Sevilla

Donderdag 23 maart

We hebben het maanden geleden al geboekt en nu is het eindelijk zo ver. Sevilla, de zonnigste stad van Spanje. We hebben er zin in. Helaas zijn de weersvooruitzichten niet zo gunstig, maar we hopen dat het meevalt. Het vliegtuig vertrek om 9:10. We rijden naar Ton en Mathilde in Zeist en nemen de bus naar Utrecht om verder met de trein naar Schiphol te gaan. Het boarden loopt wat vertraging op en ook staan we nog een tijdje te wachten tot het vliegtuig mag vertrekken. Maar om kwart voor 10 stijgen we op. Het is een hele rustige vlucht. In Sevilla pakken we de bus waarmee we in een half uur in de stad zijn. Dan is het nog ongeveer 10 minuten lopen naar het hotel. Het weer is best goed. Half bewolkt en als de zon er door komt, heeft die veel kracht. We kunnen het hotel nog niet in dus laten we de koffers bij de receptie achter en lopen de stad vast in. Het is ondertussen half 3 en nemen een biertje en tapas op een zonnig terrasje, naast het Plaza Nueva. Daar staat ook het schitterende stadhuis, het Ayuntamenta de Sevilla. Via de straatjes met vele restaurantjes en leuke winkeltjes lopen we terug naar hotel. De kamers zijn ondertussen  klaar. Na even te rusten, WiFi te installeren op iPhones en iPads, gaan we naar de Metropol Parasol. Een schitterend houten kunstwerk, in de vorm van paddestoelen of parasols. Op een zonnig terras rusten we weer uit. We zijn tenslotte allemaal (bijna) 60 plus. Lekker een kopje koffie en thee in de zon. Daarna lopen we door de binnenstad, via leuke pleintjes en straatjes, terug. Op de heenweg hebben we een leuke bar gezien, waar we wat gaan drinken. Zoals het hier gewoon is, krijgen we er wat lekkers bij. Een schaaltje lekkere olijven. Om 20.00 zoeken we een restaurantje. We eten er heerlijk en om half 12 zijn we terug op de kamer. Als een blok vallen we in slaap.

Vrijdag 24 maart

We hebben heerlijk geslapen vannacht. Om half 10 hebben we afgesproken voor het ontbijt op de 4e etage. Er is 1 mannetje om op te ruimen en aan te vullen. Helaas voor ons wordt er niet aangevuld en moeten we het doen met wat nog over is gebleven. We hebben best wel genoeg, maar een eitje of bruin broodje was toch wel lekker geweest. Vandaag staat de Kathedraal op het programma. Het is het grootste gotische bouwwerk ter wereld en tot de St. Pieter werd gebouwd ook de grootste kathedraal. Het is overweldigend wat een rijkdom en schatten hier zijn tentoongesteld. Van een kerk is nauwelijks meer sprake, het is meer een museum van kerkelijke pracht en praal. Er hangen veel schilderijen, is er een groot praalgraf van Christoffel Columbus, prachtige orgels en veel mooie raamschilderingen. In de sinaasappeltuin, zitten we een tijdje heerlijk in de zon te genieten. De Kathedraal is gebouwd op een plek waar oorspronkelijk een moskee uit de Moorse tijd stond. In deze tuin zouden de vroegere moskeegangers zich voor het bezoek aan de moskee ritueel hebben gewassen.
Na deze belevenis lopen we verder op zoek naar een terras in de zon om wat te drinken en ons even op te warmen. We vinden een heerlijk terras en genieten van een kopje koffie en later nog een biertje en wijntje. Door het park lopen we terug de stad in. We komen langs het prachtige hotel Alfonso XIII waar we naar binnen piepen om een kijkje te nemen. In het hardrock café koop ik een T-shirt en sjaal als souvenir. Dan lopen we terug naar de kerk op het plaza del Salvador. De tickets van de Kathedraal geven ook toegang tot deze kerk. Tegen 5 uur is het tijd om te rusten en we genieten van een drankje met een paar kleine hapjes. ’s Avonds lopen we naar het restaurant waar we ’s middags op het terras hebben gezeten. Het eten zag er daar heel goed uit en dat leek ons wel wat. Het is inderdaad een goede zet, want het is er gezellig, zeer vriendelijke bediening en erg lekker eten. Bovendien is het iets buiten het centrum, dus een stuk minder toeristisch. Iets voor 12 uur zijn we terug bij het hotel.

