Week 4

kroatie week 4
25 juni - zaterdag: Sibenik - Trogir - Split   80 km

De laatste week gaat in. Het heeft vannacht erg hard gewaaid. De dennenaalden liggen overal en vallen in de thee tijdens het ontbijt. Nadat we hebben afgerekend rijden we richting Trogir langs de prachtige kustweg. We twijfelen wat we zullen doen. We kunnen op een camping gaan staan voor Trogir, de fietsen pakken, Trogir bezoeken en morgen verder rijden naar Split. We kunnen ook nu een parkeerplaats zoeken, Trogir bezoeken en verder rijden naar Spit. We kiezen toch voor de laatste optie. In Trogir kunnen voor k 20 per uur parkeren. Het is niet goedkoop, maar het is wel een mooi aangelegde plaats, vanwaar we zo naar het stadje kunnen lopen. Het plaatsje is idyllisch, maar ook supertoeristisch. Het mooiste is het Johannes Paulus II-plein, met de St. Laurentiuskathedraal, het raadhuis, klokkentoren en loggia uit de 15e eeuw.
Na Trogir rijden we door naar Split, naar camping Stobrec. We kunnen een plekje uitzoeken en staan prachtig aan het water. Het waait nog steeds erg hard, maar daardoor wel goed uit te houden in de zon.

26 juni - zondag: Split

Na het ontbijt stappen we op de fiets naar Split. Het is ruim 8 km naar het oude centrum. De heenweg heeft veel vals plat en 2 flinke afdalingen. Volop in de remmen dus. Uiteraard is het terug andersom: 2 flinke klimmen, maar bijna zonder te trappen het laatste stuk naar de camping. In Split merken we dat we het reisboekje (weer) zijn vergeten. We gaan dus eerst naar het VVV voor een goede plattegrond met daarop de hoogtepunten. De oude binnenstad is ontstaan in en rondom het paleis van Diocletianus en is uit de 3e eeuw. Het is een van de best bewaarde paleizen uit de Romeinse tijd. Joop gaat alleen in de kelders kijken. Er mogen n.l. geen honden naar binnen. We zien de mooie Domniuskathedraal, de zilveren, gouden, koperen en ijzeren poort. We lunchen achter de oude tempel op een leuke binnenplaats, wat de oudste pizzeria van Split moet zijn. De oude resten binnen de muren van het paleis zijn indrukwekkend. Om 12 uur wordt er nog een klein toneelstukje opgevoerd met de keizer Diocletianus en zijn keizerin. Dat was wel even grappig om te zien. Om 3 uur zijn we terug op de camping. We nemen een frisse duik en genieten daarna nog van de zon met een boek. Dan komen er vliegtuigen en helicopters vlak over vliegen om water uit de zee te halen. Ze vliegen af en aan, er is dus dichtbij een flinke brand. Het houdt na een uurtje op en de brand zal wel grotendeels zijn geblust. 's Avonds ruiken we nog een behoorlijke brandlucht. Geen lekker idee.

