Valencia, weekendtrip

Donderdag 14 april 2016 - Dag 1

We vertrekken om half 9 richting Ton en Mathilde in Zeist. We drinken daar nog een kopje koffie en laten de auto op een mooi plekje achter. Met de bus gaan we naar Utrecht, waar we de trein naar Schiphol nemen. Alles gaat voorspoedig en om 12:50 vliegen we, precies volgens schema. De vlucht is perfect en om 15:00 uur landen we op Valencia AirPort. De metro brengt ons naar ons hotel, SH Ingles, midden in de stad. Bij het inchecken is wat verwarring. Ton en Mathilde hebben een kamer zonder ontbijt en Joop en ik met ontbijt. Huh??? We hebben 1 boeking gedaan voor 2 kamers!! Hoe kan dat nu? Volgens de dames van de receptie hebben Ton en Mathilde een kamer met korting en geen ontbijt. En wij geen korting, maar wel ontbijt. Na wat geharrewar en heen en weer gesteggel begrijpen we dat het niet gaat veranderen. We nemen het voor lief en besluiten thuis contact op te nemen met het reisbureau. We hebben een prachtige kamer met alles er op en aan. Het weer is fantastisch, 26 graden. Het hotel heeft een terras en we nemen eerst een drankje. Maar omdat er alleen Heineken geschonken wordt gaan we op zoek naar een ander terras. Ook zoeken we iets in de zon. Binnen 5 minuten staan we op het Plaza Reina waar een aaneenschakeling is van leuke terrasjes. We genieten volop en als ik een foto wil maken zie ik dat voor de kathedraal zijn gaan zitten. We bestellen ook maar wat tapas, want echt eten doen ze hier pas vanaf half 9, en met de alcohol gaat het anders niet goed. Als de zon achter de gebouwen verdwijnt gaan we kathedraal gelijk bekijken. Hij is enorm. Wat een pracht en praal heeft deze kerk. We wandelen daarna door de kleine straatjes en steegjes. Om half negen ploffen we op een terras bij een Ierse pub en eten fish en chips, hamburger en gamba's. We zitten tot bijna 10 uur buiten, maar dan wordt het fris. We wandelen naar het hotel, nemen daar een kopje koffie en om 11 uur zoeken we onze kamer op. Wat een fantastische eerste dag in het mooie Valencia. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

15 april - Dag 2

We hebben afgesproken om half 10 te ontbijten. Het ontbijt is prima. Veel vers fruit, veel broodjes en beleg. Ook wordt op verzoek eieren gebakken. Maar het is zeker geen 14,00 euro waard die Ton en Mathilde er nog voor moeten betalen. Na het ontbijt lopen we naar het fietsverhuurbedrijf, vlakbij het hotel. We willen vandaag gaan fietsen naar de zee. We krijgen mooie fietsjes mee, met een mandje, en de mevrouw die ons helpt geeft de route aan op een kaart. In de stad zijn mooie fietspaden maar het mooiste is het park Jardin del Turia. Vroeger was het een rivier, maar na een grote overstroming is de rivier buiten de stad omgeleid en de drooggevallen rivier is omgezet naar een prachtig park. Je kunt er fietsen, wandelen en er zijn diverse sportterreinen aangelegd. Maar het mooiste is de Ciudad de las Artes y las Ciencias oftewel stad van kunsten en wetenschap. Het is een complex dat bestaat uit diverse prachtige gebouwen, ontworpen door Santiago Calatrava, de bekende Spaanse architect. Prachtige moderne architectuur verbonden met veel water, om het karakter van de drooggevallen rivier de Turia te behouden. Schitterend. We fietsen verder naar het strand. Er is iets meer bewolking gekomen en net te fris om aan het strand te liggen. Maar je kunt wel heerlijk op het terras zitten van een van de vele strandtentjes. We nemen eerst een kopje koffie en tegen 3 uur lunchen we er ook. Via een achterbuurtje waar een mooi fietspad doorheen gaat, komen we weer in de stad. Bij de mercado de Colon drinken we wat op een terrasje in de zon. Lekker hoor! We fietsen nog even lang een tapas restaurant dat in het boekje 100% Valencia wordt aanbevolen en reserveren een tafeltje voor vanavond. Als we er s'avonds aankomen lijkt het nog rustig, maar naarmate de avond vordert raken alle tafels vol en moeten mensen in de rij wachten op een tafeltje. De tapas zijn enorm lekker en helemaal niet duur. Een aanrader dus. We willen nog een afzakkertje nemen op het terras van het hotel, maar dat gaat om 23:00 uur sluiten. Jammer. We lopen terug de stad in en zakken op een terras van een wijnbarretje in een paar heerlijk stoelen. Na 1 glaasje wijn zijn we uitgeteld en rollen we om 00:00 uur ons bedje in. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

