Week 2

Portugal week 230 mei - Dag 9
Silves - Lagos: 37 km
Het is 's morgens heerlijk rustig op de camperplaats. Joop haalt in de nabij gelegen supermarkt broodjes en we eten buiten. Ook drinken we nog even koffie en eigenlijk is het plekje zo mooi dat we willen blijven. Maar er is niet zoveel te doen hier, dus rijden we verder richting de kust. Het is maar een half uur rijden en dan zijn we in Lagos. We rijden door naar de camping, net iets buiten het plaatsje, richting Luz. Er is ruimte genoeg en de rest van de dag besteden we aan lezen, eten en drinken. Op de camping staan op het hoger gelegen gedeelte veel bungalowtjes. We lopen er met Squall naar toe en hebben een prachtig uitzicht over de zee. Daarna fietsen we naar Luz, dat echt aan zee ligt, zo'n 2,5 kilometer van de camping. We zijn bijna op het zuid-westelijkste puntje van Europa.
Als we terugkomen kunnen we nog tot een uur of 7 buiten in de zon zitten. Daarna wordt het te koud. Ondanks de heerlijke zon is de temperatuur 'maar' 21 graden of zo en staat er een fris windje. We kunnen dus helaas niet buiten eten.
31 mei - Dag 10
Lagos: 0 km
Vandaag blijven we in Lagos op de camping staan. De 1e dag in 1,5 week dat we niet verder rijden. Wat wil je ook, zuidelijker kan bijna niet. Ja, nog een klein stukje naar Cabo de sao Vincente. Maar dat willen we zondag doen. Voor een paar dagen blijven we hier. Het is warmer dan gisteren en er staat minder wind. We blijven op de camping en vermaken op prima in de zon met lezen. 's Middags fietsen we naar Lagos. Squall blijft in de camper. We hebben voor een plaats onder de bomen gezorgd, dus de camper staat voor hem lekker in de schaduw. Vanaf de camping is er een leuke weg binnendoor, die uitkomt bij de golfbanen van Lagos. Daarna fietsen we door tot de haven en is het even zoeken naar de historische stad. We vinden uiteindelijk het VVV en met een plattegrond komen we een stuk verder. In Lagos was ooit de allereerste slavenmarkt van Europa. In het museum, waar ook tegelijk toegang wordt gegeven naar de prachtige kerk Santo Antonio, worden ook archeologische vondsten getoond. Helaas sluit het om 17:00 uur. We zijn te laat. Wel lopen wel door de mooie kleine straatjes, waarbij de klinkers prachtige zeemotieven hebben. Ook komen we op het plein waar de slavenmarkt was en het beeld van Hendrik de Zeevaarder. Deze Hendrik heeft een belangrijke rol gespeeld in de Portugese ontdekkingsreizen en Lagos was de uitvalbasis. Terug op de camping is het nog lekker. We eten vanavond buiten. Als de zon achter de bergen is, moeten we wel naar binnen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
1 juni - Dag 11
Lagos: 0 km
De 3e dag in Lagos. Opnieuw prachtig weer en s'middags gaan we weer op de fiets naar Lagos. We fietsen naar Praia de Ana, één van de prachtige stranden tussen de rotsen en inhammen. We lopen bovenlangs richting de boulevard. Daarna moeten we natuurlijk ook even op zo'n mooi strandje zonnen en het water in. Het water is ijskoud, dus we komen niet verder dan wat aan de kant staan. Daarna fietsen we naar Ponte da Piedade. Dit is het uiterste puntje van Lagos en daar heb je een schitterend uitzicht over de kustlijn van de Algarve. Ook kun je hier met een bootje door de grotten. Maar dat doen we niet, we hebben vanaf de kant ook een prachtig zicht op de grotten.
We besluiten een hapje te gaan eten in het centrum. We vinden een typisch Portugees restaurant o Pescador (uit de gids van National Geografic), waar Jodie gegrilde sardientjes eet en Joop overheerlijke mosselen. Een aanrader!
2 juni - Dag 12
Lagos - Sagres: 40 km
Vandaag verlaten we Lagos. Het is nog steeds onbewolkt. Het doel is een Acsi camping in Sagres, vanwaar we de zuidelijkste en zuid-westelijkste punten van Europa kunnen bekijken. De camping ligt in een pijnbomenbos. We vinden een mooi plekje met zon en schaduw. Het is er muisstil. Wat een rust. S'middags laten we Squall in de camper en fietsen wij naar Sagres. Eerst kijken we bij de haven en dan bij het Fort. Hier heeft Hendrik de Zeevaarder, volgens sommige historici, de eerste zeevaartschool gehad. Het is een zeer strategisch punt, van hier uit kon men de vijandelijke schepen van ver aan zien komen. Het fort kon de Portugese kust beschermen tegen ongenode gasten vanuit Afrika. We lopen binnen het fort ongeveer 1,5 km over het schiereiland. S'avonds genieten we van de heerlijke avondzon en roosteren wat op de barbeque.
3 juni - Dag 13
Sagres: 0 km
We blijven vandaag nog een dag in Sagres om s'middags naar de Cabo sao Vincente te fietsen. Deze kaap is het meest zuid-westelijkste puntje van Europa en de schepen die vroeger de wereld over gingen zagen deze punt als het laatste stukje van Europa. Met de fiets is het vanaf de camping ongeveer 4 km over een rustige weg. Alleen campers en toeristen die naar de kaap rijden en weer terug, komen we tegen. Vandaag zijn we op het aller zuidelijkste puntje van Europa geweest. Morgen gaan we verder, maar dan weer naar boven, naar het noorden.
