Week 3

Portugal week 37 juni – Dag 17

Lissabon – Coimbra: 114 km
Het heeft vannacht geregend, maar ’s morgens schijnt de zon. Helaas niet voor lang. We rijden Lissabon uit richting Coimbra. We wilden eigenlijk nog een nachtje in Nazaré gaan staan als tussenstop op de weg naar Coimbra, maar het weer is daar ook niet goed, dus rijden we direct door naar Coimbra. Het eerste deel vanaf Lissabon is een saaie route door voornamelijk industriegebieden en winkelcentra. Veel rotondes en stoplichten. Ook is er veel vrachtverkeer op deze route. Maar ja, het regent toch, een buitenactiviteit zit er nu ook niet in. We stoppen nog wel in Batalha. Hier staat een prachtige abdij/klooster Mosteiro Maria da Vitória (staat op de werelderfgoedlijst). Het klooster werd gebouwd ter ere van de overwinning van de Portugezen op de Castillianen in 1385 in opdracht van de koning en er werd bijna 2 eeuwen over gedaan.Het klooster is een van de mooiste gebouwen in laatgotische- en Manuelstijl in Portugal. Bij het Graf van de onbekende soldaten in de kapittelzaal staan continu twee militairen op wacht. In een van de kapellen staan de tombes van koning João I en zijn vrouw Phillippa van Lancaster en daar is hij weer: hun zoon prins Hendrik de Zeevaarder. Het meest bijzondere is de Capelas Imperfeitas (Onvoltooide Kapel) aan de achterkant van de kerk. Koning Duarte I gaf opdracht een pantheon te bouwen voor de familie, maar de kapel is nooit afgemaakt en er zit geen dak op. Wel staan hier de tombes van de koning en zijn vrouw in de open lucht.
In Batalha is trouwens ook een camperplaats met voorzieningen. Wij parkeren hier wel maar gaan dan door naar een camping in Coimbra waar het bijna de hele middag regent. Pas op de avond wordt het droog.
8 juni – Dag 18
Coimbra – Coimbra 6 km
Het is gelukkig droog geworden en we blijven niet op de camping staan. Het is wel mogelijk met de fiets of bus de stad in de gaan, maar in de stad in het Parque Verde aan de rivier is een camperplaats en dan kun je zo de stad inlopen. Ik heb op de camping een paar wassen gedraaid en bijna droog gekregen. We rijden dus naar de camperplaats en lopen samen de stad in. Coimbra is de vroegre hoofdstad van Portugal met als grote bezienswaardigheid de universiteit die boven aan de stad ligt en de stad een prachtig aanzicht geeft. Wij lopen eerst de lage stad in met een mooie winkelstraat en aan het eind staat een prachtige kerk uit 1131, de Santa Cruz. De wanden zijn bijna helemaal met azelejos bekleed.  Ook het cafe restaurant dat aan de kerk vast zit is prachtig.
Vandaag is er naast de kerk een klein marktje waar traditioneel geklede mannen en vrouwen de heerlijkste gerechten verkopen. Ik probeer een tonijnsalade en een kikkererwtensalade met inktvis. Joop probeert ook een paar hapjes die er lekker uitzien, maar we weten niet precies wat het is. Daarna lopen we omhoog en bij de oude kathedraal, Sé Velha, de oudste kathedraal van Portugal, is een middeleeuwse markt aan de gang, waar wordt gedanst, gezongen en met heel veel eten. Op vuren wordt vlees en vis geroosterd en in grote kookpotten soep gemaakt midden op straat. Het is erg leuk en gezellig. Ook hier moeten we even een broodje kopen en dan lopen we naar boven naar de universiteit. We kopen entreekaartjes en dan kunnen we alles bekijken. De prachtige kapel en de hele bijzondere bibliotheek, volgens het boekje misschien de weelderigste bibliotheek ter wereld. De boeken worden 1x per jaar stuk voor stuk met een penseeltje afgestoft.
