2012 Oktober – Rondreis Frankrijk

Vrijdag 12 oktober 2012
Scherpenzeel - Chamery = 427 km
We vertrekken om 10:30 uur en rijden eerst langs de Profile om de banden op spanning te brengen. De TomTom is ingesteld op Chamery, dat ligt net onder Reims.
We zijn net over de grens in België en stoppen even om koffie te drinken. Het is ondertussen 12.00 uur en we maken gelijk maar een broodje.
Om 16.15u komen we aan in Chamery.  Er staat nog 1 camper en 's avonds komt er nog een bij. De zon schijnt en we kunnen nog heerlijk even in het zonnetje zitten. We lopen daarna nog even door het dorpje en de wijngaarden en van daar uit zien we Reims liggen. Het is een prachtig gezicht.
Heerlijk zo'n eerste dag. Nog 2 weken te gaan, alles nog vers en schoon, het geeft een fijn gevoel. Jodie kookt macaroni en met een wijntje erbij genieten we er volop van.
Zaterdag 13 oktober 2012
Chamery/Reims
De plannen van vandaag hangen een beetje af van het weer. We willen op de fiets naar Reims, maar er is regen voorspeld. Het valt gelukkig mee en we besluiten maar direct te gaan omdat het vanmiddag toch nog kan gaan regenen. De heenweg is erg leuk, door de wijngaarden en leuke dorpjes zijn we zo in Reims. De zon probeert er nog door te komen, maar dat lukt niet echt. De mooiste bezienswaardigheid in Reims is de kathedraal. Het is één van de voornaamste gotische bouwwerken van Frankrijk. De kathedraal is historisch van belang omdat hier de koningen van Frankrijk werden gekroond en de episode met Jeanne d'Arc zich hier afspeelde. De buitenkant van de kathedraal vinden we bijzonderder dan de binnenkant. Het aantal beelden is enorm en indrukwekkend. Geen enkele andere Europese kathedraal heeft zoveel beelden. Het centrale portaal aan de westgevel is gewijd aan de maagd Maria. Vooral het beeld van de "Engel met de glimlach" is beroemd; het is het symbool geworden van de stad Reims. Door zijn architectuur en zijn 2303 beelden werd de kathedraal, samen met het voormalige klooster van Saint-Remi en het paleis van Tau, in 1991 toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
Na nog wat door de stad te hebben gewandeld fietsen we terug. Onderweg doen we een paar boodschapjes bij de Aldi en als we weer buiten komen, regent het. Hard. We wachten even, maar het wordt niet minder en de lucht blijft grijs en donker. We pakken ons in en wagen het er op. We worden behoorlijk nat, maar in de camper is het droog.
Zondag 14 oktober
Chamery-Spouze = 293 km
Regen, regen en nog eens regen. We rijden wel met droog weer weg en het eerste stuk door de prachtige Champagne streek is ook droog. Maar na een half uur begint het en daarna houdt het niet meer op. We rijden binnendoor naar Troyes, een klein stukje via de N 77 richting Auxerre, maar dan zegt 'Bram' dat we binnendoor moeten en rijden we via Vezelay en Corbigny recht naar beneden naar Spouze, waar Gerda en Hermie wonen. Mia en Ron zijn net voor ons aangekomen en zitten al aan de koffie. We kunnen bij hun prachtig op de oprit staan. Het is supergezellig met veel rosé, heerlijke kip uit de oven en 's avonds kijken we Boer zoekt vrouw.
Maandag 15 oktober
Spouze
Het was koud vannacht, maar we hebben goed geslapen. We kunnen bij Gerda ontbijten en dat is wel lekker luxe. Gerda kan zo een B&B beginnen, ze heeft vers gebakken brood en roereieren met tomaat, yoghurt met muesli, koffie en thee. Waar vind je zo'n camperplaats??
Helaas voor Hermie, hij voelt zich vandaag niet zo fit. Waarschijnlijk heeft hij een griepje onder de leden.
