– week 3

Dag 15 – Maandag 2 juli
Guérande

Het heeft vannacht geregend en geonweerd. En ook vanmorgen is het nog niet droog. We kijken op buienradar en zien dat het pas vanmiddag droog wordt. We hebben onverwacht een heerlijk relaxte maandagmorgen. Ontbijtje, krantje, kopje koffie… ik kan me een slechtere maandagochtend voorstellen. Het wordt inderdaad ‘s middags droog en we fietsen naar Guérande, 1 km van de camping. Guérande heeft ook weer een middeleeuws centrum. Ommuurd met remparts, 4 poorten en diverse torens. We maken een wandelingetje en de zon komt er weer door. Daarna fietsen we via een goed aangegeven fietsroute naar La Baule. Dat is een badplaats met een prachtig strand. Waarschijnlijk was het eind 19e eeuw een hele sjieke plaats, want er staan prachtige huizen in prachtige wijken. Maar de kustlijn is behoorlijk vernield met vreselijk lelijke appartementen en een afschuwelijk gemeentehuis, beiden bouwstijl begin 70-er jaren. We zijn er niet van gecharmeerd. Ondertussen is het weer bewolkt en laat de zon het afweten. Maar de temperatuur is goed we fietsen terug naar Guérande waar we een ‘menu de Galette’ nemen op een klein schattig terras. Vooraf een salade, daarna een lekker gevulde galette en als toetje een crêpe au confiture ou sucre et une boule de glace. En dat voor € 12,00.
Terug bij de camper kunnen we nog lekker buiten zitten. We hopen wel dat morgen iets meer zon te zien is.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 16 – Dinsdag 3 juli
Guérande

Het is vandaag gelukkig droog en we ontbijten in een waterig zonnetje. Na de lunch (stokbroodje, kaasje en wijntje) fietsen we richting Le Croisic via hele grote zoutvlakten. Er is maar 1 weg midden door de zoutvlakten en die slingert een kilometer of 4 er doorheen. Le Croisic ligt op het eind van een schiereiland en is een hele leuke plaats met een mooie haven. We rusten uit op een terras en fietsen daarna via een wilde kust helemaal rond het eiland. Het is lekker weer, zo’n 23 gr, en de zon komt er vanmiddag goed door. Via Guérande gaan we terug naar de camping. We gooien weer wat op de grill met een salade erbij. Maar waar we een paar dagen geleden nog in de bikini zaten, trek ik nu een lange broek en vestje aan. We horen dat in Nederland bijna iedereen smelt. Nu, daar hebben wij geen last van. En na de afwas duiken we lekker ons campertje in.

Dag 17 – Woensdag 4 juli
Guérande – Bouin = 70 km

Vandaag verlaten we Bretagne. We hebben gisteren even zitten dubben wat we zouden gaan doen. Nog iets zuidelijker, nog veel zuidelijker, weer naar het noorden of naar het oosten. Het is iets zuidelijker geworden. We vinden een prachtig plekje bij een biologische boerderij à la herberg. Aan een klein meertje met uitzicht op het plaatselijke kerkje en midden in het moerasgebied. Het is heerlijk weer, 25 gr af en toe een wolk en een fris windje. We lezen wat, heerlijk zo’n digitale krant, en na het stokbrood met roseetje, fietsen we een rondje om het landschap te bekijken. Hoe anders dan Bretagne is de Vendee. Vlak landschap met heel veel kleine, lage, witte huizen met veelal rode daken. Later lezen we dat die speciaal zo gebouwd zijn om zo min mogelijk wind te vangen over het vlakke land. We fietsen naar de kust en hier zien we heel veel kleine huisjes aan het water met bijzondere visnetten, zgn kruisnetten. Ook zijn er veel kleine oesterkwekerijen. Maar geen toeristen want er zijn geen stranden, geen boulevards en geen terrassen.
De rest van de dag blijven we bij de camper. ‘s Avonds komen nog 2 busjes bij ons staan. We gaan wel binnen zitten want er staat een fris windje. Maar de ondergaande zon zien we ook vanuit de camper.

