2018 – Najaar camperreis Nederland/Duitsland

Dag 1 – Zondag 7 oktober
Scherpenzeel – Neer= 130 km

We hebben twee nachtjes in ons eigen huis en bed geslapen. Dan pakken we de camper verder en om 12 uur vertrekken we. We hebben een leuke camperplaats op het oog in Neer, Noord-Limburg. Anderhalf uur later zijn we er. Het is een jachthaven aan de Maas, een prachtig plekje en nog voldoende ruimte. De zon schijnt volop maar het is maar 15 gr. Toch kunnen we naast de camper uit de wind heerlijk buiten zitten. We eten de gisteravond gemaakte pompoensoep op met een herfstbokje erbij. Joop stuurt een appje naar Johan en Wilma die heel toevallig net vandaag onderweg zijn vanuit Frankrijk naar huis. Het lijkt ons wel heel leuk om ze te treffen en zij vinden dat ook. Om 20 uur kunnen ze hier zijn. Ondertussen lopen wij naar het plaatsje om te kijken of we vanavond nog ergens een hapje kunnen eten. Er is een eethuisje tot 22:00 uur open, dus dat gaat wel lukken. We lopen nog langs een oude gerestaureerde watermolen. Om 18.00 uur is het te koud buiten en gaan we in de camper zitten. Als Johan en Wilma komen drinken we eerst wat en daarna lopen we naar het dorpje waar we in eethuis Aly lekker eten. Terug bij de camper haalt Johan een fles limoncello uit hun camper, die ze nog even in Luxemburg gekocht hebben, en onder het genot van een glaasje kletsen we gezellig bij.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 2 – Maandag 8 oktober
Neer

Het is gisterenavond en beetje laat geworden, het was eigenlijk al morgen. Dus slapen we vanmorgen uit. Om 10 uur zijn we gedoucht en komt Wilma even om het hoekje kijken terwijl ze Thierry uitlaat. Hoe leuk is dat. We drinken samen koffie en tussen de middag eten we een broodje. Dan vertrekken zij weer naar het Noorden en stappen wij op de fiets. We maken een knooppunten rondje van 25 km. Het is een prachtig gebied, het Leudal met de Leumolen, een oude watermolen. We doen het dorpje Horn aan, met het kasteel Horne. De graaf van Horne die samen met graaf Egmont is onthoofd aan het begin van de 80-jarige oorlog, kwam hier vandaan. Leuk weer zo’n stukje geschiedenis. We fietsen langs de Maas terug naar Neer, waar we een paar boodschapjes doen en een stukje Limburgse vlaai kopen. Bij de camper eten we dat lekker op met een kopje koffie, in het zonnetje. Ik kook in de camper en morgen rijden we weer verder.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 3 – Dinsdag 9 oktober
Neer-Ransdaal = 64 km

Het is heel leuk in Neer en de camperplaats is super, maar het kriebelt weer, dat betekent dat we weer verder willen. Ik heb een leuke camping gevonden in Ransdaal, camping la Dolce Vita, een boerencamping. Na de koffie vertrekken we en iets na 12 uur komen we in Ransdaal aan. Een heel vriendelijk jong stel beheert de camping en we zoeken een zonnig plekje. Het is warm in de zon, de bikini kan aan. Na de lunch zoeken we een korte wandeling in de buurt op. We lopen een heel leuk rondje Ransdaal van 6 km.
Terug op de camping halen we hamburgers uit de vriezer en als de zon nog net niet onder is, gooien we ze op de grill en genieten met een glaasje rosé van de ondergaande zon. Het is 9 oktober, dus als de zon weg is wordt het koud en moeten we naar binnen.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 4 – Woensdag 10 oktober
Ransdaal