Gisteren hebben we met Mia afgesproken dat we bij hen komen koffie drinken. Gerda, Joop en Jodie gaan op de fiets. Het is maar 5 km en een leuke route. Ron en Mia hebben hun huis ook prachtig  opgeknapt. 's Middags gaat Hermie naar bed en gaan wij met z'n drietjes en de hondjes wandelen bij Chatillon en Bazois. s'Avonds heeft Gerda in no time weer een heerlijke schotel op tafel staan. Gelukkig is Hermie er weer bij en eet hij mee. Het is erg gezellig en we kletsen wat af. Maar zoals het spreekwoord zegt: gasten en vis, blijven maar 3 dagen fris. Dus morgen laten we ze weer alleen en gaan wij onze eigen weg vervolgen.
Dinsdag 16 oktober
Spouze - Massiac = 267 km
Vandaag rijden we naar het zuiden. Na het ontbijt en koffie nemen we afscheid van onze vrienden. Het was echt heel erg fijn om elkaar weer even te zien en samen te zijn.
We rijden via Nevers. Moulin, Clermont Ferrand naar Massiac. In St. Pourcain sur Rioul stoppen we bij een camperplaats en lopen het stadje in voor een baguette.
In Massiac is een mooie camperplaats aan de rand van het dorpje. Je loopt via een voetgangersbrugggetje het plaatsje in. Het is er vrij rustig. Het oorspronkelijke plan was om door te rijden naar het zuiden, maar op de kaart zien we dat we vanaf hier ook een mooi stukje de Auvergne en de Cantal kunnen in rijden.
Woensdag 17 oktober
Massiac- Quezac = 135 km
We worden laat wakker en als we de gordijntjes naar beneden doen, zien we dat alle 4 de andere campers al vertrokken zijn. We hebben geen haast, dus Joop en Squall halen eerst vers stokbrood en na het ontbijtje vertrekken we richting Aurillac. Het is de RN en behoorlijk bochtig maar een prachtige weg. We stoppen in Vic sur Cere, waar een camperplaats is. De plek valt wat tegen en we rijden door. In Maurs doen we boodschappen en bekijken daar ook een camperplaats. Ook dit lijkt ons niks. Het is inmiddels half 3 en bedenken wat we kunnen doen. Nog doorrijden
en een andere plek zoeken of iets terug rijden naar Quezac waar een France Passion plek is. We rijden terug en gaan op zoek naar la Ferme de Bedou. We vinden het en we rijden naar een prachtige plek met uitzicht over de  Cantal en Aveyron. We kunnen nog even lekker buiten zitten met een wijntje. Het waait behoorlijk hard. Volgens de eigenaar is het de zuidelijke wind van zee en zal nog 3 dagen aanhouden. 's Nachts slapen we wat onrustig.
Donderdag 18 oktober
Quezac - Rodez  = 75 km
Door de wind zijn we vroeg wakker. De eigenaar van de boerderij vertelde gisteren dat het plaatsje Conques zeer de moeite waard is en raadde ons een mooie route aan langs de Lot. Het is inderdaad een schitterende route en Conques is een prachtig stadje met een enorme abdijkerk. Het is een plaatsje waar veel pelgrimwandelaars langskomen die onderweg zijn naar Santiago de Compostella. Er zijn veel boek- en kunstwinkeltjes
en heel veel hotelletjes. De abdijkerk van Sainte Foy dateert uit de 12e eeuw en is gebouwd in de romaanse stijl. Ze is vrij sober en we zoeken naar een poppetje in de timpaan dat op veel ansichtkaarten staat. Het timpaan stelt het Laatste Oordeel voor en is één van de mooiste beeldhouwwerken uit de laat 12e eeuw.
Vanaf Conques rijden we naar Rodez. Daar is een camperplaats waar we even water bijtanken. Het is een mooie plek en we blijven staan om een broodje te eten. Joop ziet dat er een mooie wandelroute is en we besluiten te blijven staan. We trekken onze wandelschoenen aan en gaan de route lopen. Halverwege kunnen we uitstapje doen naar het centrum. Het is flink omhoog klimmen. Rodez ligt hoog op een heuvel. Het is een aardig stadje met een enorme kathedraal. We gaan allebei even binnen kijken en lopen dan weer naar beneden en vervolgen de wandelroute. Onderweg rapen we tamme kastanjes en eten we druiven die we zo kunnen plukken van overhangende struiken.
