Boedapest

Vrijdag 29 maart 2013

Het is vandaag Goede Vrijdag en de reis gaat naar Boedapest. We moeten om half 8 op Schiphol zijn. We parkeren de auto bij Veenendaal-de Klomp en nemen de 1e trein. In Utrecht ontmoeten we Ton en Mathilde, samen reizen we verder naar Schiphol. Het vliegtuig vertrekt op tijd en om goed 11 uur komen  we in Boedapest aan. We kunnen het bijna niet geloven, maar er ligt een behoorlijk pak sneeuw. En dat met Pasen. Brr, het is koud ook. Het sneeuwt niet meer, maar het is nu regen geworden. En niet te weinig. Joop heeft via internet een airportshuttle geregeld en deze brengt ons naar ons verblijf voor de komende vijf dagen, het Atrium Fashion Hotel. Als we de taxi uitstappen moeten we langs grote plassen water het hotel in. De kamers zijn nog niet in orde, dus we stallen de koffers in het hotel en gaan de stad maar in. Dikke laarzen aan en paraplu’s mee. En goed uitkijken waar je loopt, vanwege de vele plassen en grote gaten in de weg. We lopen eerst een stukje verkeerd, maar uiteindelijk lopen we de stad in en komen uit bij de prachtige Synagoge. Helaas is deze gesloten tijdens de Paasdagen. We gaan dan maar de kroeg in tegenover de synagoge, waar we wat eten en ons eerste (goedkope) biertje in Boedapest tot ons nemen. Er zullen er nog veel volgen. Als het buiten een beetje droog lijkt te worden, gaan we toch maar een wandeling maken door de Joodse Wijk. We bewonderen ook nog een orthodoxe Synagoge en lopen over de Paasmarkt. Maar door de kou en regen is het er niet echt gezellig  en ook niet druk. We komen uit bij de Donau en zien een leuke aanbieding voor een Dinercruise op zaterdagavond. Voor 25,00 euro varen we 2,5 uur over de Donau, krijgen we een drankje en een buffet en is er ook live muziek. We reserveren en zo is onze zaterdagavond in Boedapest al geregeld.
We lopen terug naar het hotel, waar onze kamers inmiddels klaar zijn. We nemen even tijd om bij te komen en ons op te knappen. ’s Avonds eten we in een cafeetje op de hoek. Het eten is niet duur, maar wel veel. En het smaakt lekker.

Zaterdag 30 maart

Na een prima ontbijt in het atrium van het hotel gaan we weer de stad in. Vlak bij hotel willen we een plein oversteken, maar dat mag niet. Het is afgezet, maar we begrijpen eerst niet waarom. We zien wel stapels staan met dozen, maar begrijpen even later wat er aan de hand is. Er staat een rij mensen te wachten op eten dat uitgedeeld zal gaan worden. Vermoedelijk voor de Pasen. De mensen staan lijdzaam te wachten. Hier is nog heel veel armoede. We lopen richting de Donau en onderweg komen we een prachtige binnenplaats en even zo mooie galerij tegen. Beiden zijn helaas niet onderhouden en er wordt niet veel meegedaan. Je kunt hier goed zien hoe mooi en rijk de architectuur van Boedapest is geweest.
Het is droog en af en toe komt er zelfs een piepklein waterig zonnetje te voor schijn.  Ik zet mijn zonnebril er voor op 😉 Het plan is om naar de Citadella te lopen, dat is een vesting boven op een berg in het deel Boeda, waar een monument is opgericht ter herinnering aan de overwinning op de Russen en de Nazi’s. Vanaf dit punt heb je een prachtig uitzicht over Boedapest, met het o.a Boedapaleis, de Kettingbrug, het Parlement en het Margiteiland. Het is best helder weer en het uitzicht is geweldig. Halverwege de klim naar boven komen we langs het beeld van de bisschop Gellert, die in de 11e eeuw hier van de rots zou zijn gegooid. Vanaf de Citadella lopen we naar het Boedapaleis van de Habsburgers, waar ook Keizerin Sissi een paar jaar heeft gewoond. Helaas kunnen we alleen naar binnen als we een toegangskaart kopen voor het festival dat hier met de Pasen wordt gehouden.
We lopen dus langs het paleis via de opgravingen en het Sandorpaleis, waar de president van Hongarije werkt, naar de prachtige Matthiaskerk en het Vissersbastion. Ook hier heb je weer een prachtig uitzicht.
Vanaf hier lopen we naar beneden langs de oostkant van de Donau naar het hotel terug.  We zijn moe van de hele dag rondlopen en nemen daarom en omdat het regent, ’s avonds de metro vanaf het hotel naar de boot voor de dinercruise.
De cruise over de Donau is een belevenis apart.  Als het buffet is geopend rennen de gasten als vliegen op de stroop op het buffet af. Borden worden vol geladen en op de tafels gezet. Het blijkt absoluut niet nodig te zijn want het buffet wordt constant aangevuld. Als de bediening met schalen fruit voor het toetjesbuffet aan komt lopen, krijgt het niet eens de gelegenheid om het op de tafels neer te zetten. De schalen zijn bijna leeg, voordat ze op tafel staan. We kijken met verbazing toe. Er is ook live muziek op de boot en na het eten gaan Mathilde en ik de dansvloer op. We zijn de enigen op dat moment, maar dat duurt niet lang of de hele dansvloer is vol. Het is erg leuk om dit meegemaakt te hebben.

