Marrakech

Woensdag 22 november 2017

Wat is het nog vroeg wanneer de wekker afgaat. Half 4. Maar we springen direct uit bed want we gaan vandaag naar Marrakech!!! Joop brengt ons naar het vliegveld en zet ons daar iets voor half 6 af. Alles gaat vlot en om kwart over 7 vertrekken we en om 10 uur plaatselijke tijd landen we in Marrakech. We pinnen Marrokaanse dirhams op het vliegveld en dan gaan we op zoek naar de chauffeur die ons naar het Riad brengt. De rit laat ons al kennis maken met de stad wat een zeer bijzondere ervaring is. Iedereen rijdt door elkaar heen, overal scheuren brommertjes tussendoor en mensen steken over met gevaar voor eigen leven. Het gaat soms maar net goed.

Het Riad is prachtig, vriendelijke mensen en we hebben een kleine, maar sfeervolle kamer. We krijgen thee en koekjes en daarna gaan we de stad in. Marrakech bestaat uit de oude ommuurde stad, de medina, en een nieuwe stad. Beide steden moet je hebben gezien. Vandaag gaan we de Medina in, met de vele souks (markten) en heel veel winkeltjes en restaurantjes. De straatjes zijn smal en autovrij, maar de brommertjes scheuren overal tussendoor. We eten onze eerste tajine in een mooi restaurant, op een dakterras. De meeste restaurantjes hebben of een binnentuin of een dakterras, waar je mooi over de stad kunt kijken. Het Djeema el Fna plein is hét plein van Marrakech en vormt het hart van de Medina. De grote markt is ‘s middags nog rustig maar na 18:00 uur zijn de eettentjes uitgestald en kun je er van alles eten. Maar als toerist word je echt door iedereen belaagd, ze willen allemaal dat je bij hen komt eten. Dit is niet leuk meer, je kunt niet even rustig rondlopen om overal te kijken. Uiteindelijk gaan we ergens zitten en eten we wat salade en gegrilde groente. Vlees van deze tentjes ziet er toch niet zo aantrekkelijk uit. We hebben trouwens al wel wat gekocht en afgedongen. Want dat hoort er gewoon bij. Ze beginnen hoog in te zetten, maar of je uiteindelijk een goede prijs hebt weet je maar nooit. Jindra heeft een muts gescoord en ik een riem, haha. Om half 8 lopen we terug door de straatjes naar ons Riad. Veel winkeltjes zijn al aan het opruimen. In het riad drinken we nog wat, maar we zijn erg moe en gaan lekker vroeg naar bed.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Donderdag 23 november 2017

