Parijs

Vrijdag 2 september.

We gaan naar Parijs! De Thalys vertrekt om 8.58 uit Rotterdam. We nemen de trein vanaf Veenendaal- de Klomp en zijn om 8 uur in Rotterdam. Nu hebben we nog een klein uur voordat de Thalys vertrekt naar Parijs. Ik koop nog even een boek en gaan daarna naar de Hispeed lounge waar we met onze 1e klas internationaal ticket toegang hebben en gratis koffie kunnen drinken. Lekker relaxt. Ook in de Thalys is het goed verzorgd. We krijgen nog een ontbijtje en we komen redelijk gelaafd in Parijs aan. Om kwart over 12 zijn we in hotel Campanile en we kunnen al in onze kamer. Dat is wel zo prettig. Vanmiddag willen we de wandeling: 'in de voetsporen van Amelie Poulain'  lopen. Deze wandeling heeft Joop van internet geplukt en gaat door iets minder bekende straatjes van Montmartre en laat de plekjes zien waar de film 'Amelie' is opgenomen. We nemen de metro naar metrostation Lamarck-Caulaincourt, waar de wandeling start. Bij dit metrostation liet Amelie een blinde man achter, nadat ze hem eerst had geholpen met oversteken. We lopen over de Rue Caulaincourt en komen langs een leuk café nog in de jaren 70 stijl, café au Reve, waar we een heerlijke salade eten en een biertje drinken. We vervolgen de wandeling verder via Avenue Junot. Deze buurt is rond 1920 ontstaan. Tegen de bouw van de Art Deco panden was destijds veel verzet omdat de laatste boerderijen van Parijs ervoor moesten wijken. Nu woont hier de jet-set. We zien een beschutte en exclusieve straat met Normandische villa's. Echt een hele mooie straat. Via een speeltuin komen bij een jeu de Boule baan en een beeld van Saint Denis, een van de beschermheiligen van Frankrijk. Hij werd waarschijnlijk in of rond 258 als eerste bisschop van Parijs en christelijk martelaar op de "Butte" onthoofd en liep vervolgens met het hoofd in de hand naar de plek waar nu de basiliek van Saint Denis staat. Via het beeld van de zangeres Dalida, die hier heeft gewoond en de enige 'Moulin' die Monmartre nog heeft, Moulin de Galette, komen we in Rue des Trois Frères. Op nr. 56 staat de groenteboer van Amélie, waar ze drie hazelnoten en een artisjok koopt. Een van de winkelruiten is ingericht voor een collectie krantenartikelen over de film en de winkel. Via Place de Absesses en Rue de Absesses, komen we dan bij het Cafe de Deux Moulins, waar Amelie werkte. We gaan  niet naar binnen, maar de inrichting schijnt nog hetzelfde te zijn gebleven als in de film. Het is nu een heel gewoon cafe, maar ook hier is op een van de ramen nog een grote poster van Amelie te zien. We lopen terug richting Place du Tetre, maar gaan hier niet heen. We slaan slaan links af Rue des Saules in. We komen uit bij een uniek stukje Parijs, een echte wijngaard. De oogst van 1500kg per jaar levert een kleine 1500 flessen wijn op. Op de hoek van de rue Des Saules en de rue de Saint Vincent staat het fotogenieke cabaret Au Lapin Agile. Hier vinden al ruim 150 jaar optredens plaats. Het werd ooit frequent bezocht door o.a. Picasso, die als jonge tekenaar hier zijn eten en drinken 'betaalde'  met zijn tekeningen. De wandeling eindigt bij de Sacre Coeur. We zijn erg moe en het is ook erg heet. We koelen onze voeten in de fontein voor het Sacre Coeur. We willen nog even wat winkelen en zoeken de Grand magasins op. Maar we zijn te moe en besluiten een terrasje op te zoeken. Dat is een goede beslissing. Na een overheerlijke Leffe en wat pinda's komen we weer wat bij. Terug in het hotel frissen we ons op en doen even een dutje. Vlakbij het hotel zijn voldoende restaurantjes en we kiezen de Bistro Le Chansonnier, waar we heerlijk buiten kunnen zitten. Het eten is echt Frans en smaakt prima. We lopen langs het Canal St. Martin terug naar het hotel. Klik op de foto om te vergroten. Om terug naar de tekst te gaan, klik weer op de foto of gebruik Esc.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Zaterdag 3 september

