Schotland

Dinsdag 25 april

Vanwege de vakantietijd en extra beveiliging wordt aangeraden om 3 uur van te voren op Schiphol te zijn. Ook voor vluchten binnen Europa. We zijn dus al vroeg op pad en zijn om kwart over negen op Schiphol. We zijn best snel door de controles, maar alles wordt heel goed gecheckt. Zo word ik helemaal gefouilleerd en mijn schoenen gaan apart door de scanner. Maar toch mogen we verder en hebben dan nog tijd voor koffie en om uitgebreid de krant te lezen. We lopen bij het boarden nog iets vertraging op omdat het systeem down is en alle passagiers handmatig moeten worden ingevoerd. Maar uiteindelijk vertrekken we om goed half 1 en komen om kwart voor 1 plaatselijke tijd aan in Edinburgh. Daar moeten we weer door de paspoortcontrole en dan kunnen we door om de auto op te halen. Het is een mooie nieuwe Renault Clio met navigatie. Het links rijden is wel even wennen maar het gaat goed. Zelfs het schakelen gaat bijna zonder problemen. We rijden via de Queens Ferry Bridge naar het noorden, naar Pitlochry. Een mooi stadje in Victoriaanse stijl, waar we een B&B hebben geboekt, Rosehill Guest House. Het is een mooie kamer met uitzicht over het stadje en de Schotse Hooglanden. Eerst zetten we een kopje thee en daarna lopen we het stadje in. Het is best fris en er staat een behoorlijke wind, maar de zon schijnt. We lopen naar de dam waar ook zalm trappen zijn. Alleen zijn er nu geen vissen, waarschijnlijk is het te vroeg daarvoor. We zien ook prachtige sneeuwbergen. Het is echt heel erg mooi hier. We lopen via de dam naar de andere kant van de rivier en komen langs het festivaltheater, een zeer bekend Schots theater. Bij het restaurant Port-na-Craig drinken we een pint en eten we verrukkelijke zalm. Het restaurant ligt prachtig aan de rivier, maar jammer genoeg is het veel te koud om buiten te zitten. Maar binnen is het warm en kunnen we toch van het uitzicht genieten. Na het eten wandelen terug naar het B&B. Op de kamer maken we plannen voor morgen.

Woensdag 26 april

En dan is het echt zo ver!! Vandaag gebeurt het. Ik wordt ZESTIG! Hmm, ik voel me eigenlijk hetzelfde al gisteren. Het valt dus mee. Ik word om 5 uur wakker van een appje van een collega die per ongeluk een video gesprek begint ipv een WhatsApp. Maar vanaf half 8 word ik bestookt met berichtjes. Superleuk!! We ontbijten met eieren, zalm en gegrilde tomaten. Lekker, hoor. Na het ontbijt checken we uit en rijden we naar het Visitor Center van Killiecrankie. Een pas en een kloof waar de rivier de Tummel doorheen gaat en waar je schitterend kunt wandelen. We lopen ongeveer 12 km en het is prachtig. We zien een hoge brug waarvan wordt gebungeejumpt, een plek waar een Britse soldaat is ontsnapt aan een Jacobitische Schot in 1687, een waterval en een brug over de Tummel die gebouwd is in 1911 voor de kroning van koning George IV.
Zeer vermoeid maar voldaan komen we terug bij de auto. In Dalwhinnie bezoeken we de whisky distillery van Dalwhinnie. We krijgen een rondleiding en proeven 2 whisky’s. Wat zij stoken is single malt maar 90 % wordt geëxporteerd naar Amerika voor blended Buchanen. Eigenlijk net zoals de rest van de schotse whisky’s, ze worden gebruikt voor blended whisky’s. Dalwhinnies is de hoogst gelegen distilleerderij van Schotland en ook de koudste. Gemiddelde temperatuur is er 6 gr. Na de rondleiding proeven we een 15 years old en een winter’s gold. Beiden zijn lekker en nemen we dus mee naar Nederland. Na dit bezoek is het nog ruim een uur rijden naar Inverness. Hier is ons volgende B&B. Een mooie kamer met een heerlijk bedje staat voor ons klaar. Kenny, de eigenaar, heeft een paar leuke tips om uit eten te gaan. Zo komen we terecht in Mustard seed, het mosterdzaadje, een restaurant in een deel van een kerk. We drinken eerst in de pub Gellion een schotse Ale. Daarna gaan we naar het restaurant en eten verrukkelijk. Na het eten lopen we een rondje langs het Inverness Castle. Om half 11 zijn we thuis. Een heerlijke verjaardag achter de rug.