27 juni - maandag: Split - Maribor  504 km

We zijn vroeg wakker, de zon staat pal op de camper, dus moeten we er wel uit. Na een kop thee en een broodje tankt Joop water bij en loost het vuile water.  Om half 9 rijden we weg. Onze bestemming vandaag is Maribor in Slovenie. Dat is ruim 500 km. We nemen 2x een half uurtje rust en om half 4 zijn we in Maribor. De camperplaats uit de Bordatlas van TomTom blijkt niet goed te zijn ingevoerd. We komen bij een particulier op het terrein uit, wat niet de bedoeling was. We gaan dus naar de volgende camperplaats, camping Kekec. Het is een kleine camping onderaan bij de kabelbaan van Pohorje. Het is niet druk, de receptie is onbemand, maar een briefje vertelt ons dat we welkom zijn en een plekje kunnen uitzoeken. Even later komt de eigenaar en sluit het stroom aan en vraagt om de paspoorten. Als hij ze terug komt brengen nodig ik hem uit om met ons een biertje te drinken. Hij geeft ons allerlei info. Hoe we het beste de stad in kunnen fietsen, dat er een festival in de stad is, waar we het beste kunnen eten en waar de supermarkt is. Een enthousiaste kerel. De camping bestaat pas 2 jaar en het veld naast ons, is pas 3 weken geleden aangelegd. Hij is met Acsi en Adac in gesprek over vermelding in de gidsen, maar het kost allemaal veel geld. Wij zeggen hem dat als hij met de Asci-card mee gaat doen hij volgend jaar veel Hollanders zal krijgen. 's Avonds eten we bij restaurant Merano, aanbevolen door de campingbaas, en 100 m van de camping. Heerlijk eten en heerlijke wijn.

28 juni - dinsdag: Maribor
We zijn al erg vroeg wakker, maar hebben nog geen zin om op te staan. Buiten is het bewolkt. Ik pak m'n boek en ga lekker lezen. Tegen 9 uur komt de zon erdoor en gaan we er uit. Rustig ontbijten en daarna op de fiets naar Maribor. Het is 6 km zonder stijgen en dalen, dus een eitje. Maribor is een leuke studenten- en wijnstad aan de Drava. Mooie winkels, ik koop een korte broek in de uitverkoop. Verder zien we de oudste druivenstruik ter wereld en een mooie kathedraal en basiliek. Wat een verademing om hier een kerk binnen te gaan. Zonder entree, zonder schreeuwende reisleiders en kwekkende toeristen. We fietsen op de terugweg nog even naar de kabelbaan en denken dat we wel naar boven kunnen lopen morgen. We nemen nog een ijskoffie op het terras. De goedkoopste tot nu toe ;-))
's Avonds eten we heerlijke zigeunergoelasj in restaurant Merano.

29 juni - woensdag

Het is nog steeds schitterend weer. Helderblauwe lucht en 30 gr. ofzo. Om half 10 beginnen we aan onze wandeling de berg op. We proberen een wandelpad te vinden, maar het is niet aangegeven. We lopen dus niet helemaal goed, maar komen wel bij de stoeltjeslift en rodelbaan uit. Daar lopen meer mensen en kunnen we zien waar we heenlopen. Bij het eerste tussenstation drinken we koffie. Als we verdergaan denkt Joop een betere weg te vinden, dus gaan we uit elkaar. Squall loopt met mij mee, maar ik heb geen riem en geen water bij me en Joop is ondertussen verdwenen. Ik bel hem op en hij zegt dat de weg niet helemaal ging zoals hij dacht. Uiteindelijk komen we elkaar wel weer tegen. Maar ik vond het maar niks. Nog een uur behoorlijk klimmen en dan zijn we boven. We eten een broodje, drinken wat en kopen nog 1,5 liter vruchtensap in een klein winkeltje. Gelukkig maar want we moeten nog 1,5 uur naar beneden lopen. De afdaling is behoorlijk steil en gaat niet echt makkelijk. Het laatste stuk gaat door het bos en is niet meer zo steil. We komen uit bij het begin van de kabelbaan. 's Avonds gaan we met de fiets de stad in om bij het Lent festival te kijken. Hier zien we nauwelijks toeristen. Het is alleen de plaatselijke bevolking en studenten. We eten in één van de tenten en drinken diverse mooie wijnen tijdens een wijnproeverij.

30 juni - donderdag: Maribor - Mainstockheim  652 km

We staan op tijd op en vertrekken om half 10. Joop probeert een leuk lampje meenemen, maar dat lukt niet. Hij is wel afgebroken, helaas. In Oostenrijk begint het te regenen. We zien veel tunnels en veel regen. In Duitsland wordt het droog. Iets ten oosten van Wurzburg ligt Kitzenheim. Daar schijnt een leuke camperplaats te zijn. Helaas is het er helemaal vol. Vijf km verder zijn nog 2 camperplaatsten en in Mainstockheim vinden we een leuk plekje aan de Main. Het is droog en zonnig en we kunnen zelfs buiten eten. Het is een erg leuke camperplaats aan de Main.