4 juni - Dag 14
Sagres -  Lago del Santo André: 169 km
We verlaten Sagres weer om naar het noorden te gaan. We willen eerst naar Lissabon maar vinden het te ver in 1x, dus rijden we vandaag de helft. We rijden een prachtige route binnendoor via Vila de Bispo, Aljezur, Odeceixe, Cercal en Santiago do Cacem. We komen door een gebied met veel kurkeiken en geweldige uitzichten. In Santiago stoppen we voor de Romeinse ruïnes van Mirobriga. Het zijn bijzondere ruïnes uit de 1e en 2e eeuw en heel mooi wat er allemaal zo goed van over is gebleven. Bovendien liggen ze  in een natuurlijke omgeving prachtig op een heuvel tussen de cipressen en olijfbossen. Het is heerlijk om daar een beetje rond te dolen. Vanaf Santiago is het maar een half uurtje rijden naar Melines, waar aan het strand een camperplaats is. Het is een mooi plekje, maar we staan er als enige camper. Als na 1,5 uur er geen campers zijn bijgekomen vind ik het niet goed voelen. Er is geen bewoning alleen 3 restaurants. Als die gaan sluiten staan we er vannacht helemaal alleen. We besluiten toch maar naar een camping te gaan, 8 km terug. De receptie is al gesloten maar een portier laat ons er in. Een gigantische camping die prachtig ligt aan het Lago del Santo André.
5 juni - Dag 15
Lago del Santo André - Lissabon: 150 km
Vanaf de camping in st. André rijden we in 1 x door naar Lissabon. Via de tolbrug 25 april komen we aan op een parkeerplaats aan de Avenuda Brasilia naast een haven aan de Taag. Hier staan meerdere campers en je mag er overnachten. Het is in de  wijk Belem waar al veel te zien is. We fietsen naar Torre de Belem en komen langs een mooi kunstwerk aan de Taag. De Torre is gebouwd in de 16e eeuw om te beschermen tegen de Engelse en Nederlandse piraten. Oorspronkelijk stond de toren in het midden van de Taag maar na de aardbeving in 1755 staat het tegen de oever aan. Het is een prachtig bouwwerk met diverse bouwstijlen. Vooral de loggia in Venitiaanse stijl is prachtig. Hierna fietsen we de stad in. Er is een prachtige fietsroute langs de Taag die uitkomt bij Praca de Commerca in het midden van de stad. Vlak na de brug zijn tientallen restaurantjes en we besluiten een pizza te eten. In het boekje staat een wandeling door de wijk Alfama. Het begint bovenaan bij het Castello do Sao Jorge waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Daarna lopen we via kleine straatjes en trappetjes naar beneden. Niet alle straatjes zijn even mooi. Sommige zijn afgetimmerd met golfplaten en dat doet erg armoedig aan. Maar er zijn ook leuke pleintjes en mooie kerkjes. Aan het eind van de middag zijn we moe en gaan terug naar de camper.  S'avonds maken we nog een wandeling door Belem en lopen lang het prachtige Mosteiro dos Jerónimos en komen we langs de beroemde bakkerszaak Pasteis de Belem. Hier worden de lekkerste pasteis van Lissabon gemaakt, een custardtaartje met filodeeg. Normaal staan er rijen te wachten, maar het is 8 uur s'avonds en we kunnen zo doorlopen. We eten al een taartje op straat op, ze zijn nog warm en in de camper nog een bij de koffie. Ook doen we er 2 in de vriezer voor Jindra.
6 juni - Dag 16
Lissabon: 0 km
Het is vandaag bewolkt. We blijven nog een dag in Lissabon en gaan vanochtend samen  de stad in, zonder Squall. We lopen van Praca de Commercio naar Praca don Pedro IV. We komen langs de Elevador de Santa Justa. Deze lift is door een leerling van Gustave Eiffel ontworpen in de neogotische stijl van rond 1900. Vroeger was via een brug vanuit de lift de hoger gelegen wijk  Bairro Alto te bereiken, maar volgens het boekje kan het niet meer dus lopen wij via de trappen omhoog.
We komen uit bij de Igreja de São Roque, een Jezuïtische kerk met een ingetogen gevel en een goud overladen barok interieur.
De binnenzijde bestaat voornamelijk uit prachtige kapellen. De meeste bijzondere kapel is de Capela de São João Baptista. Dit is een van de duurste kapellen ter wereld. Het is in Rome gemaakt en door de paus ingezegend.
Een ander pronkstuk is het beschilderde plafond met een voorstelling van de Apocalyps.
Maar we zien ook veel azelejos terugkomen in de kerk.
We lopen door leuke straatjes en kijken bij het prachtige art-deco café Brasileira. Op het terras is een beeld van de dichter Fernando Pessoa die hier veel schijnt geweest te zijn.
Terug via Praca dom Predro naar Praca Figueira waar allerlei kraampjes zijn met eten en drinken. Bij het drukste kraampje hebben ze heerlijke broodjes met rauwe ham en verrukkelijke kaas. We kopen een broodje en biertje en eten het op in de buitenlucht. Het is inmiddels wel wat frisser geworden en ik ben blij dat ik m'n spijkerjasje in de fietstas heb gedaan, zodat ik die op de fiets terug aan kan doen. S'middags blijven we bij de camper en als we Squall uitlaten, lopen we de kerk van Mosteiro dos Jerónimos nog even binnen waar de ontdekkingsreiziger Vasco di Gama en de dichter Luis vaz de Camoes begraven liggen. We komen ook weer langs het Pasteis de Belem en nemen weer van die heerlijke taartjes mee naar de camper.