Week 3

kroatie week 3
17 juni – vrijdag: Krk

Vandaag gaat het erg warm worden. Het plan is om een stukje van het eiland te verkennen op de fiets. Het stadje ligt aan zee en er is niet echt een weg of pad langs de kust. Dat betekent dat we dus eerst een stukje het binnenland in moeten, dus omhoog. Sommige stukjes zijn heel erg steil en het is erg heet, we komen dus niet zo ver. Ook omdat we geen goede fietskaart hebben. Als je niet zeker weet dat die berg die zo lekker naar beneden gaat ergens toe leidt, dan bedenk je je wel even want als het verkeerd is, moet je de berg terug weer omhoog. Na een uurtje hebben we het echter wel gezien en fietsen we terug. We vinden een heerlijk strandje met een bankje in de schaduw. Na een frisse duik in het water, zijn we weer opgepept en lopen we daarna nog een mooi wandelpad langs de kust, waar we uitkomen bij een naturistencamping. Onderweg is er nog een schitterend baaitje en dat is het hondenstrand. Het is het mooiste hondenstrandje dat we ooit hebben gezien. s’ Avonds gaan we bij de camping uiteten en kletsen we wat met een fam. uit Nijmegen. Zij maakten oorspronkelijk deel uit van een Acsi groepsreis, maar zijn afgehaakt, omdat het niet klikte. Jammer voor hun, maar het was een gezellige avond.

18 juni – zaterdag: Krk

Vandaag is het de trouwdag van pa en ma Visch, 59 jaar zelfs. Volgend jaar zijn we dus niet op vakantie in deze tijd. Joop is niet helemaal fit, dus doen we rustig aan. Er staat behoorlijk wat wind, dat maakt het wel aangenaam. ’s Middags lopen we nog even naar het dorpje, doen een paar boodschapjes en nemen een ijskoffie op een terras. De wind trekt op de avond nog wat meer aan. Van de buren horen we dat er morgen geen boten naar de eilanden varen vanwege de sterke wind. Misschien dat zelfs het verkeer niet over de brug naar het vaste land kan. We willen morgen wel verder, maar als het niet kan, dan blijven we nog een dagje. We zien het morgen wel.

19 juni – zondag: Krk – Plitvice meren, Korenica   225 km

Het is vaderdag, maar eigenlijk ben ik het vergeten totdat Jin een sms naar Joop stuurt. We willen dus vandaag verder trekken. Het weer lijkt eigenlijk heel rustig, maar dan wordt het slechter en er steekt weer een flinke wind op. We waren al aan het opruimen en gaan er maar mee door. Bij het uitchecken van de camping zijn we niet de enigen. We denken dus dat het wel mee zal vallen bij de brug. Maar het is toch te gevaarlijk voor veel caravans en campers. De camper voor ons wordt van de weg afgehaald en naar de parkeerplaats verwezen. Ook staan daar al veel caravans die moeten wachten. Maar gelukkig mogen wij doorrijden! We denken dat het met het type camper heeft te maken. Onze Hymer heeft waarschijnlijk een betere stroomlijn en wegligging, dan een alkoof. Ondertussen is het ook gaan regenen. We rijden langs de kust naar Senj, het koudste plekje aan de Adriatische zee. Vanaf Senj gaan we het binnenland in naar Plitvicka Jezera. We rijden een mooie pas met uitzicht op het eiland Krk. Het is een prachtig gezicht. Het eiland ligt in de zon, terwijl wij in de regen en donkere wolken rijden. Het wordt steeds kouder. 11 à 12 gr wordt het. Als we bij Plitvice zijn bekijken we even wat het slimste is om te doen. We kunnen op een camping gaan staan, dat is duur en 1x per dag gaat een busje naar het park. We kunnen ook zelf parkeren en s’avonds bekijken waar we overnachten. Het is ondertussen droog dus nemen we een 2-dagen kaart en wandelen vandaag al een deel. We starten vanaf parkeerplaats 2, waar vanaf we het bovenste deel van het gebied lopen. Parkeren kost voor een camper 70 Kuna, € 10,00. Maar bij het afrekenen blijkt dat we een personenautokaartje hebben getrokken en we hoeven maar 28 Kuna te betalen.
Het is echt prachtig. Overal watervallen en blauw/groene heldere meren waarin duizenden forellen zwemmen. Het is heerlijk wandelweer. Om 5 uur rijden we naar Korenica naar bistro Marina, waar we gratis kunnen overnachten als we daar eten. We eten heerlijk forel, met een soepje vooraf, een glaasje wijn en een espresso toe, voor € 12,00 pp.
Na een wandeling door het dorpje kijken we in de camper nog een filmpje op de Ipad.