Zaterdag 25 maart

Hè bah, als we wakker worden en we schuiven de gordijnen open, zien we dat het regent. Dat is jammer, maar we kunnen er niks aan veranderen. We gaan iets vroeger dan gisteren naar het ontbijt en nu is er vanalles volop. Er worden zelfs broodjes gebakken en eieren aangevuld. Misschien heeft het geholpen dat we gisteravond bij de receptie er wat  ober hebben gezegd.

Na een lekker ontbijt gaan we weer de stad in. Het is gelukkig droog. We lopen naar de andere kant van de rivier, naar de wijk Triana. Aan het einde van de brug is gelijk een leuke overdekte markt met veel standjes waar heel veel lekkere dingen worden verkocht. Mathilde en ik doen leuke ideetjes om zelf tapas te maken op. De markt is gevestigd op de resten van de fundamenten van het Castello San Jorge. We lopen door de straatjes met veel restaurantjes, maar die hebben om 11 uur ’s morgens allemaal de rolluiken nog naar beneden. Wel zijn er twee prachtige kerken te bewonderen. Via de andere brug lopen we weer naar de binnenstad. Het begint te regenen en net als we midden op de brug zijn, is het een behoorlijk harde bui. Op de brug is geen schuilplaats dus we zijn ondanks de paraplu’s en regenjassen toch wel behoorlijk nat en koud. We zijn vlakbij het prachtige hotel Alfonso XIII, en rennen naar binnen in ons natte kloffie. Maar het personeel is uiterst vriendelijk en schuift een paar heerlijke fauteuils aan voor ons. Het is er droog en warm, drinken een lekker kopje koffie en kunnen zeer luxe naar het toilet. We zien het buiten afwisselend hard regenen en de zon weer schijnen. We wagen het er toch maar op en lopen langs de rivier naar de Toro del Oro en naar de Arena, waar nog steeds stierengevechten worden gehouden. We willen wel naar binnen, maar er staat een enorme rij voor de kassa en Ton ziet dan dat op maandagmiddag de entree gratis is. De beslissing is snel gemaakt. We komen maandagmiddag wel terug. We zijn ondertussen weer moe van het lopen en zoeken een leuk restaurantje op voor de lunch. We kunnen heerlijk in de serre zitten en horen soms weer een flinke bui op het dak vallen. Na de lunch lopen we naar het Plaza Espagna. Een prachtig plein in de vorm van een halve maan, met een schitterend gebouw/paleis. Het hekwerk is van azulejos en ook zijn de 12 provincies van Spanje zijn afgebeeld in azulejos. Het is gebouwd in 1929 en wordt nu gebruikt door een aantal ministeries. Hierna willen we nog even wat winkelen, maar ik heb hele zere voeten. Gelukkig is het hotel niet zover weg, zodat ik even andere schoenen aan kan trekken. Het lijkt droog te blijven en laten de paraplu maar thuis. Helaas krijgen we toch weer een bui en duiken we de kroeg maar in. Het is ondertussen tenslotte half 7. Na het borrelen eten we een pizza en om half 11 zijn we thuis. Vandaag lekker vroeg naar bed.

