– week 2

Dag 8 – Maandag 25 juni
Cherrueix – Dinan = 237 km

Na het ontbijt en nadat ik even verse eitjes in de landwinkel gekocht heb, vertrekken we van deze leuke plek. We rijden naar Dinan, een mooi stadje aan het begin van monding van de Rance en op 35 km van de kust. Er is een camperplaats in Léhon, een petitie Cité caractère, een karakteristiek klein stadje, en ligt op loopafstand van Dinan. Na heerlijk in het zonnetje koffie te hebben gedronken, lopen we de stad in. Het is een prachtig oud stadje dat hoog boven de rivier ligt. De gehele stad is ommuurd en heeft 4 poorten. Over de rempart kun je lopen en omdat het stadje zo hoog ligt heb je er mooi uitzichten. Verder heeft het hele mooie vakwerkhuizen en een prachtige basiliek. Het is er gezellig druk en we eten mosselen met frites op een terrasje. We wandelen nog naar de haven en daarna weer terug naar de camper. Bij het VVV halen we nog een kaart met een fietsroute. Je kunt hier mooi langs de Rance fietsen. Nadat we heerlijk bij de camper hebben geluierd lopen het kleine plaatsje Léhon in. Het heeft een oude abdij uit de 13e eeuw en ruïnes van een kasteel waar we vanaf de camperplaats op uit kijken. We lopen naar boven en kijken nu neer op de campers. Op de camperplaats is het inmiddels vol geworden. We maken een salade en eten buiten naast de camper. Het is de hele dag zonnig en warm geweest en nu om negen uur zitten we nog steeds lekker buiten.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 9 – Dinsdag 26 juni
Dinan – Le Roc-Saint-André = 80 km

Gisteren twijfelden we wat we zouden doen: een dag blijven en fietsen langs de Rance of verder rijden en op een camping gaan staan in Le Roc-Saint-André. Het is dus het laatste geworden. We zijn er om half 12 en de rest van de dag nemen we vrijaf. We hebben een heerlijk plekje onder de bomen maar ook met zon. Ik trek m’n bikini aan en we lezen, eten en luieren. Aan het eind van de middag lopen we naar het dorpje en in een klein supermarktje doen we een paar boodschapjes. We eten wortels met gekookte aardappeltjes en vis met boter en mosterd van de bbq. Smaakt best. Na de afwas maken we wandeling langs de rivier en dan is het half 10, nog 27 graden en tijd voor koffie.

Dag 10 – Woensdag 27 juni
Le Roc-Saint-André

Alweer de 10e dag. Het gaat wel snel als je het naar je zin hebt. We vermaken ons prima. Vandaag fietsen we naar Josselin. Een prachtige route van 18 km lang de rivier L’Oust of het kanaal van Brest naar Nantes. Alleen natuur en geen verkeer. En ongeveer 8 sluisjes op dat stukje en diverse plezierboten die door de handbediende sluizen moeten. Erg leuk om te zien. Het is wel heel erg warm vandaag, maar op de fiets onder de bomen is het goed te doen. In Josselin eten we op een leuk terras aan de rivier een heerlijke galette. Dat is een dunne boekweitpannekoek en je kunt er, net op onze pannenkoek, allerlei lekkere vullingen op kiezen. Het smaakt heerlijk. Daarna lopen we het stadje door. Het heeft weer een mooie basiliek en een prachtig goed bewaard kasteel hoog gelegen aan het water. We gaan er niet in, we vinden het leuk om wat rond te lopen, maar op de fiets is het beter uit te houden en we nemen dezelfde route langs de rivier terug. We zijn moe en bezweet van de warmte en op de camping gaan we even in het zwembad om af te koelen. We doen weer iets makkelijks op de grill. We kunnen net als gisterenavond nog lang buiten zitten. Helaas blijven de muggen ook lang op.

