– week 4

Dag 22 – Maandag 9 juli
La Tranche-sur-mer – Thouars = 152 km

We rijden weer een stukje noordelijker vandaag. Eerst gaan we in westelijke richting om door de Marais Pointevin te rijden, een prachtig natuurgebied met veel moerassen en kanaaltjes. Op een mooi plekje zetten we de camper even neer en drinken er koffie. Via Fontenay-St-Comte en Bressuire komen in Thouars. Het schijnt een mooi stadje te zijn en er is een gratis camperplaats. We willen er lunchen en het stadje bekijken. Eventueel kunnen we er ook overnachten. We rijden het stadje in en zien dat de oude camperplaats er niet meer is. Maar er is een mooie, nieuw aangelegde plek, waar wel voor betaald moet worden. Het kost nu 5,40 per nacht. Maar we staan er prachtig en besluiten te blijven ook al staan we helemaal alleen. We lunchen en lezen een boek of krant in de schaduw. Er staat een heerlijk windje en het voelt minder warm dan gisteren. Terwijl het toch ook vandaag 30 graden is. Tegen vijven gaan we op verkenning uit en bij het VVV halen we een stadswandeling. Thouars is een middeleeuws stadje met nog een aantal oude gebouwen vanaf de 12e tot de 19e eeuw. Een oude poort, een prachtige abdij, best de moeite waard om doorheen te wandelen. Als we terugkomen staan er nog 3 campers. We doen een paar hamburgers op de grill, wat sla en brood erbij en natuurlijk een wijntje. Hoe heerlijk is het dat we zo lang buiten kunnen zitten.

_._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._._

Dag 23 – Dinsdag 10 juli
Thoars – Montlouis-sur-Loire = 108 km

We ontbijten in de zon terwijl de tuinman onze tuin onderhoudt op deze mooie camperplaats. Het onkruid wordt gewied en de bloemen krijgen water. De lucht is strakblauw. Toch vertrekken we weer van deze plek om zachtjes aan noordelijk te rijden. We willen nog een paar daagjes aan de Loire vertoeven. Dat lijkt ons wel weer leuk. Het is 2 uurtjes rijden dan zijn we in een klein plaatsje aan de Loire waar we tussen de wijngaarden van een Franse wijnboer van France Passion mogen staan. Na de koffie en wat toostjes met kaas stappen we op de fiets naar Amboise. Het is een mooi fietspad, deels door de wijngaarden en deels langs de Loire. In Amboise halen we een stadsplattegrond bij het VVV en er zijn 3 bijzonderheden hier. Een kasteel, een kasteel en een kasteel. Het 1e kasteel, het kasteel van Amboise, is het indrukwekkendste. Het is groot en staat in vol ornaat aan de Loire en midden in de stad. Het 2e kasteel is Du Clos Lucé en heeft een speciale tentoonstelling van de uitvindingen van Leonardo da Vinci. Hij heeft hier er gewoond en is er ook gestorven. Het 3e kasteel, Chateau du Gaillard is mooi vanwege de prachtige tuinen. We bekijken ze alleen van de buitenkant en lopen door het stadje. Terug bij de camper komt de eigenaresse van de wijngaard even bij ons langs en verontschuldigt zich dat haar man geen toer kan geven, maar als we het leuk vinden kan zij ons ook wel hun bedrijfje laten zien. Natuurlijk vinden we dat leuk en krijgen een kleine rondleiding en kunnen ook wat proeven. De witte droge wijn vinden we wel lekker en kopen een paar flesjes. Daarna zitten we nog heerlijk in de wijngaard met een roseetje en wat worstjes op de grill.

Dag 24 – Woensdag 11 juli
Montlouis – Blois = 72 km

Het was leuk bij de wijnboer en we nemen hartelijk afscheid van Patrick Marné. Een hele aardige man. Het is eerst heel zonnig, maar in de loop van de ochtend wordt het bewolkt. Heel af en toe komt de zon er door. We rijden een prachtige route langs de Loire naar Blois. Eerst rijden we naar een wijnboer iets onder Blois, maar de plek waar we mogen staan is somber en rommelig. Daar hebben we geen zin in. We rijden terug naar Blois en gaan daar op een camperplaats in de stad staan. Het kost 8,00, maar binnen 10 minuten loop je midden in de stad. Blois is een behoorlijk grote plaats, prachtig aan de Loire. Het heeft een kasteel, uiteraard, een paar prachtige kerken en veel leuke straatjes waarvan de geschiedenis terug gaat tot in de middeleeuwen. We lopen 2 rondwandelingen. Met een stadplan in het Nederlands komen we veel te weten over Blois. Er zijn veel leuke pleinen met veel restaurantjes en terrasjes. Terug bij de camper rusten we uit, maar om 8 uur gaan we terug om op een heel leuk dakterras met uitzicht op een kerk een heerlijk 3-gangen menu te eten en lekker flesje Chevervy erbij, een Loire wijn uit de streek. We zijn rozig en moe en in de camper kijken we nog een filmpje op de laptop.

