2013 – Rondreis Spanje en Portugal – Week 1

Portugal week 1
Woensdag 22 mei - Dag 1
Scherpenzeel - Sézanne: 470 km

We worden uitgezwaaid door beide buurvrouwen als we om 10:00 u vertrekken. Iets later dan gepland, maar wat maakt het uit. We hebben vakantie. We rijden via Utrecht - Breda - Antwerpen - Brussel -Charleroi en zo duiken we Frankrijk in. Bij Antwerpen hebben we rond half 12 enig oponthoud. Het is er erg druk. Maar een half uur later zijn we er doorheen en tuffen we verder. We rijden via de N 51 naar Reims. In Sezanne stoppen we. Het is inmiddels kwart over 5 en hebben dorst en zin in een biertje. Op een parkeerplaats in het dorpje mogen campers gratis staan. een prima plek. Het zonnetje schijnt de camper in en Squall ligt heerlijk op een stukje groen te kijken naar alle voorbijgangers. 's Avonds hebben we in la Croix d'Or, een restaurant om de hoek een menuutje gegeten.

23 mei - Dag 2
Sézanne - Oradour: 441 km
Het heeft vannacht veel geregend. Gelukkig is het droog als we vertrekken. Het blijft op een paar spatjes na de hele route droog en soms komt de zon er zelfs door. We rijden via Sens - Montargis- Gien - Vierzon -Limoges naar Oradour sur Glane. Vanaf Vierzon is het een tolvrije snelweg, dan schiet het lekker op. In Oradour is een mooie camperplaats en Joop wilde hier altijd al een keer heen vanwege de oorlogsgeschiedenis. Het stadje is op 10 juni 1944 compleet verwoest als vergelding op de landing van de geallieerden in Normandië. We lopen naar het memorial en van daaruit is het dorp te bereiken. Het is een bijzondere gewaarwording. Het hele dorp is in dezelfde staat gebleven zoals het in 1944 is verwoest. Er zijn 642 mensen vermoord, waaronder 193 kinderen. Daarna zijn alle huizen van het dorp in brand gestoken. We lopen door de verlaten straten. Het is aan het einde van de dag heel erg rustig, zodat het helemaal indrukwekkend is. Naast het verwoeste dorp is het nieuwe dorp Oradour gebouwd. Het lijkt me erg vreemd om altijd naast het dorp te wonen waar je voorouders hebben gewoond en zijn vermoord.
Als we teruglopen naar de camper zien we een gigantische donkere lucht op ons af komen en het lukt net niet om droog te blijven.
Omdat het koud is, 11 gr., maken we boerenkool met chemische worst uit  het kerstpakket van de P.V. van de gemeente Zeist. Gelukkig hebben we er een goede fles wijn bij.
24 mei - Dag 3
Oradour - Biarritz: 396 km
Het is bitterkoud als we 's morgens boven de deken uitkomen. Maar we hebben goed geslapen. Het is een hele rustige camperplaats. Op 20 min loopafstand is een supermarkt, maar dat laten we even zitten. We ontbijten met crackers ipv stokbrood. De route gaat vandaag richting de Spaanse grens. Het is bijna helemaal 4 baans. Onverwacht moeten we 2x tol betalen, zonder dat TomTom of de ANWB ons dat heeft verteld. Een spiksplinternieuwe snelweg, waar hier en daar zelfs nog aan wordt gewerkt. Via Bordeaux gaat de A63 tot aan Biarritz. Hier stoppen we. Een mooie camperplaats ligt op loopafstand van de zee. We kunnen voor het eerst deze vakantie buiten zitten. De zon is warm. Helaas is het van korte duur. De wolken verschijnen en er steekt een flink windje op. Weer naar binnen dus. We gaan toch nog een stukje lopen langs het strand. Het ziet er prachtig uit met wandelpaden en parkjes. Jammer dat het weer zo k.. is.
25 mei - Dag 4
Biarritz - Burgos: 266 km