Na al dat moois te hebben bewonderd dalen we weer af naar de lage stad en gaan we terug naar de camper en Squall. S’middags lopen we met Squall nog een stukje naar het oude klooster Santa Clara. Maar met een hond mag je niet naar binnen, dus zien we alleen de buitenkant. Op 1 flinke bui na, toen we in de Bieb waren, is het droog gebleven. Prima!
9 juni – Dag 19
Coimbra – Porto: 122 km
De dag begint met regen. We gaan uit Coimbra weg richting Porto. Op camping Orbitur Madalena vinden we mooi plekje, maar helaas bij het rechtzetten, ziet Joop een boompje over het hoofd dat Jodie  ook niet zag omdat zij aan de andere kant staat aan te wijzen en oeps … dan hangt de halve bumper achter de auto los. Gelukkig is het droog en komt af en toe de zon er door. Joop gaat als camper-reparateur aan de slag en Jodie doet de was. Na een paar uurtjes zit de bumper er weer aan en doen zelfs alle lichten het weer.
Aan het eind van de middag lopen we even naar het strand, zo’n 200 m van de camping. Het is er uitgestorven. We eten lekker en voordelig in het restaurant van de camping.
10 juni – Dag 20
Porto: 0 km
Vandaag gaan we op de fiets naar Porto. Het is bewolkt maar droog. Squall blijft in de camper. Er is een mooi fietspad (11 km) helemaal langs de kust dat uitkomt bij de ponte Dom Luiz I. Deze brug is ontworpen door een leerling van Gustav Eiffel.
We gaan met de funiculaire naar de hoger gelegen delen van de stad. We maken een  wandeling door het historisch Centrum van Porto dat op de werelderfgoedlijst van de UNESCO staat. maar het is beslist geen openluchtmuseum. We wandelen langs de hoogtepunten van het werelderfgoed, veel kerken en mooie pleinen. We komen mooie kleine winkels tegen, zoals de Lello boekwinkel en bijzondere cafés zals het cafe Majestic. Natuurlijk lopen we door de kleine straatjes van de wijk Ribeira en op veel punten staan we stil om weer een foto te maken van een adembenemend uitzicht. Volgens Jindra moeten we niet gaan eten bij een van de vele restaurantjes onder aan de brug. Het eten is te duur en niet goed. We gaan daarom aan de andere kant van de brug een hapje eten. We nemen een Portugees gerecht met rijst, tomaat en garnalen. We zijn er op het drukste tijdstip dus duurt het een tijdje voor we het krijgen, maar met een wijntje en de hapjes die we vooraf krijgen (maar wel moeten betalen) zitten we heerlijk op het terras. Tot slot fietsen we de berg op naar het porthuis Grahams. Hier krijgen we een rondleiding en een proeverij van de heerlijke portwijn. Het is moeilijk een keus te maken tussen de vele porthuizen, maar Jindra’s ervaring met Grahams was heel goed en het was inderdaad een hele leerzame en uitermate vriendelijke rondleiding. Natuurlijk kopen we wat voor thuis en fietsen daarna met hoge snelheid naar de camping, want Squall zal ons de hele dag wel hebben gemist. Nadat we hem hebben uitgelaten gaan we nog even de kantine in voor een biertje en wat internetten.
