Verrassend Sicilie

Dag 1
Zondag 30 september

Om 3 uur vertrekken we richting Schiphol. Joop heeft geen idee waar we heen gaan. Ja, naar Schiphol, maar daarna… dat is de verrassing voor z’n 65e verjaardag. We parkeren de auto op een parkeerplaats van greenparking en een bus brengt ons naar de vertrekhal. Daar ontmoeten we Jindra en Melle. Als we de bagage hebben ingecheckt weet Joop nog steeds niet waar we heengaan, maar voordat we door de paspoort controle gaan vertellen we het hem. Hij is zeer verrast en gelukkig aangenaam. Hij vindt het dus leuk. Op het vliegveld van Catania staat een auto klaar en we kunnen richting ons verblijf in Castiglione di Sicilië. In de Tenuta Antica Cavalleria staan twee leuke huisjes tot onze beschikking. De eigenaar is getrouwd met een Nederlandse en spreekt behoorlijk goed Nederlands. Hij reserveert voor ons een tafel bij een prachtig restaurant in de buurt, waar we gelijk al kunnen genieten van het Siciliaanse eten en wijn. Daarna rijden we naar Taormina, de parel van Sicilië. Met een kabelbaan gaan we naar het iets hoger gelegen oude stadje.
Een prachtig stadje maar wel behoorlijk toeristisch. Het heeft een Grieks-Romeins theater uit de 7e eeuw voor Christus. Omdat we er 10 minuten voor sluitingstijd zijn, gaan we niet naar binnen. Je hebt er wel een prachtig uitzicht over de Siciliaanse oostkust. Bij de supermarkt kopen we een paar kleine hapjes voor het avondeten. Maar dan zijn we zo moe, dat we om 10 uur gewoon naar bed willen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 2
Maandag 1 oktober

Het is een zonnige dag vandaag. We ontbijten bij het grote huis van de tenuta, dat is 800m verderop, dus gaan we met de auto. We kunnen al heerlijk buiten zitten en tijdens het ontbijt bespreken we de plannen voor vandaag. Als eerste willen we naar Castiglione di Sicilia. Het plaatsje ligt hoog boven ons, we kijken er prachtig op uit als we hier onderlangs rijden. We rijden eerst verkeerd, hoe moeilijk kan het zijn als het 2,5 km hier vandaan ligt, naar Google Maps ziet blijkbaar de regio ook als een plaats. Uiteindelijk komen we er wel en het is een heerlijk en mooi plaatsje om rond te struinen. Leuke pleintjes, prachtige vergezichten en een ruïnekasteel op de top. We zien een superleuk kaaswinkeltje waar kazen worden gemaakt en we mogen vanalles proeven. We kopen mozzarella, verse ricotta, een pecorino en worstje. Bij een ander klein winkeltje halen we een brood, druiven en tomaten. En bij de spar een paar flesjes wijn, water, olie en pesto. Alle ingrediënten voor een Siciliaanse lunch op het heerlijke terras bij ons huisje. De geitjes lopen tussen ons door en Melle plukt verse limoenen uit de boom. Na de lunch houden we siësta. Om half 4 is de wijn weer wat uit het bloed verdwenen en rijden we naar Isola Bella, een eiland voor de kust van Taormina. Het eiland is bij eb over land te bereiken, maar nu moeten door het water lopen. Het is maar een paar meter dus dat gaat ons lukken. Het eiland is bewoond geweest door een Engelse dame die er een huis op heeft laten zetten en veel mooie planten heeft laten importeren. Nu is het een beschermd neratuurgebied. We rijden terug naar het plaatsje Castiglione waar we bij een wijnbar wijntjes proeven en pizza eten. Erg gezellig. Dan is het nog maar een klein stukje terug naar ons huisje.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 3
Dinsdag 2 oktober