Zondag 31 maart

Het is vandaag 1e Paasdag en we zijn vanmorgen al erg vroeg wakker gemaakt door het alarm van het hotel. We twijfelen even, maar kleden ons toch maar aan en lopen de gang op. Ton en Mathilde staan ook klaar om naar beneden te gaan. Er hangt een brandlucht in de gangen. We bedenken ons verder niet en gaan met de trap naar beneden. Daar wordt ons verteld dat er in de keuken kortsluiting is geweest en dat alles onder controle is. We wachten tot het alarm uit is en gaan dan nog een paar uurtjes slapen.
Het House of Terror staat vanmorgen op het programma. Dit museum is gevestigd aan de Andressy Boulevard nr. 60. Tijdens de communistische tijd zat hier de Geheime dienst en was dit het meest gevreesde adres van Boedapest. Het is een zeer indrukwekkend museum waar de verschrikkingen van de fascistische en communistische tijd zichtbaar en bijna voelbaar zijn. Helaas is bijna alles in het Hongaars en dus niet alles is te volgen, maar het meeste laat niks aan de verbeelding over. Als we weer naar buiten gaan, regent het nog en we gaan op zoek naar een warm en droog plekje. Dat vinden we in Bohemian Restaurant en er is ook nog bier en eten. Na de lunch lopen we de Andressy Ut helemaal uit en komen we uit bij het Heldenplein met daarachter het  stadpark. Midden op het plein staat het graf van Imre Nagy . Hij was premier tijdens de opstand van 1956 en is toen terechtgesteld. In 1989 is hij hier als held herbegraven. In het stadspark is onder meer een ijsbaan en een prachtig badhuis. Vanaf het park nemen we de metro richting de stad. Deze metrolijn is een van de oudste van Europa. Het is zeker te zien aan de stations met de nog oude tegels en prachtige houten loketten.
We stappen uit bij de Basiliek en willen de kerk van binnen bekijken, maar daarvoor moeten we entree betalen. Dat is tegen ons principe en Ton en Joop lopen terug. Mathilde en ik staan nog even te kijken en te praten en willen dan ook terug lopen, maar worden dan tegengehouden door de man die de entree int. We leggen uit dat we niet willen betalen om een godshuis binnen te kunnen en hij zegt dat we ook zo naar binnen mogen. Het is een schitterende kerk met veel goud, schilderwerken en mozaïeken.
Vanaf de Basiliek lopen we langs de Opera en ook dit is weer een schitterend gebouw. Daarna gaan we op zoek naar cafe Zsivago. Een cafeetje, verscholen in een klein straatje waar het lijkt of de tijd stil heeft gestaan. Het heeft een geweldig leuke sfeer en we genieten daar van een potje thee en een biertje. We bellen de beste pizzeria van Boedapest (volgens 100% Boedapest) en reserveren daar een tafel voor vanavond. De pizza’s en de hongaarse wijn zijn inderdaad geweldig bij Pomo doro.
We nemen de metro terug naar het hotel.

