Paasrondje Limburg

Donderdag 24 maart

Scherpenzeel – Thorn = 165 km

We vertrekken om kwart over 11, iets later dan gepland. Dat komt omdat Adri nog even om het hoekje komt kijken. Maar we hebben ook de tijd genomen om alles in te pakken. Het is tenslotte een andere camper waar alle spulletjes weer een eigen plekje moet krijgen. Maar het lukt, ook de fietsen hebben een mooi plekje binnen gekregen. Het is best spannend om met zo’n mooie, nieuwe camper op weg te gaan. De vorige hebben we bijna 12 jaar gehad en kenden we door en door. Deze moet nog helemaal wennen en ons eigen worden. Maar na 165 km lijkt het al aardig vertrouwd en strijken we neer in Thorn, het witte dorp, in Midden Limburg. De witte huizen zijn ontstaan in de Franse tijd. Nadat de adel was gevlucht, voerden de Fransen een belasting in op basis van de omvang van de ramen. De arme bevolking was in de grote panden getrokken, die van de rijke adel waren geweest, en kon deze hoge belasting natuurlijk niet betalen. Dus om dit te beperken, metselden ze de ramen dicht. En om deze bouwsporen (“littekens van de armoede”) te verbergen, werden de huizen wit gekalkt. We rijden naar een parkeerplaats, net iets buiten het dorpje, dat ruimte heeft  voor campers. We kunnen er prachtig staan. Omdat we heel veel meegenomen hebben, maar geen brood, lopen we het stadje in om een bakker te vinden. Het stadje heeft een leuke historische kern, met een gigantische abdijkerk als middelpunt. Daaromheen kleine straatjes met kasseien en al die witte huisjes. Er zijn ook veel restaurantjes, maar een bakkertje is wat lastiger te vinden. We lopen het stadje 3x rond en pas na te hebben gegoogled, vinden we een bakker. ’s Middags gaan we nog een wandeling maken om de Heggenplas, dat een uitloper is van de Maas. De zon komt er niet door, maar het is droog en ongeveer 10 graden. Best wel te doen. ’s Avonds eten we in het stadje.

Vrijdag 26 maart

Thorn – Maastricht = 67 km

Het was wel even wennen, deze eerste nacht in de nieuwe camper. We hebben goed geslapen, maar ben erg vroeg wakker omdat het koud is. Gelukkig hebben we een kachel, die we dan ook snel aanzetten. Na het ontbijt gaan we richting Roermond. Daar schijnt een leuke camperplaats te zijn aan de haven. Hier vandaar is het niet ver naar de outlet, waar ik wel weer eens wil kijken omdat het vandaag toch regent. Helaas is er geen plek op de camperplaats. We hadden moeten reserveren!!! Er zit niets anders op dan door te rijden. We proberen eerst bij de outlet te parkeren, maar het is daar heel erg druk en met de camper gaat dat niet. We worden door een verkeersregelaar doorgestuurd naar een andere parkeerplaats, maar we rijden verkeerd en komen midden in de stad van Roermond terecht. Met de camper notabene!!! We rijden door smalle weggetjes, langs een kathedraal en komen bij het voetgangersgebied uit. Joop blijft heel rustig en rijdt op dezelfde manier de stad weer uit. Toch een voordeel dat de camper iets smaller is. We besluiten maar door te rijden naar Maastricht. Daar is een grote camperplaats waar niet gereserveerd kan worden. Onderweg op de snelweg worden we opgeschrikt door een hele harde PANG!! Nee hè, een steentje op de voorruit. En het is niet te geloven, maar onze mooie voorruit heeft z’n eerste ster er in. Wat een pech. We balen er behoorlijk van, maar het is niet anders. Op de camperplaats is nog ruimte zat en we staan er prachtig aan de Maas, met uitzicht op het kasteel van Borgharen. ’s Middags lopen we naar de stad. Het is een kleine 3 km en het is gelukkig droog geworden. We winkelen wat en drinken een biertje in de kroeg. We kopen frietjes bij de beste frietzaak van Maastricht. Maar deze zijn niet te tippen aan de biologische frietjes van de Frietwinkel in Utrecht.