Het wordt vandaag mooi weer maar om 9 uur is het nog maar 6 gr. De zon schijnt al wel. We doen rustig aan, douchen comfortabel in de camper en als Joop de deur open doet, ziet hij 5 eitjes op de mat liggen. Wat schattig. We eten dus een vers, gekookt eitje bij het ontbijt. Na de koffie stappen we op de fiets. We hebben een knooppuntroute uitgezet. Na 1,5 km merkt Joop dat zijn zadel los zit. Hij zoekt een inbussleutel maar die hebben we niet bij ons. We kunnen kiezen, terug naar de camping of even langs een fietsenmaker. We kiezen voor het laatste. Helaas is de dichtstbijzijnde winkel in Klimmen gesloten. Dan door naar Voerendaal. We wijken gelijk al helemaal van de geplande route af. Maar onderweg naar Voerendaal rijdt Joop in een gootje langs de weg, waarschijnlijk doordat hij zijn evenwicht even verliest door het losse zadel. Hij komt te slippen en valt met de fiets languit op de weg.
Een auto stopt, een voorbijganger komt aangesneld en vraagt of alles goed is. Gelukkig staat ie op en op een paar schrammetjes en een snee in zijn duim na, heeft hij zelf niets. Wel is zijn display van de computer afgebroken. De fietsenmaker kan het display niet maken, maar wel met met plakband vastzetten zodat de computer weer werkt en hij de heuvels van Limburg weer op en neer kan. Ook wordt zijn zadel stevig vastgezet. We kunnen gelukkig weer verder en pakken ergens onze route weer op. We fietsen door Nuth, waar we koffie met echte vlaai eten, Hoensbroek, de Brunsummer heide, Landgraaf en maken een uitstapje naar Ubach over Worms, waar ik in 1970 met mijn ouders en zussen op vakantie ben geweest. Ik weet niet meer precies de straatnaam en alles is in 50 jaar zo veranderd, dat het moeilijk terug te vinden is. In Heerlen pakken we op het Pancratiusplein midden in de stad een biertje met bitterballen. Dan is het nog 12 km naar de camping. In totaal hebben we ruim 60 km gefietst. Heel afwisselend in het prachtige Limburgse landschap. Bij de camper haal ik snel de bofkip uit de vriezer en even later marineer ik het om saté te maken. We kunnen buiten eten maar dat moet voor 19:00 want dan gaat de zon onder. Na de afwas kruipen we het campertje in en daar blijven we de rest van de avond.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 5 – Donderdag 11 oktober
Ransdaal (Maastricht)

Het begint bewolkt vandaag, maar het is niet zo koud als de afgelopen ochtenden. We douchen dit keer op de camping en om half 11 nemen we de trein naar Maastricht. Het is 20 minuten met de trein. Eerst gaan we naar het Bonnefantenmuseum. Onderweg daarheen worden we door een reporter en cameraman van de Maastrichter TV aangehouden met de vraag of Joop wat vragen wil beantwoorden over de AED kastjes. Als echte Maastrichtenaar, zoals later op de TV wordt gezegd, geeft hij antwoorden. In het museum drinken we eerst koffie en daarna gaan we het museum in. Er hangen schilderijen van oude meesters met daar tussen moderne kunst. Op de 2e verdieping is een video expositie van Melanie Bonajo. Heel bijzonder. Als we weer naar buiten gaan is de zon inmiddels gaan schijnen. We downloaden een stadswandeling en na een tosti op het Vrijthof en een croissant bij Mathieu Hermans lopen we de stad rond. We komen op leuke plekjes, zoals de De Bisschopsmolen. Het is de oudste draaiende watermolen van Nederland. De molen heeft een eigen ambachtelijke bakkerij, waar we een ambachtelijk gebakken broodje kopen en een stuk pruimenvlaai. Die eten bij de Helpoort op. Na de wandeling zoeken we terrasje in de zon. Deze vinden we aan de Maasboulevard. Eerst aan de westkant maar als daar de zon verdwijnt verplaatsen we ons naar de andere kant waar we gelijk een hapje eten. Om 19.00 uur nemen we de trein terug en om half 8 zijn we weer terug op de camping.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 6 – Vrijdag 12 oktober
Ransdaal