Maandag 1 april

Het is vandaag de mooiste dag tot nu toe. De zon schijnt. Na het ontbijt lopen we richting het parlementsgebouw. We komen weer langs de prachtige synagoge, maar we kunnen er nog steeds niet in vanwege Pasen. Met de blauwe lucht op de achtergrond, schieten we nog wel even een mooi plaatje.
We hadden een kleine hoop dat het Parlementsgebouw wel open is op 2e Paasdag, maar helaas, ook hier kunnen we niet naar binnen. In Boedapest is op 2e Paasdag bijna alles gesloten. We lopen om het gebouw heen over het Kossud Lajus Ter, het plein voor het Parlement, waar de opstand in 1956 hardhandig is neergeslagen. Het plein heeft een monument met een eeuwige vlam ter herinnering aan de opstand. Ook de kogelgaten in het gebouw van het ministerie van Landbouw herinnert hieraan. De kogelgaten zijn gemarkeerd met ijzeren balletjes.
Langs de Donau is ook het schoenenmonument. Dat is een zeer indrukwekkende monument. Deze schoenen aan de rand van de Donau zijn hier geplaatst ter nagedachtenis aan de vele Joden, Roma’s en tegenstanders van de Nazi’s, die hier ter plekke zijn doodgeschoten en zo de Donau in zijn gevallen.
We lopen langs de Boulevard en komen uit bij de Kettingbrug. Hier staat het Greshampaleis, een prachtig Art Nouveau gebouw en nu het duurste hotel van Boedapest. We lopen naar binnen om het gebouw te bewonderen en besluiten een kopje koffie te drinken in het restaurant. Het restaurant heeft een prachtig uitzicht op de Donau, de kettingburg en de overkant. We worden superchique behandeld. De koffie is behoorlijk aan de prijs. De super-de-luxe gebakjes vallen daarentegen erg mee. De koffie is goed en het gebak verrukkelijk.
Via de Kettingbrug lopen we naar de overkant en nemen hier de lift naar het hoger gelegen deel. We zijn hier zaterdag ook al geweest, maar we verwachten dat het uitzicht nu nog mooier is. We maken nog een paar mooie foto’s en eten in hetzelfde restaurant als zaterdag een kop heerlijke goulashsoep.
We gaan ondertussen op zoek naar een restaurantje voor vanavond en willen dat gaan doen in een wijk waar we nog niet zijn geweest. In de Raday Utca zijn veel restaurantjes en cafeetjes en we besluiten daar ’s avonds heen te gaan. We lopen de richting alvast op en kunnen dan nog even kijken bij de Rudas Thermen. Een prachtig Turks Badhuis met een schitterende koepel. Via de Vrijheidsbrug lopen we weer naar de andere kant van de stad. De Vrijheidsbrug is in 1899 door Keizer Franz Joseph (de man van Sissi) geopend. In de 2e Wereldoorlog is de brug behoorlijk verwoest. Gelukkig is de brug weer in zijn oude glorie hersteld en boven op de pijlers staan de mythische Turulvogels, die symbool staan voor Hongarije.
In het Soul Cafe en restaurant drinken we eerst een aperitief en daarna gaan we er ook eten. Het was een gezellige avond met goed drinken en lekker eten.
Met de metro gaan we ’s nachts terug naar het hotel.

Dinsdag 2 april

Alweer de laatste dag. Vanmiddag op half 6 vliegen we terug en om half 3 worden we opgehaald door het shuttlebusje. We gaan de ochtend besteden aan wat shoppen. Mathilde koopt nog een mooie portemonnee en ik twijfel over een tas. Ik besluit het toch niet te doen. We kopen nog wel wat souveniertjes en gaan koffie drinken bij Szamos, waar zelf chocolade en bonbons worden gemaakt. Ze hebben ook heerlijk gebak. Via de joodse wijk lopen we terug naar het hotel, maar maken nog het restant van de pot op bij McDonalds. Om half 3 precies worden we opgehaald en we zijn keurig op tijd op het vliegveld. De vlucht terug gaat perfect en in Utrecht nemen we afscheid van Ton en Mathilde. Nog even een laatste spurt voor de trein naar Veenendaal-de Klomp en dan zit ons stedentripje er op. Het was koud en nat, maar we hebben heel veel gezien van deze prachtige stad en samen met Ton en Til was het een geweldig uitje.

1 reactie op “Boedapest

1. Goed werk Jodie! Ziet er geweldig en zeer profi uit. Heb er nu even stiekem naar gekeken, maar ga dat vanavond uitgebreid samen met Til doen.