Weekend Koninginnedag

Vrijdag 27 april 2012

Eindelijk, ons eerste weekend met de camper weg. Niet dat het al zo fantastisch weer is geweest, maar we hebben er gewoon behoefte aan.  Het is niet zomaar een weekend, we hebben het vol gepland met nuttige maar ook leuke dingen.

Om kwart over 8 vertrekken we. Jindra is gisteravond al gekomen en gaat mee. Om kwart over 9 hebben we afgesproken op de parkeerplaats naast het Gemeentehuis in Epe. Want daar krijgt Pa Visch vandaag een koninklijk lintje. We zijn mooi op tijd weg, maar bijna bij de snelweg kom ik erachter dat m’n telefoon nog thuis ligt. Gauw omkeren dus en met een kwartiertje vertraging zijn we in Epe. Pa is helemaal verrast maar uiteindelijk toch ook wel trots. Hij heeft z’n hele leven vrijwilligerswerk gedaan en nog steeds en als dat op je 84e nog eens extra wordt gewaardeerd is dat toch wel bijzonder.

Na het officiële gedeelte gaan we met de hele familie iets drinken en daarna met een kleiner groepje nog even shoppen. We kopen een feestoutfit voor mam, voor de 60-jarige bruiloft. Gelukkig is ze geslaagd, dat is een zorg minder. s’Middags gaan we met z’n drieeen naar Zutphen . Er is een prima camperplaats aan de Houtwal waar we gratis kunnen staan. Je loopt van daar zo het stadje in. Daar koop ik ook een jurkje voor het feest.

‘s Avonds eten we een pizza bij Vaticano en brengen we Jindra naar het station. Zij gaat terug naar A’dam.

‘s Nachts regent het hard, maar we liggen heerlijk droog in ons campertje.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Zaterdag 28 april 2012

We hebben heerlijk geslapen. Het heeft hard geregend en het regent nog een beetje maar als we naar buiten gaan is het droog. We hebben nog een stadswandeling en vanaf de camperplaats lopen we naar de Martinetsingel door het poortje van de Drogenapstoren, de binnenstad in. We lopen heerlijk door de straatjes en zien de oude Walburgiskerk. Het oudste deel van de kerk dateert uit de 11e eeuw. Er staat een beeldje van de Engelse heilige Walburgis op het kerkerf. Via de IJsseldijk, waar we een prachtig uitzicht hebben over de IJssel, komen we weer in de stad op de Zaadmarkt, Groenmarkt en Houtmarkt, waar de Wijnhuistoren staat. Hier werd vroeger de wijn verhandeld en werden de gasten ontvangen door het gemeentebestuur. Nu zit er een mooi restaurant waar je heerlijk kunt lunchen. We lopen verder een stukje langs de Berkel, de rivier die door de stad loopt en in de IJssel uitmondt. We komen langs de Broederkerk, een oude kloosterkerk uit de 14e eeuw en waar nu de bibliotheek in is gevestigd. Ook wandelen we door een paar prachtige hofjes, zoals het Kloosterhof en het Luthershofje en als laatste komen we op het Oude Bornhof. We drinken koffie en eten een tosti in het enige huis dat bewaard is gebleven uit 1343 en nu dienst doet als een ontmoetingscentrum.

We komen weer uit bij de Drogenapspoort. We lopen nog even over de markt en drinken een biertje op het terras bij de stadsbrouwerij.

‘s Middags rijden we naar Wijhe, waar we willen overnachten op een camperplaats. Helaas is de camperplaats gesloten omdat ze er aan het werk zijn. We bellen Mark en Dionel in Olst of we even een kopje koffie kunnen drinken. Daarna steken we met de pont over naar de andere kant van de IJssel waar we op een ACSI camping in Veessen gaan staan. We hebben een prachtig uitzicht over de IJssel.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Zondag 29 april 2012

Nadat ik lekker een stukje heb gelopen met Squall vertrekken we richting Vaassen. We drinken koffie bij een vriendin en daarna gaan we naar Apeldoorn naar Ma Span. ‘s Avonds rijden we met Bouwe en Ma met de Twingo naar de Triangle in Wenum en eten heerlijke asperges. We gaan toch weer richting Vaassen en komen uit bij een SVR camping ‘De Rollekoot’ aan de Gortelseweg. Een heel leuk, klein campinkje met een hele vriendelijke eigenaresse. We krijgen een prachtig, rustig plekje en slapen heerlijk.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Maandag 30 april

Vandaag is Pa jarig en is het Koninginnedag. Pa mag met zijn lintje op, bij de burgemeester op het podium staan tijdens de aubade. We fietsen eerst naar hun huis waar Marianne en Dik ook net aankomen. Na de koffie gaan we naar de Aubade. Het is prachtig weer en erg leuk om weer eens in mijn oude dorpje een traditionele Koninginnedag mee te maken inclusief versierde wagens met kleuters en een grote optocht van verenigingen en bedrijven.

’s Middags maken we een fietstocht over de Veluwe en komen door Emst, Gortel en Vierhouten. Het is prachtig fietsen in de bossen. Het zijn bekende stukken waar ik vroeger veel kwam, maar toen vond ik het niet zo bijzonder. Nu kan ik gelukkig volop genieten van de rust en natuur.

Van de camping eigenaresse mochten we ’s middags blijven staan en als we terug komen kunnen we nog lekker een uurtje genieten van de zon. Dan is het tijd om in te pakken want Jindra komt om half 6 aan op het station in Apeldoorn en daarna gaan we met z’n drieen naar Hoog Soeren. De hele familie is daar bijeen om de verjaardag van (O)pa te vieren. Het is erg gezellig, maar ook aan het eerste lange weekendje weg met de camper komt weer een eind. We nemen afscheid van iedereen en tuffen weer naar huis. Het was een aardig vol gepland weekend maar toch ook lekker om er weer helemaal even uit te zijn.