Donderdag 27 april

Het is vandaag een wat regenachtige dag. Na het ontbijt bij Kenny rijden we naar het Culloden Battlefield. Hier was op 16 april 1746 de enorm bloedige slag tussen de Jacobitische Schotten en Engelsen dat leidde tot het einde van de pogingen om een opvolger van Jacobus II op de Engelse troon te krijgen. Wie de serie ‘Outlander’ volgt, weet alles van de clans Frasers en Mackenzies, die hierbij omkwamen. Er is een prachtig bezoekerscentrum met veel interactieve informatie. Ook lopen we over het slagveld, wat er nog zo bij ligt als in de 18e eeuw. Het eerste voordeel van een 60+ er ervaar ik hier, wanneer we korting op de entree krijgen. Na dit bezoek rijden we naar de Clava cairns. Dit zijn grafstenen in een bijzondere vorm bijeen geplaatst en duizenden jaren oud zijn. In Schotland zijn op een aantal plaatsen deze grafstenen te vinden. Het is heel bijzonder om er rond te lopen. Hierna nemen de route weer zuidwaarts, via het Loch Ness. Dit gigantische meer is 38 km lang en om sommige plaatsen 230 m diep. Nou, daar kunnen zich wel een paar monsters verstoppen lijkt me. En het meer bevat meer water dan alle meren en reservoirs van heel Engeland bij elkaar. Bij het Urquhart Castle stoppen we en we bezoeken de ruïnes van dit enorme middeleeuwse kasteel. Ook hier krijgen we 60+ korting!!! Vanaf hier hebben een schitterend uitzicht over het meer van Ness.
Af en toe krijgen we een flinke bui op onze kop, maar dan is het weer droog en komt de zon er soms zelfs door. In Fort William stoppen we om even door het stadje te wandelen. Hier zijn heel veel mensen die de hoogste berg van Engeland, de Ben Nevis 1344m, hebben beklommen. Wij doen geen poging, we zijn nog moe en stijf van gisteren. Bovendien ligt de hele berg in de wolken, er is dus weinig te zien. We drinken ‘half a pint’ in de beroemde kroeg the Grog and the Gruel. Een gezellige pub. In de meeste pubs mag je een paar biertjes proeven om te kijken wat je lekker vindt. We nemen een donker biertje, wat we erg lekker vinden. We nemen nog een kijkje in St Andrews Church en rijden dan naar ons B&B in Onich. Het is een keurige kamer met alles er op en aan. 200m verderop is een leuke kroeg en restaurant waar we weer een lekker biertje nemen en daarna een lekker hapje eten. Als ik aan de bar vraag wat het verschil is tussen ale en bier, krijg ik van een bargast te horen dat het het verschil is tussen leven en dood, Haha! Ik ga dus maar voor de ale. Na het eten gaan we terug naar ons guesthouse.

