Stedentrip naar Krakau

Donderdag, 19 april

We vertrekken om 6:00 uur en rijden naar Zeist waar we de auto bij Ton en Mathilde laten staan en verder gaan met de bus en trein naar Utrecht en Schiphol. We zijn ruim op tijd. Wel wordt mijn hele koffer doorzocht en uiteindelijk wordt een klein Victorinox mesje gevonden, dat Joop in mijn toilettas heeft gegooid. De man vindt het toch niet de moeite waard en ik krijg het gelukkig terug. Maar toch niet leuk als je hele hebben en houden door een vreemd iemand wordt doorzocht. Het vliegtuig is iets vertraagd, maar na een hele rustige vlucht komen we in Krakau aan. We hebben een taxi geregeld via het hotel, maar er is niemand die op ons wacht. We besluiten zelf een taxi op te zoeken en een mannetje komt ons tegemoet en vraagt of we een taxi nodig hebben. Hij brengt ons keurig bij ons hotel, dat echt midden in de oude stad ligt, op 50 m van het grote plein, Rynek Glowny. Met 40.000m2 oppervlakte is het het grootste middeleeuwse plein van Europa. De Mariabasiliek springt er uit met zijn 2 verschillende torens en prachtige inrichting. Wat een rijkdom. Dat er veel geld ligt is duidelijk als Ton 10 zloty’s vindt. Maar dat doneert hij weer keurig aan de kerk terug. Het plein heeft veel terrassen en we vinden een plekje lekker in het zonnetje. Om 3 uur gaan we naar het hotel terug, want nu kunnen we op onze kamer. Het zijn prachtige kamers en we rusten een uurtje uit. Om half 5 lopen we nog een rondje. Eerst wandelen we door de lakenhal. Een prachtige markthal uit de 16e eeuw, waar nu veel toeristische kraampjes in te vinden zijn.
We lopen richting de oude muur met de oude Barkaban. Een ronde poort waar vroeger iedereen doorheen moest die de stad in wilde. De muur en de poort zijn nog middeleeuws.

Terug op het plein is er nog een terras in de zon en daar nemen we een biertje. In het boekje stond een tip over een restaurant. Het ligt vlak bij het hotel, diep in de kelder en heeft een middeleeuwse sfeer. Het eten is er geweldig en na afloop gaan we vol, moe en voldaan terug naar het hotel. De eerste dag Krakau is goed bevallen.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Vrijdag, 20 april

We hebben goed geslapen en om half negen gaan we ontbijten in het hotel. Het ontbijt is heel uitgebreid en we nemen er heerlijk de tijd voor. Vandaag staat de wijk Podgórze op het programma. De wijk ligt aan de andere kant van de rivier de Wisla en we wandelen er heen. Het is heerlijk weer, de zon schijnt aan een strakblauwe lucht. Als eerste en belangrijkste doel van vandaag gaan we naar Schindlers fabriek. In dit stadsdeel is in de oorlog een getto gemaakt waar de Joden moesten wonen en buiten deze getto mochten ze niet komen. Alleen in Schindlers fabriek mochten de joden komen werken en kregen daar ook goed eten. Hierdoor heeft Schindler 1200 Joden gered. Helaas waren er vele duizenden die wel zijn vermoord vanuit deze getto. In de oude fabriek is nu een museum gemaakt waar de oorlogsjaren van Krakau op een indrukwekkende manier worden weergegeven. Vooral het verhaal van de Poolse Joden is niet te bevatten. Na dit bezoek gaan we naar een hip restaurant in een van de fabriekshallen op het terrein. Daar is een rustig terras waar we wat eten en drinken. Daarna wandelen we door de wijk. We zien een stuk muur van de getto, de plek waar een Joods verzorgingstehuis heeft gezeten en waar een ziekenhuis zat. De zieken en ouderen werden door de Nazi’s ter plekke allemaal vermoord. Het plein van de helden, waar 70 lege stoelen staan, is het symbool voor de leegte die achterbleef nadat in 1943 de laatste mensen uit de Getto waren afgevoerd.
Na deze indrukwekkende dag puffen we uit op een terras in de schaduw, want het is in de zon een beetje te warm.
Om half 7 lopen we terug naar de oude stad. Mathilde en ik kopen een t-shirt bij het hard rock café en we eten pizza in een superleuk Italiaans restaurantje. Als afzakkertje kopen we een klein flesje limoncello die we op de kamer opdrinken.

Zaterdag 21 april.