Het is misschien een beetje saai, maar we zijn nog steeds in Ransdaal. Het is zo mooi hier dat we nog meer willen zien van de omgeving. We doen heerlijk rustig aan. Er liggen weer 2 eitjes op de mat en ik maak een roereitje met tomaat. Samen met het brood van de bisschopsmolen is het een echt Limburgs ontbijt. Joop gaat vragen of we nog een paar dagen kunnen blijven. Dat kan, maar dan moeten we wel verkassen. Ons mooie plekje is vanaf vandaag besproken. Dus rijden we een paar meter verder naar een ander veldje. Ook een heel mooi plekje. Om 12 uur trekken we onze wandelschoenen aan en vullen we de rugzak en gaan we wandelen. Een wandelroute van 14 km die begint en eindigt bij de camping. We lopen door Schin op Geul, langs kasteel Genhoes en Schaloen,door het Geuldal, Etenaken en met een bocht terug naar Ransdaal. Het is een prachtige, afwisselende route met vergezichten, heuvels en dalen.
Het is zoals beschreven staat een 5-sterren landschap Zuid-Limburg. Bij de camper terug drinken we ons welverdiende biertje en we leggen weer wat op de grill, lekker makkelijk. Nu is het bijna half 8. We drinken nog koffie buiten, maar het koelt wel af en de zon is al onder.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 7 – Zaterdag 13 oktober
Ransdaal

De laatste dag in Zuid-Limburg.
We hebben een knooppunten route samengesteld en om 11 uur fietsen we de camping af. Eerst naar Ubachsberg, waar we de hoogstgelegen wijngaard van Nederland willen aandoen en waar we gisteren langs de wijnvelden zijn gelopen. We proeven wat en kopen 2 witte wijnen en 1 rode. Dan fietsen we verder richting Simpelveld, Vaals, Gulpen en via Wijlre, Klimmen terug naar de camping. We rijden ook nog een klein stukje door Duitsland. De route gaat over hogere heuvels dan eergisteren. Regelmatig moeten we een standje hoger schakelen en we gaan soms met 50 km weer naar beneden. Het voordeel van fietsen is dat je iets verder komt en meer plaatsjes kunt aandoen, maar met wandelen zie je meer van de omgeving en sta je regelmatig even stil om te genieten van het uitzicht. We zijn tegen 17.00 uur terug en na even met een drankje te zijn bijgekomen, bereiden we de BBQ voor. We hebben spareribs gemarineerd en mais met zoete aardappel. Er zit wat weinig vlees aan de botjes maar het smaakt lekker. De zon is nu bijna onder, de wind steekt op en het wordt wat fris. We gaan de afwas doen en dan maar lekker de camper in.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 8 – Zondag 14 oktober
Ransdaal -Piesport = 200 km

Zoals we aangekondigd hebben verlaten we vandaag de camping in Ransdaal. Via Maastricht, Verviers, St.Vith zakken we af naar de Moezel. Joop heeft een leuke, niet al te grote camperplaats gevonden in Piesport aan de Moezel. Er is nog een plekje vrij en we installeren ons even later met een flesje rosé, een toastje en een kaasje. Heerlijk. We zien om ons heen niets anders dan wijnvelden. Dat is ook niet zo vreemd, hier ligt het grootste wijngebied van de Moezel. De wijnboeren in Piesport zijn dan ook niet te tellen. Om 16:00 uur gaan we even op verkenning uit en maken een wandeling door het plaatsje en langs de Moezel. Als we terugkomen is de zon weg, maar absoluut nog niet koud. Ik kook buiten en we eten ook nog buiten. Om kwart over 7 ruimen we op en gaan dan naar binnen.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 9 – Maandag 15 oktober
Piesport