Vrijdag 28 april

Het weer ziet er goed uit vandaag. Het is droog en de zon schijnt af en toe. Het schotse ontbijt in ons B&B Glendevin is top. Ik heb haddock met gepocheerd ei en Joop eieren met spek, tomaten en champions. En natuurlijk koffie, thee, toast, vers fruit en yoghurt. Na het ontbijt gaan we weer op pad. We rijden we een klein stukje verder bij het Guesthouse, daar is een mooie wandeling naar een waterval. Het is niet zo ver, 2,5 km, maar wel erg mooi. We hebben prachtig uitzicht over het Loch Linnhe. Voor het eerst in Schotland kunnen we de zonnebril op, haha! Terug bij de auto begint het weer te regenen. De komende uren blijft het zo tijdens de rit naar Castle Doune. Het ene moment lijkt het prachtig weer, maar dan komt er in zeer korte tijd bewolking opzetten, waar dan een gigantische regenbui uit komt. We rijden door Glen Coe, een prachtig gebied in de West Highlands, met woeste bergen en smalle wegen. Het is een van de hoofdwegen van oost naar west, maar de wegen zijn smal en de vrachtauto’s, campers en veel auto’s met caravans vandaag, vliegen je om de oren. Het is dus goed opletten geblazen. In Doune staat Doune Castle. Een goed bewaard middeleeuws kasteel. Dit kasteel is gebruikt in de serie Outlander. De hoofdpersoon uit de serie die Jamie Fraser speelt, vertelt via de koptelefoon over de opnames die daar zijn gemaakt. Erg leuk!! Alles over het kasteel is ingesproken door Terry Jones van Monty Python. Ook omdat de opnames van de film Monty Python and the holy grail hier zijn gemaakt. Na dit bezoek (weer met 60+ korting) rijden we naar Edinburgh. We hebben een guesthouse redelijk in de stad en via een supersmal weggetje komen we op de parkeerplaats van het hotel. We drinken koffie op de kamer en lopen dan naar het Holyrood park. Hier beklimmen we de 251 meter hoge berg, Arthurs Seat. Het is een behoorlijke klim maar er wacht ons een prachtig uitzicht over de stad als beloning. De terugweg nemen we via Duddingston, een klein gehucht met een kerk uit de 12e eeuw en de oudste pub van Edinburgh. Hier drinken we een heerlijk schotse ale en eten we hamburger en fish and chips. Lekker kroegeten! De wandeling terug is ongeveer een half uur en we maken nog een extra rondje om een supermarkt te vinden en wat in te slaan voor het ontbijt morgenochtend. Dit hotel heeft n.l. geen ontbijt, helaas.

Zaterdag 29 april

We kunnen vandaag uitslapen want we hoeven niet op tijd bij het ontbijt te zijn. De eerste keer in deze vakantie dat we de wekker niet hoeven te zetten. Na het douchen zetten we een kopje thee en eten een yoghurtje. Daarna nemen we de bus, die voor het guesthouse stopt, naar de stad. Het is koud en geen zon. Bovendien staat er een gemeen windje. Niet echt aangenaam. We lopen van de North bridge door de Royal Mile naar Edinburgh Castle. De Royal Mile is een straat van 1 mile die loopt van Edinburgh Castle naar het Holyrood Palace. Het is een hele toeristische Mile met veel kroegjes en souvenirshops. Het barst er van de toeristen. Het leuke is wel dat er heel veel kleine doorgangetjes zijn naar straatjes die achter de Royal Mile liggen. We bekijken St. Gilles Cathedral en willen dan een bezoek aan Edinburgh Castle brengen. We staan even bij de ingang te wachten voor de tickets, maar als we door lopen zien we een giga rij die staat te wachten. Hier hebben we eigenlijk geen zin in. We lopen over het plein en bewonderen het uitzicht. Dan wandelen we verder naar het nieuwere deel van de stad met de winkelstraten. We zoeken het Hard Rock Café op. In de shop koop ik een leuk t-shirt en in het café drinken we een pint. Het is er heel gezellig dus we zitten er een poosje. Het volgende wat we willen zien is Calton Hill, met een nationaal monument voor de schotten die zijn omgekomen tijdens de napoleontische oorlogen. Het moest een kopie worden van het Pantheon op de Akropolis, maar omdat het geld opraakte is het niet afgemaakt. Vanaf de heuvel heb je wel een prachtig uitzicht over de stad. We lopen via de erg oude Calton begraafplaats terug naar de Royal Mile. Nu lopen we vanaf de North Bridge de andere kant op naar Holyrood Palace. Hier bekijken we een prachtige binnenplaats, Dunbar Close Garden, zoeken we het graf van Adam Smith bij Canongate Church en bezoeken we het Schotse parlement. Bij het Holyrood Palace aangekomen zijn we te moe om hier nog naar binnen te gaan. We zoeken een kroeg en ik neem een kopje thee en Joop een Belhaven (schots biertje). Na de thee neem ik ook een halve pint en bestel Haggis, het bekende schotse gerecht van schapendarmen moet je gegeten hebben als je in Schotland bent geweest. Tot mijn vreugde is er ook een vegetarische variant. Ik had al gelezen dat dit bestond en het lijkt me wel zo veilig. We vinden het allebei erg lekker. Ik denk dat er linzen inzaten ipv darmen.
We zijn lekker uitgerust en lopen terug naar het hotel. Onderweg eten we een hamburger en fish and chips bij een pub. Om 8:00 p.m. zijn we terug bij het hotel. Morgen naar huis. Jammer!!