Vandaag staat de wijk Kazimierz op het programma. Het is de van oorsprong Joodse wijk, die in 1940 meedogenloos werd ontruimd, lang verlaten was en in verval raakte. Door de film Schindlers List kreeg de wijk wereldwijde bekendheid. Hierna is de wijk weer opgebloeid en is nu een levendige wijk met veel winkeltjes, restaurantjes en terrasjes. Voordat we aan onze wandeling door de wijk beginnen bezoeken we eerst het hoog gelegen Wawelkasteel aan het eind van ‘onze’ straat. Het kasteel is eeuwen oud, en lange tijd gebruikt door de poolse koninklijke familie. Maar toen die verhuisde naar Warschau raakte het kasteel in verval. In begin van de 20e eeuw is het gerestaureerd en het is nu in gebruik als museum. We wandelen over de mooie binnenplaats en bezoeken de kathedraal. Van buiten is het een prachtig bouwwerk maar ik raad iedereen af om naar binnen te gaan. Het zal vast prachtig zijn maar door de vele toeristen is er nauwelijks iets van te zien. We lopen in drommen tegelijk allemaal dezelfde route door de kerk. Niét normaal en we proberen zo snel mogelijk de uitgang te vinden.
In Kazimierz is het echter heerlijk toeven. Het is superwarm en zonnig, dus heerlijk om door de stad te wandelen. We drinken koffie in een jaren 50 restaurant met gelukkig 2018 lekkere koffie. We bezoeken de mooie barokke Skalkakerk en wandelen langs de Wisla. Op een boot met restaurant rusten we uit. Er staat een heerlijk verkoelend windje. We maken onze wandeling af, bezoeken nog wat winkeltjes en lopen langs diverse synagoges die op de sabbat uiteraard gesloten zijn voor toeristen. Uiteindelijk komen we op een groot plein terecht bij Café Ester, waar we een biertje en wijntje drinken onder het genot van live klezmer muziek.

Ondertussen is de oude stad afgezet met dranghekken want morgen is de 17e marathon van Krakau. Het is superdruk en kunnen ‘s avonds moeilijk een plekje vinden in een leuk restaurant. Uiteindelijk lukt het ons gelukkig en we eten heerlijke hamburgers met friet en ik kabeljauw. Als we terug naar het hotel gaan is er al een amateurloop bezig van waarschijnlijk 10 km. We staan nog even aan te moedigen en daarna duiken we ons hotel in.

Zondag 22 april

We hebben voor vandaag een taxi geregeld die ons om 13:00u komt ophalen en ons naar Auschwitz en Birkenau brengt. Voor die tijd lopen we nog door de Planty, een park dat helemaal rond de oude stad ligt en waar het heerlijk wandelt in de zon en tussen de bomen die zo mooi fris groen zijn. De stad is druk vanwege de marathon, maar ben je er iets buiten dan is het super rustig. We pikken een terrasje voor koffie met taart en om 13:00 uur staat de taxi klaar. Het is ruim een uur rijden en in Auschwitz halen we eerst kaartjes zodat we om 16:00 naar binnen kunnen. Dan mag je pas zonder gids op eigen gelegenheid naar binnen. Hierna brengt de chauffeur ons naar Birkenau wat zo’n 3 km verder ligt. Birkenau is erg indrukwekkend. De spoorlijn die midden op het terrein uitkomt en waar al 70% van de joden die aankwamen direct door moesten naar de gaskamers, ligt er nog precies zo. En de restanten van de gaskamers/crematoria liggen er nog bij zoals ze in Jan 1945 door explosies zijn ingestort. De fundering laat echter nog duidelijk zien hoe het geweest moest zijn. En dat er 5 van deze gebouwen waren is gewoon onvoorstelbaar. 4700 mensen werden er per dag vermoord. Niet te bevatten. Er staan nog veel barakken, maar het is maar een klein gedeelte van het enorme terrein dat vol heeft gestaan. Na 1,5 uur gaan we terug naar Auschwitz waar we worden geconfronteerd worden met nog meer gruwelijke beelden. Bijvoorbeeld een ruimte van ongeveer 15 meter lang waar aan weerszijden een soort van etalages zijn met alleen maar schoenen, van de grond tot aan het plafond. Schoenen van de mensen die daar vermoord zijn. En een complete wand met alle namen van alleen al alle Nederlanders die zijn omgekomen. Het is als museum en als nagedachtenis aan iets wat nooit meer voor mag komen, erg mooi opgezet.
Om 18:00 uur brengt de chauffeur van de taxi ons terug naar ons hotel. We willen de laatste avond toch gezellig houden en eten in een restaurant op de hoek van de straat. Het eten is heerlijk en we kunnen de indrukken van vanmiddag even achter ons laten.

Maandag 23 april

Om 11.45 vertrekt het vliegtuig terug naar Amsterdam. De taxi hebben we geregeld via het hotel en we worden keurig op tijd opgehaald en weggebracht. De vlucht met KLM is weer prima en om half vier zijn we bij de auto in Zeist. Het was een heerlijk weekend. Het weer was fantastisch, we hebben lekker gegeten en gedronken, zeer aangenaam gezelschap, veel indrukken opgedaan en ook toch weer wat geleerd over de recente geschiedenis van Polen. Geen weekend om snel te vergeten.