16 april - Dag 3

Na het ontbijt gaan we een stadswandeling maken. Het is schitterend weer, zonnig en warm, dus de korte broek kan aan. De wandeling begint vlakbij het hotel en gaat door kleine straatjes met leuke winkeltjes. We lopen het mooie gebouw van de Mercado Central binnen, met allemaal kraampjes met verse groenten en fruit, heel veel vlees, waarbij complete varkenssnuiten en -poten en ondefinieerbare beestjes van top tot teen in de vitrine liggen. We drinken een kopje koffie op terras en wandelen verder. Er zijn een paar bezienswaardigheden die we we willen bezoeken, zoals La Lonja, een in gotische stijl gebouwde zijdebeurs, en Torres de Quart, maar vandaag moeten we betalen en morgen, zondag, is het gratis. Natuurlijk gaan we dat morgen dan doen, we zijn tenslotte Nederlanders. We wandelen verder en duiken om 3 uur een zonnig terras op voor de lunch. We beginnen met een biertje en een wijntje maar als de mannen nog een biertje nemen, wil ik wat rustig aan doen en zie op het terrasje mensen met een karafje aangelengd sinaasappelsap. Op een bordje wordt ook Aqua de Valencia aanbevolen. Ik denk dat het water is met Valencia sinaasappels, dus ik bestel het. Ik raad Mathilde aan ook wat te nemen want het is heerlijk fris. Alhoewel ik denk dat het geen gewoon water is wat er in zit. Mathilde proeft het ook en denkt dat er zeker alcohol in zit. Oeps, dan toch maar even wat rustiger aandoen. Bij het afrekenen vragen we de ober het geheim van de aqua de Valencia. Hij onthult dat er een likeur, champagne en sinaasappels in zit. Haha, gezond zeker, maar het hakt er ook lekker in. We wandelen verder en in een klein winkeltje koop ik een leuke rok en bloes. We bekijken ook nog een paar prachtige kerken. We komen weer uit bij de Kathedraal op het plaza de la Reina. We zoeken nog een terras en ik neem een Sangria, de mannen een biertje en Mathilde een tonic. Wat blijkt? We zitten hier waarschijnlijk 1e klas, want bij elkaar is het 25,00 euro. Gemiddelde ruim 6,00. Bij de lunch was een biertje nog 2,00. Maar wat een verrassing als de serveerster ons om half 8 toefluistert dat we tapas kunnen halen aan de bar 'for free'. Gratis hapjes dus!! Uiteindelijk hebben we er een paar uurtjes gezeten, genoten van de zon, de mensen en het geroezemoes van de gezellige stad.'s Avonds willen we een pizza eten, maar overal is het vol. Ja, om 23:00 uur kunnen we nog terecht. Gelukkig is er toch nog een tafeltje in de pizzeria vlakbij het hotel. We eten lekker en om half 12 is het slüss voor vandaag. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

17 april - Dag 4

We hebben weer om half 10 afgesproken te ontbijten en om 11 uur verlaten we het hotel om de rest van de stad te bekijken. We lopen eerst langs het smalste huis van Valencia. 1,07 breed, daar past geen 2-persoons bed in. Daarna bezoeken we La Lonja, dat op de werelderfgoedlijst van Unesco staat, vanwege de prachtige gotische architectuur. De zuilenzaal is werkelijk schitterend. Daarna lopen we richting Torres de Quart, waar we een prachtig uitzicht over de stad hebben. Het is erg warm en waar de wind de afgelopen dagen nog een beetje fris kon zijn, is die nu ook warm. We wandelen verder naar het treinstation uit 1906 met prachtige mozaïeken en de plaza des Torros, de arena waar stierengevechten worden gehouden en concerten worden gegeven. We kopen bij een bakkertje wat broodjes en eten die in een parkje op. Aan het einde van de middag genieten we op het terras van de zon en s'avonds eten we weer bij ons favoriete tapas restaurant la Bodeguilla del Gato. Pas om 0:00 u verlaten we het restaurant en kunnen nog in het overhemd en t-shirt buiten lopen. Heel bijzonder voor 17 april. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

18 april - Dag 5

Het is alweer de laatste dag. We vliegen vanmiddag om 16:00 u terug, dat betekent dat we rustig aan kunnen doen en nog wat kunnen bekijken als we dat willen. Het hotel zit naast het keramisch museum, het is prachtig gebouw aan de buitenkant, maar het lijkt ons ook wel leuk om de binnenkant te bekijken. Helaas is het gesloten op maandag. Plan B dan maar, een beetje door de straatjes lopen waar we nog niet zijn geweest. We drinken nog lekker in de zon op het terras een kopje koffie. Het is frisser dan de afgelopen dagen, maar in de zon is het toch lekker. Om half 2 gaan we terug naar het hotel om de koffers op te halen en daarna gaan we met de metro naar het vliegveld. De terugvlucht heeft iets meer turbulentie dan de heenreis, maar we landen weer veilig op Schiphol. De koffers die we hals handbagage mee wilden nemen, moesten op het laatste moment toch nog in het bagageruim, dus we moeten nog even op de bagage wachten. In Utrecht gaan we voor het laatst samen uiteten bij La Fontana. In Zeist nemen we uiteindelijk afscheid van elkaar en om 23.00 uur zijn we thuis. Het was een heerlijk weekend met prachtig weer, lieve vrienden in de vriendelijke stad Valencia.