De eerste twee dagen waren schitterend wat het weer betrof, maar de rest van de week is wisselvallig weer voorspeld. Het begint vandaag goed, met zon. Na het ontbijt bij Davide, de eigenaar, rijden we naar Catania. Dat is de op één na grootste stad van Sicilië. In de stad is een vismarkt waar Jindra en Melle heel graag een kijkje willen nemen. Het is er heel erg druk met veel geschreeuw van de Sicilianen. Omdat we allemaal nodig moeten plassen, gaan we eerst koffie drinken op een terras. We zitten op het mooiste plein van Catania, piazza Duomo, met uiteraard de Dom, en de Fontana dell’Elefante (Olifantenfontein), het symbool van Catania. De olifant bestaat uit zwarte lavasteen en met een obelisk op zijn rug. Terwijl Jin en Melle terug gaan naar de vismarkt lopen Joop en ik een rondje door de stad. Er staan diverse mooie, barokke gebouwen, waaronder de universiteit. Maar het is ook een drukke stad waar ze kriskras en toeterend door elkaar heen rijden. Ook ligt er veel vuil en rommel op straat. Een stad waar waarschijnlijk nog veel armoede is. Als we weer bij elkaar zijn zoeken we een leuk tentje om te lunchen. We zitten onder een luifel buiten op het terras wanneer het gaat regenen. Gelukkig is het weer droog als we uitgegeten zijn en blijft het de rest van de dag ook droog. Via de zuidkant van de Etna rijden we terug. We hebben vandaag dus helemaal rond de Etna gereden. De zuidelijke route is zeker niet de mooiste route. Veel industriegebieden en ont-zet-tend véél afval langs de weg. We stoppen in Randazzo, maar daar is het best wel fris, zo’n 16 graden. Via Moio Alcantare en Malvagno, een schitterend plaatsje tegen een berghelling aan en waar we weer een prachtig uitzicht op dr Etna hebben, rijden we terug naar Castiglione. We zoeken een leuk tentje waar we kunnen eten en dan is de dag alweer om.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 4
Woensdag 3 oktober

We worden wakker en horen de regen. Het klettert vanaf het afdak op het terras. Dat hoort niet lekker. Als we de luiken opendoen komt er veel licht naar binnen. Het lijkt mee te vallen. We ontbijten vandaag binnen. Best wel heel gezellig. We bespreken de plannen en opties voor vandaag. Het wordt een autorit naar het noorden. Een mooi plaatsje Novara di Sicilia ligt verscholen in de bergen. Het is een prachtige route met mooie vergezichten en veel haarspeldbochten. We stoppen eerst nog bij de waterkloof van Alcantara. De kloof is ontstaan door een vulkaanuitbarsting van een zijkrater van de Etna. We zien alleen het begin en dat is al indrukwekkend. In het plaatsje Navaro aangekomen drinken we eerst koffie en daarna dwalen we door het stadje. Het is er heel erg rustig, hier en daar is er wat leven in de bar of café. We krijgen één bui, maar zien het plaatsje steeds meer verdwijnen in de wolken. In een lokaal restaurant eten we een pasta en dan rijden we dezelfde weg terug. De weg is helemaal verdwenen in de wolken en het zicht is vaak minder dan 50 m. Zodra we over de top zijn wordt het beter maar dan begint het te regenen. Hard. En veel. De wijnproeverij die we op het programma hadden staan slaan we over. Wel kopen we een paar flessen goede Etna wijn en kopen we groente, brood en fruit. En bestellen we een gegrilde kip. Deze halen Jindra en Melle om 7 uur op en dan smullen we van een heerlijk huisgemaakte maaltijd. We hopen dat de regen morgen is weggetrokken.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 5
Donderdag 4 oktober

Vanmorgen is het helder en de zon schijnt volop. Het plan bestond om vandaag naar Noto in het zuiden te gaan, maar de verwachting is dat daar het weer niet zo goed is. Daarentegen blijft het hier tot 14:00 uur zeker mooi. De plannen wijzigen we dus. Joop, Jindra en ik gaan de Etna op en Melle blijft beneden om wat te werken en te luieren bij het zwembad. Prima zo. Ondertussen drijven er wel wolken binnen, maar er is nog steeds zon en blauwe lucht. We rijden de Etna op. Eerst door bossen en op een gegeven moment zien we de lavastenen van eerdere uitbarstingen. De laatste enorme uitbarsting is uit 2002. We rijden tot we niet verder mogen. Daarna kun je met een Jeep excursie of een rondwandeling met een gids. Wij kiezen ervoor om zelf wat rond te wandelen, al mag je niet zonder gids de bergen in. Bij het begin van de ‘lava’ piste drinken we koffie in de zon en genieten van het moment.
Op de terugweg doen we boodschappen voor de lunch en Jindra en Melle maken weer iets heel erg lekkers klaar. Na de lunch begint het te regenen en gaan we naar binnen. Ook begint het te onweren. Er is 1 enorme klap en de stroom valt uit. Helaas komt het wel vaker voor en men weet niet hoe lang het zal duren. Om 19:00 uur hebben we in het hoofdgebouw een limoncello workshop en een wijnuitleg over de wijnen van het huis. Maar ook hier is geen stroom en moet alles met kaarsen. Ook hebben we een diner bij kaarslicht. ‘s Avonds zitten we in het donker met een paar waxine lichtjes die we hebben meegekregen. Hopelijk schijnt morgenochtend de zon en kunnen we weer wat zien als we de koffers moeten inpakken.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dag 6
Vrijdag 5 oktober

