Week 2

kroatie week 3

9 juni -  donderdag: Bled

Gisteravond heeft het behoorlijk geregend, maar nu is het droog. Het is wel bewolkt en we hebben geen zin om op te staan. Pas over 9 komen we eruit. We gaan vandaag rond het meer wandelen. Het is heerlijk wandelweer. We komen langs Vila Bled, waar ex-president van Joegoslavie Tito vaak kwam en veel beroemde gasten ontving. We beklimmen de Burcht Grad van Bled en eten een paprikasoepje op het terras met een schitterend uitzicht. Het is intussen erg warm geworden, behoorlijk drukkend zelfs en als de zon erdoor komt steekt die. Terug bij de camping begint het plotseling erg hard te waaien, maar het echte slechte weer blijft uit. Wel valt er wat regen en moeten we naar binnen, maar we kunnen nog buiten eten, lekkere sateetjes van de grill. s'Avonds kijken we The Tourist op de iPad.

10 juni - vrijdag:  Bled - Bohinj 30 km

Het weer ziet er goed uit. Na het ontbijt rijden we richting het meer Bohinj. Het is niet ver. Aan het einde van dit prachtige meer ligt camping Zlotarog. Het is een vrij eenvoudige camping, maar de ligging maakt het uniek. We kiezen een plekje aan het water. De plaatsen direct aan het meer zijn het duurst, maar dat hebben we er wel voor over. Wat een rust. Het meer is super helder en glad. Er komt 1x per uur een bootje aan met wat toeristen die naar de Slap Savica gaan lopen. Dat is een waterval die 60 meter naar beneden valt. Vanaf de camping is deze met een uur lopen te bereiken. We genieten eerst van ons heerlijke plekje en s'middags lopen we naar de waterval. Het is toch nog een behoorlijke klim en als we aankomen moeten we eerst betalen. Maar we zijn onze beurs vergeten, zodat we helaas het laatste stukje naar de waterval niet verder mogen. We balen natuurlijk wel een beetje maar we hebben toch een mooie wandeling gemaakt. We proberen om het hoekje een glimp van de waterval op te vangen, maar er is nog helemaal niets te zien. Dan zegt opeens het meisje achter de kassa dat we door kunnen lopen. Yes! Nu kunnen we er toch naar toe. Het is nu nog 20 minuten klimmen, maar dan zijn we er. Het is een prachtige waterval. Vanaf dat punt kunnen we in de verte het meer zien liggen. Ook de wandeling terug is mooi, maar Squall wordt wel moe. Morgen moeten we maar een rustdag houden. s'Avonds lopen we nog even langs het meer en zien dan ook de waterval in de verte.

11 juni - zaterdag: Bohinj - Izola  193 km

Vandaag blijven we nog een dagje aan het meer staan. Het lijkt mooi weer te worden. We ontbijten in alle rust, maar de lucht trekt wat dicht en het wordt frisser. Om kwart voor 11 zeg ik: 'of zullen we toch weggaan'. 'Oké', zegt Joop en we pakken direct in want we moeten om 11 uur zijn uitgecheckt. We doen wat boodschappen in Bohinj, tanken en kopen een vignet voor de autoweg. Onderweg besluiten we om toch nog Ljubljana te bezoeken, de hoofdstad van Slovenie. Dat is een goede beslissing want het is een hele leuke, gezellige stad met veel mooie pleinen (trg's) en heel veel terrasjes. Met name in de binnenstad, langs de Ljubljanica-rivier, rond de Tromostovje (drie bruggen) en het marktplein, zijn veel mooie bouwwerken  te zien. De kasteelheuvel met daarop Ljubljanski Grad domineert het stadsbeeld. We gaan niet naar het kasteel, we kiezen er voor de stad te bekijken. Na Ljubljana rijden we richting Koper in het zuiden van Slovenië. Slovenië heeft een kleine kuststrook van 43 kilometer aan de Adriatische zee. In Koper zelf is geen camping of camperplaats. Wel in Izola, 5 km zuidelijker, zijn 2 campings. We kiezen voor camping Belvedère. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft de camping een prachtig uitzicht. Het ligt daarvoor wel aardig hoog. We vinden een mooi plekje en blijven hier 2 nachten staan.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