Dit is de 10e keer dat ik in Parijs ben en ik ben nog nooit in Versailles geweest. Het wordt vandaag weer een prachtige dag, heerlijk om de hele dag buiten te zijn en de tuinen van Versailles te bekijken. We zijn iets voor 11 uur bij het verzamelpunt van Free tours op het Place St. Michel.  Sandemans NEW Europe Tours is een organisatie die rondleidingen verzorgt in diverse grote steden, dus ook in Parijs. De bekendste is de gratis tour, Free Tour. Iedere stad heeft een verzamelpunt en je kunt je ter plekke opgeven. Joop en ik hebben daar vorig jaar al aan meegedaan. En Jindra en ik hebben afgelopen januari 's avonds de Montmarte tour  gelopen. Nu dus de tour naar de tuinen van Versailles. Het is best een grote groep, er zijn 24 deelnemers, die met onze gids Alex naar Versailles gaat. De tour is € 30,00 en € 8,50 extra voor de Fonteinen. We nemen de trein, lijn C van de RER en de laatste stop moeten we er uit. Met z'n allen lopen we door Versailles richting het paleis. Alex vertelt over alle koningen van Lodewijk de 13e die op deze plek een jachthuis bouwde, tot Lodewijk de 16e die weggevoerd werd tijdens de Franse revolutie. Hij vertelt diverse leuke verhalen, vooral over Lodewijk de 14e, die het paleis heeft laten bouwen. Maar ook na de tijd van de Franse koningen is het paleis belangrijk geweest, met name na de 1e WO toen het verdrag van Versailles werd getekend en ook het ontstaan van Duitsland is hier getekend. Om half vier, aan het einde van de tour gaan de fonteinen aan. Deze gaan maar twee keer per dag aan en dan alleen nog in het weekend. Het schijnt lastig te zijn om zoveel water tegelijk op te pompen, zeker als het droog is. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van het oude leidingenstelsel, dat niet erg zuinig is met het water. Vanuit Versailles gaan terug naar het hotel. Het is ongeveer 32 graden en we zijn erg warm. We hebben behoefte aan een frisse douche. Daarna eventjes een boekje lezen en lekker bijkomen op de kamer. Tegen 8 uur begint het te regenen en onweren. Maar als we om 9 uur een restaurantje opzoeken is het weer droog. Het is wel afgekoeld maar nog steeds wel warm.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Zondag 4 september

Alweer de laatste dag van ons weekendje Parijs. Onze trein vertrek om 12.25 vanaf Gare du Nord, dus heel veel tijd om de stad in te gaan, hebben we niet. We doen het daarom rustig aan en ontbijten in het hotel. Om half 11 pakken we nog even de metro naar het Parc Monceau. We hebben gelezen bij reviews over Parijs dat veel mensen dit een heel mooi park vinden. De metro gaat er rechtstreeks heen en we stappen bij de ingang van het park uit. Het is inderdaad een heel leuk park. Het is niet groot, binnen een half uur heb we het hele park doorgelopen. Wat erg opvalt zijn de tientallen joggers, die allemaal op  het buitenste pad van het park rond rennen. Het lijkt op een atletiekbaan. Het is misschien een zondagochtend traditie van veel Parijzenaars, we weten het niet, maar het is wel heel grappig om te zien. Verder heeft het park een aantal leuke bouwwerken, zoals een een colonnade van Korintische zuilen, een brug en een Rotunda. Ook staan er veel prachtige bloemen. Een erg leuk park dus. We zijn precies op tijd terug in het hotel om uit te checken, net voor 12 uur. We lopen terug naar Gare du Nord en de Thalus is om drie uur in Rotterdam. Het laatste stukje met de trein naar Veenendaal-de Klomp en daarna nog een ritje naar Vaassen om Squall op te halen. Het was een super weekend.