1 juli - vrijdag: Mainstockheim - Bacharach  237 km

De laatste dag van de vakantie. Het regent als we wakker worden. Bah, lekker blijven liggen dus. We wilden vandaag in de omgeving wat gaan fietsen, maar door de regen hebben we daar weinig zin in. We gaan verder naar het noorden. We hebben een camperplaats in Oberwesel op het oog. We nemen een route van de snelweg af, langs de Main. Onderweg krijgen we erg slecht weer. Dikke hagelstenen. Als we onder Frankfurt  de snelweg oprijden, gaat de zon weer schijnen. Net voor Oberwesel, in Bacharach is ook een camperplaats. Het ligt prachtig aan de Rijn, maar we zijn iets te laat; alle plaatsen direct aan de Rijn zijn bezet. Wij staan in de 2e rij en dat is ook niet verkeerd. Bacharach is een heel leuk plaatsje met een burcht waarin een jeugdherberg in is gevestigd. We lopen er 's middags heen. Er zijn veel wijnhuizen, maar als we willen proeven, zijn ze gesloten. 's Avonds eten we schnitzel en forel in het stadje.

2 juli - zaterdag: Bacharach - Scherpenzeel  345 km

Het laatste stuk naar huis rijden we via de A61. We zijn 1 maand weggeweest, hebben 4201 km gereden en heel veel gezien. In Scherpenzeel is alles gelukkig goed. Het opruimen kan beginnen.

5 reacties op “Week 4

1. Goede avond,

Ik ben Yvonne en mijn man heet kees.
    Wij hebben een camper en vinden het heerlijk om erop uit te trekken. wij hebben een hymer Swing met alkoof.de motor is 2500 diesel helaas geen turbo we zijn hier zeer blij mee.
    Maar ik weet niet of we ook inderdaad makkelijk naar Slovenië kunnen reizen qua motor inhoud?
    ons plan was om deze zomer 4 weken te gaan trekken naar het zuiden en dan ongeveer naar Slovenië.
    ik was wat aan het rondkijken op internet en toen kwam ik bij uw vakantie verhaal terecht.
    geweldig dit is nu echt erop uit trekken met de camper en wat bent u op mooie plekken geweest en dan de verslagen kort en duidelijk mooie foto’s erbij.
    Bedankt dat wij ook even een kijkje mochten nemen met u op vakantie.

Groeten Yvonne en kees,

Succes met uw camper en nog vele veilige kilometers

• Bedankt voor jullie leuke reactie. Veel plezier met jullie camper. Mij lijkt het geen probleem jullie Swing naar Slovenie te rijden. Misschien niet in turbostand de bergen door, maar iets rustiger is vaak ook geen probleem.

Groet,
      Joop en Jodie

2. Net dit verhaal gelezen, omdat ik iets zocht over Slevenië en Kroatië. Heerlijk geschreven. Het leest lekker weg en dan lees je door zonder weg te klikken. Complimenten. Ik ga jullie bij onze links zetten, omdat ik de site danmakkelijk kan vinden.

Groeten

Loes

3. Net dit verhaal gelezen, omdat ik iets zocht over Slovenië en Kroatië. Heerlijk geschreven. Het leest lekker weg en dan lees je door zonder weg te klikken. Complimenten. Ik ga jullie bij onze links zetten, omdat ik de site dan makkelijk kan vinden.

Camperikelen.nl

4. Wij gaan deze zomer waarschijnlijk vr twee weken naar kroatie.
    Vlot geschreven reisverhaal met mooie foto s … leuk !!