Vrijdag 19 oktober
Rodez - Albi = 73 km
Het zonnetje schijnt als we wakker worden. Maar wanneer op weg zijn verschijnen de wolken. Richting het zuiden ziet het wel wat lichter en in Albi is het 24 gr. De zon probeert het wel maar er zijn nog veel wolken. De camperplaats ligt midden in de stad, naast de Kathedraal. Er is nog ruimte genoeg. We drinken eerst een cappu en gaan dan de stad in. Helaas kunnen we de kathedraal niet van binnen bekijken, omdat hij 3 dagen gesloten is vanwege opnames. Maar de buitenkant is meer dan interessant. Het is de grootste kathedraal ter wereld die uit bakstenen is opgebouwd. En de kerk heeft een prachtig gotische voorportaal. Bij het VVV halen we een plattegrond met 3 wandelingen door de stad. De 1e wandeling, gaat door de tuin van het Palais de la Berbie, wat nu het museum van Toulouse-Lautrec is. Daarna lopen we over de Tarn, via Pont Vieux en Pont du 22 Aout. Na deze wandeling gaan we in een restaurantje wat eten. Tussen de middag zijn er altijd leuke menuutjes voor een schappelijk prijsje. We kunnen buiten zitten, lekker uit de wind. Het eten is heerlijk en we beginnen aan de andere 2 wandelingen. Deze gaan door de stad en we komen o.a. langs het geboortehuis van Toulouse-Lautrec.
Bij de camper aangekomen kunnen we nog lekker buiten zitten. Het blijft de hele avond warm en nachts laten we Squall nog even uit door een rondje kathedraal.
Zaterdag 20 oktober
Albi
We hebben gisteren het weer in Frankrijk bestudeerd en in de omgeving waar we nu zitten zal het de komende dagen regenen. Alleen in Albi en Rodez blijft het mooi. We besluiten dus niet veel verder te gaan. We lopen 's morgens over een vlooienmarkt en 's middags maken we een fietstocht van bijna 40 km. We fietsen grotendeels over een oude spoorlijn richting Castres. Helemaal naar Castres is 44 km en dan moeten we ook nog weer terug. We fietsen tot Lombres. Dat is ongeveer 18 km. We rijden dezelfde route terug. Om een uur of 6 laten we Squall nog even uit en komen op een prachtige wandelroute langs de Tarn terecht.  We lopen weer een km of 6. We kijken in de stad of we nog ergens een lekker voordelig menuutje kunnen ontdekken. Er is genoeg en het ziet er allemaal erg gezellig uit, maar besluiten dan toch maar in de camper nasi te maken. +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Zondag 21 oktober
Albi - Vers = 152 km
Het heeft vannacht hard geregend en 's ochtends regent het nog. Het lijkt een natte dag te worden. Maar het klaart toch op en we vertrekken uit Albi naar Cahors. Tomtom leidt ons binnendoor via de mooie Gaillac streek. Cahors ligt in een meander van de rivier de Lot en is bijna volledig omgeven door water. De stad heeft een bijzondere brug, de Pont Valentré. De brug is een middeleeuwse vestingbrug.  De torens moesten de toegang tot de stad verdedigen. In 1308 is met de bouw van de brug begonnen en heeft 70 jaar geduurd. Ook bezoeken we en evenzo bijzondere kathedraal Saint-Étienne, met 2 enorme, maar prachtige koepels. Omdat de camperplaats vol is kunnen we hier niet overnachten rijden we iets naar het oosten langs de Lot. In Vers kunnen we wel staan. Het is een mooie, rustige camperplaats, midden in het dorpje. We staan eerst alleen, maar later komt er nog een camper bij. Alle voorzieningen zijn 100 meter verderop. Geen stroom. Wel een goed restaurant en een bakker in het dorp. +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Maandag 22 oktober
Vers - Cirque Lapopie - Vers = 36 km
Vandaag wiilen we naar St. Cirq Lapopie. Vanaf Vers is het maar 18 km en het is een prachtige route langs de Lot, maar het zijn wel smalle weggetjes. Onderweg komen we bij Bouzies door Chemin de Halage, overhangende rotsen en Defilé des Anglais, een uitgehouwen rots in de weg.