11 juni – Dag 21
Porto – Chaves: 190 km
Jodie is vroeg wakker,  het waait behoorlijk en het regent. Het is dus een nat gedoe op de camping. Alles heeft buiten gestaan vannacht en is nat! Bah, niet leuk. We hebben eigenlijk gisteren mazzel gehad dat het droog was in Porto. We gaan het binnenland weer in want daar is het weer beter. We  dubben welke route we gaan nemen, via Braga en Bom Jesus of via Amarante en  Vila Real. Het wordt de laatste. We hebben genoeg kerken en kloosters gezien. De snelwegen in Portugal zijn veelal tolwegen en op veel  van deze tolwegen kan alleen elektronisch worden afgerekend. Dat betekent dat je een kastje moet hebben of als toerist een pas moet hebben gekocht voor een aantal dagen. Dat hebben wij niet, dus het is goed uitkijken waar je wel mag rijden. Het is soms erg onduidelijk aangegeven en klopt niet met de routekaart van de ANWB of TomTom. Zo ook vandaag lijkt het als of we een tolweg oprijden. En omdat we het niet zeker weten gaan we er maar af en rijden we binnendoor. Het is een klein, maar mooi weggetje. De N15 is wat minder leuk. Deze weg is 28 km lang ontiegelijk slecht. Grote gaten en heel veel gerammel. Wel een goede weg om de gerepareerde bumper te testen. En de test is positief. De bumper zit er nog aan.
In Amarante eten we even wat en lopen we het oude stadje binnen. De 18e eeuwse brug en een 16e eeuws klooster zijn de belangrijkste bezienswaardigheden. Daarna rijden we een prachtig route naar Vila Real. We zien bergen helemaal begroeid met bloeiende brem. Een prachtig gezicht. We rijden een pas van 862 meter en helemaal dwars door de wolken. De pas over is het weer beter, meer blauwe lucht en oplopende temperatuur. Uiteindelijk komen we uit op een camping iets onder Chaves. Een mooie rustige camping. De zon schijnt en het is 25 graden. Just what we needed!!  Dat hebben we net nodig.
12 juni – Dag 22
Chaves: 0 km
Het is vandaag een prachtige dag. Geen wolkje aan de lucht en 25 gr. We staan op een hele rustige camping en gaan daar vandaag van genieten. We lezen, eten, zonnen en rommelen de dag door. Tegen zessen maken we een wandeling vanaf de camping. Er is een prachtig parkachtig gebied en diverse in- en uitheemse planten en ook zijn er diverse dieren, zoals pauwen, geiten, vogels, herten en zelfs hangbuikzwijntjes. Ze zitten in grote afgezette gebieden.  Vanaf een paar punten heb je een prachtig uitzicht.
Terug bij de camper maken we een koud flesje rosé open en grillen we een paar hamburgers. Een lekker rustig dagje.
13 juni – Dag 23
Chaves: 0 km
Het wordt een warme dag vandaag. We gaan samen op de fiets naar Chaves, Squall blijft in de camper die nu nog koel is. Het is 5 km fietsen, heuveltje op, daarna alleen maar heuvel af en dan zijn we er. Chaves is een kuuroord met bronnen van 73 gr. Ook heeft het een middeleeuws centrum en een Romaanse brug uit de 2e eeuw. Wel zijn er door de eeuwen heen aanpassingen gedaan maar de oorspronkelijke brug is echt oud. Ook zijn er een paar kerken uit de 12e eeuw en een donjon, waar een mooi uitzicht is over de omgeving. ’s Middags blijven we op de camping en aan het eind van de middag fietsen we nog naar een klein plaatsje Sao Baptista vlakbij de camping waar een oude kerk (nossa senhora sousa) staat. Het is een hele steile klim, maar gelukkig maar 3 km. Dat halen we net.
14 juni – Dag 24
Chaves – Braganca: 100 km
Van Chaves naar Braganca, via de N103, een prachtige route. We rijden kilometers zonder een auto tegen te komen. We rijden door veel  kleine dorpjes,  maar op de hele route komen we maar 1 rotonde tegen en 2 stoplichten in Vingais die allebei op groen staan. Op de route zijn prachtige vergezichten en heel veel bloeiende brem. In Braganca is een prachtige camperplaats achter de kasteelmuren van het oude stadje.
We zitten de hele middag lekker in de schaduw bij de camper en s’avonds gaan we uit eten bij het kasteel. Een cataplana (Portugees vispotje) met veel wijn, dan wordt het kasteel vanzelf verlicht.