Gisteravond zijn we vroeg naar bed gegaan en we hebben geslapen als roosjes. Om 10 over half 6 word ik wakker van de oproep uit de moskee voor het gebed. Dat gebeurt 5x per dag. Gisteren hadden we het natuurlijk al een aantal keren gehoord, maar dat ze zo vroeg begonnen wist ik niet. Omdat we al om kwart over 9 bij het meetingpoint moeten zijn voor de fietstocht, gaan we vroeg ontbijten. Het ontbijt wordt geserveerd op het dakterras, buiten dus. De lucht is helderblauw maar het is nog wel heel erg fris, pas 11 gr. Gelukkig is de koffie warm en het ontbijt is fantastisch. Vers fruit, verse fruitsap, heerlijke broodjes, pannenkoekjes, en zoete hapjes. Jam en honing om lekker op alles te smeren. Na het ontbijt wandelen we naar het meetingpoint in de nieuwe stad. We lopen langs de buitenkant van de medina en het wemelt ook hier van kraampjes met allerlei spullen. Ook staan er heel veel taxis en mannen die hier maar wat hangen. We wandelen er rustig tussendoor en voelen ons geen moment onveilig. De groep die gaat fietsen bestaat uit 8 Nederlanders, een Nederlandse en een Marokkaanse gids. We fietsen eerst door de nieuwe stad. Wat een verschil met gisteren. Luxe winkels en hotels, brede wegen omgeven door palmbomen en zelfs een fietspad. Via de kamelen, waar je een ritje op kunt maken, fietsen we de oude stad in. Langs het meest dure hotel van Marrakech, de Koutoubia Moskee en het paleis komen we in de oudste wijk van de stad, de Kashba. Vlakbij de joodse wijk is er tijd voor een bezoek aan Bahia paleis, gebouwd voor de sultan met zijn 4 vrouwen en 24 minnaressen. Ook bezoeken we de koranschool, waar tot 1950 heel veel jongens op zaten en lange dagen de Koran moesten bestuderen. Beide gebouwen hebben prachtige typisch Arabische architectuur. Om half 1 zijn we terug en wandelen we naar zuid-Medina waar Jindra een tentje weet waar je kamelenburgers kunt eten. Nou hebben we al veel beestjes gegeten, ook in Zuid-Afrika, maar nog nooit kameel. Het is een behoorlijk stevige burger, en smaakt erg lekker. I
We hebben om 4 uur een hamam in het Riad geboekt en willen een taxi terug naar het Riad nemen. De taxi chauffeurs weten niet waar het is of het is een te dure taxi. Een ritje dat normaal 15 Dirham kost, vragen ze 50 Dirham voor. We laten ons niet afzetten dus lopen we terug. Moe kleden we ons om voor de hamam. We worden ingezeept, gescrubd, afgespoeld en krijgen de tijd om te relaxen. Rozig komen we er uit en kunnen daarna op het dakterras nog even van de warmte genieten. Als het te donker en te koud wordt gaan we op zoek naar een restaurantje. Gelukkig is er een vlakbij, want onze voeten doen nog zeer van het vele lopen. Het is een mooie binnenplaats waar we heerlijk eten. Terug in het hotel drinken we een wijntje. Bij de meeste restaurants schenken ze geen alcohol, maar gelukkig in ons Riad wel. Na het afzakkertje zoeken we onze kamer weer op.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Vrijdag 24 november 2017

We hebben een rustige dag voor de boeg en kunnen daarom wat later ontbijten. We hopen dat het iets warmer is dan gisteren en dat is het omdat we later zijn maar het is ook iets bewolkter. Het ontbijt is weer super en na het ontbijt lopen we naar de tuinen van Marjorelle. In 1923 aangelegd door de franse kunstenaar Marjorelle, maar in 1980 overgenomen door Yves Saint-Laurent. Het was toen helemaal verwaarloosd en zou worden opgeruimd, maar Yves en zijn vriend Pierre Bergé hebben het opgeknapt en in ere hersteld. Het is nu een van de drukste toeristische attracties van Marrakech. Maar de kleuren, de planten en het licht zijn zeer bijzonder en het geheel is zeker het bezoek waard. Na een kopje marrokaanse thee gaan we weer de oude medina in. We hebben alle tijd om wat souvenirs in te slaan. Heel eenvoudig is het niet, want overal heb je het gevoel dat je te veel betaalt. Ze zetten heel hoog in en vragen dan wat je er voor over hebt. Meestal is je eerste bod al te hoog, maar dan moet je nog tot elkaar komen. Zo moest Jindra uiteindelijk 30 dirham voor een zakje kruiden betalen, maar gaf ze 24 omdat ze niet meer klein geld had. Toen was dat ook genoeg. Erg lastig dus en is de prijs voor de verkoper wat de gek er voor geeft. We genieten nog een paar keer van een prachtig dakterras, want morgen is het over. We eten en drinken niet zoveel maar dat maakt hier niet zoveel uit. De mensen blijven allemaal even vriendelijk. De wandelen door de souks, de kleine straatjes, alsof we hier al jaren komen. Jindra koopt nog een prachtig kleedje, na zware onderhandelingen en allebei een mooi handgemaakt schaaltje. Als laatste eten we een Marrokaanse soep, maar die vinden we niet echt lekker. Terug in ons Riad nemen een wijntje en relaxen we aan het zwembad. Vanavond de koffertjes inpakken en morgen terug. Helaas!