Dag 18 – Donderdag 5 juli
Bouin – l’Epine (Noirmoutier-en-l’Île) = 52 km

Het is een bijzondere dag vandaag. We hebben dit nog niet eerder deze vakantie meegemaakt. We vertrekken bij de boer nadat we nog buiten hebben ontbeten. We willen vandaag naar het eiland Noirmoutier-en-l’Île. Daar begint zaterdag de Tour de France, maar willen daar niet bij zijn, dus moeten we morgen daar weer weg, anders zitten we vast tot zondag. We rijden eerst een route die TomTom ons aangeeft, maar op een gegeven moment houdt het op. De weg kan alleen wordt gereden als het eb is. Dat is het om half 5. Nu is het half 11, zolang gaan we niet wachten. We rijden dus maar terug en gaan via de brug. Als we het eiland op rijden begint het te regenen. En het ziet er dreigend grijs uit. Wat? Dat is niet de bedoeling. We willen vandaag gaan fietsen over dit leuke stukje Frankrijk. Nadat we eerst een camperplaats afkeuren, rijden we naar een superleuke camping in de duinen, vlak aan zee. Maar ja, met regen is dat ook niet echt geinig. Gelukkig klaart het op en we drinken koffie buiten en lopen over de camping naar de zee. Als we terugkomen pakken we gelijk de fietsen om weg te gaan, maar we zijn nog niet weg of het begint weer te regenen. En zo blijft het vandaag een beetje. Opklaringen, buien, warm, frisse wind, alles maken we mee. In Noirmoutier-en-l’Île zoeken we een leuk tentje en eten mosselen met friet. We fietsen een prachtige route en houden eigenlijk de rest van de middag droog, totdat we uit de supermarkt komen en onze regenjassen weer aan kunnen trekken. Zeiknat komen we bij de camper. Maar dat was gelukkig de laatste bui. Alles kan weer lekker buiten drogen.

Dag 19 – Vrijdag 6 juli
Noirmoutier-en-l’Île – la Tranche sur Mer = 135 km

De proloog à la Jodie

De zon schijnt weer vandaag. Na het ontbijt lopen we de camping nog even af naar het strand. Hoe anders ziet het er vandaag uit dan gisteren. Prachtig blauwe lucht en zee en wit strand. Na dit wandelingetje pakken we in en Joop rijdt de camping af, maar daarna neem ik vandaag het stuur over. We rijden vandaag de route van de proloog van de Tour de France van morgen. Tenminste tot La Tranche-sur-Mer, want daar is onze camping. We kunnen bijna overal gewoon de bordjes volgen van de Tour. Af en toe gaat de route dwars door een stadje en dan ga ik er omheen. En overal zien we de campers al geparkeerd in de bermen om zo morgen een mooi plekje te hebben. Grappig om te zien. Het gaat met mijn proloog in Les Sables d’Olonnes bijna mis. TomTom laat me met een boog om de stad rijden maar ik ben eigenwijs en wil wat van het stadje zien. Joop is een prima chauffeur maar minder goede navigator en weet niet goed wat de juiste route is. Hij waarschuwt nog om TomTom te blijven volgen, maar helaas doe ik dat niet. We komen in allerlei kleine straatjes verzeild en op een gegeven moment zegt Joop: “Ja, nu zit je vast, dat wordt steken!!” Maar gelukkig lukt het me er toch weer weg te komen en ik ben wat blij als ik weer op de goede route zit. De camping La Grande Vallee, is een leuk klein campinkje en morgen komt de Tour hier langs, we gaan natuurlijk langs de weg kijken.
‘s Avonds lopen we via het strand naar La Tranche (5km) en eten in een mooi restaurant aan het strand. Terug lopen we via de normale weg. Een flinke wandeling.

Dag 20 – Zaterdag 7 juli
la Tranche sur Mer

Vandaag is de Tour. We zitten heerlijk een paar uurtjes in de schaduw onder een boom voor de camping en maken het hele circus mee. De karavaan met auto’s, motoren en reclame vooraf, toen de helicopters en op het laatst de fietsers. Zoeffff en ze waren voorbij. Maar wel superleuk. De rest van de dag doen we niet veel, daar is het te warm voor. Aan het einde van de middag lopen we met de stoeltjes naar het strand koelen af in de zee. Op een gegeven moment worden we echter weggepest door kleine wespjes en wanneer het koeler is, om 9 uur, eten we weer wat van de grill.

Dag 21 – Zaterdag 8 juli
la Tranche sur Mer

Vandaag zijn we 3 weken onderweg. We zijn het nog lang niet zat, het begint eigenlijk net te wennen. Het is vandaag een warme, wolkenloze dag. We gaan fietsen richting L’Aiguillon-sur-mer. Het zijn prachtige fietsroutes hier in de Vendee. Soms langs de weg en dan weer alleen een fietspad slingerend door het landschap. We fietsen langs de haven van La Faute-sur-mer naar L’Aiguillon, waar we mosselen eten in een eenvoudig restaurantje in de schaduw. Het is bloedheet in de zon, dus is het zaak om te blijven fietsen, dan voel je de wind. Zodra je stilstaat brandt de zon zo erg, dat je het gevoel hebt in een sauna te zitten. We fietsen verder langs de kust en gaan dan het binnenland in naar St.Michel-en-l’Herm. Een klein maar mooi dorpje. Via een klein stukje gewone weg zonder fietspad komen we weer in L’Aiguillon en fietsen dan terug naar de camping. Dan staat er 47 km op te teller. Bij de camper komen we bij met een biertje en een boekje. Om half 11 begint het een klein beetje koeler te worden, maar we gaan de camper nog niet in, daarvoor is het nog veel te warm.