20 juni – maandag: Korenica – Nin  151 km

We hebben heerlijk geslapen op deze camperplaats en het is weer stralend weer. We gaan vroeg weer op pad naar de Plitvice meren. Omdat het helder weer is en de zon volop schijnt is het park vandaag nog mooier. We gaan naar parkeerplaats 1 en vandaar zijn we snel bij de grote waterval, in het onderste deel van het gebied. We maken veel foto’s maar een foto kan helaas niet laten zien hoe het in werkelijkheid is. We lopen op de heenweg onderlangs de meren over de bruggen, Squall heeft het er erg moeilijk mee, want de vlonders liggen soms wat uit elkaar zodat hij met zijn pootjes er tussen raakt. Ook zijn er veel toeristen, heel erg veel toeristen. De terugweg lopen we bovenlangs. Hier is het veel rustiger, we lopen bijna alleen en hier hebben we de schitterendste uitzichten.

Tegen 1 uur gaan we terug en rijden we richting Zadar. We hebben een camping op het oog in Nin, Ninska Laguna. Een hele eenvoudige camping maar wel prachtig in een baai met uitzicht op het Velebitgebergte en dicht bij het stadje. Aan het eind van de middag fietsen we Nin in. De stad ligt op een eiland en is met 2 bruggen verbonden met het vasteland. Het is één van de oudste Kroatische stadjes en heeft nog veel oude middeleeuwse elementen, zoals de stadspoort, de stadsmuur en de kleinste kathedraal ter wereld uit de 9e eeuw. Ook zijn er diverse opgravingen te zien.

21 juni – dinsdag: Nin

Vandaag willen we op de fiets naar Zadar. Het is vanaf de camping +/- 16 km. Volgens de mevrouw van het Touristbureau is het goed te doen, er ligt een mooi fietspad en is het niet erg heuvelachtig. Het is warm, dus we doen het op ons gemak. De eerste 10 km is goed te doen, de weg loopt iets omhoog, maar dat levert geen problemen op. Als we aan de rand van Zadar zijn, houdt het fietspad op en moeten we op de weg rijden. De weg gaat naar beneden regelrecht de stad in. We moeten flink bijremmen om niet door de bochten en stoplichten heen te vliegen. Deze weg lijkt ons niks voor de terugweg. We parkeren de fietsen voor de stadspoort en lopen de stad in. Het is een mooie, oude stad met een mooie kathedraal, de Anastasiakathedraal, waar ik niet in mag omdat m’n broek te kort is. Joop gaat wel naar binnen. We lopen langs het water en bewonderen het zee-orgel en de 300 zonnecellen.. Ook is er een forum met opgravingen, net als in Nin en de landpoort, een Venitiaanse stadspoort uit de 16e eeuw. Aan het Bablja Kula plein liggen de 5 oude waterputten.
Nadat we al dat moois hebben gezien zijn we warm, moe en hongerig geworden en zoeken een terrasje om wat te eten. De terugweg nemen we onderlangs, langs de havens en stranden, om de vervelende route in de stad omhoog te vermijden. Maar ergens moeten we toch omhoog de grote weg weer op. Het is zwaar en warm, maar we redden het en het laatste stuk naar Nin gaat vanzelf. Op de camping wacht een koud biertje en daarna gaan we de zee in. Het is alleen heel lang ondiep en verder dan onze heupen komt het niet. Als we daarna een douche willen nemen op de camping is er geen warm water. De camping is zo eenvoudig dat er ook geen warm water is. Morgen zou er weer warm water zijn. Volgens ons zegt de camping eigenaar dat iedere dag. Het is echter zo aandoenlijk, aardig mannetje dat we er maar niks van zeggen. We besluiten morgen wel weg te gaan. ’s Avonds lopen we nog even Nin in. Het is heel gezellig en we pikken nog even een terras om naar de flanerende mensen te kijken.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