Zaterdag 27 maart

Maastricht

We blijven vandaag in Maastricht staan. Als we wakker worden schijnt de zon door het dakraam naar binnen en we zien een strakblauwe lucht. Heerlijk dat de zon weer schijnt. Er staat een straffe, frisse wind, maar dat maakt niet uit. We kunnen buiten koffie drinken en daarna stappen we op de fiets. Ik heb een knooppuntenroute uitgezet van een kleine 30 km. Via België naar het noorden, dan de Maas over en via Itteren en Borgharen, terug naar Maastricht, waar we kunnen lunchen, winkelen en een terrasje pikken. Dat is het plan. Wat ik niet kon of heb gezien is, dat er een pontje op de route ligt. En bij aankomst zien we dat het pontje pas vanaf april vaart. We kijken op de kaart van het knooppunt en zien dat we iets verderop bij Stein ook het water over kunnen.
Tot nu toe hebben we de wind in de rug, dat gaat ons nog makkelijk af. Bij Stein kunnen we inderdaad via een grote weg het water over, maar als we denken weer richting het zuiden te gaan, fietsen we weer noordelijk. We snappen er weinig van, we volgen toch het goede knooppunt richting zuiden. We komen door verschillende plaatsen en voor ons gevoel fietsen we een rondje. Wat later dus ook blijkt hebben we een lus van zo’n 10 km extra gemaakt. Als iets verderop de weg is afgesloten en het ondertussen half 3 is, besluiten we de lunch in Maastricht te vergeten en het eerste de beste restaurantje aan te doen. In Elsloo komen we langs het prachtige terras van Kasteel Elsloo. We kunnen heerlijk in de zon zitten en nemen een biertje van de plaatselijke brouwerij. Dat is genieten en we vinden dat we het hebben verdiend. Terug naar Maastricht blijven we langs de Maas fietsen, pal tegen de wind in, maar zo weten we zeker dat we in de stad uitkomen. Om 5 uur zijn we in de stad en heb ik nog net tijd om even bij Esprit een shirt en een vestje te kopen. ’s Avonds kook ik voor het eerste keer in de nieuwe camper. Ook dat gaat allemaal goed. Morgen gaan we weer een stukje rijden en op zoek naar een nieuw plekje.

Zondag, 1e Paasdag, 28 maart

Maastricht – Heinsberg (Dld) = 58 km

Het heeft vannacht behoorlijk geregend. Ik ben er een paar keer wakker van geworden, we slapen nogal dicht onder het dak en hoor je de regen beter. Maar vanmorgen is het weer droog. Omdat we een uur tijdverlies hebben staan we pas om kwart voor 10 op. Na het het ontbijt rijden we verder. Via de Cauberg, Valkenburg, Brunssum rijden we Zuid-Limburg door naar Duitsland. In Waldfeucht kijken we bij een camperplaats, maar dat vinden we niet veel bijzonders. We rijden door richting Wassenberg. Als we door Heinsberg rijden ziet Joop een bordje met camperplaats en Lago Laprello en omdat ik in het camperboek hierover iets had gelezen, rijden we het bordje achterna en komen op een prachtige camperplaats aan een meer. Er is nog een plekje met uitzicht op het meer en daar gaan we staan. ’s Middags lopen we om het meer heen en ook nog even naar het stadje. Het weer is wisselvallig. We krijgen één flinke bui, naar toen zaten we nog in de camper. De rest van de middag schijnt de zon volop en is het genieten. Totdat het donker wordt wandelen er mensen langs het meer. We koken en eten in de camper. ’s Avonds proberen we de televisie uit. En het werkt! Joop gaat een nagesynchroniseerde film volgen en ik ga een boekje gaan lezen en om 11 uur naar bed. Ik slaap net lekker als ik Joop hoor rommelen met het dakraam. Natuurlijk vraag ik wat hij aan het doen is. Wat blijkt? De schotel van de tv wil niet meer naar beneden vanwege een blokkering van de motor! Nou ja, dat is ff vervelend. Dan kunnen we morgen niet weg. Ik stel voor om het hele apparaat uit te zetten en morgen weer verder te kijken. Joop baalt als een stekker, maar kruipt toch ook in bed. Ik lig nog een tijdje wakker om na te denken wat we er morgen aan kunnen doen. Ik bedenk diverse scenario’s en val uiteindelijk in slaap.

Zondag, 2e Paasdag, 29 maart

Heinsberg (Dld) – Apeldoorn – Scherpenzeel = 223 km

Vanmorgen ga ik een rondje rond het meer joggen en Joop gaat kijken of de schotel wil buigen. Als ik terugkom zie ik dat de schotel inderdaad weer plat op het dak ligt. Haha, het is gelukt. Joop heeft hem weer aangezet, hij draaide een paar keer rond en is toen gaan liggen. Wat een opluchting. Ik ga me douchen en daarna lekker ontbijten. Na de koffie ruimen we op en rijden we naar Apeldoorn. We doen rustig aan want er staat een hele harde wind met af en toe krachtige windstoten. Vanaf Arnhem rij ik verder. Het is even wennen maar daarna gaat het makkelijk. Het rijdt heerlijk. Na het bezoekje in Apeldoorn tuffen we weer naar Scherpenzeel en hebben we het eerste campertripje in onze nieuw camper er op zitten.