Het heeft vannacht opnieuw geregend. Maar als we vertrekken is het droog. We hebben mazzel, de bakker komt op de camperplaats langs en er is niemand geweest op het staangeld op te halen. Normaal is dat 10,00 euro. Tegen 10 uur gaan we verder. Oeps, de zon schijnt, dat ziet er goed uit. Het eerste stuk rijden we langs de zee, maar vanaf de Spaanse grens nemen we een stuk tolweg, om wat op te schieten. De zon is weer weg en het regent af en toe. Om 2 uur komen we in Burgos aan. Eerst rijden we de stad in naar een parkeerplaats, waar je met de camper mag blijven staan. Maar we de plek niks om te overnachten en rijden iets verder naar camping Fuentes Blancas. Vandaar is het heel leuk naar de stad te fietsen. Langs de Armanzon ligt een prachtig wandel- en fietspad. In 15 min. zijn we midden in de stad met de geweldige Kathedraal. We lopen omhoog naar het Castello, waar we een prachtig uitzicht hebben op de stad en omgeving. Het weer is hier een stuk beter. De zon schijnt en de lucht is blauw. Alleen de temperatuur blijft wat achter. Maar we zijn er blij mee. Terug bij de camping trekken we een flesje rosé open en genieten we heerlijk van de zon.
26 mei - Dag 5
Burgos - Salamanca: 242 km
Het was vannacht extreem koud. Volgens andere campinggasten met een personenauto waren de ruiten bevroren. Als wij tegen 9 uur ontbijten is het ook nog maar 5 gr.
We rijden vandaag door naar Salamanca. Dat hebben we gisteravond besloten, omdat het in Noord-Spanje en Noord Portugal de komende dagen fris blijft, zakken we nu eerst af naar het zuiden en willen dan via Portugal weer naar boven klimmen. Salamanca dus. We komen op de camping aan (Don Quichot) en is is 23 graden. Eindelijk warm. De korte broek kan aan en we klimmen op de fiets richting de stad. Er is een fietsroute langs de rivier, maar de paadjes zijn zo smal en begroeid en soms zo dichtbij de rivier, dat het behoorlijk manoeuvreren is, zeker met Squally achterop. We besluiten de terugweg via de gewone route te gaan. Maar de stad is de moeite waard. De historische binnenstad met het Plaza Major en de schitterende Kathedraal staat op de Werelderfgoed lijst van Unesco. Helaas is er geen tijd om de hele stad te bekijken. De lucht ziet er dreigend uit en we moeten de weg naar de camping nog terugvinden. Gelukkig valt het mee en zijn we snel terug op de camping. Het blijft droog.
27 mei - Dag 6
Salamanca - Cacéres: 209 km
Het was eindelijk weer een normale nacht, al is het s' ochtends nog maar 8 gr. We trekken weer een stukje zuidelijker, naar Cacéres. Het is een schitterende route eerst door de Spaanse hoogvlakten, daarna door de bergen met sneeuwtoppen. Later weer door het stroomgebied van de Taag. Het lijkt  soms net alsof we in Zuid-Afrika rijden. In Cacéres is een rustige parkeerplaats waar we mogen overnachten. Eerst genieten we van de heerlijke warme zon en aan het eind van de middag lopen we de stad in. De oude, historische stad in ommuurd en ligt iets hoger dan het nieuwe deel. Het zijn prachtige, kleine straatjes met poorten, torens en mooie pleintjes. Er zijn overblijfselen van de Romeinse tijd maar ook de Moorse invloeden zijn zichtbaar. De oude stad staat ook op de Werelderfgoed lijst van Unesco. Er zijn weinig toeristen en we slenteren door de straatjes heen. 'S avonds eten we in een van de vele restaurantjes van de stad.
28 mei - Dag 7
Cacéres - Evora: 199 km