Alweer de laatste dag. We zitten nog steeds zonder stroom, maar de zon schijnt nu door de ramen naar binnen dus we zien weer wat we doen. In de boiler zit nog wel warm water zodat we wel kunnen douchen. We pakken de koffer in, ruimen de rommel op en nemen afscheid van het mooie plekje. Ook bij het ontbijt is er nog geen stroom zodat we het met oploskoffie en thee moeten doen. We hebben nog een hele dag, we vliegen pas om kwart voor negen vanavond, en het programma is gemaakt. In het zuiden blijft het tot 14:00 uur mooi, daarna gaat het daar betrekken. Maar in Sircusa is het de hele dag zonnig, daar gaan we dan vanmiddag heen. Het is bijna 2 uur rijden naar Noto, een stadje helemaal in het zuiden van Sicilië en het staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Het is lekker zonnig en warm. Melle stuurt de auto vakkundig de juiste richting op. Maar we zien toch wel donkere wolken in het binnenland. We hopen dat het daar blijft hangen, maar als we vlak bij Noto zijn, zien we het onweer in de zwarte wolken. Een mooi gezicht. Maar minder leuk voor ons want in Noto is het noodweer. Waarschijnlijk is het meeste al geweest want de wegen zijn op sommige plaatsen overgelopen met water. Jindra wil naar ‘Caffe Sicilia’ waar ze het lekkerste ijs van de wereld hebben en de allerlekkerste cannolies. Ze loost Melle naar een parkeerplaats midden in de stad en precies wanneer we uitstappen is het droog en breekt de lucht open. De zon komt er door en de stad is in no time opgedroogd. Het leuke tentje van Jindra is nog geen 100 m lopen. Het is er druk maar er staan gelukkig geen rijen. We kijken binnen en willen een koffietje met de lekkerste cannoli nemen aan de bar. Helaas, pindakaas. De stroom is hier ook uitgevallen door het noodweer. Jin en Melle nemen wel de dolci maar Joop en ik gaan voor het allerbeste ijs, voordat het is gesmolten, haha. Even later is een tafeltje vrij en nemen we een caffé freddo met nog een cannoli. Na deze ervaring lopen we het stadje door. We kijken in 1 van de 21 kerken van Noto, de basiliek. Prachtig aan de buitenkant en strak met mooi plafond- en muurschilderingen aan de binnenkant. De stad is in barokstijl opgebouwd na de verwoestende aardbeving in 1693. Het zijn prachtige honingkleurige gebouwen. Als het weer donker dreigt te worden zoeken we de auto op en rijden naar Siracusa, een havenstad aan de oostkust. Siracusa staat ook op de werelderfgoedlijst en we beperken ons vanwege de tijd tot Ortigia, het schiereiland met het historische centrum. Het piazza Duomo is één van de mooiste pleinen, opnieuw met de honingkleurige gebouwen. Maar omdat we willen lunchen zoeken we een restaurantje met uitzicht op zee en waar de sardientjes worden geserveerd. We vinden een wat toeristisch tentje, maar het uitzicht is fantastisch. Jin en ik nemen een heerlijke witte Grillo. Heerlijk om zo de laatste middag te genieten. Het voorgerecht is niet wat we hebben besteld maar is uiteindelijk wel het lekkerste van al het eten. De vissalades van ons vallen wat tegen en de pizza van Joop komt nadat wij de salades al op hebben. De pizza was blijkbaar aan iemand anders gegeven en Joop zijn ze gewoon vergeten. Ook de sardientjes die op het lijstje van Jindra stond, vielen wat tegen. Maar het weer is in Siracusa heerlijk zonnig en warm en dat is wel zo leuk om zo afscheid te nemen van Sicilië. Om 18:00 brengen we de auto terug en met een uur vertraging komen we om half 1 op Schiphol aan.