Dag 25 – Donderdag 12 juli
Blois-Giverny= 200 km

We lopen vanochtend nog even de stad in om de kathedraal te bezoeken, maar dat gaat helaas niet omdat er een begrafenis is. Maar we maken nog een paar mooie foto’s met een blauwe lucht. Dan vertrekken we weer noordwaarts. Het idee was om oostelijk van Parijs te rijden maar Joop had gisteren een idee om westelijk te gaan. Dat is sowieso het kortste maar dan kunnen we stoppen in Giverny en de tuinen van Monet bezoeken. Ik zoek het op internet op en zie dat op de parkeerplaats zelfs met de camper overnacht worden. We rijden nu via Chartres, Dreux en Anet, waar we even stoppen voor een broodje en waar ook nog een prachtig kasteel staat, naar Giverny. We zijn er iets voor 4 uur en het is erg druk. Parkeerplaatsen vol met auto’s en bussen, maar op de camperparkeerplaats is nog volop ruimte. Nadat we bijgekomen zijn, maken we een rondwandeling door Giverny en leren zo aardig wat over de periode dat Monet hier woonde, van 1883-1926. Hoe hij hier terecht kwam en hoe daarna veel kunstenaars naar het dorpje kwamen en zo een bijzonder dorp is ontstaan. We zien huizen die hij bezat en cafeetjes en ateliers waar hij met collega’s zoals Renoir, Cézanne en Rodin verbleef. Het is een behoorlijke wandeling. Bij de camper kook ik een pasta met zalm en drinken we er een heerlijk wijntje bij. Het is nog heel zacht buiten, dus kunnen we nog voor de camper zitten en lekker boekje lezen.

Dag 26 – Vrijdag 13 juli
Giverny – Conty = 111 km

We gaan eerst vanmorgen naar de beroemde tuinen van Monet. We zijn er iets voor half 10, net voor de opening. Maar we zagen al bussen op de parkeerplaats staan, dus waarschijnlijk zijn de Japanners al losgelaten. Het is heel leuk om door de tuinen te wandelen en het beroemde bruggetje en de vijver met lelies te zien waar hij zoveel schilderijen van heeft gemaakt. Het is nog niet erg druk, maar een foto maken zonder andere toeristen is haast onmogelijk. Het gigantische huis waar hij met zijn gezin heeft gewoond is ook te bezichtigen en dat is ook heel bijzonder. In 1883 een huis te hebben met 5 slaapkamers, 2 badkamers een giga keuken met een prachtig fornuis, dan heb je het zeker gemaakt. En dat heeft Monet natuurlijk ook. In het huis hangen nog heel veel schilderijen waarvan ik er 1 heel erg mooi vind. Terug bij de camper drinken we koffie in de zon en dan vertrekken we weer. We zien wel hoever we komen vandaag. We rijden binnendoor via Marseille-en-Beauvaisis naar Amiens. Iets onder Amiens stoppen we in Conty om wat te eten. Er is een mooie camperplaats en we besluiten hier vandaag te blijven. De laatste dag nog lekker even niks doen. De zon schijnt flink en we relaxen met de krant en een boek. Dan opeens horen we getik op het zonnescherm. Het regent!! Als we omhoog kijken dan zien we een giga donker grijze lucht. Maar het is nog steeds 25 gr en droog onder het scherm. Na de bui klaart het weer op. We lopen nog een rondje dorp, dat eigenlijk niet veel voorstelt. Daarna gooien wat extra’s op de barbecue want het is onze laatste avond. Morgen weer naar huis.

Dag 27 – Zaterdag 14 juli
Conty – Scherpenzeel= 441 km

We vertrekken op tijd, om 9 uur rijden we al. We zijn deze vakantie nog niet zo vroeg op pad geweest. Maar de Tour komt hier straks langs en dan is de weg afgesloten. Het eerste stuk tot Amiens is vanmiddag het laatste stuk van de Tour, want de finish is vandaag in Amiens. Het is superleuk om te zien wat er nog moet gebeuren zo’n laatste dag. We zien heel veel auto’s en campers geparkeerd langs de weg. De borden van de laatste bonuspunten staan er al en Vittel is druk bezig hun poorten over de weg op te zetten. Bij de rotonde voor Amiens gaan we de snelweg op en dus verlaten wij de Tour. De rest van de weg naar huis is snelweg. Via Arras, Lille, Gent en Antwerpen komen we weer in Nederland en om vier uur zijn we thuis. We kunnen nog net het slot van de Tour op de t.v. zien, waar wij vanmorgen gereden hebben. Leuk! ‘s Avonds wacht ons nog een leuke verrassing, wanneer we worden uitgenodigd door onze lieve buren, Adri en Harry voor een picknick op de Ginkelse hei. Wat een leuke afsluiting van deze vakantie.