St. Cirq Lapopie is een goed bewaard Middeleeuws dorp, waar het zomers barst van de toeristen, maar waar het nu heerlijk rustig is. Op ons gemak lopen we door de straatjes en kijken vanaf de rand van het dorp over het prachtige dal van de Lot. We zien een leuk restaurantje dat nog in het zonnetje ligt en lunchen uitgebreid met een heerlijk Menu du Jour. Omdat het een mooi rustig en gratis plekje is, overnachten we nog een nachtje in Vers. Het is nu drukker en er staan uiteindelijk 7 campers. De temperatuur is inmiddels opgelopen en voor het eerst  deze vakantie kunnen we zonnen. Haha, na 2 weken Aruba is dat net waar we aan toe zijn.
Maandag 22 oktober
Vers - Rocamadour = 56 km
In Rocamadour zijn we vroeger al eens geweest met Jasper en Jindra en Rijk en Jenny, maar toen was het hoogseizoen, dus heel druk en erg heet. Nu is dat anders.
Allereerst is er een fantastische camperplaats. Heerlijk in de zon, ruimte genoeg en naast het Chateau. Er zijn geen voorzieningen, dus we hebben voor een volle watertank en schoon toilet gezorgd. We lunchen net als de Fransen, een stokbrood met een flesje rosé erbij. Ondertussen horen we dat de roofvogelshow begint en als we goed kijken kunnen we de vogels ook zien vliegen.
Vanaf het Chateau heb je een mooi uitzicht over de Causes de Gramat en kijken we van boven op het plaatsje en de kerk. Daarna lopen via de kruisweg naar beneden. Overal is het rustig en diverse restaurants zijn gesloten. We bekijken de kerk die tegen de rotsen is gebouwd. Ooit zijn hier wonderen gebeurd en Zacharias zou hier zijn laatste jaren hebben doorgebracht. Voor veel mensen een bijzondere plek.
Bij de camper terug schijnt de zon nog en genieten van de avondzon die een prachtiger rode lucht veroorzaakt.
Woensdag 24 oktober
Rocamadour
Het wordt een wolkenloze dag vandaag. De zon schijnt op onze zonnepanelen en laadt de accu lekker bij. En de eerste keer dat we buiten kunnen ontbijten en 's middag moet de luifel zelfs uit, anders is het te warm. Aan het einde van de ochtend lopen we naar L'Hospitalet waar je mooie uitzichten hebt op Rocamadour. We eten daar ook een hapje op een leuk terras. Na de lunch lopen we naar Rocamadour. 's Avonds doen we het nog een keer over, maar dan is het plaatsje, de kerk en het kasteel prachtig verlicht. Het blijft lang warm. +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Donderdag 25 oktober
Rocamadour - Argenton-sur-Creuse = 245 km
We verlaten Rocamadour en rijden een stuk richting het noorden. Bij Meuzac, iets onder Limoges, is aan een meertje een mooie camperplaats. We servicen eerst zodat we er weer een paar dagen tegen kunnen. We rijden de camper zo op de plaats dat de honden in de huizen ernaast, Squall niet zien, want anders blijven ze blaffen. We eten een broodje, maar de zon verdwijnt en we merken dat het ook kouder wordt. Het is nog vroeg en we besluiten toch nog een stukje door te rijden. Uiteindelijk komen we uit in Argenton-sur-Creuse, een mooi oud stadje aan de Creuse, net onder Chateauroux. Hier houdt de gratis autosnelweg op, dus morgen gaan we verder binnendoor. In Argenton lopen we door het stadje dat de moeite waard is. +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Vrijdag 26 oktober
Argenton-sur-Creuse - Soissons = 403 km
Vandaag maken een flinke ruk naar het noorden. Het regent als we vertrekken maar dat duurt niet lang. De rest van de rit is droog, maar het is mistroostig weer. Het wordt ook steeds kouder. We rijden door Orléans waar het erg druk is. Ook de N104 rond Parijs is druk. Maar we kunnen steeds doorrijden. Om 16:00 stoppen we in Soissons. Een behoorlijk grote stad, waar we nog niet eerder van hebben gehoord. Er is wel een camperplaats aan de Aisne. We lopen de stad in maar het is erg koud. Bij een patisserie kopen we een lekker taartje en met warme chocolademelk smaakt het heerlijk en is het in de camper heerlijk aangenaam. +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Zaterdag 27 oktober
Soissons - Scherpenzeel = 406 km
De laatste dag ontbijten we voor het eerst met croissants. Mmm, lekker. We rijden nu in 1x  door naar huis. We stoppen alleen om te tanken en om iets te eten. Om 16.00 uur zijn we thuis.