – Scherpenzeel = 849 km

De laatste dag is aangebroken. De zon schijnt alweer vandaag, zoals iedere dag de afgelopen 2 weken, op die ene bui na in Bologna. Na een belabberde zomer hebben we toch nog fijn 2 weken zomerweer gehad. We twijfelen ’s middags nog even wat we zullen doen, doorrijden naar huis of nog een nacht in Duitsland blijven staan. Maar al schijnt de zon lekker en is het in de camper lekker warm, buiten is het behoorlijk fris. We besluiten naar huis te gaan. Op het laatst komen we helaas nog in een file terecht, maar om 20.00 uur zijn we thuis.