Iets na 10.00 u vertrekken we. We rijden weer een mooie route naar de grens met Portugal. Mooie zwarte en bruine koeien met kolossale horens liggen in het uitgestrekte landschap tussen de bomen. Een heerlijk koeieleven hebben zij. Ook hier zien we weer veel ooievaars nesten met ooievaars. Nog net voor het middaguur bereiken we de grens van Portugal. Hier gaat de tijd een uur achteruit. Het is nog lekker vroeg dus. In Evoramonte maken we een klein uitstapje naar het kasteel. Hier heb je een schitterend uitzicht over de omgeving. Er staat een fris windje boven op de berg en de weg er naar toe is erg smal. Maar het gaat allemaal net omdat er geen ander verkeer is.
In Evora is een Acsi camping, 2 km buiten de stad. We zoeken een plekje en omdat we geen brood hebben en op de camping geen winkel is, maak ik pasta al pesto. Met een glaasje rosé erbij. Dat is echt vakantie op de dinsdagmiddag. Om een uur of 4 fietsen we de stad in. En ook Evora is Werelderfgoed. Prachtige pleintjes, kleine straatjes, een middeleeuwse Kathedraal (Sé) en een bijzonder Aquaduct uit de 16e eeuw sieren de stad. Op het centrale Praca do Giroldo zitten we tijdje te genieten van de zon, een biertje en alle levendigheid om ons heen. 'S avonds koelt het wel behoorlijk af. We gaan daarom maar lekker in de camper zitten.
29 mei - Dag 8
Evora - Silves: 207 km
Het plan was eigenlijk om vandaag een dagje te luieren en te zonnen bij het zwembad. Met het weer betrekt, de blauwe lucht is in korte tijd verdwenen achter dikke wolken en met de frisse wind erbij is het net te koud. We besluiten om verder te trekken, nog een stukje zuidelijker, naar de Algarve.
In het binnenland ligt het plaatsje Silves. Op een grote parkeerplaats staan meer campers. We parkeren hier en het lijkt ons een mooie overnachtingsplaats. Het is warm, zo'n 25 gr. De hele middag blijven we lekker in de zon met een boekje en een biertje. Aan het eind van de middag lopen we het plaatsje in. Silves was vroeger de hoofdstad van de Algarve en het stond op de berg als onneembare vesting. De rode zandstenen muren hiervan staan er nog. Het is een paar keer in handen geweest van de Moren en dat zie je nog aan de typische stijl van sommige huizen en kerken  Maar deze invloeden zullen in meer plaatsen in de Algarve zichtbaar zijn. Verder is het een rustig stadje met leuke straatjes en terrasjes. Het enige nadeel is dat er overal honden los lopen en met Squall aan de lijn is dat heel vervelend. Joop heeft heel veel honden bij ons vandaan moeten houden.  's Avonds grillen we een paar worstjes op de bbq en genieten we nog lang van de avondzon.

3 reacties op “2013 – Rondreis Spanje en Portugal – Week 1

1. wat een mooi verslag en wat een prachtige foto’s.
    Wij zij van plan om begin oktober ongeveer 5 weken met de camper naar Spanje en Portugal te gaan, dit wordt onze eerste grote rondreis met onze camper in het najaar.
    Tot nu toe steeds in de zomer met de caravan getrokken, maar de camper voelt toch heel anders.
    Jullie nog veel reis plezier.
    groetjes Nelly

• Wat grappig Nelly,
      Wij gaan vanaf 20 oktober 2016 met onze omgebouwde Landrover Ambulance via Portugal en Spanje naar Marokko.
      Mochten jullie tips hebben voor Portugal, graag! Jullie kunnen ons vinden via facebook: amsterdamhuis
      Goeie reis!
      Peter en Marian

• Hoi Marian,
        Wij zijn terug van een rondreis door Frankrijk. Nog net op tijd om je berichtje te zien. Heel veel plezier en een hele goede reis naar Spanje en Portugal. De meeste tips en tricks zijn te lezen op de site.