Zondag 26 maart

Vandaag gaan we de wijk Macarena in. Deze wijk ligt ten noorden van ons hotel en er zijn hier een stuk minder toeristen. Het heeft de hele ochtend al geregend, maar als we het hotel verlaten is het gelukkig droog. Via de Alameda de Hercules, een lange laan met plantanen en aan weerszijden allemaal restaurantjes en terrassen en waar standbeelden van Hercules en Caesar vanuit grote hoogte op ons neerkijken, lopen we naar de Basiliek de Macarena. We kunnen niet naar binnen omdat er iets te doen is en het begint ook te regenen. We vluchten een leuk restaurant binnen waar we uitzicht op de basiliek hebben en drinken koffie met wat lekkers erbij. Het wordt droog en we zien zelfs de lucht opentrekken zodat de zon er door kan komen. We lopen verder langs het parlementsgebouw het wijkje weer in. Daar zien we iets heel bijzonders. In de kerken worden in deze tijd een soort van processiewagens opgetuigd, dat hebben we al een aantal keer gezien. Nu zien we dat deze stukken door de straten worden gedragen doordat wel 20 mannen onder het stuk lopen en zo het gevaarte optillen er ermee door de straten sjouwen. Heel bijzonder. We zien ondertussen een leuk restaurant waar we vanavond willen eten. Al wandelend komen we nog een stuk of 10 kerken tegen. Terug op het Alameda de Hercules zoeken we een zonnig terras voor een hapje en drankje. Wanneer we weer in het hotel zijn, gaan Joop en ik nog even op het dakterras zitten in het zonnetje. Maar als de wolken weer komen wordt het koud en gaan we naar binnen. Om half 7 zoeken we het restaurantje weer op waar we vanmorgen koffie hebben gedronken om te borrelen. De basiliek is nu open en we kunnen naar binnen. Een gigantische Madonna staat boven het altaar, tussen veel goud en zilver. Na de borrel gaan we op zoek naar het restaurant dat we vanmiddag ontdekt hebben. Het is ondertussen loeihard gaan regenen en we lopen door de plassen over de straatjes. Helaas is bij het restaurantje alles gereserveerd. We proberen nog wat anders maar daar stinkt het. Omdat we nu weer vlakbij het hotel zijn, wil ik graag droge sokken en schoenen aan. Lekker droog duiken we la Mafia binnen, een Italiaan naast het hotel.

Maandag 27 maart 2017

Alweer de laatste dag van ons tripje Sevilla. Vandaag staat het Real Alcázar en de Arena op het programma. Na het ontbijt checken we uit en laten de koffers in het hotel achter. Bij het paleis staat al een aardige rij, maar het loopt goed door. Even later zijn we binnen. Wat een schitterend paleis. Het complex is waarschijnlijk het oudste koninklijk paleis van Europa dat nog steeds als zodanig in gebruik is. We zien invloeden van de Moorse tijd en heel veel azulejos. Door de eeuwen heen zijn er veel stijlen bijgekomen maar alles vormt wel een prachtig geheel. Ook de schitterende tuinen met de vele citroen- en sinaasappelbomen is meer dan de moeite waard. Na het bezoek lopen we naar de arena om te kijken of het inderdaad gratis is om 15.00 uur. Daarna zoeken we een leuk tentje op om voor de laatste keer in Sevilla wat te eten. Maar als we terug zijn bij de Arena wacht ons een teleurstelling. Er staat een giga lange rij. Allemaal mensen die ook een gratis bezoek aan de arena willen brengen. Na 3 kwartier wachten zijn we aan de beurt en dan wordt ons verteld dat we om 16:50 aan de beurt zijn voor een rondleiding. Dat zou net lukken als we eerst de koffers gaan ophalen bij het hotel en dan terug gaan. Maar waarschijnlijk mogen we met de koffers niet naar binnen. We laten het maar zitten. We gaan terug naar het hotel en rusten daar nog even uit voordat we met de koffers naar de bus lopen, die ons naar her vliegveld brengt. Het vliegtuig is mooi op rijd en om iets voor 12 hebben we de trein naar Utrecht. In Zeist nemen we afscheid van Ton en Mathilde en om half 2 zijn we thuis. Ondanks het weer was het een super gezellig weekend,