22 juni – woensdag: Nin – Sibenik 99 km

We vertrekken om nog iets verder richting Split te gaan. We rijden een prachtige route langs de kust. De 1e stop is camping Solaris bij Sibenik. Het heeft nog Acsi-korting en ligt 5 km onder Sibenik, dus waarschijnlijk is dat met de fiets wel te doen. Tegen half 1 zijn we op de camping. We krijgen een schitterende plek, half zon, half schaduw. Joop rijdt de camper er in 1x in. De camping is onderdeel van een giga complex met 4 hotels, 7 restaurants en evenzoveel bars, 4 zwembaden en prachtige stranden. Wat een verschil met de vorige camping in Nin. Hier kun je je wel 3 weken vermaken, mocht je daar zin aan hebben. We doen een rondje complex en tegen 6 uur gaan we een uurtje naar het strand. Heerlijk.

23 juni – donderdag: Sibenik

We houden een lui dagje. We lezen wat, doen de was en gaan even naar het strand. Om half 4, na de lunch en ons middagdutje, gaan we met de fiets naar Sibenik. Het is ongeveer 6 km en zonder problemen met de fiets te doen. In het stadje is het uitgestorven, alleen een aantal groepen toeristen. Waarom het zo stil was, weten we niet. Het was gisteren wel een soort van feestdag maar dat het dan vandaag zo stil is, is toch wel vreemd. Als eerste gaan we naar de Jacobuskathedraal, dat als het grootste en mooiste renaissancistische bouwwerk van Dalmatie wordt genoemd.
De kathedraal staat ook weer op de werelderfgoedlijst van Unesco en we moeten 10 kuna entree betalen. Normaal gaan we niet in een kerk als we er voor moeten betalen, maar voor deze kathedraal maken we een uitzondering. Ik heb nu iets langere korte broek aan en mag naar binnen. De kathedraal is prachtig, maar de sfeer is er vreselijk. Er wordt door spaanse toeristen luid gekletst, de Franse reisleider praat ook niet echt zacht en de Nederlandse reisleider probeert ook het een en ander te vertellen. Brr.., gauw wegwezen. De buitenkant is zeker net zo mooi. De kerk schijnt in de laatste oorlog behoorlijk vernield te zijn, maar is goed gerestaureerd. We lopen door de kleine, smalle straatjes omhoog naar het klooster en naar een fort. In de tuin van het klooster is een mooi terras, waar we ijskoffie nemen. Het fort kost 20 kuna, dat laten we maar zitten. Vanaf het kerkhof dat er vlak onder ligt hebben we ook een prachtig uitzicht over de kust.

24 juni – vrijdag: Sibenik

Vandaag blijven we op de camping om wat bij te bruinen. Het is echter te heet om in de zon te liggen, maar we gaan wel 2x een uurtje naar het strand. Squall gaat ook mee en hij vindt het leuk. ’s Avonds steekt er een harde wind op. We doen de luifel vast in, maar moeten eerst bergen met dennenaalden weghalen om de luifel dicht te kunnen doen. We lopen nog even langs de haven met Squall, de wind valt daar mee.

3 reacties op “Week 3

1. Het zijn mooie verslagen die jullie schrijven! Het zou mooi zijn om er ook een routekaart bij te doen.(en evt. coordinaten vd camping) Of is dat niet mogelijk?
    Wij zijn van plan om de reis naar Kroatie te maken,
    Vriendelijke groeten,

Imca Berents

2. Het is een leuk verslag en zijn voornemens dit voorjaar Kroatië met camper te bezoeken. Zouden wij, indien mogelijk de adressen van de campings in Oostenrijk, Seeboden en Bled kunnen ontvangen. Ons voornemen is om van Bled via Reijka naar Dubrovnik af te zakken. Nogmaals een goed verslag om te volgen. Groeten

• Beste Johan,
      Het adres van Camping Bled:
      Kidriceva 10 -C
      4260 Bled
      Slovenië
      GPS: 46.36168 / 14.08209
      In Oostenrijk hebben we niet in Seeboden gestaan. Ik heb daarom geen adres voor je.

Heel veel plezier op jullie komende reis.