12 juni -  zondag: Izola

Het is 1e Pinksterdag. Er is geen brood verkrijgbaar op de camping. Bij de camping is een hotel, een prachtig restaurant, een zwembad, maar helaas geen winkel ofzo waar je iets kunt kopen. Er is wel een soort van kiosk waar je waarschijnlijk brood zou kunnen kopen, maar dat is nu, in het laagseizoen, nog niet geopend.  Ook zijn er geen voorzieningen voor een kampeerauto. Dus water lozen of tanken is er niet bij. We krijgen het gevoel dat de camping bijzaak is, de prioriteit ligt bij het hotel. We ontbijten dus met crackers en een ei. Het weer is prima, we lezen een boekje en zonnen wat. Om half 1 stappen we op de fiets naar het havenstadje Koper. Er loopt een schitterend fietspad vlak langs de zee. In Koper is het feest. Er is muziek, er zijn allerlei kraampjes en er zijn heel veel mensen op straat.  Koper heeft een grote haven en er ligt een enorm cruise-schip in de haven. De binnenstad bestaat uit vele kleine straatjes met een mooi plein midden in de stad, Trg Tito. Aan het plein ligt een prachtige Loggia, waar we een Lazko, Sloveens biertje, drinken. We hebben uitzicht op het Praetoriaans Paleis en de Kathedraal. Op de terugweg fietsen we ook nog even door Izola. Ook een leuk havenstadje met hele smalle straatjes. Het laatste stuk naar de camping moeten we de berg op. Wow, dat is steil, maar we redden het.

13 juni - maandag: Izola - Pula  123 km

Vandaag, 2e Pinksterdag. We pakken in en verlaten Slovenië om verder te gaan naar Kroatië, naar het schiereiland Istrie. We rijden via Porec naar Pula. In Porec zetten we de camper op een rustig plekje in een buitenwijk en op de fiets gaan we de stad in. We pinnen onze eerste kuna's. Het is een meer dan 2000 jaar oud stadje aan zee. Het heeft een zeer mooie Basiliek, De Euphrasius-basiliek, sinds 1997 op de lijst van het werelderfgoed van de UNESCO. Maar verder is het er erg toeristisch. Na het bezoek aan Porec gaan we richting Pula. We willen eerst een camping zoeken en van daaruit gaan fietsen. Op ruim 6 km van Pula liggen 2 Asci-campings. Camping Diana en Camping Indije liggen naast elkaar. Indije ligt mooi aan zee en er is plek zat. We zoeken een een beetje vlakke plaats bovenaan de camping maar we hebben wel uitzicht op zee.

14 juni - dinsdag: Pula

We besluiten vandaag een rustdag te houden. Het miezert 's ochtends iets en het blijft eerst bewolkt. Maar s'middags komt de zon er goed door. We lezen, luieren en ik die nog wat was. Een klein stukje fietsen naar een supermarkt en meer niet vandaag.

15 juni - woensdag: Pula

Gisteren hebben van onze buren een fietskaart en plattegrond van Pula gekregen. Vandaag gaan we volgens plan op de fiets naar Pula. Het is een leuke route, maar wel erg heuvelachtig, zodat zelfs Joop denkt aan een e-bike. Pula is ook weer mooie oude stad, minstens zo oud als Porec. Er zijn heel veel Romeinse bouwwerken goed bewaard gebleven, zoals het amfitheater en de Tempel van Augustus. Ook zijn er nog 3 Romeinse poorten. Bovendien zijn er een aantal musea en kerken, dus veel cultuur. Het stadje zelf is erg gezellig met terrasjes en winkeltjes, maar niet zo toeristisch als Porec. Voordat we terug fietsen, eten we istrische schnitzel en worstjes op het terras. Tegen half 3 zijn we terug. De fietstocht heeft ons zo verhit dat we een duik nemen in zee. Maar de herinneringen om samen daar op de rotsen te zitten wordt ons teveel dus koelen we verder af bij de camper.

16 juni - donderdag: Pula - Krk  160 km

Op naar Otok Krk. We rijden langs de Istrische Riviera. Een schitterende route met prachtige uitzichten. Het lijkt een beetje op de Italiaanse bloemenriviera, vinden wij. Er is één doorgaande route maar er zijn weinig of geen leuke wegen of paden waar je met de fiets de omgeving kunt verkennen. Niet zo handig om met een camper te staan. Wij rijden dus door en gaan via de brug naar het eiland Krk. Tegen 1 uur zijn op we camping Bor. De camping ligt aan de rand van het plaatsje Krk en heeft een mooi uitzicht op het stadje. We hebben geen brood voor de lunch en het winkeltje op de camping is gesloten. We lopen daarom maar naar het stadje en nemen een pizza en een biertje op een terras aan de haven. Daarna lopen we het oude stadje in. Er zijn veel kleine straatjes, afgesloten voor verkeer. Erg leuk en ook alweer erg oud. We lopen terug naar de camping, maar dat is behoorlijk zwaar, want de camping ligt hoog. Maar we redden het. Het is lekker koel bij de camper want het plekje heeft s'middags volop schaduw. Ik maak s'avonds een heerlijke tonijnsalade en we zitten nog tot 12 uur buiten op een pikdonkere camping met volle maan;-))