Na het ontbijtje in de zon trekken we de wandelschoenen aan en na een snelle cappuccino vertrekken we. Eerst lopen we even langs het VVV voor een wandelroute. We krijgen een boekje met 68 wandelingen in ferienland Bernkastel-Kues en we kiezen er een paar uit die we aan elkaar knopen. Zie routekaartje. Uiteindelijk lopen we 18 km met een hoogte verschil van zo’n 300 meter. We hebben prachtige uitzichten over de Moezel en over de Eifel. We zien de camperplaats aan de overkant liggen, maar moeten dan nog een paar kilometer via de brug terug. Onderaan de brug is en restaurant met nog net een plekje in de zon waar we een federweisser drinken. Om 17.00 uur zij we weer bij de camper. Moe maar voldaan. De hele dag heeft de zon volop geschenen. s’Avonds eten we een forel met een heerlijke Riesling 2016 Spätlese feinherb van Weingut Moselloreley in hun restaurant vlak naast de camperplaats. We nemen gelijk een doosje van deze wijn mee naar huis. We drinken een kopje koffie in de camper en dan is deze dag ook al weer bijna voorbij 😜

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 10 – Dinsdag 16 oktober
Piesport

Het hele dal is vanmorgen een mistbank. De Moezel is zelfs niet te zien. Maar gelukkig heeft de zon nog voldoende kracht om de mist te laten oplossen. We blijven in bed liggen tot de zon de camper in schijnt. Daarna kunnen we buiten ontbijten en doen we met de fiets wat boodschappen. We kopen een liter federweisser en bij de camper warmen we een kliekje van gisteren op en drinken we er een glaasje bij. ‘s Middags stappen we op de fiets richting Brauneberg. Dat ligt 10 km stroomafwaarts, dus richting Koblenz. De heenweg fietsen we beneden langs de Moezel. Bij Mulheim steken we de Moezel over en fietsen we bovenlangs terug tussen de wijngaarden door. Soms moeten we een behoorlijke klim maken en 1x gaan we met 60 km naar beneden. Eigenlijk onverantwoord. Gaan we dus ook niet nog een keer doen. Af en toe is er wat bewolking en daar waar de zon helemaal niet kan komen, bijv. tussen de bomen, is het best fris.
Maar we mogen niet klagen, we fietsen in t-shirt en korte broek. Bij de camper zitten we nog even buiten en dan is het om 18:00 uur toch te koud en duiken we de camper in. We maken kaasfondue met stokbrood en een heerlijke tomatensalade.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 11 – Woensdag 17 oktober
Piesport – Reil = 52 km

Weer is het vanmorgen mistig. Omdat we vandaag vertrekken en de zon toch nog niet alle mist heeft verdrongen, ontbijten we binnen. Na het servicen vertrekken we. Een hele leuke rit langs de Moezel, door Bernkassel-Kues en Traben-Trarbach komen we in Reil. Onderweg zien we heel veel camperplaatsen. Het stikt ervan. Maar op de weg zie je ook meer campers dan auto’s. Eigenlijk zie je bijna alleen maar campers of fietsende stelletjes of wandelaars. Dat is wat ze hier voornamelijk aan de moezel doen. Net als wij, haha! In Reil is ook een camperplaats aan de Moezel en we vinden er een leuk plekje. Na de koffie lopen we eerst even het dorpje in op zoek naar het VVV. Aan het begin van de camperplaats staat een imbiss waar je ook een broodje bratwurst kopen kunt. Dat kan Joop niet voorbij laten gaan en we eten daar een braadworst in de zon. Het VVV is dicht, ze zijn vanmiddag van 16.00 – 18.00 open. We stappen dan eerst op de fiets richting Zell. We komen ook door Pünderich, een leuk plaatsje. Maar ook Zell is een heel leuk plaatsje. We nemen een Eiskaffee op het terras en kopen 2 flesjes Zeller Schwarzer Katz. Nooit bij stilgestaan dat dit uit Zell komt. Terug fietsen we door de wijngaarden van de andere oever en in Reil halen we nog een wandelkaart bij het VVV voor morgen. We kunnen nog tot half 7 buiten zitten terwijl de zon al achter de berg is. Maar dan wordt het te fris en ga ik koken in de camper.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 12 – Donderdag 18 oktober
Reil – Ediger-Eller