Dag 11 – Donderdag 28 juni
Le Roc-Saint-André – Arradon = 51 km

We vertrekken om 10:00u van de camping en via de snelweg zijn we in no time in Arradon. Het plaatsje ligt vlak onder Vannes, 600 m van de Golf van Morbihan. Daar zijn meerdere campings en we zoeken een rustige uit. Er is plaats genoeg en we zoeken een mooi plekje met schaduw en zon. Omdat we weinig meer in huis hebben fietsen we even naar het dorpje, maar de supermarkt is dicht van 12:00 – 16:00u. Het is een leuk klein dorpje met een mooi plein, een paar winkels een kerk en een gemeentehuis. En een paar restaurantjes. We nemen we een pizza en een biertje op een terras. De hele middag blijven we verder op de camping in de schaduw en om 5 uur nemen we een duik in het prachtige zwembad van de camping. Ik ga even liggen om te drogen en om kwart voor 7 word ik wakker. Dat is vakantie, toch? Na een broodje met sla en tomaat lopen we om 21:00 u nog een stuk langs de kust. Een prachtige wandelpad slingert langs het water. Het is nu goed te doen, maar als we terug zijn hebben we nog het zweet op de rug. Het is nog lang warm en we zitten tot 12 uur buiten. De camping is onverlicht, we hebben geen buren, het is een heerlijke zwoele avond.

Dag 12 – Vrijdag 29 juni
Arradon

Vanmorgen fietsen we na de koffie even naar het dorpje, waar markt is. Er is van alles te koop, vooral veel groente en fruit, maar ook verse vis, vlees, kaas etc. Ook is de kerk open en we lopen even naar binnen. Op de weg terug rijden we een stukje richting de kust en komen we uit bij de haven van Arradon. Het is er gezellig druk. We fietsen langs een superleuk terras en het lonkt naar ons. Daar kunnen we niet aan voorbij fietsen. We zoeken een plekje in de schaduw en kiezen een visschotel met oesters, gamba’s en lagoustines. Een biertje en wat brood erbij, heerlijk! Nadat we bij de camper hebben uitgebuikt, fietsen we om een uur of 3 naar Vannes, dat ligt 8 km bij ons vandaan. Het is bloedheet, maar het stadje is meer dan de moeite waard. Kleine straatjes met leuke winkeltjes, pleintjes met echt oude vakwerkhuizen, een mooie oude stadsmuur en een 18e eeuws washuis. Dat ligt er nog precies zoals in die tijd. We doen op de terugweg boodschappen in een grote, koele superU. Als we weer buiten staan brandt de zon op ons en fietsen snel naar de camping waar we afkoelen in het zwembad.
Daarna drogen we op in de zon met een biertje. Het avondeten is brood met sla, kaas en tomaat. Er is bewolking op komen zetten en ‘s avonds wordt er weer aangenaam.

Dag 13 – Zaterdag 30 juni
Arradon

Vandaag blijven op de plek. We zijn ongeveer op de helft van de vakantie, dus tijd voor de was. Verder is het een zeer warme dag, 32 gr in de schaduw, dan kun je het beste bij de camper in de schaduw blijven en niets doen. Een beetje lezen en af en toe een verkoeling in het zwembad. En regelmatig checken of de was droogt. En geloof me, met 32 gr is dat geen probleem. Om acht uur ga ik nasi maken en we zitten tot half 10 in zwembroek en bikini. Morgen vertrekken we hier en zoeken we een nieuw plekje.

Dag 14 – Zondag 1 juli
Arradon – – Guérande = 68 km

Het was een hele warme avond gisteren en veel muggen helaas. Toen we om 12 uur op bed lagen begon het te regenen en er is vannacht aardig wat regen gevallen. Maar vanmorgen is het weer droog en schijnt de zon. Na het ontbijt pakken we de spullen en verlaten we de camping. We rijden een stukje zuidelijker richting Guérande. Iets ten noorden van dit stadje is een hele rustige ACSI camping. We zoeken een plekje uit met zon en schaduw. Van de mevrouw van de camping krijgen we een kaart van de omgeving met wat fietsroutes. Ook mogen we een map met gedetailleerde fietsroutes even lenen om in te kijken. Van diegene waarvan we denken te kunnen fietsen maken we foto’s. We pakken na de lunch direct de fiets en fietsen naar La Turballe. De route is op de weg aangegeven met groene pijlen en heel goed te doen. Als je tenminste op de route kunt komen. Gelukkig lukt dat en fietsen we door een prachtige omgeving. La Turballe is een zeer toeristisch plaatsje en dat is heel begrijpelijk want het heeft prachtige witte stranden en een grote plezierhaven.
We wandelen wat rond en kopen een ijsje. Dan fietsen we verder maar Piriac. Dat is een Cité caracterestique. Een mooi plaatsje waar we een biertje op het terras nemen. Via een andere, hele afwisselende route rijden we terug naar de camping. Ook deze camping heeft een zwembadje en we koelen even af in het water. Het is nog steeds warm en we gooien wat makkelijks op de grill.