De mist trekt vanmorgen wel weg maar het blijft bewolkt vandaag. We blijven in de camper om te ontbijten, koffie drinken en krantje lezen. Om 12 uur trekken we de wandelschoenen aan en gaan we een rondje Reil lopen. Een leuke wandeling maar de uitzichten met de zon zijn uiteraard mooier. Om half 3 zijn we terug. We pakken onze boel in en rijden een stukje verder naar Ediger-Eller. Er zijn 2 camperplaatsen en we kiezen de leukste uit. Het ligt heel dicht bij het stadje. Er zijn heel veel restaurants en uiteraard veel wijnhuizen. Overal kun je proeven en kopen. Het stadje heeft smalle straatjes en veel mooie vakwerkhuizen en een bijzondere kerk. We nemen bij een wijnhuis een federweisser met Zwiebelkuchen. Alom bekend hier. Daarna kopen we een paar flesjes rode Dornfelder en nog een fles federweisser. We drinken nog een glaasje buiten bij de camper maar dan wordt het snel fris en gaan we naar binnen.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 13 – Vrijdag 19 oktober
Ediger-Eller – Unkel = 92 km

We gaan vandaag een stukje naar het Noorden. De Moezel is mooier bij zon en dat hebben we voldoende gehad. Bij Treis-Karden nemen we afscheid van de moezel en rijden we noordwaarts richting de A61. Bij Sinzig nemen we de afslag richting de Rijn. Wat ik op de kaart niet zo gauw gezien heb is dat we bij Remagen met de veerpont naar de overkant van de Rijn moeten, naar Linz. De Rijn staat heel laag maar de pont vaart tenminste nog. Voor de eerste keer met deze camper op de pont is best wel spannend omdat we een redelijk grote oversteek hebben. Gelukkig gaat alles goed. We rijden aan de andere kant verder naar Unkel, waar een camperplaats is vlak bij het stadje. Het is een parkeerplaats bij scholen en sporthal en er staat nog 1 andere camper. In Ediger heb ik bij de bakker een paar broodjes gehaald en ik braad zelf een waddenworstje rbij. Lekker biologisch broodje bratwurst. Dan lopen we het mooie stadje door (Willy Brandt heeft er jaren gewoond) langs de mooie Rijnpronenade en drinken we een biertje op een terrasje. De zon is er inmiddels door en we kunnen bij de camper nog even buiten zitten. Om 19:00 uur gaan we schnitzel en spätzle eten in een heel gezellig restaurant. Met een flesje rheinnwein uit Unkel erbij, is de maaltijd compleet. Terug in de camper drinken we koffie en zetten we de kachel aan zodat het lekker warm is vanavond.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 14 – Zaterdag 20 oktober
Unke
l

We blijven nog een dag in dit leuke gebied staan. Het ziet er naar uit dat het een mooie dag gaat worden en die willen we nog even meepakken. ‘s Morgens is het nog fris maar na de koffie vertrekken we voor een wandeling in de omgeving, de Rotbäckchen wandeling van 12 km. Eerst lopen we door het Siebengebirge, een behoorlijke klim en door een paar leuke plaatsjes, zoals Bruchshausen. De route is heel afwisselend en bij het Erpeler-Leij hebben we prachtig uitzicht over de Rijn en Remagen. We drinken koffie met taart in Erpel en lopen via de Rijn boulevard terug naar Unkel. We kunnen nog even buiten zitten met een jasje aan en ‘s avonds eten we een pizza bij de pizzeria Siciliano. Helaas is dit echt de laatste dag. Morgen langs Vaassen en Apeldoorn en dan door naar huis.